Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Meinasi että olis ollu alkuperinkin tuossa laitteessa tuo takaisku. Tätä puoltaa se että takaiskun klemmarit näyttää olevan samaa sarjaa kun kaikki muutkin. Vaikka nuita samannäköisiä ei varmaan ihan jokakaupasta saakkaan niin voi kai se silti olla jälkiasennettukin?

Mutta tosiaan sekin selvisi ettei se ole välttämätön. Uus tuohon kuitenkin laitettiin. Jos laittaa takaiskun niin olla vaan huolellinen et vapaasuunta on oikeaan suuntaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jari: Paljonko on 'ruikkarin' :lol: toleranssi.

Mittailin noita vaparin suuttimia niin surkeitahan ne oli. Joku avautu jossain 100 Bar kohdalla, toinen 125 Bar kohdalla, eräälle kun annoin vähän runtua niin se jäi pitkäksi aikaa liruttamaan, kolmas lirutti jossain välissä vinoon, suoraan lattialle.

Pitää hommata vielä tarkempi painemittari ja jatkaa tutkimuksia...kun vain jaksaisi...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

veskola kirjoitti:Jari: Paljonko on 'ruikkarin' :lol: toleranssi.
Jaahans mistäköhän tässä nyt sitte puhuttiinkaan Pakkasilla niin pieni että tuskin edes huomaa helteillä ehkä just just :D

Joop jos nyt oikein ymmärsin niin tuossa pumpussa tyhjäkäynnillä sylinterikohtainen ero sais olla max 1 ja oli lähellä 4 kuutiomilliä eli yli kolmekertainen toleranssiin nähden. Kierroksilla sama homma jossa Max ero taisi saaja olla 3?

Jokatapaksessa Yx pytty sai reilusti enemmän soppaa kun muut. Neljä muuta oli kohtuullisesti linjassa. Kolme vissiin loppupeleissä sai hoitoa. Tosiaan nyt käy todella tasaiseen tyhjäkäyntiä.
Avatar
ejuvonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: To 12.08.2004 10:25
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...

Viesti Kirjoittaja ejuvonen »

Miten suoritit mittauksen eri sylinterien polttoainemääristä ?
W201, 2,5 D, vm91
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jari Ke kirjoitti:Ruikkari oli kolme kertaa liikaa toleranssin ulkopuolella syötöntasaisuuden suhteen pyttyjen kesken :shock:
Jovain käypi tasaiseen lankku 25kymppinenkin. Suuttimet "kuin uudet arvoiltaan" oli kommentti.
Ahaa, eli puhuit tuossa ruiskutuspumpun syöttöjen tasaisuudesta :D en tajunnutkaan, että pumppukin kävi penkissä, ilmankos hymyilytti, ja minä kun kyselin paljonko suuttimien avautumispainessa saisi olla virallisen valvojan mukaan eroa keskenään.

Eli ejuvonen, Mynämäellä on tapana tutkia ja säätää pumput penkissä eikä olohuoneen sohvalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Tuossa ruotsin Göranin työnäytöstä vastaavasta operaatiosta.

http://www.youtube.com/watch?v=6z2qJx1yHoI" onclick="window.open(this.href);return false;
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jolle kirjoitti:Tuossa ruotsin Göranin työnäytöstä vastaavasta operaatiosta.

http://www.youtube.com/watch?v=6z2qJx1yHoI" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvä pätkä. Kaveri ei vaan tainnu kattoa/varmistaa et ruiskutushetki jokaisessa elementissä on täsmälleen oikea? Aste tais Boshin toleranssi saaja olla?

Missä itte oon käyny niin kuuluu perustarkastuksiin het alussa ja sellainen ero on selvästi liikaa mitä kokemuksia mulla on asiasta :wink:
Tai no ihan ensin pumpun sarjanumeron perusteella ko. pumpun tehdassetappi näytölle ja vasta sitten hommiin.
Ja olihan tuossa muutenkin mutullamenon meininkiä Toisaalta mitä väliä jos osuu kohdalleen.

En niin intensiivisesti kattonu et mitäkaikkea kaveri oli muuta tehny pumpulle ennen säädönaloitusta meinaan tuo alku, tuottojen suhteen noin niiku äkkinäisen silmin kattottuna näytti sille et pumpun toisenpään laakeri olis kantsinu tarkistaa :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jari Ke kirjoitti:Hyvä pätkä. Kaveri ei vaan tainnu kattoa/varmistaa et ruiskutushetki jokaisessa elementissä on täsmälleen oikea? Aste tais Boshin toleranssi saaja olla?
Onko tuo säädettävissä :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

veskola kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Hyvä pätkä. Kaveri ei vaan tainnu kattoa/varmistaa et ruiskutushetki jokaisessa elementissä on täsmälleen oikea? Aste tais Boshin toleranssi saaja olla?
Onko tuo säädettävissä :shock:

Kyllä se on.

Vaunuveturissa oli yhden asteen pielessä vitonen. Uutta erikokoista rullaa elementin alle :wink:
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...

Viesti Kirjoittaja Dixon »

En muista sääteleekö toi "meken" jossaki muussa viteossa sitä tai tarkistaako neki ajotukset jo tuossa muttei näytetä. Jostaki kuiteki eilen kattelin tai luin et seki o sääjettävissä ku mietin ja suunnittelin pumppu hommia. :D

Toinen "meken" video jos oikee ymmärsin ni oli seppä laitellu isommat tapit ja sääjelly pumpun ja penkittäny 605 koneesta rapian 300hp, toi sääti saman pumpun vissii ja 385hp sitte irtos ja 6600 - 7000rpm oli maksimi kierrokset koneessa sen jälkee.

E: vähä offtopikkia jo enemmän mut hyviä ohjeita toi sälli tehny juutupeen. Ulkosesti sääjettävä syötön rajotin, alipaine/paine sääjettävä "alda" jne. :thumbup:
S124 & W124
Vastaa Viestiin