Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
- Kardaaniveto
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Nojuu, kyllähän ne nykyajan kitkarenkaat ovat kehittyneet ja varmasti jo eteviä pelejä, mutta on myös tehty useita tutkimuksia, jossa nastarenkaat hakkaavat kitkat turvallisuudessa.
Jokainen valitkoon oman ajotapansa ja tarpeidensa mukaiset renkaat! Oli ne sitten piikittömät tai ei.
Jokainen valitkoon oman ajotapansa ja tarpeidensa mukaiset renkaat! Oli ne sitten piikittömät tai ei.
C 200 CDI Elegance (W204)
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Justiinsa näin Jokainen vaitsee sen mitä parhaaksi kokee.Kardaaniveto kirjoitti:Nojuu, kyllähän ne nykyajan kitkarenkaat ovat kehittyneet ja varmasti jo eteviä pelejä, mutta on myös tehty useita tutkimuksia, jossa nastarenkaat hakkaavat kitkat turvallisuudessa.
Jokainen valitkoon oman ajotapansa ja tarpeidensa mukaiset renkaat! Oli ne sitten piikittömät tai ei.
Kun kerta sain valita ja vielä ilmaiseksi niin valitsin nuitten Continentaali nastojen rinnalle HKPL nastat. Contititkin oli tesivoittajat olovinaan.... Hyvä hakea varmistusta sille että oliko contit oikeasti niin paskat kuin niitä olen moittinu. Autothan on lankkuja molemmat ja rengasleveys/profiili samoja. Taitaa Contit olla sieltä mistä meinasinkin näin alkukokemusten perusteella

Jatkoa seraa varmasti !!
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Itse olen nuo renkaat ostanu 25.9 ja täällä niille on jo pitkään ollut käyttöäkin, oisivatko olleet viikon varastossa. Viime vuonna oli kitkat ja ei nekään huonot olleet lumella, mutta kyllä kevät oli aika tuskaa. Ei ole kaduttanut noiden renkaiden ostaminen kertaakaan, sen verran on hyvä pito. Tuo yllättyminen niiden pidosta on tullut minullakin monta kertaa vastaan, mutta vain pari kertaa ollut tarvettakin. Suosittelen!
Koko 225/50/17 ja paineet 2.9!
Koko 225/50/17 ja paineet 2.9!
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Reisua ajettu Kainuuseen. Perukassa tiet oli sellaisessa kunnossa että tyhjänä tukkirekkojen perävaunut oli seilannu jää lumi sohjonpäällä kahta kaistaa
Pojat ajelee reippaanlaisesti rekoillaan. Kun tuli vastaan jätin vauhtia senveran että pääsee alta pois jos linkku kääntyy eteen. No yhtäkaikki renkaat toimi aivan loistavasti. Ehkä parhaat talvirenkaat mitä mulla on ikinä ollu.
Pieni miinus tulee siitä että eivät ole niin vakaat ajaa sulalla kelillä kuin muut mitä mulla on ollu. Kyse on siis hyvin pienestä jutusta eikä sitä edes huomaa jos asiaan ei ole ennen kiinnittänyt huomiota. Toisaalta kun keli pahenee ni tuntuu että ajo vakautuu. Vakkarin tasainen 88 (todellinen) nopeus pudotti perälaudassa roikkujat kun keli alkoi huononemaan. Omasta mielestä olis voinu mennä selvästi reippaamminkin. Taivaalta ei tullu lunta mutta tiellä oli lunta polannetta ja jäätä riippuen hiukan siitä oliko mettäosuudella vai aukealla.
Otin myös lämpökameralla kuvia mennessä kun ajoin motaria. Renkaan lämpötilat lienee oikein mutta valkeasta tai kirkaasta pinnasta kuten jää kamera ei kerro todellista lämpötilaa. Kuvissa näkyy Max Min sekä oikeassa reunassa kuvan keskipisteessä oleva lämpötiöa. Ilman lämpötila kuvien ottohetkellä oli +4 Tien tod. näk. pikkasen alempi.
Sellaisen päätelmän tein että 2.5bar oli pikkasen alakanttiin rengaspaineissa. Nostinkin niitä hiukan ennen kun lähdin paluumatkalle.
Se on mielestäni outoa että etusissa sisäsyrjät on aavistuksen lämpimämmät vaikka etusissa on varmuudella hieman aurausta. Mottoristako tulee senverran lämpöä vai johtuuko siitä että rankaat ovat hiukan kallellaan ja sisäsyrjän puoleinen kylki taipuu hieman enemmän? Värihän on oikeastaan sama joten ero ei ole iso mutta kuitenkin on.
Takasissa ulkoreuna on lämpimämpi ja sielläkin on aurausta hieman.
Kuvat on otettu kunnollisella Fluken kameralla.
Klikkaamalla isompi kuva





Pojat ajelee reippaanlaisesti rekoillaan. Kun tuli vastaan jätin vauhtia senveran että pääsee alta pois jos linkku kääntyy eteen. No yhtäkaikki renkaat toimi aivan loistavasti. Ehkä parhaat talvirenkaat mitä mulla on ikinä ollu.
Pieni miinus tulee siitä että eivät ole niin vakaat ajaa sulalla kelillä kuin muut mitä mulla on ollu. Kyse on siis hyvin pienestä jutusta eikä sitä edes huomaa jos asiaan ei ole ennen kiinnittänyt huomiota. Toisaalta kun keli pahenee ni tuntuu että ajo vakautuu. Vakkarin tasainen 88 (todellinen) nopeus pudotti perälaudassa roikkujat kun keli alkoi huononemaan. Omasta mielestä olis voinu mennä selvästi reippaamminkin. Taivaalta ei tullu lunta mutta tiellä oli lunta polannetta ja jäätä riippuen hiukan siitä oliko mettäosuudella vai aukealla.
Otin myös lämpökameralla kuvia mennessä kun ajoin motaria. Renkaan lämpötilat lienee oikein mutta valkeasta tai kirkaasta pinnasta kuten jää kamera ei kerro todellista lämpötilaa. Kuvissa näkyy Max Min sekä oikeassa reunassa kuvan keskipisteessä oleva lämpötiöa. Ilman lämpötila kuvien ottohetkellä oli +4 Tien tod. näk. pikkasen alempi.
Sellaisen päätelmän tein että 2.5bar oli pikkasen alakanttiin rengaspaineissa. Nostinkin niitä hiukan ennen kun lähdin paluumatkalle.
Se on mielestäni outoa että etusissa sisäsyrjät on aavistuksen lämpimämmät vaikka etusissa on varmuudella hieman aurausta. Mottoristako tulee senverran lämpöä vai johtuuko siitä että rankaat ovat hiukan kallellaan ja sisäsyrjän puoleinen kylki taipuu hieman enemmän? Värihän on oikeastaan sama joten ero ei ole iso mutta kuitenkin on.
Takasissa ulkoreuna on lämpimämpi ja sielläkin on aurausta hieman.
Kuvat on otettu kunnollisella Fluken kameralla.
Klikkaamalla isompi kuva




Viimeksi muokannut Jari Ke, La 08.03.2014 22:33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Yllätystä kehiin tuli kun kelit lauhtu. Oli varmaan liian ääretön luottamus renkaisiin. Pakkasilla kuuraliukkaus näköjään aiheutta sen että rengas lipsuu. No verrokkina tänään ajoin samat mutkat Conteilla ja 30kmh alemmilla nopeuksilla kun silläkin meinas lipsua
Edelleen nuo kasit on ehkä parhaat renkaat mitä mulla on ollu. Pakkasilla vakaampi ajaa
Edit; Lähikuvia nastoista ja kuviosta tuonnempana


Edelleen nuo kasit on ehkä parhaat renkaat mitä mulla on ollu. Pakkasilla vakaampi ajaa
Edit; Lähikuvia nastoista ja kuviosta tuonnempana
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Kyllä muuten otti päähän tässä eräs päivä itäväylää ajellessani kun jonkun vatipään oli pakko änkeä pickupillaan meikäläisen eteen ja takalaita falskasi sieltä sepeliä suoraan meikäläisen konepellille ja eiköhän tuohonkin saatu näin ensimmäiset kiven iskemät (18tkm ajettu auto...)anamankeli kirjoitti:tiet kuluu ja tuulilasit hajoilee nastojen takia.. hyvin pärjää kitkoilla

Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Nyt on reisua heitety ja edelleen täytyy todeta että ei voi moittia. Siis hiljaisetkin vaikka nastoja on selvästi enemän kuin muissa mitä minulla on ollut. Mennessä sohjokelissä ASD ilmoitteli ohituksissa että jokin rengas pyörii sen 3km/h hitaammin kuin muut
Kolmannen ohituksen jälkeen uskoin ja sit ajelin kiltisti puhtaala kaistalla eikä aikaakaan kun joku farkumersu oli ohituksen jälkitilantessa palatessaan omalle kaistalle lähteny lapasesta
Tässä kuvia vasemmasta etu sekä takarenkaasta: Nastojen ympäriltä on murtunu kumia mistä lie sit johtuukin?
Klikkaamalla isompi kuva



Kolmannen ohituksen jälkeen uskoin ja sit ajelin kiltisti puhtaala kaistalla eikä aikaakaan kun joku farkumersu oli ohituksen jälkitilantessa palatessaan omalle kaistalle lähteny lapasesta

Tässä kuvia vasemmasta etu sekä takarenkaasta: Nastojen ympäriltä on murtunu kumia mistä lie sit johtuukin?
Klikkaamalla isompi kuva


Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Vaihdoin kitkat alle kun kelit näyttää sille. Mittailin urasyvyyksiä ja tulin siihen tulokseen että rengaspaineen nosto oli oikea toimenpide. Nythän ne oli noin 2.6bar. Etusten ja takasten välillä on hiuksenhieno ero niin että takaset on kulunu aavistuksen enemmän.
Reipas 8t ajoin nyt nuilla ja kaikissa renkaissa oli 8.2mm - 8.7mm kulutuspintaa jäljellä. En nyt aivan varma ole mutta vaikuttaa sille että nastat painuu sisään renkaan kuluessa joka lie on ihan normaalia. Nastojen ääni kuitenkin kuluu kyllä kun ajelee hiljaa ikkuna auki.
Sen nyt voi todeta että yllättävästi kestää ajamista meinaan nyt oli sellainen talvi ettei lumella tai jällä ajettu paljon mitään.
Ohessa kuvia renkaista. Nuo numerot 8 6 4 meinaa sitä että montako milliä kulutuspintaa on jäljellä. Takasisa tuo numero 8 näkyy juuri ja juuri
Niin ja varjo tekee kuvista hiukan oudot kun näyttää sille että olisivat kuluneet vain toiselta syrjältä mutta on siis varjon aiheuttama harha.
Lähikuva nastoista

Oikea etu

Oikea taka

Vasen etu

Vasen taka

Reipas 8t ajoin nyt nuilla ja kaikissa renkaissa oli 8.2mm - 8.7mm kulutuspintaa jäljellä. En nyt aivan varma ole mutta vaikuttaa sille että nastat painuu sisään renkaan kuluessa joka lie on ihan normaalia. Nastojen ääni kuitenkin kuluu kyllä kun ajelee hiljaa ikkuna auki.
Sen nyt voi todeta että yllättävästi kestää ajamista meinaan nyt oli sellainen talvi ettei lumella tai jällä ajettu paljon mitään.
Ohessa kuvia renkaista. Nuo numerot 8 6 4 meinaa sitä että montako milliä kulutuspintaa on jäljellä. Takasisa tuo numero 8 näkyy juuri ja juuri
Niin ja varjo tekee kuvista hiukan oudot kun näyttää sille että olisivat kuluneet vain toiselta syrjältä mutta on siis varjon aiheuttama harha.
Lähikuva nastoista

Oikea etu

Oikea taka

Vasen etu

Vasen taka

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Pistin Maticin alle nämä ja siihen loppu liukkaat kelit. Aivan uskomaton on ero Continentaaleihin. Kaksi nuista continentaaleista oli sellaisia missä pintaa yli 8mm ja kaksi joissa yli 6mm. Nokialaisissa pintaa se reipas 8mm tasaisesti kaikissa. Äänimaailmassakaan ei oikeastaan mitään eroa eikä ajettavuudessakaan. Contit on 215/55/16 ja Nokialaiset orkkislankkukokoiset.
Conteista on joku nasta lähteny myös niistä missä pintaa on yli 8mm
Nyt viimeistään on selvää ettei nuo omat ostamani Contit ollu poikkeus kun niistä nastat alkoi karista het kättelyssä ja vaimon ajolla.
Laskin piruuttani yhdestä Maticin alla olleesta contista jossa pintaa yli 6mm niin olis pitäny olla 23 nastaa mutta 8 puutui eikä suinkaan ole poikkeus meinaan saman näköinen on tuo toinenkin jossa pintaa yli 6mm
Ei kyllä Contit vakuuta.
Conteista on joku nasta lähteny myös niistä missä pintaa on yli 8mm

Laskin piruuttani yhdestä Maticin alla olleesta contista jossa pintaa yli 6mm niin olis pitäny olla 23 nastaa mutta 8 puutui eikä suinkaan ole poikkeus meinaan saman näköinen on tuo toinenkin jossa pintaa yli 6mm
