Jäähdytysneste karkaa - mihin?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Ainakin 124 on joissain ollu että huono vesipumppu päästää vähän vettä läpi ja haihduttaa kaiken pois tuossa naapurilla oli kyseinen tapaus käyny.
Nestettä ei näkyny minnekkään vuotavan vaan hävis kun tuhka tuuleen :shock:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Jos veden seassa on nestettä niin aina jälki jää :!: Ja vuoto kohta löytyy sata varmasti
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Erno T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 12.02.2004 13:04

Viesti Kirjoittaja Erno T. »

Mikäköhän on vikana kun valuu seisonnassakin ja huolella? Eli ei mikään pieni reikä kun ei tartte edes painetta vuotaakseen.
locator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 11.02.2004 18:06
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja locator »

Aiokoinaan ittellä oli W201:ssä paisuntasäiliön pohjaan hankautunu pienenpieni reikä josta ainetta pääsi vuotamaan.
Avatar
Erno T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 12.02.2004 13:04

Viesti Kirjoittaja Erno T. »

No siihen en kyllä usko omalla kohdalla, koska aine valuu ihan konehuoneen keskeltä. Konetta pitkin luulisin. No jos tänään sais kaverilta telineet niin pääsis alle katselemaan.
Avatar
Erno T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 12.02.2004 13:04

Viesti Kirjoittaja Erno T. »

No voi hannes. Toivoin että olisi ollut vaan joku haurastunut letku, mutta kyseessä taitaakin olla vesipumppu. Hohhoijaa. Paljonkohan vaihto maksaa? Tutuntuttu vaihtaa niin tietäis vähän että paljonko tommonen nyt yleensä kustantaa? Huomasin siinä samalla että valuu öljyäkin. Perkele mikä seula. Öljyä, Jäähdytinnestettä, pesunestettä ja polttoainetta kuluu samaan tasaseen tahtiin.
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Moi!

Älä oo huolissas. Vesipumppu on kulutusosa. Tarvikkeena pumppu maksaa n. 70 - 80 euroa (veholla 3 krt enemmän). Työtä menee tunnin verran. Jos osaa itte (särkemättä) ottaa sen jäähdyttimen propellin siitä edestä irti, niin pystyy vaihtamaan ittekin. Luulisi... :shock:
W124 230E -91
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Ebabaa kirjoitti:No voi hannes. Toivoin että olisi ollut vaan joku haurastunut letku, mutta kyseessä taitaakin olla vesipumppu. Hohhoijaa. Paljonkohan vaihto maksaa? Tutuntuttu vaihtaa niin tietäis vähän että paljonko tommonen nyt yleensä kustantaa? Huomasin siinä samalla että valuu öljyäkin. Perkele mikä seula. Öljyä, Jäähdytinnestettä, pesunestettä ja polttoainetta kuluu samaan tasaseen tahtiin.
mikä kone kyseessä?
w201-w124 alkup. vesipumput n.100-230€ /vanha vaihdossa
Avatar
Erno T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 12.02.2004 13:04

Viesti Kirjoittaja Erno T. »

Voi perse kun on kallis. 2.0 bensa -89.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

KL-varaosissa vesipumppu M102 moottoriin moniurahihnalla 7/85- eteenpäin. 74e
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

alkup. 168€
Hymer
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 08.11.2004 14:07

Viesti Kirjoittaja Hymer »

Minulla myös jäähdytysnestettä roilotti pitkin konehuonetta ja aamuisin weba ei pystynyt lämmittämään koska liian vähän nestettä.
Vika:
Vesipumpun pesään oli syöpynyt reikä josta nestettä katosi ja aika reippaasti (kavitaation aiheuttamin koloja niin pirusti).
Syy: Vesipumpun imupuolelle "vuotanut" ilmaa ja nämä kaasukuplat sitten räjähtelevät aiheuttaen koloset.

Itse vesipumppu hyväkuntoinen.

Korjauskustannukset n. 200€
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1286
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Tuntuisi vuotavan meikäläisen autossakin ilmeisesti juuri vesipumpulta.
Käyköhän tuo irrottaminen tällaiselta "mekaanikolta" joka ei ole muuta kuin öljynvaihdon kaltaisia pikkuhommia tehnyt?

Moottori kuumeni alkuvuonna pahasti ylävesiletkun irtoamisen seurauksena,ja olen ajatellut että ehkä se tuhosi pumpun tiivisteen?Myydäänköhän (pelkkää)tiivistettä KL:ssä..luulisi? Vai liekö parempi vaihtaa koko pumppu?
Toisaalta,jos tiivisteen vaihtaa eikä se auta,niin "vanhalla" kokemuksellahan homman tekee uudestaan ja vaihtaa lopuksi pumpun.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Erno T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 12.02.2004 13:04

Viesti Kirjoittaja Erno T. »

Itse sain korjautettua tutulla mekaanikolla: Kampuran etustefa vaihtoon, jakopään hihna, uudet bensaletkut, takapään narinapuslat, uusi takajousi ja uusi vesipumppu. Töineen ja osineen 320e. Eli ei tullut paha hinta :)

Nyt tosin jäähdytysnestevalo taas syttyi, MUTTA toivon että on vaan ilmaamisen tarpeessa. Toivottavasti.
Avatar
Ana
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Niimpä

Viesti Kirjoittaja Ana »

Mikko K. kirjoitti:Jos veden seassa on nestettä niin aina jälki jää :!: Ja vuoto kohta löytyy sata varmasti
Mulla on itellä tässä vähän aikaan hävinny tota jäähdytinnestettä ja viime aikoina on saanu ostaa enemmän nestettä ku maitoa :lol: kattelin joskus että mistähän vuotaa vesipumpun siivapyörä näytti vahän märältä mutta ei kunnolla.
Tänään tuli kaverin kanssa juttua siitä ku taas valo palo ku mentiin kahville, auto seiso noin tunnin. Konepelti auki, näytti muuten kuivalta paitsi kallistuksenvakaajan tanko näytti vähän märältä hämärässä katsottuna ja konepellissä oli selvästi jälkiä jäähdytinnesteestä(valkoinen raita) mihin remmi oli heittäny sen, mutta muuten kuiva. No ajoin sen sitten kotiin ja kattosin heti, remmi aivan märkä ja tuulettimen siiven reunat koneen puolelta kanssa, konepelti myös ja vakaajantanko, sekä kampiakselin siivapyörä. Vesipumpun siivapyörän koneenpuoleinen puoli myös märkä. eli ei muuta ku pumppua hakemaan KL:stä.
Mutta haihtuupa nopeasti toi neste ellei heti kato.
MB C 180 kompressor -07
EX-MB CLK 200 kompressor sport coupe -98
EX-MB 190 1.8i AUT -90
Avatar
Juho R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 15.10.2003 20:42
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Juho R »

Itsellänikin sama vika jäähdytysnestettä katoaa mystisesti jonnekkin n.1L/1000km , vuotoa ei näy missään, lämmöt ok, ei öljyä paisuntasäiliössä, pissapoika säiliössä vain sinne kuuluvaa tavaraa. No nyt laitoin paisuntasäiliön huohotin letkun päähän ½L limupullon, niin kattoo tuleeko sitä kautta, myös korkin vaihto uuteen jos auttais, ja tunniks puhtaan lumen päälle käyntiin, niin vois nähdä vuotaako mistään
Auto oli M-B 200D W124. vm93
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
Avatar
Juho R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 15.10.2003 20:42
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Juho R »

No nyt kun vielä tarkemmin tutkein, niin koneen pohja muovin päälle on kertyny kaiken näköstä öljy mömmö p#ska# mutta sitä kun vähän sormen päästä maistoi :shock: niin siitä maistoi jäähdytys nesteen makeuden. Eli jostakin se sitä työntää, mutta en ole vielä löytänyt mistä.
Auto oli M-B 200D W124. vm93
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
Avatar
Erno T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 12.02.2004 13:04

Viesti Kirjoittaja Erno T. »

Tossa aikasemmin hehkutin että tulipa huolto halvaksi kun korjattiin öljyn ja jäähdytysnesteen vuodot. Nyt vuotaa taas :evil: Pääsiäisen jälkeen takaisin pajalle. Hohhoijaa...
Vastaa Viestiin