Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1242
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Petehri kirjoitti:
pera8x kirjoitti:kuinka se lämmitin voi kylmää konetta estää kalisemasta, kun itse lämmitinkään ei toimi ennenku kone on lämmin? :shock:
:thumbup:
Minähän se näin mainostin.
"kylmästartti" tarkoitti tässä yhteydessä lohkolämmittimellä esilämmitettyä moottoria kovemmassa pakkasessa.
En vaan tajunnut mainita. :oops:
salsal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 12.09.2013 12:11
Paikkakunta: Lahest

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja salsal »

Olen ymmärtänyt että polttoaineen esilämmittimen/lämmönvaihtimen tarkoituksena on taata, että ruiskutuspumppu saa paineistettavakseen TASAlämpöistä polttoainetta riippumatta vallitsevasta ilman lämpötilasta. Polttoaineen sisältämä energiamäärä/tilavuusyksikkö on eri -30 c polttoaineella kuin +30c polttoaineella mm. lämpölaajeneminen. Ruiskutusjärjestelmä on kalibroitu siis tehtaalla tietyn lämpötilaisella polttoaineella toimimaan "oikein".

Olen ymmärtänyt, että joissain dieselmoottoreissa ruiskutusta säädetään myös polttoineen lämpötila-anturin mukaan, mikä on toinen tapa huomioida asia.

Ja on mutuilua, joten voi ampua teoriat alas, jos jollain on parempaa tietoa :)
Vastaa Viestiin