Kiitoksia Mika! olisiko sitten vain varauksena tuo anturi koska siihen ei tullut johtoa, enkä löytänyt siitä hollilta mitään ylimääräistä johtoakaan.
Seuraava kysymys onkin seuraavanlainen.
Moottori on tuettu ylhäältä, etu-apurungon neljä kiinnityspulttia on löysytetty, rattiakselin lukituspultti simpukasta irrotettu. Miten on tuon moottorin kanssa?
moottorissa tukikorvakkeet kummallakin puolella ja ne lepää apurungon päällä kupeissa. Kuppien etu ja takarenassa on 15mm kannalla olevat pultit. Pitääkö ne ottaa irti, että apurunko tulee alas vai onko ne pultit niiden kumityynyjen kiinnitystä varten? Muuten olisin ne jo ottanut auki mutta ne on melko veikeässä kolossa.
Kyllähän se moottori pitää irti ottaa siitä apurungosta. Joko kumityynyt apurungosta (ne kaksi pulttia tyynyn molemminpuolin) tai moottori irti tyynyistä (Pultit kumityynyjen päällä)
Nyt on apurunko irti, täytyy vielä päästää siitä kynkät ja tukivarret irti saan puhaltaa sen tuossa pihala puhtaaks. Yllätykseksi sielä ei ollut pahasti ruostetta.
Huomasin myös semmosen, että moottorin apulaitteet olivat saanneet moottoriöljyä niskaansa. Mitään varsinaista vuotokohtaa ei löytynyt, taitaa siis mennä kampuran stefan piikkiin? Onneks se on helppo vaihtaa mersuun kun on ketjukone.
Ilmaister kirjoitti:
Huomasin myös semmosen, että moottorin apulaitteet olivat saanneet moottoriöljyä niskaansa. Mitään varsinaista vuotokohtaa ei löytynyt, taitaa siis mennä kampuran stefan piikkiin? Onneks se on helppo vaihtaa mersuun kun on ketjukone.
Olisiko vika tuossa. Mika.T:tä lainatakseni
M104 /M120 koneissa etupään vuoto tulee 99% varmuudella sylinterikannen päässä olevan irto koteloinnin ja lohkon välistä. Siellä on erillinen kumitiiviste.
Pientä välihommaa tässä koritöiden ohella. Purin, syylärin ja ilmastoinnin kennon pois edestä ja aloin peuhaamaan tota konetta.
Itellä näyttäis olevan hiukan erilainen toi kone mitä tuossa ylemmässä kuvassa on? Ainakin pulat on tulppien päällä jne..
Näyttäis pahasti siltä, että se öljy tulis kannentiivisteen kohdilta..
[edit] Nyt kun avasin silmät ja katoin tota ylempää kuvaa ja vertasin tohon mun koneeseen ni se on kyllä mahdollista, että se tulee sieltä ulokkeesta. Näköjään menee tuolla rullien ja lohkon välissä tommonen tila missä öljy pääsee juoksemaan.
Vuoto tulee jakopään naamatauluista, ilmeisesti saa purettua ilman, että purkaa kantta pois.. Eli sähköt, suutinputki, imusarja ja sitten pääsee käsiks noihin naamatauluihin.
Täytyy huomenissa perehtyä tarkemmin. Pikku monologia pitelen vain.
Moottori on sama kuin noissa minun kuvissa. Uudempi vaan kun suorasytytyksellä.
Suuttimia ja suutintukkia ei tarvi irrottaa. Ne voi jättää imusarjaan kiinni kun sarjan irrottaa.
Termostaatti pois, sylinterikansien päädyistä ne vesikanavien kulmakappaleet irti, jolloin saa termostaattipesän irti.
Ohjaustehostimen pumpusta letkut irti ja sitten varovasti nostamalla lähtee se tehostimen öljysäiliö irti, se pitää irrottaa jotta saa imusarjan etummaiset pultit auki.
Myös se imusarjan takimmainen pultti on tosi työläässä paikassa, ainakin sedanissa.
Ensin joutuup irrottamaan imusarjasta kaasuläpät ja imusarjan pohjaan läppien kohdalle tulevat huohotuslinjat. 2kpl 5mm kuusiokoloa/puoli.
Ja onhan siinä vähän muutakin pikkuhilua kiinni.
Tilasin tiivisteet tuohon tänään. Täytyy kuitenkin tehdä noita korihommia alta pois niin paljon, että saan tuon etu-apurungon takaisin paikoileen. Kun konetta purkaessa täytyy tuo nostolenkki päästää irti.
Ilmaister kirjoitti:Vuoto tulee jakopään naamatauluista, ilmeisesti saa purettua ilman, että purkaa kantta pois.. Eli sähköt, suutinputki, imusarja ja sitten pääsee käsiks noihin naamatauluihin.
Täytyy huomenissa perehtyä tarkemmin. Pikku monologia pitelen vain.
Messerschmitt kirjoitti:Hienoa jälkeä.Mitenhän se noin ruostunut oli tuolta. Hyviä neuvoja muutenkin täällä foorumilla ettei mene esim ensimmäisenä turhaan kantta irroittaan.
Oli nuiden sisälokareiden muoviset suojat ihan palasina ja sen seuraumuksena oli lokarit ja kaikki kolot aivan täynnä semmosta kuraliejua joka on syöny pellin pois.
aziz kirjoitti: Tarkotatko naamataululla jakopään koteloo?
Juu niitä tarkoitin.
Alkaa olemaan ton etupään tukivarret, kynkät, apurungot ja muut pikkunippelit pian puhellettu, vedän kaikki tolla tummansinisellä epoksilla pariin kertaan ja sitten akryylillä pintavärit. Antakaapas ehdotuksia, että minkä väriseksi maalaan noi alustan osat?
Viikonloppuna ois tarkoitus puhdistaa noi lokarit loppuun, että saa ne ruiskuttaa.
Hmm, apurunko puolikiiltävällä mustalla, kallistuksenvakaaja puolikiiltävällä sinisellä, puristimet kiiltävällä punasella, alatukivarret puolikiiltävällä mustalla, ylätukivarret kiillotan ja lakkaan kun ovat alumiinia ja noi kynkät samalla sinisellä kun kallistuksen vakaaja. Tässä vaiheessa on varmaan hyvä uusia alapallot, kallistuksenvakaajan tangot sekä pyöränlaakerit. Ei tarvitse sitten niiden takia purkaa vähän ajan päästä autoa. Unohtamatta raidetangon päitä.
Kattelin tänään tuota koria ja mietin vakavissani, että pitäisikö siihen tehdä värin vaihto kiiltävän mustaksi..
Viimeksi muokannut Ilmaister, Ke 16.01.2013 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ehdottomasti sininen. Kaikki ovat hopeita tai mustia. Eri asia jos pitää tosissaan siitä mustasta... . Hieno topic!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
nyt ois koko kuskin puolen etupää putsattu ja maalattu epoksilla (pensselihommina). Jouduin vielä laikkaamaan tuon apurungon taaemman kiinnikkeen irti ja hitsaamaan uuden tilalle, kun se on semmonen kohtelomallinen ja oli ruostunut puhki. Parempi vaihtaa ehjä tilalle, kun alkaa parsia tuota vanhaa kasaan ja siitä ei olisi kuitenkaan saanut kaikkia ruosteita pois niin se korroosio olisi vaan levinnyt sisältä päin kunnes ois taas puhki..
Seuraavaksi onkin vuorossa toi wänkkärin puoli.. Se ei onneksi ole lähellekkään niin paha, kuin kuskin puoli oli. Ja sekin on tehty rengaskotelon puoliväliin asti.
Täytyy tiputtaa toi webasto tuosta vielä pois niin pääsen pustaamaan tuon kunnolla.
Tuon kun saan puhallettua ja epoksoitua pohjat niin pääsen vetämään sauma-aineella kaikki hitsaussaumat jonka jälkeen toinen kerros epoksia ruiskulla ja lopouksi akryyli.
Pohja tuossa on onneksi luja eikä sielä ole edes pintaruosteita. Helmat kun tekee vielä kuntoon ja tarkastaa tuon perän. Niin pääseekin vetelemään jarru ja hydraulilinjat uusiksi sekä suunnittelemaan uutta X-pipe putkistoa!
Olen samaa mieltä teidän kanssa, kyllä pintaan täytyy laittaa orkkisväri. Rakennan auton itselleni eikä ole aikomuksia myydä sitä. Ajellaan kesät ja talvet saa olla tallissa talviunilla peiton alla.
Mahtaakö foorumilta löytyä tietoa pakoputkiston tekemisestä? Pitäisi tehdä downpipeilta etiäpäin putkisto uusiksi. Eli x-pipe tyylinen ratkaisu olisi lähellä sydäntä.