
Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Mersun tuplatulppamoottoreissa (m112 v6 & m113 v8) on 3 venttiiliä per sylinteri. 2 imua ja 1 pako, ja näin ne tulpat on saatu mahtumaan sinne pakoventtiilin molemmille puolille. Vähän vanhanaikainen konstruktio tuo 3 valve, vaan yks nokka-akseli joten siinä ei taida olla mitään ajoitussäätöä. Paljon vähemmän liikkuvia osia mitä nykyajan moottoreissa, kestäviä eikä ne taida bensaakaan älyttömästi viedä. Ei varmaan yhdessäkään neliventtiilisysteemissä oo kahta tulppaa 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
On mennyt sitäverta pahasti OT:n puolelle koko touhu jo muutenkin, että ehkä tämä ei enää kaada paljon mitään, että puhutaan muistakin vehkeistä kuin Mersuista.S202 kirjoitti:... Ei varmaan yhdessäkään neliventtiilisysteemissä oo kahta tulppaa
On kyllä myös tuplatulppaisia neliventtiilimoottoreita:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo ... ark_engine
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
tj86430 kirjoitti:Olen seurannut tätä kyselyä kiinnostuneena.
Pitäisikö seuraavaksi kysyä, miksi osa autoilijoista käyttää nastarenkaita (tai kitkarenkaita), muttei kaikki?
(Aina aikojen saatossa,puolella korvalla kuullut,että taas joku autoilija käyttää kitkarenkaita.Ainakin joillain taksiautoilijalla ja monilla muillakin ? Nykyäänkin joissain kauppakasseissakin näkyy niitä olevan. . . . . .Mutta ei kaikissa autoissa. . . MIKSI)


Puhutaan vaikka ihan nykyaikaisista. Ja isolla laivadieselillä tarkoitin nimenomaan isoa ja dieseliäMiHe kirjoitti:Minkähän ikäsistä koneista puhutaan? Nykyän Gas-Diesel ja DualFuel koneissa kaasu ja diesel tuupataan samasta ruiskusta, tai sitten ajetaan pelkällä dieselillä. Sitten on vielä vesiruisku.Nozki kirjoitti:Vähän menee offtopiciksi, mutta kun tämä nyt muutenkin on karannut hetkittäin hivenen verran kauas Mersun moottoreista, arvuutellaan nyt toistakin samansorttista aihetta. Miks isoissa laivadieseleissä on kolme ruiskutussuutinta per sylinteri? (Mulla olis kyllä yksi aika hyvä vastaus, mutta jääköön sanomatta tässä vaiheessa.)
Isoissa 2-tahdeissa on 2-3 suutinta, varmaankin vain märän ja sekoittumisen aikaansaamiseksi (tuo 2-tahtipuoli on muutenkin niin oma maailmansa ettei toista...).

Mutta se, mitä hain, on ne isot moottorit (männän halkaisija vaikkapa reilu 90cm). Niissä on kolme ruiskutussuutinta pyttyä kohden, ja käsittääkseni kolmelle suuttimelle on useitakin perusteita. Monia niistä on mainittukin - paremmin jakautunut polttoaine palaa paremmin. Uskon kyllä, että tarpeellisen määrän tavaraa saisi sylinteriin ydelläkin suuttimella riittävän nopeasti - pitää muistaa, että näiden käyntinopeus on luokkaa 100 RPM. Siinä on oleellisesti enemmän aikaa tuupata polttoaine sylinteriin verrattuna vaikka jo vakionakin yli 5000 RPM kiertävään vanhaan MB henkilöautodieseliin. Mutta se, mitä mulla oli mielessä, on yhtä lailla fyysinen peruste kuin se, ettei neliventtiilikanteen saa helposti kahta tulppaa. Nimittäin 2-tahtisissa laivadieseleissä on kannen yläosassa melko tolkuttoman iso pakoventtiili keskellä. Jos olisi vain yksi suutin, niin kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla keskellä sylinteriä, jotta aine jakautuisi tasaisesti. Ei voi laittaa vain sitä yhtä suutinta, koska siinä on se pakoventtiili. Kolmella pienemmällä suuttimella, jotka ovat lähempänä reunoja, saadaan paremmin jakatunut polttoaine kuin vaikka vain yhdellä isommalla reunaa lähellä olevalla suuttimella.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Eikö M113 V8-koneenkin kannet ole tuplatulpilla ja kolmella venttiilillä per sylinteri? Osa niistäkin on ahdettuja.Mr300 kirjoitti:c32 amgJPM kirjoitti:Ahdetussa moottorissa täytös on parempi ja seoksen laatu tasaisempi, joten kahdesta kynttilästä ei ole juuri hyötyä. En nyt yht'äkkiä itsekään muista yhtään ahdettua tuplasytkää.vaikka ei olekaan pakokaasuahtimella.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Juu on. Näköjään löytyy tuplatulppaa neliventtiilikannestakin. Alfassa näyttäis olevan tulpat erilaiset, tuo sivussa oleva on pienempi. Mersun moottoreissa ne on samankokoiset. No mahtuishan tollaseen neliventtiiliseen kolmekin tulppaa 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Alfastahan sanottiin että tuossa neliventtiilisessä motissa ei kahdesta kynttilästä tehollisesti hydytä juuri ollenkaan mutta sillä saadaan kone käymään nätisti pienillä kierroksilla ja todella laihalla seoksella.
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Itseasiassa juuri tuota kaveri, jolla on S sarjan Mersuja ja vanhempi SEC:kikin,ajatteli Mersun hakeneen sillä.Oliko ne tuplat nyt sitten siinäSorsso kirjoitti:Alfastahan sanottiin että tuossa neliventtiilisessä motissa ei kahdesta kynttilästä tehollisesti hydytä juuri ollenkaan mutta sillä saadaan kone käymään nätisti pienillä kierroksilla ja todella laihalla seoksella.
SEC:ssä vai -99 mallin S.ssä. Käyttötarkoituksiahan voi olla useampia.Mutta edelleen jää vähän auki että miksei ole kuitenkaan levinnyt
sitten kattamaan lähes kaikkia moottoreita. En ole katkera . . . . . mutta kuitenkin. Etenkin kun se luvattu kaljakori jääradan ennätyksestä
on vielä saamatta. (Renussa oli tuplat.minun VW:ssä ei.)

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Kahden tulpan hommassa hyöty tulee nopeammasta palotapahtumasta (sytytetään kahdesta kohtaa). Lyhyemmällä paloajalla vaikutetaan sytkäennakkoon. Liekö sitten päästöjen vuoksi otettu käyttöön?
Muistuu mieleeni dokumentti, jossa testattiin jopa 15 tulpan vaikutusta palotapahtumaan. Muistaakseni ainoastaan kasvatuksella 1 -> 2 ja 2 -> 3 oli vaikutusta positiiviseen suuntaan. Oisko ollut Ricardon white paper.
Muistuu mieleeni dokumentti, jossa testattiin jopa 15 tulpan vaikutusta palotapahtumaan. Muistaakseni ainoastaan kasvatuksella 1 -> 2 ja 2 -> 3 oli vaikutusta positiiviseen suuntaan. Oisko ollut Ricardon white paper.
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
En tiedä miksi on tuplatulpat M112 ja M113 moottoreissa, mutta ainakin ne hankaloittaa omaa projektia. Mitenköhän tollanen M113 moottori toimii, jos laittaa vaan syttymään 1 tulppa/sylinteri?
Meinasin vaihtaa tulpat M113 moottoriin ja samalla voisi vaihtaa M112 moottoriinkiin. Pääsee sitten ostamaan 28 tulppaa kahteen moottoriin, kuulostaa hienolta...
Meinasin vaihtaa tulpat M113 moottoriin ja samalla voisi vaihtaa M112 moottoriinkiin. Pääsee sitten ostamaan 28 tulppaa kahteen moottoriin, kuulostaa hienolta...
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Vanhan keskustelun nosto, mutta mitkä tulpat olisi hyvät -00 malliseen 320 koneiseen väykkyyn? Nyt on jotkin boschin platinat paikoillaan, mutta ajomäärästä ei havaintoa niin olisi ehkä syytä uusia.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Yksi tulppa, kaksi reikää
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.