s124 300TDT TEHOT HÄVISI [Toimii taas!]

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja napa »

tuossa on muuten veskolan kokemuksia samasta aiheesta...
veskola kirjoitti:Ei siis nykyisillä (morkooli on nykyään pumpun kyljessä ja sitä ei valmista mersu/bosh) vaan noissa pumpun päällä olevissa originaalimorkoolit säädettiin yleensä siten, että 1 bar ja kaikki syöttö pelissä. Siihen aikaan kun noi keksittiin eli vuonna 2003, se säätö kait riitti tai sitten ei vain osattu vielä paremmin.

Tuota uutta morkooliversiota en ole sen kummemmin testaillut saako sen säädetty siten, että syöttö lisääntyy tasaisesti kun paine nousee 2 bariin (tai 3 tai 4).

Suosittelen kyllä kovasti sitä bleedausta (tai turbosmarttia tjms. jeemulta) sekä hukkaportille että originaalille morkoolille, niin ei ainakaan sen takia hajoa tai huonone ja muutenkin se syöttö kasvaa silloin oikeasssa suhteessa eikä yhdessäkään kellossa tarvita "liian jäykkää" jousta. Samalla säätimellä/bleedillä hoituu sekä ahtopaine että morkooli.

Mulla siis se oma pumppu ainakin minun mielestä meni jossakin välissä huonommaksi, eikä syöttöä enää tullut kuten ennen. Toi ehkä tapahtui silloin kun vahingossa käytin 1,7 bar painetta kuukauden. Savua ei tullut vaikka pumppu myöhemmin säädettiin täysille. Se mun morkooli ei ollut tuota mallia mitä kuvissa edellä vaan erilainen. Siihen sittemmin vaihdettiin tuo kuvissa näkyvä malli, loppunumero 150...se saattaa siis olla tuon suhteen parempi (vanha malli on tässäkin parempi, sama sen on akkojenkin suhteen, hyvin sisäänajettu tuntuu liukkaammalta :roll: ) .
mutta mulle jäi vain epäselväksi puhuuko veskola vakio morkoolista, vai jostain vanhanmallisesta virimorkoolista...

kuitenkin ne mersun vakio morkoolit todettiin huonoiksi jo -90 luvulla :wink: niin, että en ymmärrä mistä 2003 vuoden keksinnöistä veskola puhuu :shock:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

minusta tuo morkooli juttu voisi kuullostaa jotenkin järkevältä. kumminkin useampi kilometri tuli annettua happea tuolle koneelle ja ahdot ovat olleet pitkään silloin korkealla :oops: täytyypäs irrottaa tuo. oon lueskellu että pitäs toimia ilman morkoolia. nooh kai tuon uskaltaa käyntii laittaa ilmanki
-s124 300tdt -92
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ite sain myös käsityksen että tuossa puhutaan jostakin virityskäyttösestä morkoolista ja välillä pumpun kylessä sammutinvivussa olevasta. Eikä tuossa nyt oikeastaan alasyöttöjä mainita vaan että "yläsyötöt" alkaa hiipumaan kun syöttää kovaa painetta koko ajan. Sen olen itsekkin sisäistänyt mutta alasyötön hiipumista en ymmärrä ennen kuin itse sen totean :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja napa »

Siekkinen kirjoitti:Ite sain myös käsityksen että tuossa puhutaan jostakin virityskäyttösestä morkoolista ja välillä pumpun kylessä sammutinvivussa olevasta. Eikä tuossa nyt oikeastaan alasyöttöjä mainita vaan että "yläsyötöt" alkaa hiipumaan kun syöttää kovaa painetta koko ajan. Sen olen itsekkin sisäistänyt mutta alasyötön hiipumista en ymmärrä ennen kuin itse sen totean :D
alasyöttö kärsii sitten vasta, kun ne 2 kelloa on rusentuneet vituiksi siellä vakio morkoolin sisällä... se on ihan onneton keksintö, se mersun vakio morkooli...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

nonnnnniii.... halki olevalla kannella vois vissii olla asian kanssa jotain tekemistä? :roll: tänää otettiin taas imu irti, aikeena ottaa morkooli pois mutta huomattii että kakkos ja nelospytyn imukanavissa halkeamat ja tihuttaa vettä sieltä.... mitään muita oireita kansivioista ei oo ilmenny.

ELI JOS ON TARJOTA TURBON KANTTA NI TARJOTKAA!
-s124 300tdt -92
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Liekkö sitten käyny kuumana kun ei ole välijäähyä ja kovat paineet vakioturbolla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

Siekkinen kirjoitti:Liekkö sitten käyny kuumana kun ei ole välijäähyä ja kovat paineet vakioturbolla.
Jep tämä vaara olikin jo tiedossa.... ja cooleri oliki jo tulossa :) noh tehään ny kans remppa ja palataan asiaan jossei tokene sillä. Jahka löytäs sellasen kannen missä ei olis halkeamia... Mitenkä muute kestää tuommone kansi mikä on hitsattu joskus ni superikäytössä?
-s124 300tdt -92
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mgo- kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Liekkö sitten käyny kuumana kun ei ole välijäähyä ja kovat paineet vakioturbolla.
Jep tämä vaara olikin jo tiedossa.... ja cooleri oliki jo tulossa :) noh tehään ny kans remppa ja palataan asiaan jossei tokene sillä. Jahka löytäs sellasen kannen missä ei olis halkeamia... Mitenkä muute kestää tuommone kansi mikä on hitsattu joskus ni superikäytössä?
Se riippuu monesta asiasta. Ite laittasin kuitenkin ihan ehjän hitsaamattoman mielenrauhan takia. Voi muuten ostaa myös vaparin kannen ja vaihtaa siihen tuosta turbon kannesta kammiot ja suuttimet. Mutta osta ihan turbon kansi jos sellanen kohtuudella löytyy ja järkevään hintaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

Siekkinen kirjoitti:
Mgo- kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Liekkö sitten käyny kuumana kun ei ole välijäähyä ja kovat paineet vakioturbolla.
Jep tämä vaara olikin jo tiedossa.... ja cooleri oliki jo tulossa :) noh tehään ny kans remppa ja palataan asiaan jossei tokene sillä. Jahka löytäs sellasen kannen missä ei olis halkeamia... Mitenkä muute kestää tuommone kansi mikä on hitsattu joskus ni superikäytössä?
Se riippuu monesta asiasta. Ite laittasin kuitenkin ihan ehjän hitsaamattoman mielenrauhan takia. Voi muuten ostaa myös vaparin kannen ja vaihtaa siihen tuosta turbon kannesta kammiot ja suuttimet. Mutta osta ihan turbon kansi jos sellanen kohtuudella löytyy ja järkevään hintaan.
eikös noissa ollu pakoventtiileissäkin joku ero?
-s124 300tdt -92
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mgo- kirjoitti:eikös noissa ollu pakoventtiileissäkin joku ero?
Jos niissä jotakin eroa olis niin ei mitään merkittävää. Mutta ne erot kyllä jää sinne polttoainepuolelle.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jonte89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 15.12.2009 21:51
Paikkakunta: nokia

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja jonte89 »

kyllä pakoventtilissä on eroa.. vaparin pako venoissa ei ole sitä täytettä lautasissa kun turbon kannen p venoissa on taas se seos(en muista nimeä)
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jonte89 kirjoitti:kyllä pakoventtilissä on eroa.. vaparin pako venoissa ei ole sitä täytettä lautasissa kun turbon kannen p venoissa on taas se seos(en muista nimeä)
Ei kai sentään natriumia? :D en oo noita ite aukonu mutta en nyt kuvitellu niitten olevan täytettyjä. Eikä nuo vapari st:t ole ensimmäisenä pakoventtiilin takia hajonnut :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

Siekkinen kirjoitti:
jonte89 kirjoitti:kyllä pakoventtilissä on eroa.. vaparin pako venoissa ei ole sitä täytettä lautasissa kun turbon kannen p venoissa on taas se seos(en muista nimeä)
Ei kai sentään natriumia? :D en oo noita ite aukonu mutta en nyt kuvitellu niitten olevan täytettyjä. Eikä nuo vapari st:t ole ensimmäisenä pakoventtiilin takia hajonnut :D
näin itsekkin muistelen että ne on "täytetyt". Mutta tuskin tuolla seksuaalista merkitystä... Mutta pari turbon kantta ois kiikarissa, täytyy käydä katsomassa niitä viikonlopun aikana.

Ajattelin laittaa rempan yhteydessä nyt tuon st pakosarjan ja ulkosen hukkiksen ja tuo hx40 kines. Tiivisteeksi iha tavalline massatiiviste Vht copperilla liimattuna, onpahan tuo pahvi sitte "sulakkeena" :wink:
-s124 300tdt -92
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mullahan on noita turbon venttiileitä 6 ylimäärästä niin pitää joku päivä aukasta ja kahtoa onko siellä mitään :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

Siekkinen kirjoitti:Mullahan on noita turbon venttiileitä 6 ylimäärästä niin pitää joku päivä aukasta ja kahtoa onko siellä mitään :D
ainaki hinnoissa noissa vaparin ja turbon pakosilla on iso ero. Vaparin pakovena tais olla 17euron kieppeillä kun taas turbollisen taisi maksaa peräti 60euron luokkaa :!:

E: tästä aiheesta lisää:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 22&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
-s124 300tdt -92
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Aivan. No on siellä sitten tuosta päätellen natriumi sisällä joka tosiaan siirtää lämpöä pois venttiilistä. Se sillä taas on huono puoli että se on ontto toisin kuin vaparin venttiili jossa ei ilmeisesti ole täytettä joten se ei ole ontto. En osannu ajatella että tehtaalla olis tuotakin puolta mietitty kun se ei tosiaan vakiossa vaikuta mitenkään :shock:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

Siekkinen kirjoitti:Aivan. No on siellä sitten tuosta päätellen natriumi sisällä joka tosiaan siirtää lämpöä pois venttiilistä. Se sillä taas on huono puoli että se on ontto toisin kuin vaparin venttiili jossa ei ilmeisesti ole täytettä joten se ei ole ontto. En osannu ajatella että tehtaalla olis tuotakin puolta mietitty kun se ei tosiaan vakiossa vaikuta mitenkään :shock:
ne on ajatellu tehtaalla meitä "virittäjiä" 8) :lol:
-s124 300tdt -92
Avatar
jonte89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 15.12.2009 21:51
Paikkakunta: nokia

Re: 300TDT TEHOT HÄVISI (s124)

Viesti Kirjoittaja jonte89 »

juurikin natriumnin täytteiset...

ittelä ainkin yhestä kannesta kokemusta vaparikansi juurikin ja oli pakovenaan palanut reikä suurien syöttöjen ja ahtoja takia :D ja tietenkin tullut sitten pakopaineet vastaan niin ohan ne kovilla ne pakovenat...
kyllä noi venttiilit aika paljon kestää kyllä..
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

jees elikka lauantaina tuli haeuttua turbollisen kansi! tässä on pari iltaa menny sitä putsaillessa ja irrotellessa suuttimia ja hehkuja ym...

Ajattelin siis ite purkaa venttiilit ja käyttää koeponnistettavana ja sitte oikasua. Kun eikös koeponnistukseen oteta venttiilit pois?

Jos pääsee ponnauksesta läpi niin oikaistaan kansi ja sitte ite laittais uuet venavarrenkumit, venttiilien/istukkapinnan läppäys ja venat kasaan. Muita ehotuksia/varotuksia hommaan?

Sitten vielä että mitenkäs ku mulla on 10 timmiä ja 2 löysää nostajaa ni pitääkö kaikki vaihtaa vai riittääkö kun laittaa kaksi uutta? :roll:
-s124 300tdt -92
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mgo- kirjoitti:jees elikka lauantaina tuli haeuttua turbollisen kansi! tässä on pari iltaa menny sitä putsaillessa ja irrotellessa suuttimia ja hehkuja ym...

Ajattelin siis ite purkaa venttiilit ja käyttää koeponnistettavana ja sitte oikasua. Kun eikös koeponnistukseen oteta venttiilit pois?

Jos pääsee ponnauksesta läpi niin oikaistaan kansi ja sitte ite laittais uuet venavarrenkumit, venttiilien/istukkapinnan läppäys ja venat kasaan. Muita ehotuksia/varotuksia hommaan?

Sitten vielä että mitenkäs ku mulla on 10 timmiä ja 2 löysää nostajaa ni pitääkö kaikki vaihtaa vai riittääkö kun laittaa kaksi uutta? :roll:
Kannattaa uusia myös seetit kun kansi on kerran pöydällä niin ei tarvii venttiilipuolesta enää huolehtia. Ja jos ylimäärästä rahaa on niin teetä samantien kunnon virikansi eli racinki seetit, kanavien avarrus, kevyet venttiilit ja ehkä vähän isommatkin yms. :D nostajat kannattaa uusia suoraan kaikki jos joissakin on kerran vikaa. Jos ite käytät laitat esikammiot takasin niin muista huolellisuus sen kanssa ettei jää vuotamaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

Siekkinen kirjoitti:
Mgo- kirjoitti:jees elikka lauantaina tuli haeuttua turbollisen kansi! tässä on pari iltaa menny sitä putsaillessa ja irrotellessa suuttimia ja hehkuja ym...

Ajattelin siis ite purkaa venttiilit ja käyttää koeponnistettavana ja sitte oikasua. Kun eikös koeponnistukseen oteta venttiilit pois?

Jos pääsee ponnauksesta läpi niin oikaistaan kansi ja sitte ite laittais uuet venavarrenkumit, venttiilien/istukkapinnan läppäys ja venat kasaan. Muita ehotuksia/varotuksia hommaan?

Sitten vielä että mitenkäs ku mulla on 10 timmiä ja 2 löysää nostajaa ni pitääkö kaikki vaihtaa vai riittääkö kun laittaa kaksi uutta? :roll:
Kannattaa uusia myös seetit kun kansi on kerran pöydällä niin ei tarvii venttiilipuolesta enää huolehtia. Ja jos ylimäärästä rahaa on niin teetä samantien kunnon virikansi eli racinki seetit, kanavien avarrus, kevyet venttiilit ja ehkä vähän isommatkin yms. :D nostajat kannattaa uusia suoraan kaikki jos joissakin on kerran vikaa. Jos ite käytät laitat esikammiot takasin niin muista huolellisuus sen kanssa ettei jää vuotamaan.
tää kansiremppa satttu taloudelliselta kannalta huonoon saumaan joten mitään virikannen rakentelua on turha haaveilla nyt :( uppoaa kumminkin noihin peruskoneistuksiin nopeasti rahaa... ja hyvä ois saada tällä viikolla vielä kasaan tuo niin on vähä helpompaa liikkuminen paikasta toiseen :crazy:
-s124 300tdt -92
Avatar
jonte89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 15.12.2009 21:51
Paikkakunta: nokia

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja jonte89 »

en usko että kansiseppä paljoa ota jos se sulle venakumit vaihtaa kun kettumainen ne on ite vaihtaa jos ei ole oikeanlaista puristinta.. oikasu, venakumit ja venttiilien tiiveyskoe ja sillä selvä...
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

jonte89 kirjoitti:en usko että kansiseppä paljoa ota jos se sulle venakumit vaihtaa kun kettumainen ne on ite vaihtaa jos ei ole oikeanlaista puristinta.. oikasu, venakumit ja venttiilien tiiveyskoe ja sillä selvä...
Tarkoititko että kettumainen ottaa venttiilit irti? tein itse puristimen minkä avulla saa kätevästi venttiilit irti. onko itse kumien vaihtaminen sitten kettumainen homma?
-s124 300tdt -92
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mgo- kirjoitti:
jonte89 kirjoitti:en usko että kansiseppä paljoa ota jos se sulle venakumit vaihtaa kun kettumainen ne on ite vaihtaa jos ei ole oikeanlaista puristinta.. oikasu, venakumit ja venttiilien tiiveyskoe ja sillä selvä...
Tarkoititko että kettumainen ottaa venttiilit irti? tein itse puristimen minkä avulla saa kätevästi venttiilit irti. onko itse kumien vaihtaminen sitten kettumainen homma?
Ei kun on vaan hyvät pihit.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Silloin kun 290 kannen kävin oikaisemassa, niin annoin sille venttiilivarren kumit mukaan ja ei se mitää ylimäärästä siitä ottanut, kun kumminki kunnon vehkeet on millä ne kiskoo irti ja laittaa niin ei kauaa mennyt.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
jonte89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 15.12.2009 21:51
Paikkakunta: nokia

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja jonte89 »

sitä juuri että kettumainen purkaa lukitus venttiilistä jos ei ole kunnon puristinta että mahtuu ottaan ne lukituksen pois. ei venakumin laitto ole ihmeepi homma.
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

joooh.... kans tullu koneistamolta kotia... kävi ilmi että kantta on hitsattu useammastakin paikasta joskus. on siis eri värinen jostain kohin tuo kans. ja vielä voorumilaiselta tuon ostin eikä mitään myöntäny että sitä ois hitsailtu :evil:

ei voi mitään. pistetään noilla kasaan ja kun leviää tuo hitsattu romukasa ni sitte on halvalla myynnissä s124 mese :x
ja palattava takas idän ihmeeseen ni kestääpähä ainaki.
-s124 300tdt -92
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja pera8x »

turisen tässä vähän ajankulukseni.

se morkooli ei totaalisesti hajoa pikkupaineilla. siellä on sisällä kaks sellasta peltipurkkia, mitkä sitten tavallaan lytistyy/joustaa, kun purkkien ympärille tulee painetta. näin ollen alemmasta purksita sitten lähtee vipu, mikä säätää sitä syötön määrää enemmän, taikka vähemmän pienemmäks. kokemuksesta voin sanoa sen verran, että ne morkoolin purkit kyllä "kestää" pari baaria, mutta löystyy ja niiden tehollinen toimintasäde kutistuu entisestäänkin. siitä sitten seuraa se, että samoilla säädöillä auto voi alkaa sauhutteleen ahtamattomana, eli siis alakierroksilla. se siis hajoo siihen suuntaan, että syöttö lisääntyy alarekisterissä. yläpäässä ei tapahdu juuta, eikä jaata. jos sen sitten säätää sillain, ettei sauhuttele alakierroksilla, niin sitten ei kyllä tule soppaa yläkierroksillakaan kunnolla. vähän huono systeemi virittelyyn.

kansi noista mesen turbo moottoreista halkee jokatapauksessa ennemmin, taikka myöhemmin. ilman kuuleria vakionakin tollasen mosan imusarjassa olevan ilman lämpötila heiluu siellä sadan asteen korvilla. sitten, kun sinne on laitettu 1,7 baaria ahtoja ja vielä pienellä puhaltimella, niin siellä on kannessa melkoset lämpökuormat. imusarjassa on ilmanlämpötila kokolailla 200 astetta ja pakosarjassa kans jotain kohtuuttomia. ei se sen enempää tarvi haljetakseen.

ja nytten, kun kerta tehot ja kaikki on hävinny, niin melkeinpä tutkisin asiaa tarkemmin, ennenku läväyttää uutta kantta paikoilleen. jos siellä nyt on sillain kansi haljennu, että koneeseen on päässy vesi sisään oikein kunnolla, niin suosittelen tarkistaan onko kiertokankia vääntyny. ihan vaikka silmämääräsesti kattelet, tai työntömitalla mittaat, että jokainen mäntä nousee yhtä ylös. kohtuu pikku homma tehdä ja voi säästyä turhalta kasaamiselta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

pera8x kirjoitti:turisen tässä vähän ajankulukseni.

se morkooli ei totaalisesti hajoa pikkupaineilla. siellä on sisällä kaks sellasta peltipurkkia, mitkä sitten tavallaan lytistyy/joustaa, kun purkkien ympärille tulee painetta. näin ollen alemmasta purksita sitten lähtee vipu, mikä säätää sitä syötön määrää enemmän, taikka vähemmän pienemmäks. kokemuksesta voin sanoa sen verran, että ne morkoolin purkit kyllä "kestää" pari baaria, mutta löystyy ja niiden tehollinen toimintasäde kutistuu entisestäänkin. siitä sitten seuraa se, että samoilla säädöillä auto voi alkaa sauhutteleen ahtamattomana, eli siis alakierroksilla. se siis hajoo siihen suuntaan, että syöttö lisääntyy alarekisterissä. yläpäässä ei tapahdu juuta, eikä jaata. jos sen sitten säätää sillain, ettei sauhuttele alakierroksilla, niin sitten ei kyllä tule soppaa yläkierroksillakaan kunnolla. vähän huono systeemi virittelyyn.

kansi noista mesen turbo moottoreista halkee jokatapauksessa ennemmin, taikka myöhemmin. ilman kuuleria vakionakin tollasen mosan imusarjassa olevan ilman lämpötila heiluu siellä sadan asteen korvilla. sitten, kun sinne on laitettu 1,7 baaria ahtoja ja vielä pienellä puhaltimella, niin siellä on kannessa melkoset lämpökuormat. imusarjassa on ilmanlämpötila kokolailla 200 astetta ja pakosarjassa kans jotain kohtuuttomia. ei se sen enempää tarvi haljetakseen.

ja nytten, kun kerta tehot ja kaikki on hävinny, niin melkeinpä tutkisin asiaa tarkemmin, ennenku läväyttää uutta kantta paikoilleen. jos siellä nyt on sillain kansi haljennu, että koneeseen on päässy vesi sisään oikein kunnolla, niin suosittelen tarkistaan onko kiertokankia vääntyny. ihan vaikka silmämääräsesti kattelet, tai työntömitalla mittaat, että jokainen mäntä nousee yhtä ylös. kohtuu pikku homma tehdä ja voi säästyä turhalta kasaamiselta.
en usko että sinne on hirveästi nestettä päässy koska kun käytin konetta ilman imusarjaa niin huomas miten se vain juuri ja juuri tihutti vettä seinämästä. Ja varsinkin kun jos tämä mystinen tehottomuus johtu tuosta kannen halkeamasta niin sen jälkeen on ajettu todella vähän. Mutta voihan tuon nyt samalla tarkista enne ku lyö nippuu...

Kokemuksia hitsatuista kansista haluasin tietää, onko kellään? :roll:
-s124 300tdt -92
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja veskola »

Puhuin boshin vakiomorkoolista. Se on pumppupenkissä todettu asia, että suuremmalla paineella ne eräät yksilöt on alkaneet pienentämään syöttöä. 0...1Bar välillä ne kuitenkin toimivat silloin edelleen ihan oikein. Pumppuja oli palautunut pumppupajalle, kun ei ole saatu mustaa tulemaan vaikka syötöt on säädetty täysille ja sitten on huomattu kun pumppupenkissä on laitettu se pari baria painetta, että höh, eihän se tosiaan toimi. Siitä sitten keksittiin ne omavalmistemorkoolit, jotka muutenkin toimivat paremmin. Eivät ole sellaisia ON/OFF kytkimiä.

Mitenkös toi turbon pakoventtiilin hinta nyt on tuommoinen kun pari kolme vuotta sitten ostin niitä, eikä ne maksanut kuin joitakin kymppejä. No jollain se pitää KL:n maksaa se uusi myymälä Tampereelle :thumbdown: upea paikka se kyllä on verrattuna siihen vanhaan läävään.

Nimimerkillä napa nyt oli tietty 3Bar mersun dieselkoneessa ja 500+hp jo vuonna 1988 mutta joskus 2000 luvulla tavallisella kansalla oli saatavilla 7mm elementit ja hurjJJimmat ajoivat muutaman barin paineilla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin