Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Viskositeetti tai toi kuumanpään luku määräytyy kun sitä verrataan yksiaste äljyyn ja sen ohenevuuteen kuumassa ja kylmässä päässä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Itsekin vähä pihalla näistä öljyistä ja menee ehkä hieman ot:ksi tämä homma! Mutta kumpikos noista sit on se "parempi" senttistoke?RAM kirjoitti:Se jälkimmäinen ilmottaa sitten viskositeettiluokan, 40 = 12,5-16,3 senttistokea ja 50 = 16,3-21,9 senttistokea sadan asteen lämpötilassa.
Ilmeisesti tuo 50 jos on ns "kovassa käytössä"? Vai oonko ihan hakoteillä?!

-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Niin olihan ne jakajan kannet sekä pyörijät vaihdettu? Uusikaan orkkis osa ei saata kestää kuin hetken, kokemusta on. Jos ei mene kipunaa yhteen sylinteriin niin ruisku sinne kumminkin bensaa ruuttaa ja se huuhtelee kyllä öljyt veke sieltä. Saattais vaikuttaa rutistuksiin? Ihan vaan teoriaa tässä heittelen.LopenUupunut kirjoitti: Sellaista tulee vain ihmeteltyä että saattaa käydä pitkäänkin aivan hyvin ja tasaiseen kunnes hytkyntä alkaa....![]()
Välillä lämpimänäkin toimii kuin kello....ja tosiaan päästöt on nyt paremmat kuin vuosi sitten jolloin olivat yli tuhatta (hc) ja nyt testattiin kaksi kertaa ~300/400....
.
Noissa on jakajan kannet ja pyörijät akilleen kantapäänä... eikä niitä tarvi vaihtaa niin kauan kun ne toimii; joka kevät vaan kuivaa ja putsaa karstat pois.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Ot:na saa mennä vaikka kuinka....
Tämmöiset ajattelin kokeilla....
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-9506" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=118797" onclick="window.open(this.href);return false;
.

Tämmöiset ajattelin kokeilla....
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-9506" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=118797" onclick="window.open(this.href);return false;
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Choke
^Pitäisi tietää mihin lämpötilaan ne öljyt nousee, kun alkaa tarkemmin valitsemaan. Jäykkä öljy myös nostaa lämpöä, eli senkään takia ei sinne liian jäykkää kannata laittaa.
^Pitäisi tietää mihin lämpötilaan ne öljyt nousee, kun alkaa tarkemmin valitsemaan. Jäykkä öljy myös nostaa lämpöä, eli senkään takia ei sinne liian jäykkää kannata laittaa.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
karra kirjoitti:Niin olihan ne jakajan kannet sekä pyörijät vaihdettu? Uusikaan orkkis osa ei saata kestää kuin hetken, kokemusta on. Jos ei mene kipunaa yhteen sylinteriin niin ruisku sinne kumminkin bensaa ruuttaa ja se huuhtelee kyllä öljyt veke sieltä. Saattais vaikuttaa rutistuksiin? Ihan vaan teoriaa tässä heittelen.LopenUupunut kirjoitti: Sellaista tulee vain ihmeteltyä että saattaa käydä pitkäänkin aivan hyvin ja tasaiseen kunnes hytkyntä alkaa....![]()
Välillä lämpimänäkin toimii kuin kello....ja tosiaan päästöt on nyt paremmat kuin vuosi sitten jolloin olivat yli tuhatta (hc) ja nyt testattiin kaksi kertaa ~300/400....
.
Noissa on jakajan kannet ja pyörijät akilleen kantapäänä... eikä niitä tarvi vaihtaa niin kauan kun ne toimii; joka kevät vaan kuivaa ja putsaa karstat pois.
Mistä kohtaa ne löytyy konehuoneesta

En ole moisia huomannut....

.
Opel, "weird lieben autos"....
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Pansu kirjoitti:Choke
^Pitäisi tietää mihin lämpötilaan ne öljyt nousee, kun alkaa tarkemmin valitsemaan. Jäykkä öljy myös nostaa lämpöä, eli senkään takia ei sinne liian jäykkää kannata laittaa.
Mitäs tämä teksti sitten meinaa

http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... W50-36928/" onclick="window.open(this.href);return false;
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Miksi kylmäkäynnistyksestä pitää tehdä "jäykempi"LopenUupunut kirjoitti:Ot:na saa mennä vaikka kuinka....![]()
Tämmöiset ajattelin kokeilla....
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-9506" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=118797" onclick="window.open(this.href);return false;
.

Onko tuossa moottorissa hydrauliset nostajat? Itse en ymmärrä alkuunkaan miksi pitäisi alapäässä käyttää 20W öljyjä, ellei tarkoitus ole estää öljyn valumista huonoista tiivisteistä parkkipaikalle auton seistessä.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Pansu kirjoitti:Miksi kylmäkäynnistyksestä pitää tehdä "jäykempi"LopenUupunut kirjoitti:Ot:na saa mennä vaikka kuinka....![]()
Tämmöiset ajattelin kokeilla....
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-9506" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=118797" onclick="window.open(this.href);return false;
.![]()
Onko tuossa moottorissa hydrauliset nostajat? Itse en ymmärrä alkuunkaan miksi pitäisi alapäässä käyttää 20W öljyjä, ellei tarkoitus ole estää öljyn valumista huonoista tiivisteistä parkkipaikalle auton seistessä.
Pelkkää kesäkäyttöä ja tullaan ajamaan radalla....siihen varmaan oivaa tavaraa ?
On hydrayliset, nehän alkaa naputtamaan nimenomaan lirun öljyn ja viskositeetin menettämisen jälkeen....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Tuota kutsutaan markkinoinniksi, markkinoinninhan ei tarvitse olla totta, pääasia että tuotetta saadaan myytyä.LopenUupunut kirjoitti:Pansu kirjoitti:Choke
^Pitäisi tietää mihin lämpötilaan ne öljyt nousee, kun alkaa tarkemmin valitsemaan. Jäykkä öljy myös nostaa lämpöä, eli senkään takia ei sinne liian jäykkää kannata laittaa.
Mitäs tämä teksti sitten meinaa![]()
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... W50-36928/" onclick="window.open(this.href);return false;
.
Katselkaa millaisilla "liruilla" näitä Ferrareita ja muita tehokkaita urheiluautoja ajetaan ja hämmästykää. Ei siellä todellakaan ole mitään 20W-50 öljyjä

- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Ei kyllä juu, mutta Ferrarissa on öljynvaihto 2000km ja iso huolto jossa vaihdetaan männät 5000km.Pansu kirjoitti:Tuota kutsutaan markkinoinniksi, markkinoinninhan ei tarvitse olla totta, pääasia että tuotetta saadaan myytyä.LopenUupunut kirjoitti:Pansu kirjoitti:Choke
^Pitäisi tietää mihin lämpötilaan ne öljyt nousee, kun alkaa tarkemmin valitsemaan. Jäykkä öljy myös nostaa lämpöä, eli senkään takia ei sinne liian jäykkää kannata laittaa.
Mitäs tämä teksti sitten meinaa![]()
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... W50-36928/" onclick="window.open(this.href);return false;
.
Katselkaa millaisilla "liruilla" näitä Ferrareita ja muita tehokkaita urheiluautoja ajetaan ja hämmästykää. Ei siellä todellakaan ole mitään 20W-50 öljyjä
Sama vaikka olisi lähdevettä koneessa noilla matkoilla....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Meinasit siis ajella rataa jollain motonetin mineraaliöljyillä, noh kaipa se on sama sitten mitä siellä pöyrii.LopenUupunut kirjoitti:Pelkkää kesäkäyttöä ja tullaan ajamaan radalla....siihen varmaan oivaa tavaraa ?Pansu kirjoitti:Miksi kylmäkäynnistyksestä pitää tehdä "jäykempi"LopenUupunut kirjoitti:Ot:na saa mennä vaikka kuinka....![]()
Tämmöiset ajattelin kokeilla....
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-9506" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=118797" onclick="window.open(this.href);return false;
.![]()
Onko tuossa moottorissa hydrauliset nostajat? Itse en ymmärrä alkuunkaan miksi pitäisi alapäässä käyttää 20W öljyjä, ellei tarkoitus ole estää öljyn valumista huonoista tiivisteistä parkkipaikalle auton seistessä.
On hydrayliset, nehän alkaa naputtamaan nimenomaan lirun öljyn ja viskositeetin menettämisen jälkeen....
.
Niin, tuo 20W on siis ns. tervaa kylmänä, mieti kuinka pitkään ne nostajat kalkattaa ilman voitelua starttauksen jälkeen. Tuolla ei ole mitään tekemistä sen kuuman rata-ajon kanssa, sinne vaikuttaa tuo yläpää. Viiskymppinen voi toimia ok, riippuen juurikin että mihin ne lämmöt nousee ja esim. millaisia max kierroksia koneessa käytetään. Periaatteessa mitä enemmän kierroksia, sitä löysempää öljyä tulisi käyttää turvatakseen voitelun. Nyrkkisääntönä kovin paljoa ei valmistajan suosituksista pitäisi poiketa, jos lämpöjen kanssa tulee ongelmia, niin parannetaan jäähdytystä, ei oteta sitä jäykintä sinne ensimmäisenä. Eli ennempää öljynjäähdytin, kuin uinti tuntemattomille vesille, tietty jos haluaa koneremontteja tehdä

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
No noilla sun mineraareilla on radalla se sama 2000km öljynvaihtoväli jos sitäkäänLopenUupunut kirjoitti: Ei kyllä juu, mutta Ferrarissa on öljynvaihto 2000km ja iso huolto jossa vaihdetaan männät 5000km.
Sama vaikka olisi lähdevettä koneessa noilla matkoilla....
.

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Ei kai sillä 20W:llä ole väliä, kun se tarkottaa että -20 asteen lämpötilassa on öljy vielä pumpattavissa.
Sen sijaan muilla arvoilla on väliä. Katsoin öljyn teknisiä tietoja, joista ilmeni, että viskositeetti-indeksi on alhainen. Se tarkoittaa sitä, että öljyn viskositeetti muuttuu voimakkaasti lämpötilan mukaan. Tämä käy selväksi myös katsomalla öljyn viskositeettia 100 asteen lämpötilassa, joka on tässä öljyssä niin alhainen, että öljy on oikeasti 20W-40 öljyä. Kyseisen öljyn viskositeetti muuttuu siis voimakkaasti lämpötilan myötä ja jos lämpötila pääsee radalla nousemaan korkeammaksi, niin sitä voi vain arvailla, sillä öljystä ei ollut muita tietoja.
Jo pelkästään katsomalla tölkin kylkeen, eli lukeeko siinä 0W-40 0W-30 tai 20W-50 keroo jo öljyn viskositeetin muuttumisesta lämpötilan myötä, tai pitäisi, koska tuo esimerkkiöljy osoittautui joksikin muuksi dtalehteä tarkastelemalla.
Öljyjen vertailu on vaikeaa. Yritin vertailla Castrollin öljyjä, mutta niistä en löytänyt vertailukelpoisia tietoja. Toisesta ilmoitetaan joku tieto, ja toisesta toinen... Lienevätkö kaikki samaa
OT kunniaan
Sen sijaan muilla arvoilla on väliä. Katsoin öljyn teknisiä tietoja, joista ilmeni, että viskositeetti-indeksi on alhainen. Se tarkoittaa sitä, että öljyn viskositeetti muuttuu voimakkaasti lämpötilan mukaan. Tämä käy selväksi myös katsomalla öljyn viskositeettia 100 asteen lämpötilassa, joka on tässä öljyssä niin alhainen, että öljy on oikeasti 20W-40 öljyä. Kyseisen öljyn viskositeetti muuttuu siis voimakkaasti lämpötilan myötä ja jos lämpötila pääsee radalla nousemaan korkeammaksi, niin sitä voi vain arvailla, sillä öljystä ei ollut muita tietoja.
Jo pelkästään katsomalla tölkin kylkeen, eli lukeeko siinä 0W-40 0W-30 tai 20W-50 keroo jo öljyn viskositeetin muuttumisesta lämpötilan myötä, tai pitäisi, koska tuo esimerkkiöljy osoittautui joksikin muuksi dtalehteä tarkastelemalla.
Öljyjen vertailu on vaikeaa. Yritin vertailla Castrollin öljyjä, mutta niistä en löytänyt vertailukelpoisia tietoja. Toisesta ilmoitetaan joku tieto, ja toisesta toinen... Lienevätkö kaikki samaa

OT kunniaan

- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Seikkailin interwebin autosivuilla....aika paljon käytetään 20W-50 mineraalia juuri kasikoneissa JA prätkissä!
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
rata-ajoon 10w60:set sisään. Kestää vähän lämmettäkkin.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Lainaus tältä sivulta....
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=10130" onclick="window.open(this.href);return false;
Tein tossa turhaan tunnin töitä ton öljyhomman kanssa ja tää paska foorumi ei siirttäny tota näkyviin. En enää viitti kirjoittaa koko pakaa uusiks, koska tosta öljyn vouhotuksesta on jo niin paljon tarinaa aiemmin.Mutta sen sanon että nuo 0W öljyt on tarkoitettu pakkasille ja tuolla kuumalla päällä ei oo mitään tekemistä ton pakkasen kanssa. 0W-30 ja 0W-50 on periaatteessa sama öljy, mutta toi 0W-30 on ohuempaa pakkasessa. Eli tuo 0W-50 pakkasessa jäykkyydeltään täyttää juuri ja juuri tuon 0W viskositeetin. Mutta tuo yläpään kuumanajon 50 pesee mennen tullen tuon 30 kuumapään. Tuolla 30 sellä ratakäytössä ei tee mitään. Muistakaa hyvät rataautoilijat, että vaikka kadulle suositellaan mitä hyvänsä, se ei ratakäytössä pidä paikkaansa. Vai pakkaskäynnistyksiäkö täällä vain harrastetaan eikä kesä ajoa. Edelleen jos autoa käytetään vain kesällä ,ei ole mitään järkeä käyttää alle 20W50 öljyä sanoi valmistaja mitä hyvänsä. Sitäpaitsi tuo viskositeetti ei kerro öljyn voiteluominaisuuksista mitän, ainoastaan sen juoksevuuden eri lämpötiloissa.
.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=10130" onclick="window.open(this.href);return false;
Tein tossa turhaan tunnin töitä ton öljyhomman kanssa ja tää paska foorumi ei siirttäny tota näkyviin. En enää viitti kirjoittaa koko pakaa uusiks, koska tosta öljyn vouhotuksesta on jo niin paljon tarinaa aiemmin.Mutta sen sanon että nuo 0W öljyt on tarkoitettu pakkasille ja tuolla kuumalla päällä ei oo mitään tekemistä ton pakkasen kanssa. 0W-30 ja 0W-50 on periaatteessa sama öljy, mutta toi 0W-30 on ohuempaa pakkasessa. Eli tuo 0W-50 pakkasessa jäykkyydeltään täyttää juuri ja juuri tuon 0W viskositeetin. Mutta tuo yläpään kuumanajon 50 pesee mennen tullen tuon 30 kuumapään. Tuolla 30 sellä ratakäytössä ei tee mitään. Muistakaa hyvät rataautoilijat, että vaikka kadulle suositellaan mitä hyvänsä, se ei ratakäytössä pidä paikkaansa. Vai pakkaskäynnistyksiäkö täällä vain harrastetaan eikä kesä ajoa. Edelleen jos autoa käytetään vain kesällä ,ei ole mitään järkeä käyttää alle 20W50 öljyä sanoi valmistaja mitä hyvänsä. Sitäpaitsi tuo viskositeetti ei kerro öljyn voiteluominaisuuksista mitän, ainoastaan sen juoksevuuden eri lämpötiloissa.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Näin se on.
Öljyllä voidellun liukulaakerin toimintaperiaate vaatii voiteluaineelta viskositeettia.
Näin ajattelin itsekin, että jos radalle menen, niin olisi hyvä olla paksummat öljyt, joissa olisi vielä kuumanakin riittävä viskositeetti laakereille.
Kun katselin jonkun öljyn datoja, niin kylmänä 40 asteessa viskositeetti oli 200, sadassa asteessa 17 ja 150 asteessa 3. Tämä nyt oli vaan joku öljy, mutta tuo 3 rupesi huolestuttamaan.
Vertailu on vaan tosi hankalaa.
Ei kai noissa äärimmilleen viritetyissä kiihdytysautoissa suotta käytetä niin paksuja öljyjä, että ne pitää lämmittää erikseen ennen starttia
Käyttäsivät nekin 0W-30 ölppää, niin ei tarttis lämmitellä..
Öljyllä voidellun liukulaakerin toimintaperiaate vaatii voiteluaineelta viskositeettia.
Näin ajattelin itsekin, että jos radalle menen, niin olisi hyvä olla paksummat öljyt, joissa olisi vielä kuumanakin riittävä viskositeetti laakereille.
Kun katselin jonkun öljyn datoja, niin kylmänä 40 asteessa viskositeetti oli 200, sadassa asteessa 17 ja 150 asteessa 3. Tämä nyt oli vaan joku öljy, mutta tuo 3 rupesi huolestuttamaan.
Vertailu on vaan tosi hankalaa.
Ei kai noissa äärimmilleen viritetyissä kiihdytysautoissa suotta käytetä niin paksuja öljyjä, että ne pitää lämmittää erikseen ennen starttia

Käyttäsivät nekin 0W-30 ölppää, niin ei tarttis lämmitellä..
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Toki tuo kesällä varmaan menettelee, mutta edelleen mikä perustelu on käyttää jäykempää alapäätä? Eikö olisi mukavampi että autolla voi heti startin jälkeen ajaa, tai että voi luottaa voitelun pelaavan heti?RAM kirjoitti:Ei kai sillä 20W:llä ole väliä, kun se tarkottaa että -20 asteen lämpötilassa on öljy vielä pumpattavissa.
Sen sijaan muilla arvoilla on väliä. Katsoin öljyn teknisiä tietoja, joista ilmeni, että viskositeetti-indeksi on alhainen. Se tarkoittaa sitä, että öljyn viskositeetti muuttuu voimakkaasti lämpötilan mukaan. Tämä käy selväksi myös katsomalla öljyn viskositeettia 100 asteen lämpötilassa, joka on tässä öljyssä niin alhainen, että öljy on oikeasti 20W-40 öljyä. Kyseisen öljyn viskositeetti muuttuu siis voimakkaasti lämpötilan myötä ja jos lämpötila pääsee radalla nousemaan korkeammaksi, niin sitä voi vain arvailla, sillä öljystä ei ollut muita tietoja.
Jo pelkästään katsomalla tölkin kylkeen, eli lukeeko siinä 0W-40 0W-30 tai 20W-50 keroo jo öljyn viskositeetin muuttumisesta lämpötilan myötä, tai pitäisi, koska tuo esimerkkiöljy osoittautui joksikin muuksi dtalehteä tarkastelemalla.
Öljyjen vertailu on vaikeaa. Yritin vertailla Castrollin öljyjä, mutta niistä en löytänyt vertailukelpoisia tietoja. Toisesta ilmoitetaan joku tieto, ja toisesta toinen... Lienevätkö kaikki samaa![]()
OT kunniaan
Eräskin tietämäni typerys ajaa talvetkin jäykän alapään öljyllä ja autoa pitää esilämmittää parkkiksella kotvanen ennen ajoon lähtöä, ajella sitten vielä hissun kissun muutama kymmenen kilsaa ennen kuin uskaltaa painaa kaasua. Kun kysyy miksi, niin öööööö öö ö no koska pöntön kyljessä lukee Motorsport. Ja nämä tyypit sitten suosittelee toisille öljyjä ymmärtämättä itse asioista hölkäsen pöläystä.
Toki jokainen laittakoon koneeseen minun puolesta mitä hyvänsä. Mutta jos ollaan radalle menossa polttamaan bensaa, tai rakennetaan jotain radalle, niin tingitään muutama kymppi jostain hemmetin öljyistä, mutta kuitenkin lorotetaan tankkiin sitä ysikasia "koska woemoo enemmän". Moottorin halvin henkivakuutus, öljyt

Jos minulta kysyttäisiin, niin vaikka Valvoline VR1 5w-50. Maksaahan se enemmän kuin Motonetin kura, mutta seostettu "rataa silmällä pitäen". Toimii heti ja se kuumapääkin luulis riittävän AP:n tarpeisiin.
Ja jos sitä kuumapäätä pitää saada maximiin vaikka niistä lämmöistäkään ei ollut mitään hajua ja haluaa laskea sen ysikasin tuoman woeman ysikakkosen tasolle, niin laittaa sitten vaikka 10w-60. Toki tuokin käy 15astetta lämpimämpänä, mutta pääasiahan oli että on jäykkää


- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
No ei tästä nyt hikeentyä kannata, pohditaan asiaa ja keksustellaan...absoluuttista totuutta lienee olemassakaan, eriäviä mielipiteitä vain.
Onko tuolla siis mitään väliä onko kesällä 20-50 vai 0-50 öljyt, ilmeisesti nuo ovat täysin samaa lirua 100C lämpötilassa ?
Miksi sitten ylipäätään valmistetaan 20w-50 öljyä? Joku merkitys sillä kylmäpään jähmeydelläkin on oltava....paksuntaako se yläpäätäkin
samalla
.
Onko tuolla siis mitään väliä onko kesällä 20-50 vai 0-50 öljyt, ilmeisesti nuo ovat täysin samaa lirua 100C lämpötilassa ?
Miksi sitten ylipäätään valmistetaan 20w-50 öljyä? Joku merkitys sillä kylmäpään jähmeydelläkin on oltava....paksuntaako se yläpäätäkin


.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Kyllä, siksi haluankin jonkun perustelut miksi se alapää pitää paksuntaa.LopenUupunut kirjoitti:No ei tästä nyt hikeentyä kannata, pohditaan asiaa ja keksustellaan...absoluuttista totuutta lienee olemassakaan, eriäviä mielipiteitä vain.
Onko tuolla siis mitään väliä onko kesällä 20-50 vai 0-50 öljyt, ilmeisesti nuo ovat täysin samaa lirua 100C lämpötilassa ?
Miksi sitten ylipäätään valmistetaan 20w-50 öljyä? Joku merkitys sillä kylmäpään jähmeydelläkin on oltava....paksuntaako se yläpäätäkinsamalla
![]()
.
20w-50 öljyjä valmistetaan varmaan siksi, että tietyt moottorit sellaista edellyttää. Jos sinun moottorisi sitä edellyttäisi, niin se olisi suosituksissa. Toki markkinamiehet ovat keksineet sitten sen, että sitähän voidaan myydä ns. wanhoihin ja kuluneisiin moottoreihin, ilman sen kummempaa järkeä. Sen verran mitä itse on tässä vuosien varrella tullut kokeiltua, niin tuo 20w ole soveltunut kuin korkeintaan siihen ruohonleikkuriin, en halua poltella puolta askia röökiä ennen kuin autolla voi ajaa

Ylipäätään hydraulisille nostajille en koskaan laittaisi 20w öljyä.
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Suurimman hyödyn taitaa saada kun rakentaa öljynkiertoon tehokkaan jäähdytyksen.
M119:ssä ei mahda olla minkäänlaista moottoriöljyn jäähdytystä.
M119:ssä ei mahda olla minkäänlaista moottoriöljyn jäähdytystä.
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Nimenomaan, joku jäähdytin ei montaa kymppiä maksa ja voi ajaa ihan "normaaleilla" toimiviksi todetuilla öljyillä. Toki halutessaan voi laskea tehoja, nostaa lämpöjä ja kasvattaa voiteluhäiriön riskiä ihan mutullaMika.T kirjoitti:Suurimman hyödyn taitaa saada kun rakentaa öljynkiertoon tehokkaan jäähdytyksen.
M119:ssä ei mahda olla minkäänlaista moottoriöljyn jäähdytystä.

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Muiden kuin mobilin öljyjen datoja en helposti netistä löytänyt. Löysin kylläkin tuon valvolinen kisaöljyn.
Mobilin öljyistä laittaisin radalle Mobil 1 Peak life 5W-50, jossa viskositeetit 108 17,5 4,4 lämpötiloissa 40, 100 ja 150 astetta.
Valvolinen kisaöljyissä oli vastaavat arvot 109 18 ja sitä kuuman pään arvoa eivät kehdanneet datalehdessä ilmoittaa.
Teboililla olisi semmoinen Diamond eXtremeöljy 10W-60, joka on mielenkiintoinen, siinä luvut on 172 ja 23,5 taaskaan ei kuuman pään tietoja ole.
Eli kai tällä nyt haetaan sitä, että kun laakerit toimii normilämpötilassa tietyllä viskositeetilla hyvin, niin kun kierrokset on korkeammat ja lämpötila suurempi, olisi laakereilla samat toimintaedellytykset. Kuitenkin tuo liukulaakerin hydrodynaaminen voitelu vaatii nopeuseroa laakeripintojen välille ja on sitä parempi, mitä suurempi nopeusero on.
Nyt jos joku oikein viisas näitä lukisi, niin olisipa kiva kuulla miten kaikki asiat vaikuttaa. Nuo mobilin ja valvolinen esimerkkiöljyt ei kuitenkaan varmaan paljoa eroa normi 0W-40 ölpästä.
Jos moottoriin kaataa tuota teboilin öljyä, niin onko moottorissa silloin kokoajan semmoiset voiteluolosuhteet, jotka vastaavat moottorin käymistä kylmänä
Mobilin öljyistä laittaisin radalle Mobil 1 Peak life 5W-50, jossa viskositeetit 108 17,5 4,4 lämpötiloissa 40, 100 ja 150 astetta.
Valvolinen kisaöljyissä oli vastaavat arvot 109 18 ja sitä kuuman pään arvoa eivät kehdanneet datalehdessä ilmoittaa.
Teboililla olisi semmoinen Diamond eXtremeöljy 10W-60, joka on mielenkiintoinen, siinä luvut on 172 ja 23,5 taaskaan ei kuuman pään tietoja ole.
Eli kai tällä nyt haetaan sitä, että kun laakerit toimii normilämpötilassa tietyllä viskositeetilla hyvin, niin kun kierrokset on korkeammat ja lämpötila suurempi, olisi laakereilla samat toimintaedellytykset. Kuitenkin tuo liukulaakerin hydrodynaaminen voitelu vaatii nopeuseroa laakeripintojen välille ja on sitä parempi, mitä suurempi nopeusero on.
Nyt jos joku oikein viisas näitä lukisi, niin olisipa kiva kuulla miten kaikki asiat vaikuttaa. Nuo mobilin ja valvolinen esimerkkiöljyt ei kuitenkaan varmaan paljoa eroa normi 0W-40 ölpästä.
Jos moottoriin kaataa tuota teboilin öljyä, niin onko moottorissa silloin kokoajan semmoiset voiteluolosuhteet, jotka vastaavat moottorin käymistä kylmänä

- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Ok. Mutta "liian jäykkää", jos ne kuitenkin on samaa luirua lämpimänä kuinka se 20-50 öljy hajottaisi sen ihmeemmin konetta, tähän minä kaipaisin selitystä.Pansu kirjoitti:Nimenomaan, joku jäähdytin ei montaa kymppiä maksa ja voi ajaa ihan "normaaleilla" toimiviksi todetuilla öljyillä. Toki halutessaan voi laskea tehoja, nostaa lämpöjä ja kasvattaa voiteluhäiriön riskiä ihan mutullaMika.T kirjoitti:Suurimman hyödyn taitaa saada kun rakentaa öljynkiertoon tehokkaan jäähdytyksen.
M119:ssä ei mahda olla minkäänlaista moottoriöljyn jäähdytystä.<----- Kaikki nämä on faktoja käytettäessä liian jäykkää öljyä.
Minulla ei ole kiirettä liikkeelle lähtiessä tuolla, johan ne öljyt on kesällä ulkonakin minimissään +20 startatessa....
Edelleen, paksuntaako tuo 20 kylmäpää myös kuumaa päätä....
.
Opel, "weird lieben autos"....
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Löytysköhän tuolle motoxille 20w-50 ja bilteman vastaavalle jostain dataa....?RAM kirjoitti:Muiden kuin mobilin öljyjen datoja en helposti netistä löytänyt. Löysin kylläkin tuon valvolinen kisaöljyn.
Mobilin öljyistä laittaisin radalle Mobil 1 Peak life 5W-50, jossa viskositeetit 108 17,5 4,4 lämpötiloissa 40, 100 ja 150 astetta.
Valvolinen kisaöljyissä oli vastaavat arvot 109 18 ja sitä kuuman pään arvoa eivät kehdanneet datalehdessä ilmoittaa.
Teboililla olisi semmoinen Diamond eXtremeöljy 10W-60, joka on mielenkiintoinen, siinä luvut on 172 ja 23,5 taaskaan ei kuuman pään tietoja ole.
Eli kai tällä nyt haetaan sitä, että kun laakerit toimii normilämpötilassa tietyllä viskositeetilla hyvin, niin kun kierrokset on korkeammat ja lämpötila suurempi, olisi laakereilla samat toimintaedellytykset. Kuitenkin tuo liukulaakerin hydrodynaaminen voitelu vaatii nopeuseroa laakeripintojen välille ja on sitä parempi, mitä suurempi nopeusero on.
Nyt jos joku oikein viisas näitä lukisi, niin olisipa kiva kuulla miten kaikki asiat vaikuttaa. Nuo mobilin ja valvolinen esimerkkiöljyt ei kuitenkaan varmaan paljoa eroa normi 0W-40 ölpästä.
Jos moottoriin kaataa tuota teboilin öljyä, niin onko moottorissa silloin kokoajan semmoiset voiteluolosuhteet, jotka vastaavat moottorin käymistä kylmänä
Biltemalle löyty.
100C 16,6-18
40C 130-155
Huono vai hyvä ?
Paljonkohan nuo öljyjen lämmöt nousee yli sadan asteen, mustankimiehet oli mittaillu rata-ajon jälkeen 104C lämpöjä...
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Tuo bilteman öljy on viskositeetiltaan 100 asteen lämpötilassa about samaa, kuin vaikkapa tuo valvolinen kisaöljy. Viskositeetti kuitenkin muuttuu voimakkaammin lämpötilan myötä ja se saattaa olla jo 120 asteessa sama kuin täyssynteettisillä 150 asteessa... Mene ja tiedä. Mikä se lämpötila sitten onkaan, vaikkapa männäntapilla, tai venttiilinvarressa. Siellä se kai korkeimmillaan on. Emmä tiedä
Mineraaliöljyissä on sitten kaikkia muita epätoivottuja ominaisuuksia.
Sitä motoxia en mäkään löytänyt.
Spekulaatio on ihan hauskaa. Olikos se nyt joku kreikkalainen ajattelija, kun oli sitä mieltä, että pelkkä otsan kurttuun laittaminen ja kova fundeeraaminen riittää kaikkien ongelmien ratkaisemiseen. Silloin ei tietty ollut ottomoottorista kuultukaan

Mineraaliöljyissä on sitten kaikkia muita epätoivottuja ominaisuuksia.
Sitä motoxia en mäkään löytänyt.
Spekulaatio on ihan hauskaa. Olikos se nyt joku kreikkalainen ajattelija, kun oli sitä mieltä, että pelkkä otsan kurttuun laittaminen ja kova fundeeraaminen riittää kaikkien ongelmien ratkaisemiseen. Silloin ei tietty ollut ottomoottorista kuultukaan

- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Kuuklaamalla (ja kurlaamalla) löysin tietoa että tämä on motoxin valmistaja...RAM kirjoitti:Tuo bilteman öljy on viskositeetiltaan 100 asteen lämpötilassa about samaa, kuin vaikkapa tuo valvolinen kisaöljy. Viskositeetti kuitenkin muuttuu voimakkaammin lämpötilan myötä ja se saattaa olla jo 120 asteessa sama kuin täyssynteettisillä 150 asteessa... Mene ja tiedä. Mikä se lämpötila sitten onkaan, vaikkapa männäntapilla, tai venttiilinvarressa. Siellä se kai korkeimmillaan on. Emmä tiedä![]()
Mineraaliöljyissä on sitten kaikkia muita epätoivottuja ominaisuuksia.
Sitä motoxia en mäkään löytänyt.
Spekulaatio on ihan hauskaa. Olikos se nyt joku kreikkalainen ajattelija, kun oli sitä mieltä, että pelkkä otsan kurttuun laittaminen ja kova fundeeraaminen riittää kaikkien ongelmien ratkaisemiseen. Silloin ei tietty ollut ottomoottorista kuultukaan
http://eurol-ap.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jälleen kerran ipad ei päästä katsomaan dataa öljyistä....kettu!

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Ne on piilossa muovikoppien alla kansien etupäässä. itsellänikin alkoi satunnaisena oireiluna... uusi pyörijä kaputt. Vai onko tuossa M119 wäykyssä suorasytkä?LopenUupunut kirjoitti:karra kirjoitti:Niin olihan ne jakajan kannet sekä pyörijät vaihdettu? Uusikaan orkkis osa ei saata kestää kuin hetken, kokemusta on. Jos ei mene kipunaa yhteen sylinteriin niin ruisku sinne kumminkin bensaa ruuttaa ja se huuhtelee kyllä öljyt veke sieltä. Saattais vaikuttaa rutistuksiin? Ihan vaan teoriaa tässä heittelen.LopenUupunut kirjoitti: Sellaista tulee vain ihmeteltyä että saattaa käydä pitkäänkin aivan hyvin ja tasaiseen kunnes hytkyntä alkaa....![]()
Välillä lämpimänäkin toimii kuin kello....ja tosiaan päästöt on nyt paremmat kuin vuosi sitten jolloin olivat yli tuhatta (hc) ja nyt testattiin kaksi kertaa ~300/400....
.
Noissa on jakajan kannet ja pyörijät akilleen kantapäänä... eikä niitä tarvi vaihtaa niin kauan kun ne toimii; joka kevät vaan kuivaa ja putsaa karstat pois.
Mistä kohtaa ne löytyy konehuoneesta![]()
En ole moisia huomannut....![]()
.
Hei onhan mersuissa ollut moottoriöljynjäähdytin jo 60-luvulla syylarin vasemmassa reunassa, ainakin 300SEL 6.3, 230SL ja 220 SE Coupe sekä 230CE löytyy. Omassa E420 M119 moottorilla se löytyy puskurin takaa kuskin puolelta.Mika.T kirjoitti:Suurimman hyödyn taitaa saada kun rakentaa öljynkiertoon tehokkaan jäähdytyksen.
M119:ssä ei mahda olla minkäänlaista moottoriöljyn jäähdytystä.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
1100hp drifting mersulla ajetaan radalla perus 5w40 öljyllä, moottorissa on aivan normaalit laakeri välykset niin ei tarvi 10w60 öljyjä. Ja öljynjäähdytys kuntoon ni se on siinä + riittävä öljyntilavuus ja vaihto tarpeeksi usein.