Noniin ~1500km lenkki Lempäälässä tuli ajeltua

Lähdin perjantaina melkein heti töiden jälkeen appiukon kanssa ajamaan ja klo. 00.30 oltiin Ideaparkin liepeillä liikkeen pihassa. Tässävaiheessa ei vielä oltu kumpikaan nukuttu silmäystäkään (appiukko tuli Rovaniemelle Ivalosta eli oli ajanut jo valmiiksi melkein 300km). Myyjä tuli ulos ja tutki nopeasti Volvon huoltokirjan, huomautettavaa ei ollut vaan kaikki oli kuten olin kertonut jo aiemmin. Siirryimme liikkeen sisätiloihin mihin Mersu oli otettu sisälle pesun jälkeen. Alettiin tutkia Mersua ja kaikki vaikutti olevan kuten luvattua muutamaa pahaa kiveniskemää lukuunottamatta. Nosto-ovi auki ja koeajolle.
Diesel V8 lähti nöyrästi hyrähtäen käyntiin ja eikun ajolle. Auto lähti liikkelle kun nosti jalan jarrulta eli kaasuun ei tarvinnut koskea. Hyvältä vaikutti laatikon toiminta tähän asti. Ensimmäiseksi huomio kiinnittyi siihen että pintakaasulla ajettaessa vaihde vaihtui (kierrokset laskivat kierroslukumittarissa), mutta meni 1-2 sekuntia ja nykäisy kun vaihde oikeasti vaihtui. Reilulla kaasulla tätä ei huomannut. Lenkkiä jatkettiin ja päästin appiukon puikkoihin kun sillä kuitenkin on vankka kokemus automaattilaatikolla varustetuista autoista. Hän otti vauhtia jonku 50-60km/h ja piti kaasun tasaisena ja kappas, kierrokset vaeltaa pintakaasulla kokoajan 200-300rpm vaikka sama vaihde pysyy päällä. Kokeilimme vakionopeudensäätimellä jolloin nykiminen oli häiritsevän selvää.
Ajelimme liikkeen pihaan reilummalla kaasulla, jolloin kaikki pelasi kuin unelma. Konepelti auki ja suojamuovi pois. Moottoriöljyä näkyi edestäpäin katsottuna vasemman sylinterikannen ja venttiilikopan tienoilla melko runsaina lammikkoina. Samoin kannen takapuolella oli märkää. Appiukko nappasi öljykorkin irti ja kappas kehveliä! Jos hänellä olisi ollut lippalakki päässä niin noinkohan olisi lakki tähänkään päivään mennessä laskeutunut! Niin voimakas oli paine joka puski öljykorkin kautta ulkoilmaan. Myyjä vakuutteli tietämättömyyttään vikoihin ja lupasi laittaa auton kuntoon että voidaan jatkaa kaupantekoa. Maanantaina menee auto pajalle lisätutkimuksiin. Kysyin myyjältä halua osallistua meidän polttoainekustannuksiin ja sain mukisematta rahat käteen paluumatkaa varten pohjoiseen. Mitään vikoja ei ollut yritetty peitellä, joten uskon myyjän vilpittömään tietämättömyyteen ja tekniikan tuntemattomuuteen. Muutoin auto oli niin hienossa kunnossa että olen valmis kauppoja jatkamaan kunhan selviää valtavan huohotuksen syy ja se saadaanko se korjattua. Lisäksi laatikon epämääräinen toiminta on selvitettävä.
Auto on ollut todella vähällä ajolla vuosikausia joten männänrenkaiden jumittuminen voisi olla looginen selitys huohotukselle. Toisaalta kone huohotti niin paljon että yhtähyvin joku mäntä voi olla halki tms. Jännityksellä seuraamme miten tilanne kehittyy
Kertokaahan omia mielipiteitä asiasta ja arvailuja vioista.