
W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Remppaa
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeajolla -88, W202 mese ostettu.
Niin tämä tarinahan päättyi ihan hyvin, sain jousipuristimen paikalliselta korjaamolta lainaan ja lumpsautin jousen paikalleen
Kansiremppa odottaa vielä, kansipahvi vuotaa. Alfamerin opuksen hommasin jo oppaaksi. Onko tuossa kansirempassa mitään erityistä huomoitavaa tai varottavaa? OM604 mottiin vaihdoin kesällä kansipahvin, ei ollut paha rasti.

Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

Re: W201 bensa automaatti koeajolla -88, W202 mese ostettu.
Jakopäänkopan ympärillä olevat kuusiokolo pultit on nähtävästi löysällä...itse törmännyt tollaseen eli koeta kiriä niitä ensin jos et heti pahvia vaihda.
Muutenkin katso sinne että millaisen avaimen tarttet kun hylsykkä ainakaan lyhyellä kuusiokolo avaimella sinne ei mahdu.
Muutenkin katso sinne että millaisen avaimen tarttet kun hylsykkä ainakaan lyhyellä kuusiokolo avaimella sinne ei mahdu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeajolla -88, W202 mese ostettu.
Jep, pitää kiristellä ne näin ensi alkuun. Näkyy olevan nesteen seassa öljyäkin että pitää se pahvi vaihtaa joka tapauksessa.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeajolla -88, W202 mese ostettu.
Kansipahvin vaihto aloitettu. Tuli sen verran töhnää paisuntasäiliöön että ei uskaltanut odottaa kauempaa. Aika paljon hankalammin on kaikki laitettu mitä OM604:ssa, imu- ja pakosarjan pultteja on turha yrittää momenttiin kun on sen verran hankalasti pultit ja mutterit laitettu. Jakotukki suuttimineen tuli turhaan irrotettua kun en hoksannut että olisihan se voinut paikoillaankin olla. Pakosarjasta piti irrottaa pakoputki, OM604:ssa pystyi pakosarjan irrottamaan kannesta vaikka pakoputki kiinni ihan kunnon hylsyillä ilman että rystyset oli verillä.
Vasta yksi pultti katkennut ja sekin yllättäen pakoputken pultti
Johtosarja hirvittää jos sitä joutuu parsimaan. En oo vielä uskaltanut katsoa
Tästä löysin kuitenkin lohkon tyhjennyspropun!
Vasta yksi pultti katkennut ja sekin yllättäen pakoputken pultti

Johtosarja hirvittää jos sitä joutuu parsimaan. En oo vielä uskaltanut katsoa

Tästä löysin kuitenkin lohkon tyhjennyspropun!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeajolla -88, W202 mese ostettu.
Kannen pultteihin ei sitten sopinut 10mm tähtiavain joka sopi OM604:een. Tässä taitaa olla 12mm avain? On se kumma kun joka autoon pitää kannen pultit laittaa erilaisella kannalla
Jatketaanpa sitten torstaina kun kaupat aukeavat.
Ja pitkä avain on tarpeen, pultit ovat syvällä koloissa.

Ja pitkä avain on tarpeen, pultit ovat syvällä koloissa.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Rempp
Tässä kuva miten jakoketjun laahaimen ohjaritappi irtoaa helposti. Hylsyksi sopii paremmin vaikka 11mm hylsy, tuo 10mm otti vähän kiinni tappiin kun kiristi. Eli pultti kiristetään tappiin, pulttia pidetään kiinni ja mutteria kiristämällä tappi lähtee irti.
Ja niinkuin kuvassa taustalla näkyy niin öljyvuotoa on jo aiemmin koitettu tilkitä silikoonilla tai vastaavalla
Ja niinkuin kuvassa taustalla näkyy niin öljyvuotoa on jo aiemmin koitettu tilkitä silikoonilla tai vastaavalla

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Rempp
Nyt on kansi irti. IKH:n 100mm pitkä 12mm tähtiavain sopii jos vain kaventaa avainta yläreunasta. Yksi etureunan kuusiokolopulteista pyöri käsin irti eli on se tuon takia vuotanut öljyä. Jostain tosiaan silti pääsi myös öljyä jäähdytinnesteen sekaan eli pahvin vaihto oli tarpeen. Kannen pultteja ei tarvitse uusia, säästää jonkun euron 
Viikonlopun aikana katson onko tuo niin suora että voin ilman koneistusta laittaa takaisin paikalleen. Viivottimella ja rakotulkilla luulisin saavani tarpeeksi tarkan tuloksen.
Kannattaakohan nuo etureunan kuusiokolopultit laittaa kierrelukitteella kiinni? Kestääkö se tuolla?
Tässä linkki avaimeen.

Viikonlopun aikana katson onko tuo niin suora että voin ilman koneistusta laittaa takaisin paikalleen. Viivottimella ja rakotulkilla luulisin saavani tarpeeksi tarkan tuloksen.
Kannattaakohan nuo etureunan kuusiokolopultit laittaa kierrelukitteella kiinni? Kestääkö se tuolla?
Tässä linkki avaimeen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Rempp
Tähän se nyt tyssäsi, meni koneistamokeikaksi. Tämäntapaisella venttiilijousipuristimella ei saa venttiileitä irrotettua. Pitäisi olla pitempi tuo jousilautaseen vastaava osa.
Vien kannen koneistamolle ja vaihdatan venttiilivarrren kumit, hiotutan venttiilit ja tarkistutan suoruuden. Maksaahan se mutta en ala ostamaan yhden kannen takia taas yhtä työkalua
Vielä on kuitenkin hommaa, lohko pitää puhdistaa ja vesipumppukin vaihtaa. Näytti sen verran olevan vanhoja öljynjämiä kannessa että taidan laittaa koneeseen 10w40 öljyt joksikin aikaa koneeseen että saa moskat kiertoon. Sitten moottorin pesuaine öljyihin ja oikeat öljyt ja uusi suodatin sisään.
Niin ja se yksi katkennut pultti pitää kaivella pois pakosarjasta!
Kummallista muuten että Alfamerin kirjassa oli että kampiakselin pitää olla kohdassa 20 astetta JYKK kun kantta irrottaa. Nyt kun otin nokkia irti niin siinä kappaleessa sanottiin että kampiakselin pitää olla 30 JYKK kohdassa ettei männät koske ventiileihin. Lisäksi nokkien ajoituskolot näyttää olevan tehty tuolle 30 JYKK ajoitukselle. Olisikohan tuossa painovirhe tai jotain...
Huohotinletkut murenivat kun niihin koski, nekin menivät KL:stä Saksan tilaukseen eli menee viikko pari tuonkin puolesta.
Vien kannen koneistamolle ja vaihdatan venttiilivarrren kumit, hiotutan venttiilit ja tarkistutan suoruuden. Maksaahan se mutta en ala ostamaan yhden kannen takia taas yhtä työkalua

Vielä on kuitenkin hommaa, lohko pitää puhdistaa ja vesipumppukin vaihtaa. Näytti sen verran olevan vanhoja öljynjämiä kannessa että taidan laittaa koneeseen 10w40 öljyt joksikin aikaa koneeseen että saa moskat kiertoon. Sitten moottorin pesuaine öljyihin ja oikeat öljyt ja uusi suodatin sisään.
Niin ja se yksi katkennut pultti pitää kaivella pois pakosarjasta!
Kummallista muuten että Alfamerin kirjassa oli että kampiakselin pitää olla kohdassa 20 astetta JYKK kun kantta irrottaa. Nyt kun otin nokkia irti niin siinä kappaleessa sanottiin että kampiakselin pitää olla 30 JYKK kohdassa ettei männät koske ventiileihin. Lisäksi nokkien ajoituskolot näyttää olevan tehty tuolle 30 JYKK ajoitukselle. Olisikohan tuossa painovirhe tai jotain...
Huohotinletkut murenivat kun niihin koski, nekin menivät KL:stä Saksan tilaukseen eli menee viikko pari tuonkin puolesta.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Rempp
Kansi meni eilen koneistamolle. Ensi viikolla saan takaisin.
Aiemmin korjasin tästä autosta lämppärin puhaltimen säätimen, tekniikka osiossa juttua tästä. Samalla korjasin alipainevuodon josta siitäkin juttua tuossa ketjussa, tosin en tiedä onko se nyt oikein korjattu. Ainakin niskatuet rupesivat toimimaan ja valojen korkeussäätö kun tukin yhden reiän
Mittariston takertelevat viisarin korjasin myös. Otin mittaristosta kaikki edellisen omistajan "korjaukset" pois ja puhdistin viisarit ja tapit niin alkoi toimimaan
Vaihdekepin numeroiden valaistuksen korjasin myös.
Taakse vaihdoin vasemmalle jarrusatulan kun tuntui laahaavan.
Nyt tässä taitaa olla kaikki mitä olen tehnyt tähän autoon toistaiseksi. Vaikka aika harvaa taitaa kiinnostaa tällaiset näpertelyt
Pakosarjan ja pakoputken pultit pitää uusia, mahtaako kilopultit kestää...?
Öljyt taidan vaihtaa laatikkoon myös, pitääkö tässä nelivaihteisessa vaihtaa pistokkeen tiivistettä? Jos tässä edes sitä on, en ole vielä tutkinut.
Aiemmin korjasin tästä autosta lämppärin puhaltimen säätimen, tekniikka osiossa juttua tästä. Samalla korjasin alipainevuodon josta siitäkin juttua tuossa ketjussa, tosin en tiedä onko se nyt oikein korjattu. Ainakin niskatuet rupesivat toimimaan ja valojen korkeussäätö kun tukin yhden reiän

Mittariston takertelevat viisarin korjasin myös. Otin mittaristosta kaikki edellisen omistajan "korjaukset" pois ja puhdistin viisarit ja tapit niin alkoi toimimaan

Vaihdekepin numeroiden valaistuksen korjasin myös.
Taakse vaihdoin vasemmalle jarrusatulan kun tuntui laahaavan.
Nyt tässä taitaa olla kaikki mitä olen tehnyt tähän autoon toistaiseksi. Vaikka aika harvaa taitaa kiinnostaa tällaiset näpertelyt

Pakosarjan ja pakoputken pultit pitää uusia, mahtaako kilopultit kestää...?
Öljyt taidan vaihtaa laatikkoon myös, pitääkö tässä nelivaihteisessa vaihtaa pistokkeen tiivistettä? Jos tässä edes sitä on, en ole vielä tutkinut.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

Re: W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Rempp
Kyllä näitä täällä seuraillaan. Ja kuvalliset jutut lisää aina mielenkiintoa.Starglazer kirjoitti:Nyt tässä taitaa olla kaikki mitä olen tehnyt tähän autoon toistaiseksi. Vaikka aika harvaa taitaa kiinnostaa tällaiset näpertelyt
Pakosarjan ja pakoputken pultit pitää uusia, mahtaako kilopultit kestää...?
Pakoputkistossa olen itse käytellyt 8.8 kovuusluokkaltaan olevia pultteja eli varmaan just noita kilopultteja.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Rempp
Vesipumppu vaihdettu. Visko lähti nätisti irti 36mm listalla ja aika isokokoisilla putkipihdeillä. Pidin pihdeillä kiinni hihnapyörästä ja kopautin vasaralla listaan niin viskon mutterin aukesi.
Hihnapyörän pultit ei sitten auennutkaan niin nätisti, yhden sain ehjänä irti ja loput katkaisin rälläkällä. Yritin ensin avata pultteja 5mm kuusikoloavaimella ja sitten huomasin että oikea avain oli Torx 30... Lujassa ne olivat kuitenkin, varmaankin aiemmin väännetty liian tiukkaan kun Alfamerin kirjassa oli kiristysmomentti 10nm niin pitäisi lähteä melko helposti auki.
Vahna vesipumppu oli aika terveen oloinen, mutta joku piti mekkalaa siellä suunnalla niin vaihdan varalta tämänkin. Siinä oli kyllä tiiviste eli oli varmaankin jo ainakin kertaalleen vaihdettu.
Hihnapyörän pultit ei sitten auennutkaan niin nätisti, yhden sain ehjänä irti ja loput katkaisin rälläkällä. Yritin ensin avata pultteja 5mm kuusikoloavaimella ja sitten huomasin että oikea avain oli Torx 30... Lujassa ne olivat kuitenkin, varmaankin aiemmin väännetty liian tiukkaan kun Alfamerin kirjassa oli kiristysmomentti 10nm niin pitäisi lähteä melko helposti auki.
Vahna vesipumppu oli aika terveen oloinen, mutta joku piti mekkalaa siellä suunnalla niin vaihdan varalta tämänkin. Siinä oli kyllä tiiviste eli oli varmaankin jo ainakin kertaalleen vaihdettu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Rempp
Huomenna haen kannen koneistamolta. Hintaa tuli 190€. Puhelimessa ohimennen tiedustelin missä kunnossa kansi oli ollut. Venttiilit olivat vuotaneet sekä tiivistepintaa piti oikaista. Ei turha reissu siis!
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Rempp
Kansi nostettu paikoilleen. Kannen pultit on jo kiristetty mutta pikkupultit vielä kiristämättä kun momentti on hakusessa. Tuo aiemmin linkittetty avain riittää mainiosti ilman viilailujakin jos nokat eivät ole kannessa paikoillaan 
Hyvinhän tuo vesipumpun hihnapyörän sai kiinni tavallisilla pulteilla. Onkohan tuossa jotain miksi ei kannattaisi käyttää tavallisia pultteja...
Paljon on ajateltu mersun konetta tehdessä... Pakosarjan ja pakoputken välinen pultti tosiaan katkesi purkaessa. Tänään otin pätkän pois niin onhan se hyvin suunniteltu tuo pakosarjakin! Pultit kiristetään irtoaviin muttereihin joista alla kuva. Nuo siis lähtee irti pakosarjasta joten katkenneen pultin saa helposti pois, ja tarvittaessa vaikka uusittua nuo mutterit. Ei siis tarvitse tehdä uusia kierteitä pakosarjaan jos kierre korkkaa!

Hyvinhän tuo vesipumpun hihnapyörän sai kiinni tavallisilla pulteilla. Onkohan tuossa jotain miksi ei kannattaisi käyttää tavallisia pultteja...
Paljon on ajateltu mersun konetta tehdessä... Pakosarjan ja pakoputken välinen pultti tosiaan katkesi purkaessa. Tänään otin pätkän pois niin onhan se hyvin suunniteltu tuo pakosarjakin! Pultit kiristetään irtoaviin muttereihin joista alla kuva. Nuo siis lähtee irti pakosarjasta joten katkenneen pultin saa helposti pois, ja tarvittaessa vaikka uusittua nuo mutterit. Ei siis tarvitse tehdä uusia kierteitä pakosarjaan jos kierre korkkaa!

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Rempp
Lisää viivästystä, tilasin vielä nokka-akseleiden ketjupyörien pultit kun oppaassa lukee että pitää uusia ja kiristys on vieläpä asteina. Ei kannata kymppiä säästää jos nuo napsahtavat poikki ajosta. Taitaa mennä ensi viikkoon noiden saanti ja huohotinletkuista ei ole kuulunut mitään.
Edit: soittelin vielä perään, pultit pitäisi olla täällä huomenna eli eipä tuo pahasti viivästytäkkään! Muutenkin viikonlopulle on muuta ohjelmaa niin jää kasailu vähemmälle.
Edit: soittelin vielä perään, pultit pitäisi olla täällä huomenna eli eipä tuo pahasti viivästytäkkään! Muutenkin viikonlopulle on muuta ohjelmaa niin jää kasailu vähemmälle.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Rempp
No niin, kaikki osat alkaa olemaan kasassa. Tänään yritin saada nokkia ja ajoitusta paikoilleen. Nokat on nyt paikoillaan ja kiristin nokkapyörätkin uusilla pulteilla paikalleen mutta jako meinaa olla vielä hukassa. Laitoin nokkapyörät nokkiin, pyörät ketjuun merkkeihin ja nokat kanteen paikalleen. Sitten kun konetta pyöritti käsin sen verran että merkit tulivat uudelleen kohdalle niin pakonokkamerkit heittivät yhden hampaan eikä pakonokkapyörän lukitusreikä ollut kohdallaan. No eiköhän se jako sieltä löydy ensi viikolla, ei ole ensimmäinen auto jossa on jako hukassa 
Nokkapyöriä en millään viitsisi ottaa irti kun olen jo kiristänyt pultit paikoilleen. Jakoa olen nyt hakenut irrottamalla pakonokka-akselin ja kääntämällä siitä hampaan verran suuntaan tai toiseen. On vaan vähän kova rasitus nokkapukeille tuo...

Nokkapyöriä en millään viitsisi ottaa irti kun olen jo kiristänyt pultit paikoilleen. Jakoa olen nyt hakenut irrottamalla pakonokka-akselin ja kääntämällä siitä hampaan verran suuntaan tai toiseen. On vaan vähän kova rasitus nokkapukeille tuo...
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

Re: W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Rempp
oliko näisä koneisa sellainen ketjunkiristin, mikä pitää joka kerta purkaa ja kasata yksitellen lohkoon kiinni, kun sitä käyttää irti?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Rempp
Onhan se, onneksi se on helppo purkaa ja kasata.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Rempp
Löytyihän se jako. Tappi menee kumpaankin pyörään kun kampiakselin merkki on noin 25 JYKK.
Venttiilikopan tulpanreikien tiivisteiden vaihto ei ollutkaan ihan helppo juttu. Kolojen johon tiivisteet tulevat halkaisija on noin 48 mm, ja tiivisteet ovat sellaiset että tarvitsevat oikean kokoisen välineen paikoilleen laittoon. Sopivaa hylsyä ei tietenkään löytynyt. 32mm hylsy on liian pieni. Onneksi tuttu sorvasi sopivan putken pätkän millä saan lyötyä tiivisteet koloihinsa.
Venttiilikopan kansi on aika öljynjäämissä, pitää sekin vielä pestä liuotinpesulla ja painepesurilla ennen paikalleen laittoa.
Jakoketjun kiristin tarvitsee muuten 10mm kuusiokolohylsyn kiristämistä varten jos sen momenttiin haluaa laittaa. Katkaisin 10mm kuusiokoloavaimesta sopivan pätkän niin sain kiristää päätytulpan paikoilleen tavallisella 10mm hylsyllä
Onnistuin hukkaamaan nokkapyörien peitekannen tiivisteen, jos sitä olikaan yläpään tiivistesarjassa. Laitoin kannen sitten paikalleen moottoritiivistesilikoonilla, eiköhän tuo silläkin pysy.
Jakopään kopan pikkupulteille oli sittenkin kiristysohje yläpään tiivistesarjan mukana. Ehdin jo kasata kaiken ympärille sen jälkeen kun kiristin ne 25nm, eiköhän ne pysy...
Venttiilikopan tulpanreikien tiivisteiden vaihto ei ollutkaan ihan helppo juttu. Kolojen johon tiivisteet tulevat halkaisija on noin 48 mm, ja tiivisteet ovat sellaiset että tarvitsevat oikean kokoisen välineen paikoilleen laittoon. Sopivaa hylsyä ei tietenkään löytynyt. 32mm hylsy on liian pieni. Onneksi tuttu sorvasi sopivan putken pätkän millä saan lyötyä tiivisteet koloihinsa.
Venttiilikopan kansi on aika öljynjäämissä, pitää sekin vielä pestä liuotinpesulla ja painepesurilla ennen paikalleen laittoa.
Jakoketjun kiristin tarvitsee muuten 10mm kuusiokolohylsyn kiristämistä varten jos sen momenttiin haluaa laittaa. Katkaisin 10mm kuusiokoloavaimesta sopivan pätkän niin sain kiristää päätytulpan paikoilleen tavallisella 10mm hylsyllä

Onnistuin hukkaamaan nokkapyörien peitekannen tiivisteen, jos sitä olikaan yläpään tiivistesarjassa. Laitoin kannen sitten paikalleen moottoritiivistesilikoonilla, eiköhän tuo silläkin pysy.
Jakopään kopan pikkupulteille oli sittenkin kiristysohje yläpään tiivistesarjan mukana. Ehdin jo kasata kaiken ympärille sen jälkeen kun kiristin ne 25nm, eiköhän ne pysy...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Rempp
Eilen asensin nuo tulpanreiän tiivisteet venttiilikopan kanteen. En voi suositella kotikonsteja, sovitus koloihin on TODELLA tiukka. Putki jolla löin tiivisteet koloihinsa oli pari kymmenystä alle 48mm, silläkään asennus ei ollut kovin helppo. Saapa nähdä pitääkö nuo, aika kovakouraisesti joutui asentamaan. Onneksi ei ole iso homma ottaa venttiilikoppa käteen ja käydä vaihdattamassa tiivisteet jos eivät pidä.
Tällä viikolla on tarkoitus saada auto nippuun, saa nähdä miten ehtii.
Tällä viikolla on tarkoitus saada auto nippuun, saa nähdä miten ehtii.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Rempp
Koekäynnistys tehty! Hyvin lähti käyntiin mutta tyhjäkäynti on hukassa. Hyvin kuitenkin käy kierroksilla eli mistään isommasta on tuskin kysymys. Mikähän tuossa tyhjäkäynnissä voisi vaikuttaa? Tyhjäkäynti on todella humppaavaa, ja lämpimänä ei oikeastaan pysy käynnissä ollenkaan. IMM anturia putsailin, ei vaikutusta. Edit: Vai onko tuo sittenkin lämpötila-anturi, kiinni tuossa kaasuläppäkotelolle menevässä ilmaputkessa.
Laitetaan tähän vielä kuva ylävesiletkusta ennen pesua
Laitetaan tähän vielä kuva ylävesiletkusta ennen pesua

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W201 bensa automaatti koeaettu, W202 mese ostettu. Rempp
Löytyihän se tyhjäkäynti! Nollasin Carsoftalla vikakoodit ja kävin koeajolla. Käynnissä pysyminen oli aika vaikeaa mutta kierroksilla auto kulki ihan normaalisti. Koeajon loputtua otin vielä uudelleen vikakoodit, yksi löytyi uudelleen tulleena "21 Fault in idle speed control system". Kaasuläppäkotelon heikkouksia ja hintaa pyörittelin mielessä mutta ajattelin kuitenkin purkaa kapistuksen. Alla kuva sisuksista, liikuttelin noita sisällä olevia vipuja sekä putsasin itse läpän. Sitten huomasin että kaasuvivuston tanko joka tulee kaasuläppäkoteloon oli hieman liian pitkä. Kaasuläppäkotelossa on vipu, joka vastaa kytkimeen silloin kun ei paina kaasua. Lyhensin tankoa sen verran että vipu vastasi kytkimeen silloin kun kaasua ei painanut. Nyt auto näyttää toimivan ihan normaalisti, pitää kuitenkin koputtaa puuta ja toivoa että toimii myös myöhemminkin.
Pakoputki ja/tai pakosarja vuotaa vielä vähän eli niitä pitää kiriä vielä.
No mitä tämä kaikki maksoi?
Yläpään tiivistesarja 88€
Venttiilikopan tiivisteet 38,5€
Venttiilivarren kumit 23,5€
Ilmansuodatin 16,8€
Öljysuodatin 8,8€
Vesipumppu 94,4€
Kannen koneistus 190€
Huohotinletkut ja liitin, nokkaketjupyörien pultit 32,91€
Öljyt, 2 x 5 litraa Champion New Energy 5w40 40€
Jäähdytin nesteet n. 20€
Termostaatti 21,9€
Jäähdytysjärjestelmän puhdistusaine 10€
Eli noin 600€ ja RUTOSTI työtunteja kaupan päälle sekä joitain euroja pientarvikkeisiin.
Pakoputki ja/tai pakosarja vuotaa vielä vähän eli niitä pitää kiriä vielä.
No mitä tämä kaikki maksoi?
Yläpään tiivistesarja 88€
Venttiilikopan tiivisteet 38,5€
Venttiilivarren kumit 23,5€
Ilmansuodatin 16,8€
Öljysuodatin 8,8€
Vesipumppu 94,4€
Kannen koneistus 190€
Huohotinletkut ja liitin, nokkaketjupyörien pultit 32,91€
Öljyt, 2 x 5 litraa Champion New Energy 5w40 40€
Jäähdytin nesteet n. 20€
Termostaatti 21,9€
Jäähdytysjärjestelmän puhdistusaine 10€
Eli noin 600€ ja RUTOSTI työtunteja kaupan päälle sekä joitain euroja pientarvikkeisiin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
