kaahonen kirjoitti:Öljyn määrä tarkistettu, ok. Lisähavainto se että s- asennossa toimii yllättävän hyvin. Nykäisyä ei tunnu, mistähän tämä johtuu? C-asentossa kunnon nykäisi 1-2 vaihdossa, mutta s-asennossa kaikki ok.
Kannattaa ajella ja odotella todellista vikaa, eikä arvuutella olemattomia ,siihen voi mennä kyllä vuosiakin, mutten voi muuta neuvoa antaa!
Yks kaveri sano mikä tuossa kolisee,asiatuntija sano että mersun moottori!
kaahonen kirjoitti:Öljyn määrä tarkistettu, ok. Lisähavainto se että s- asennossa toimii yllättävän hyvin. Nykäisyä ei tunnu, mistähän tämä johtuu? C-asentossa kunnon nykäisi 1-2 vaihdossa, mutta s-asennossa kaikki ok.
Kannattaa ajella ja odotella todellista vikaa, eikä arvuutella olemattomia ,siihen voi mennä kyllä vuosiakin, mutten voi muuta neuvoa antaa!
Yks kaveri sano mikä tuossa kolisee,asiatuntija sano että mersun moottori!
Tässä on vinha perä , mutta ajattelin kuitenkin käyttää asiantuntijalla...
Joo,mielenkiinnolla seuraan viestiketjun kulkua.... Itsellä -07 215 cdi sprintteri(211tkm) työnnetty ja oireet "kaamosen " tyyliset. Vaihto 1-2 ylöspäin potkaisee joskus,turbiinin lukitus tarttuu liian hanakasti kiinni täristäen 4-5 vaihdossa ja bonuksena täydenkaasun kiihdytys/kova vääntömomentti aiheuttaa 4-5 vaihdossa joskus vaihteen puottamisen takaisin 4.vaihteelle ja vikatilan(ei ahtoja) .Meno jatkuu normaalisti nostamalla kaasu täysin ylös ja taas painamalla normisti kaasua. Ja huom! ei jätä mitään vikakoodia, ainakaan Starilla etsittynä! No ,kaikki normaali tehty,venttiilipöytä puhdistettu pariin kertaan , kyb vaihdettu kahdesti,4 ja 5 vaihteen solenoidit vaihtettu ja aina avatessa vaihdettu pistokeläpivienti,suodin ja öljyt.Ainoa vikakoodi löytyy lootasta, "momentin muuntimen kiinteäksi lukituskytkimen voiman tarve liian suuri" ,numeroa muista.Nollaaminen poistaa tärinän joka palaa epämääräisen ajan kuluessa. Venttiilipöytä/hydr.lohko remppaa? Myös tuo ilmamäärämittari mahdollisuus kiinnostaa...Vaivaa ollut 2 vuotta/75 tkm joten osaan kyllä elää ko. ongelman kanssa!
Nyt pari viikkoa ajellut messuilla kun firman pari ollut remontissa ja havainnot seuraavat:
C-asennossa välillä tuntuu nykäisy 1 - 2 vaihdossa, muuten vaihdot ok. Joskus, vain pari kertaa kun antoi kunnolla kenkää pieni nykäisy tuntuu myös liikkeelle lähdössä. Tuo liian isolla vaihteella ajo ei oikeastaan havaittavissa tässä tilassa.
S-asennossa 1 - 2 vaihto paljon miellyttävämpi, mutta joskus nykäisy tuntuu. Sellainen havainto että välillä tuntuu että vaihde pysyy aivan liian pitkään päällä, perstuntumalla moottorin kierrokset käy alle tyhjäkäynnin ja pieni ravistus.
S202 kirjoitti:Eikö se rikkinäinen vapaakytkin tee tuon 1->2 nykäisyn?
Osaako joku kertoa tästä lisää? Mitä tuo vapaa kytkin tekee?
Vapaakytkimet voivat tehdä tota, mutta pääsääntöisesti alkupään 5-loviset (ennen 2000) ovat niitä.
Vapaakytkintä voi epäillä myöhemmissä malleissa kahdesta syystä:
Laatikko on luistamalla poltettu,
tai laatikolla on ajettu huonolla pidolla yli 400000km.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Pienen vedon voisin lyödä, että 1-2 vaihdon nykäisy johtuu riittävän paljon kuluneesta järjestelmäpaineen venttiilistä.
Luistiventtiili kuluu laihasta päästä ja vuotaa K-sarjan kytkimiin "hukkapaineen", josta johtuen kytkentäpaine oppii virheellisesti.
1. vaihteella järjestelmäpaineen laihan pään toisella otsapinnalla (sama pinta = K-sarjan kytkimet) ei saa olla painetta.
Kun vaihde vaihtuu 2. vaihteelle, niin kytkentäpaine alkaa kasvaa järjestelmäpaineen toisella otsapinnalla ja K-sarjan kytkimillä samalla nostaen järjestelmäpaineen korkeampaan painealueeseen.
Kun tämän vuotavan järjestelmäpaineen laiha pää vuotaa hukkapaineen k-sarjan kytkimille, niin 1-2 vaihdon yhteydessä ohjainlaite oppii, ettei kytkentä painetta tarvitsekkaan nostaa (kun siellä on jo paine) ja tällöin se jättää modulointipaineen virheellisesti liian korkeaksi (virheellisestä hukkapaineesta johtuen).
Tästä eripurasta...
Liian pieni kytkentäpaine 1-2 ja liian korkea modulointipaine syndroomasta johtuu, että vaihteen vaihdot venyvät liian korkealle kierrosluvulle ja vaihteen vaihto siirtyy eteenpäin vasta kun kikkailee kaasupolkimella.
Onhan siellä HY:ssä muitakin paikkoja, josta kytkentäpaine oppii virheellisesti ja vaihteen ylimenot Overlapilla toimii väärin.
Uusi / korjattu HY korjaa kaikki ongelmat.
Nykyään, kun korjatun HY:n saa euroopasta noin 500E hintaan, niin ei kauhean kauaa kannata etsiä vikaa muualta.
Sama kulunut HY vikana holkkin Sprintterissä.
Tosin Sprinttereissä menee persplaneetan rattaiden päätyprikkoja murskaksi.
Sen havaitsee kurkkaamalla öljypohjaan, josko siellä olisi messinkimujua.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
No niin nyt on autoa tutkittu tarkemmin, kiitokset vielä CDI203:lle asiantuntevasta analyysistä ja testauksesta.
Taispa olla niin että tuo edellä mainittu venttiilivika aiheuttaa tämän ongelman ja kyseessä ei siis ole 1 - 2 vaihto vaan autohan lähtee 2 vaihteella ja sen luistatus loppuu töksähtäen. Tämä 2 vaihteella liikkeelle lähtö on ilmeisesti ihan normaalia? Kyseessä siis aika lievä kauneusvirhe joten annan tämän nyt olla ja katsotaan kesämmällä korjataanko tuo venttiili vai vaihdetaanko koko yksikkö.
Mitkäs tukikumit voisi aiheuttaa tuota "jurinaa" 50km/h nopeuksilla ja välillä tuntuu tärinää perstuntumalla tyhjäkäynnillä. Moottorin ja vaihteiston kumit, olikos sielä pakoputken ja laatikon välissä joku paikka missä on kumia? Entä kardaanissa?
kaahonen kirjoitti:No niin nyt on autoa tutkittu tarkemmin, kiitokset vielä CDI203:lle asiantuntevasta analyysistä ja testauksesta.
Taispa olla niin että tuo edellä mainittu venttiilivika aiheuttaa tämän ongelman ja kyseessä ei siis ole 1 - 2 vaihto vaan autohan lähtee 2 vaihteella ja sen luistatus loppuu töksähtäen. Tämä 2 vaihteella liikkeelle lähtö on ilmeisesti ihan normaalia? Kyseessä siis aika lievä kauneusvirhe joten annan tämän nyt olla ja katsotaan kesämmällä korjataanko tuo venttiili vai vaihdetaanko koko yksikkö.
c= liikkeelle lähdetään 2. vaihteella
s= liikkeelle lähdetään 1. vaihteella
kaahonen kirjoitti:Mitkäs tukikumit voisi aiheuttaa tuota "jurinaa" 50km/h nopeuksilla ja välillä tuntuu tärinää perstuntumalla tyhjäkäynnillä. Moottorin ja vaihteiston kumit, olikos sielä pakoputken ja laatikon välissä joku paikka missä on kumia? Entä kardaanissa?
huonokuntoinen kardaanin kannatinlaakeri ainakin oireilee kyseisellä tavalla.
kaahonen kirjoitti:Mitkäs tukikumit voisi aiheuttaa tuota "jurinaa" 50km/h nopeuksilla ja välillä tuntuu tärinää perstuntumalla tyhjäkäynnillä. Moottorin ja vaihteiston kumit, olikos sielä pakoputken ja laatikon välissä joku paikka missä on kumia? Entä kardaanissa?
on siinä laatikon kohdan kaannatin raudassa laatikon puoleisessa päässä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jvk210cdi kirjoitti:Pienen vedon voisin lyödä, että 1-2 vaihdon nykäisy johtuu riittävän paljon kuluneesta järjestelmäpaineen venttiilistä.
Luistiventtiili kuluu laihasta päästä ja vuotaa K-sarjan kytkimiin "hukkapaineen", josta johtuen kytkentäpaine oppii virheellisesti.
1. vaihteella järjestelmäpaineen laihan pään toisella otsapinnalla (sama pinta = K-sarjan kytkimet) ei saa olla painetta.
Kun vaihde vaihtuu 2. vaihteelle, niin kytkentäpaine alkaa kasvaa järjestelmäpaineen toisella otsapinnalla ja K-sarjan kytkimillä samalla nostaen järjestelmäpaineen korkeampaan painealueeseen.
Kun tämän vuotavan järjestelmäpaineen laiha pää vuotaa hukkapaineen k-sarjan kytkimille, niin 1-2 vaihdon yhteydessä ohjainlaite oppii, ettei kytkentä painetta tarvitsekkaan nostaa (kun siellä on jo paine) ja tällöin se jättää modulointipaineen virheellisesti liian korkeaksi (virheellisestä hukkapaineesta johtuen).
Tästä eripurasta...
Liian pieni kytkentäpaine 1-2 ja liian korkea modulointipaine syndroomasta johtuu, että vaihteen vaihdot venyvät liian korkealle kierrosluvulle ja vaihteen vaihto siirtyy eteenpäin vasta kun kikkailee kaasupolkimella.
Onhan siellä HY:ssä muitakin paikkoja, josta kytkentäpaine oppii virheellisesti ja vaihteen ylimenot Overlapilla toimii väärin.
Uusi / korjattu HY korjaa kaikki ongelmat.
Nykyään, kun korjatun HY:n saa euroopasta noin 500E hintaan, niin ei kauhean kauaa kannata etsiä vikaa muualta.
Sama kulunut HY vikana holkkin Sprintterissä.
Tosin Sprinttereissä menee persplaneetan rattaiden päätyprikkoja murskaksi.
Sen havaitsee kurkkaamalla öljypohjaan, josko siellä olisi messinkimujua.
Paljonko arvioisit hinnaksi jos vaihtaisi tuon HY:n. Onko sinulla jotain kontakteja saksan suunta josta saisi tuon osan?