Mukava lukea, kun haisevalla ja savuttavalla dieselillä ajavat tuovat esiin etanolin ympäristövaikutuksia ,-)
Tuohon katalysaattorisalateoriaan vielä sen verran, että silloin, kun katalysaattorit säädettiin pakollisiksi ne tietysti vähensivät rikin ja typen päästöjä ja tärkeimpänä ehkä oli se, että myrkyllinen lyijy saatiin pois bensasta. Samalla kuitenkin lisättiin polttoaineen kulutusta ja sitä kautta syntyvän hiilidioksidin määrää verrattuna katittomiin malleihin. Koko järjestelmä seosohjauksen ja katalysaattorien kera on kai kuitenkin katsottava järkeväksi ympäristön kannalta verrattuna aiempaan tilanteeseen bensa-aotojen kohdalla.
Etanolin käyttö taas ymmärtääkseni vähentää päästöjä reilusti, vaikka kulutus lisääntyy bensaan verrattuna. Suomessa lienevät suurimmat ongelmat järjetön etanolin verotus ja etanolin heikommat kylmäkäynnistysominaisuudet bensaan verrattuna. Etanolin parempi nakutuksenkestävyys bensaan verrattuna taas on ahdetussa moottorissa selvä etu.
tomant
Viimeksi muokannut tomant, La 10.11.2012 13:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tomant kirjoitti:Mukava lukea, kun haisevalla ja savuttavalla dieselillä ajavat tuovat esiin etanolin ympäristövaikutuksia ,-)
Tuohon katalysaattorisalateoriaan vielä sen verran, että silloin, kun katalysaattorit säädettiin pakollisiksi ne tietysti vähensivät rikin ja typen päästöjä ja tärkeimpänä ehkä oli se, että myrkyllinen lyijy saatiin pois bensasta. Samalla kuitenkin lisättiin polttoaineen kulutusta ja sitä kautta syntyvän hiilidioksidin määrää verrattuna katittomiin malleihin. Koko järjestelmä seosohjauksen ja katalysaattorien kera on kai kuitenkin katsottava järkeväksi ympäristön kannalta verrattuna aiempaan tilanteeseen bensa-aotojen kohdalla.
Etanolin käyttö taas ymmärtääkseni vähentää päästöjä reilusti, vaikka kulutus lisääntyy bensaan verrattuna. Suomessa lienevät suurimmat ongelmat järjetön etanolin verotus ja etanolin heikommat kylmäkäynnistysominaisuudet bensaan verrattuna. Etanolin parempi nakustuksenkestävyys bensaan verrattuna taas on ahdetussa moottorissa selvä etu.
tomant
Tiettävästi 10-vuotta ja uudemmat dieselmoottorit ovat vähäpäästöisempiä kuin bensamoottorit.
Etanolin käytöstä polttomoottoreissa on tutkimuksen alla, kun on alustavissa selvityksissä havaittu, että vesiliukoisen etanolin palamistuotteet saastuttaa maaperää moninkerroin esimerkiksi dieseliin verrattuna. Ihmisen terveydelle ( hengitysilma ) on myös todettu haittavaikutuksia enemmän etanolipohjaisilla polttoaineilla kuin dieselillä ja bensalla.
sompio kirjoitti:Juu juu mutta se ei olekkaan pelkkää etanolia. RE85 voi pistää irvistämään ryypätessä.
No "SE OIKEA" etanolihan on lääkäreille ilmaista . Menee pilkun naimiseks. Kuka sitä oikeaa etanolia on tankiin laittamasa?
Eikä taida vatsa ja suolikaan oikein tykätä jos hörppää RE85:sta.
Kyllä kaiketi se pirtukin maksaa lääkekäyttöönkin sairaaloille ja eläinlääkinnälle, eihän Altia Koskenkorvan viinatehdas sitä ilmaiseksi tee.
Kyllä kohta taitaa kannattaa pistää puhdasta etanolia tankkiin, jos ostaa kaksi kiloa sokeria ja pari palaa hiivaa ja kihauttaa litran etanolia 95 rosenttista...hinta noin euroviiskymmentä.
Ettei E85-tietous olisi pirstaleina ympäri internetiä jokaisen itse etsittävänä, tein suomenkielisen ohjeen E85:lle muuntamiseen.
Tarkoitus on sanoa mahdollisimman tiiviisti kaikki oleellinen yleisten ajoneuvojen kannalta. 25 sivua.
Google Docs-wiki: 20.fi/12974
Sinne voi panna kommentteja ja muokkausehdotuksia, ja Google-tunnuksilla muokkausominaisuudet paranevat.