No nälvikääpäs sitten vielä lisää, kun kerron että Mercedes-Benz esitteli Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 1987 ensimmäisenä autovalmistajana matkustajan turvatyynyn S-sarjassaan.
Ja toukokuusta 1995 oli E-sarjaan myös sivutörmäysturvatyynyt.
Oliko kieliopillisesti oikein, vai joko Daaz poisti varmistimen?
Help! historiaa Mersujen turvallisuuskeksinnöistä
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Kun kerran pyydetään niin kerronpa että niissä 70-luvun Chevyissä oli matkusajallakin bägi.Mesedesi kirjoitti:No nälvikääpäs sitten vielä lisää, kun kerron että Mercedes-Benz esitteli Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 1987 ensimmäisenä autovalmistajana matkustajan turvatyynyn S-sarjassaan.

So long, and thanks for all the fish
Joo... tämä on tätä samaa vehtausta, että kuka sen nyt sitten julkaisi ja kuka ei. Mutta nythän GM:n versio on ollut sitten jostainsyystä sellainen, jota historiankirjat eivät ota noteeratakseen. Jotenka tämän jälkeen Mercedes oli se, joka kääri kunnian virallisesti itsellensä.Melitos kirjoitti:Kun kerran pyydetään niin kerronpa että niissä 70-luvun Chevyissä oli matkusajallakin bägi.Mesedesi kirjoitti:No nälvikääpäs sitten vielä lisää, kun kerron että Mercedes-Benz esitteli Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 1987 ensimmäisenä autovalmistajana matkustajan turvatyynyn S-sarjassaan.
Itsellä tuli mieleen, että onko tämä nimitys turvatyyny / airbag nyt vain ja ainoastaan nimitys sellaisille turvajärjestelmille, joilla on jotkut tietynlaiset kriteerit joita tuo GM:n järjestelmä ei ole täyttänyt. Esim. pussin pitäisi täyttyä ennen kuin kuljettaja osuu rattiin...

Kävin tämän asian tiimoilta kirjastossa penkomassa muutaman USA-autoja käsittelevän tietokirjan, eikä siellä yhdessäkään kirjassa ollut mainintaakaan airbageistä 70 luvulla.
Eräs opus väitti, että ensimmäinen airbagi oli Chevrolet autoissa vasta Capricessa vuonna 1991, kuten myös ABS.
Tai sitten tässä on kriteerinä jatkuva sarjatuotanto.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.