Help! historiaa Mersujen turvallisuuskeksinnöistä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No nälvikääpäs sitten vielä lisää, kun kerron että Mercedes-Benz esitteli Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 1987 ensimmäisenä autovalmistajana matkustajan turvatyynyn S-sarjassaan.

Ja toukokuusta 1995 oli E-sarjaan myös sivutörmäysturvatyynyt.

Oliko kieliopillisesti oikein, vai joko Daaz poisti varmistimen?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1634
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Mesedesi kirjoitti:Oliko kieliopillisesti oikein, vai joko Daaz poisti varmistimen?
Tosi jees. :lol:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Mesedesi kirjoitti:No nälvikääpäs sitten vielä lisää, kun kerron että Mercedes-Benz esitteli Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 1987 ensimmäisenä autovalmistajana matkustajan turvatyynyn S-sarjassaan.
Kun kerran pyydetään niin kerronpa että niissä 70-luvun Chevyissä oli matkusajallakin bägi. :)
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Melitos kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:No nälvikääpäs sitten vielä lisää, kun kerron että Mercedes-Benz esitteli Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 1987 ensimmäisenä autovalmistajana matkustajan turvatyynyn S-sarjassaan.
Kun kerran pyydetään niin kerronpa että niissä 70-luvun Chevyissä oli matkusajallakin bägi. :)
Joo... tämä on tätä samaa vehtausta, että kuka sen nyt sitten julkaisi ja kuka ei. Mutta nythän GM:n versio on ollut sitten jostainsyystä sellainen, jota historiankirjat eivät ota noteeratakseen. Jotenka tämän jälkeen Mercedes oli se, joka kääri kunnian virallisesti itsellensä.

Itsellä tuli mieleen, että onko tämä nimitys turvatyyny / airbag nyt vain ja ainoastaan nimitys sellaisille turvajärjestelmille, joilla on jotkut tietynlaiset kriteerit joita tuo GM:n järjestelmä ei ole täyttänyt. Esim. pussin pitäisi täyttyä ennen kuin kuljettaja osuu rattiin... :wink:

Kävin tämän asian tiimoilta kirjastossa penkomassa muutaman USA-autoja käsittelevän tietokirjan, eikä siellä yhdessäkään kirjassa ollut mainintaakaan airbageistä 70 luvulla.

Eräs opus väitti, että ensimmäinen airbagi oli Chevrolet autoissa vasta Capricessa vuonna 1991, kuten myös ABS.

Tai sitten tässä on kriteerinä jatkuva sarjatuotanto.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

trademark

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Ainakaan toi airbag ei o rekisteröity tuotemerkki :D :D :D
Ex monta W-kirjainta.
Vastaa Viestiin