Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5544
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mersun tuplatulppamoottoreissa (m112 v6 & m113 v8) on 3 venttiiliä per sylinteri. 2 imua ja 1 pako, ja näin ne tulpat on saatu mahtumaan sinne pakoventtiilin molemmille puolille. Vähän vanhanaikainen konstruktio tuo 3 valve, vaan yks nokka-akseli joten siinä ei taida olla mitään ajoitussäätöä. Paljon vähemmän liikkuvia osia mitä nykyajan moottoreissa, kestäviä eikä ne taida bensaakaan älyttömästi viedä. Ei varmaan yhdessäkään neliventtiilisysteemissä oo kahta tulppaa :roll:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3994
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

S202 kirjoitti:... Ei varmaan yhdessäkään neliventtiilisysteemissä oo kahta tulppaa :roll:
On mennyt sitäverta pahasti OT:n puolelle koko touhu jo muutenkin, että ehkä tämä ei enää kaada paljon mitään, että puhutaan muistakin vehkeistä kuin Mersuista.

On kyllä myös tuplatulppaisia neliventtiilimoottoreita:

http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo ... ark_engine
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3994
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

tj86430 kirjoitti:Olen seurannut tätä kyselyä kiinnostuneena.

Pitäisikö seuraavaksi kysyä, miksi osa autoilijoista käyttää nastarenkaita (tai kitkarenkaita), muttei kaikki?

(Aina aikojen saatossa,puolella korvalla kuullut,että taas joku autoilija käyttää kitkarenkaita.Ainakin joillain taksiautoilijalla ja monilla muillakin ? Nykyäänkin joissain kauppakasseissakin näkyy niitä olevan. . . . . .Mutta ei kaikissa autoissa. . . MIKSI)
:D (ja myös :thumbup: )

MiHe kirjoitti:
Nozki kirjoitti:Vähän menee offtopiciksi, mutta kun tämä nyt muutenkin on karannut hetkittäin hivenen verran kauas Mersun moottoreista, arvuutellaan nyt toistakin samansorttista aihetta. Miks isoissa laivadieseleissä on kolme ruiskutussuutinta per sylinteri? (Mulla olis kyllä yksi aika hyvä vastaus, mutta jääköön sanomatta tässä vaiheessa.)
Minkähän ikäsistä koneista puhutaan? Nykyän Gas-Diesel ja DualFuel koneissa kaasu ja diesel tuupataan samasta ruiskusta, tai sitten ajetaan pelkällä dieselillä. Sitten on vielä vesiruisku.

Isoissa 2-tahdeissa on 2-3 suutinta, varmaankin vain märän ja sekoittumisen aikaansaamiseksi (tuo 2-tahtipuoli on muutenkin niin oma maailmansa ettei toista...).
Puhutaan vaikka ihan nykyaikaisista. Ja isolla laivadieselillä tarkoitin nimenomaan isoa ja dieseliä :arrow: 2-tahtimoottoria. Juu, olisin sen voinut tarkemminkin ilmaista. Tuohon Gas-Diesel ja DualFuel -juttuun sanoisin, että ei ja kyllä. Jos katsotaan vaikka erään nimeltä mainitsemattoman suomalaisen laivamoottorifirman tuotteita vaikkapa kokoluokassa, jossa männän halkaisija on reilu 30cm, niin Gas-Dieselissä kaasu ja diesel tulevat tosiaan samasta (yhdestä) suuttimesta, mutta eri rei'istä. Sitten taas DualFuelissa kaasua ei tule suuttimesta sylinteriin ensinkään, vaan se syötetään imukanavaan. Ruiskutusventtiilissä on erikseen kaksi kärkeä, molemmat dieselpolttoaineelle.

Mutta se, mitä hain, on ne isot moottorit (männän halkaisija vaikkapa reilu 90cm). Niissä on kolme ruiskutussuutinta pyttyä kohden, ja käsittääkseni kolmelle suuttimelle on useitakin perusteita. Monia niistä on mainittukin - paremmin jakautunut polttoaine palaa paremmin. Uskon kyllä, että tarpeellisen määrän tavaraa saisi sylinteriin ydelläkin suuttimella riittävän nopeasti - pitää muistaa, että näiden käyntinopeus on luokkaa 100 RPM. Siinä on oleellisesti enemmän aikaa tuupata polttoaine sylinteriin verrattuna vaikka jo vakionakin yli 5000 RPM kiertävään vanhaan MB henkilöautodieseliin. Mutta se, mitä mulla oli mielessä, on yhtä lailla fyysinen peruste kuin se, ettei neliventtiilikanteen saa helposti kahta tulppaa. Nimittäin 2-tahtisissa laivadieseleissä on kannen yläosassa melko tolkuttoman iso pakoventtiili keskellä. Jos olisi vain yksi suutin, niin kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla keskellä sylinteriä, jotta aine jakautuisi tasaisesti. Ei voi laittaa vain sitä yhtä suutinta, koska siinä on se pakoventtiili. Kolmella pienemmällä suuttimella, jotka ovat lähempänä reunoja, saadaan paremmin jakatunut polttoaine kuin vaikka vain yhdellä isommalla reunaa lähellä olevalla suuttimella.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mr300 kirjoitti:
JPM kirjoitti:Ahdetussa moottorissa täytös on parempi ja seoksen laatu tasaisempi, joten kahdesta kynttilästä ei ole juuri hyötyä. En nyt yht'äkkiä itsekään muista yhtään ahdettua tuplasytkää.
c32 amg :) vaikka ei olekaan pakokaasuahtimella.
Eikö M113 V8-koneenkin kannet ole tuplatulpilla ja kolmella venttiilillä per sylinteri? Osa niistäkin on ahdettuja.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5544
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Juu on. Näköjään löytyy tuplatulppaa neliventtiilikannestakin. Alfassa näyttäis olevan tulpat erilaiset, tuo sivussa oleva on pienempi. Mersun moottoreissa ne on samankokoiset. No mahtuishan tollaseen neliventtiiliseen kolmekin tulppaa :D
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Alfastahan sanottiin että tuossa neliventtiilisessä motissa ei kahdesta kynttilästä tehollisesti hydytä juuri ollenkaan mutta sillä saadaan kone käymään nätisti pienillä kierroksilla ja todella laihalla seoksella.
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Sorsso kirjoitti:Alfastahan sanottiin että tuossa neliventtiilisessä motissa ei kahdesta kynttilästä tehollisesti hydytä juuri ollenkaan mutta sillä saadaan kone käymään nätisti pienillä kierroksilla ja todella laihalla seoksella.
Itseasiassa juuri tuota kaveri, jolla on S sarjan Mersuja ja vanhempi SEC:kikin,ajatteli Mersun hakeneen sillä.Oliko ne tuplat nyt sitten siinä
SEC:ssä vai -99 mallin S.ssä. Käyttötarkoituksiahan voi olla useampia.Mutta edelleen jää vähän auki että miksei ole kuitenkaan levinnyt
sitten kattamaan lähes kaikkia moottoreita. En ole katkera . . . . . mutta kuitenkin. Etenkin kun se luvattu kaljakori jääradan ennätyksestä
on vielä saamatta. (Renussa oli tuplat.minun VW:ssä ei.) :D
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Kahden tulpan hommassa hyöty tulee nopeammasta palotapahtumasta (sytytetään kahdesta kohtaa). Lyhyemmällä paloajalla vaikutetaan sytkäennakkoon. Liekö sitten päästöjen vuoksi otettu käyttöön?

Muistuu mieleeni dokumentti, jossa testattiin jopa 15 tulpan vaikutusta palotapahtumaan. Muistaakseni ainoastaan kasvatuksella 1 -> 2 ja 2 -> 3 oli vaikutusta positiiviseen suuntaan. Oisko ollut Ricardon white paper.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2476
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

En tiedä miksi on tuplatulpat M112 ja M113 moottoreissa, mutta ainakin ne hankaloittaa omaa projektia. Mitenköhän tollanen M113 moottori toimii, jos laittaa vaan syttymään 1 tulppa/sylinteri?

Meinasin vaihtaa tulpat M113 moottoriin ja samalla voisi vaihtaa M112 moottoriinkiin. Pääsee sitten ostamaan 28 tulppaa kahteen moottoriin, kuulostaa hienolta...
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 454
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja moska »

Vanhan keskustelun nosto, mutta mitkä tulpat olisi hyvät -00 malliseen 320 koneiseen väykkyyn? Nyt on jotkin boschin platinat paikoillaan, mutta ajomäärästä ei havaintoa niin olisi ehkä syytä uusia.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

G Head Assy.jpg
Yksi tulppa, kaksi reikää
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Vastaa Viestiin