Tämä sama ahdin on ahtanut menestyksekkäästi om604 vaparia. Kilpailukäyttöä myöten. Ainakin 1.0-1.2 barin paineilla tuntuu kestävän tuota n. 100 hepan litratehoa ihan hyvin vaikka riivattu oikein tuelta. En ole saanut aikaiseksi katsoa, mitkä kanget tuolla myllyssä on. Henk. koht uskaltaisin turbottaa om 606:en kestävyyttä pelkäämättä, jos ei ihan viimeistä pyydetä. Tämä topicin aloittajalle kommentiksi.iso E kirjoitti:oma kokemus vaparista vako ahdin 232hv 400nm kesti täysin ajella ja vaihdelaatikot kesti mut kun tuli yli 300hv ha 550nm niin johan antautu 4 pytyn kertokanki ylä ja alapäästä oli poikki kun koneen purin.
Vakio ahtimelle ok mut ei sen pitemmälle. Käy vaan turhan kalliiks ja työlääks tehdä kaikkea kahteen kertaan jos vähänki meinaa enemmän tehoa kuin vakio 606 turbo antaa myöden niin heti turbo kone......
ps. jos meinaat vaparista tehdä multa löytyis siihen sopiva öljyletku tulo paketti turbolle, jaettu öljypainekellolta.
om606 vaparin turbotus?
Re: om606 vaparin turbotus?
Re: om606 vaparin turbotus?
Rumilus on kyllä provosoinnin kuningas. Ja trollaajien. Ei muuta voi sanoa. Aina tämä menee tähän samaan jankkaamiseen, mutta ei saisi provosoitua.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: om606 vaparin turbotus?
Rumiluksen kaltaiset "ihmiset" hiljenee ainoastaan, jos malttaa olla provosoitumatta. Nämä saavat tyydytystä kinaamisesta ja susta tuli hyväksikäytetty.S202 kirjoitti:Rumilus on kyllä provosoinnin kuningas. Ja trollaajien. Ei muuta voi sanoa. Aina tämä menee tähän samaan jankkaamiseen, mutta ei saisi provosoitua.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: om606 vaparin turbotus?
Niinpä. Niinpä. Kai sekin jonkunlainen persoonallisuushäiriö on 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: om606 vaparin turbotus?
Kyllä se vaa nii on että isot pojat puhuu että alkupään moottoreissa on kovemmat kanget,ja vapari 606 on otettu se 350-400hp ja ilman ongelmia ja on kestänyt,turha siitä on rueta inttämään,kyseisestä hommasta on dokumenttia vaikka täälä nämä "viisaat" laskee mitä se kestää ja mitä ei,näköjään pitäs rueta viilaamaan laskutaitoja TAI tehä ite edes YKSI moottori jolla kannattaa kehuskella eikä olla niin "viisaana" nuitten matikka hommien kanssa ja olla tietävinään..montako moottoria mesemies89 on tehnyt?
Star
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: om606 vaparin turbotus?
Useita moottoreita olen rakentanut ja lukematon määrän ohjeitteni mukaan on rakennettu.jonttu_ kirjoitti:Kyllä se vaa nii on että isot pojat puhuu että alkupään moottoreissa on kovemmat kanget,ja vapari 606 on otettu se 350-400hp ja ilman ongelmia ja on kestänyt,turha siitä on rueta inttämään,kyseisestä hommasta on dokumenttia vaikka täälä nämä "viisaat" laskee mitä se kestää ja mitä ei,näköjään pitäs rueta viilaamaan laskutaitoja TAI tehä ite edes YKSI moottori jolla kannattaa kehuskella eikä olla niin "viisaana" nuitten matikka hommien kanssa ja olla tietävinään..montako moottoria mesemies89 on tehnyt?
Nyt kun senverran tietää moottoritekniikasta niin ei tarvitse enää fyysisesti rakennella sellaisia proto-moottoreita, joita ei kannata virittää ja joista löytyy moottorin valmistajan rakenne-ja komponettitiedot.
Kertomiasi "esson baarin " puheita aina kuulee kun on punkkupullon verran otettu vahvistusta....niin niihin puheisiin ei kannata luottaa.
Moottorin kun aukaisee vähänkään moottoreista tietävä, voi päätellä mitä sille voi tehdä viritysasteen muuttamiseksi korkempaan asteeseen.
Sitten kun tietää siitä moottoritekniikasta oikeasti, niin sitten voi jo laskeskella kaasuvoimien vaikutukset kone-elimiin. Sitten kun on osaamista lujuusopillisista ja murtumismekaniikan lainalaisuuksista eri materiaaleille niin ollaan jo hyvällä tolalla moottorin kestävyyden tiedostamisessa.
Moottorin valmistuksessa suunnittelupöydällä jo tiedetään aika tarkkaan mihin suurimmat kuormat kohdistuu.
En siis suosittele OM 606 ahtamista niillä sisuskaluilla jotka vapaastihengittävässä ovat.

-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: om606 vaparin turbotus?
Niin on puheissa...jutuissa !jonttu_ kirjoitti:Mutta eikö esson paareisa oo yleensä tehty ne parhaat moottorit?
