W124 SUPERMATIC--> Atecu v3+ imu ja pakosarjan valmistusta
Re: W124 SUPERMATIC(mega osaaja jkl:stä hakusessa!!
Se koneen etupäässä oleva anturi on varmaan se mersun oma, mikä lukee kampuran hihnapyörän alla olevaa kiekkoa, siinä on yksi nasta. Aikaamyöden se saattaa irrota itsestään, se kiekko on vulkainoitu kiinni ja toimii värinävaimentimena samalla. Omasta heitin pois ja käytin koneen takapäässä olevaa anturia, lukee kampiakselin kolmea nastaa. Megaan vaan msns asetus, ja toimii jakajalla. Ne on molemmat vr-antureita ja tarvitsevat vr-muunninpiirin toimiakseen.
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Re: W124 SUPERMATIC(mega osaaja jkl:stä hakusessa!!
terve taas kaikille tuli "pieni" suunnitelmien muutos koska tunnetusti nälkä kasvaa syödessä
elikkä tämä projekti muuttuu sen verran että en korjaakkaan sitä pikaisesti käyttö autoksi vaan uhraan siihen jokaisen mahdollisen tunnin ja euron mitä taskun pohjalta löytyy.
projekti tulee etenemään todella hitaasti opiskelujen takia (levyseppä hitsaajan ammatti tutkinto) koska työkkäristä saan noin 1000e kuussa ja siitä ei paljoa jää autoon laittaa, mutta itse suunnitelmaan
MOOTTORI M103 12v
uudet turbot: holset hx35 pienimmällä mahdollisella pakopesällä joka herättelee holset hx50(ehkä)ei varmuutta tuplan rakennuksesta
moottorin laakerointi, tasapainoitus, lohkon plaanaus, ja korsetin teko
H-profiili kanget (moottorissa PITÄISI olla h kanget mutta varmuutta ei ole ennenkuin käytän ö-pohjan irti)
toisen ylikoon männät
kansi kokonaan uudestaan, isommat venttiilit,uudet ohjurit,seetit yms
KMS moottorin ohjaus
1200cc suuttimet (re85)
ARP pultit jokapaikkaan
lohkoon "veriura" (kannattaako?)
lohkon betonointi, sähköinen vesipumppu
tein itse ja säästin pako ja imusarja
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alusta/Vaihteisto
vahvistetaan lisää ja tehdään jakolaatikon muutos.
vaihteiston sähköinen ohjaus järjestelmä merkiltään EMU jos oikein muistan
Vahvemmat vetarit.
Lukkoperä
uretaanipuslat jokapaikkaan
jämäkämmät vakaajat
jämäkämmät jouset
eteen 300mm levyt ja 4mäntäiset satulat
taakse jotkut
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
saa kertoa mielipiteensä.............. niin vaimokin kertoi......
elikkä tämä projekti muuttuu sen verran että en korjaakkaan sitä pikaisesti käyttö autoksi vaan uhraan siihen jokaisen mahdollisen tunnin ja euron mitä taskun pohjalta löytyy.
projekti tulee etenemään todella hitaasti opiskelujen takia (levyseppä hitsaajan ammatti tutkinto) koska työkkäristä saan noin 1000e kuussa ja siitä ei paljoa jää autoon laittaa, mutta itse suunnitelmaan
MOOTTORI M103 12v
uudet turbot: holset hx35 pienimmällä mahdollisella pakopesällä joka herättelee holset hx50(ehkä)ei varmuutta tuplan rakennuksesta
moottorin laakerointi, tasapainoitus, lohkon plaanaus, ja korsetin teko
H-profiili kanget (moottorissa PITÄISI olla h kanget mutta varmuutta ei ole ennenkuin käytän ö-pohjan irti)
toisen ylikoon männät
kansi kokonaan uudestaan, isommat venttiilit,uudet ohjurit,seetit yms
KMS moottorin ohjaus
1200cc suuttimet (re85)
ARP pultit jokapaikkaan
lohkoon "veriura" (kannattaako?)
lohkon betonointi, sähköinen vesipumppu
tein itse ja säästin pako ja imusarja
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alusta/Vaihteisto
vahvistetaan lisää ja tehdään jakolaatikon muutos.
vaihteiston sähköinen ohjaus järjestelmä merkiltään EMU jos oikein muistan
Vahvemmat vetarit.
Lukkoperä
uretaanipuslat jokapaikkaan
jämäkämmät vakaajat
jämäkämmät jouset
eteen 300mm levyt ja 4mäntäiset satulat
taakse jotkut
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
saa kertoa mielipiteensä.............. niin vaimokin kertoi......
Re: W124 SUPERMATIC
kuulostaa ihanan kalliilta. ja hommaahan tuossa piisaa. mutta jos intoa on ja rahat jostain järjestyy, niin anna palaa vaan. täälä ainakin seuraillaan innolla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W124 SUPERMATIC
pera8x kirjoitti:kuulostaa ihanan kalliilta. ja hommaahan tuossa piisaa.
Tuohon hintaan niin ei ole niin kallista loppujen lopuksi kuin ensin luulin ja paljon tullaan ostamaan käytettyä osaa
esim jos turbot, hukkaportit,pakosarjan ostan käytettynä säästän melkein 1000e toki säästäisin enemmän jos ostan kiinanmalleja mutta aito käytetty holsetti on mielestäni luotettavampi kuin uusi kiinan turbo.
jos moottorissa on ne h-profiilit niin säästän siinä jo +600e
alakerran laakerit noin 200e
lohkon plaanaus+porautus noin 300e laskettu n 40e/sylinteri
tasapainotuksesta ei sitten olekkaan mitään hajua mitä kustantaa mutta heittääkö +-500e hirveästi?
moottorin tiivisteet (merteil) 170e
männät käytettyinä niin olisikohan noin 50-100e kpl
ecu+johdot noin 700e (pitänee ruveta keräämään pulloja )
hukkapuola 150e BOSCH
muuta tarvittavaa hilpettä noin 150e
polttoainelinjat+pumppu+tein itse ja säästin välisäiliö+suuttimet 500-700e
sähköinen vesipumppu noin 200e
alusyyläri noin 200e
Näistä saadaan noin 3840e mutta mitä enemmän jaksan ettiä käytettyjä osia suomesta ja ulkomailta niin sen halvemmaksi se tulee
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Re: W124 SUPERMATIC
niin no. makuasioitahan noi on. mikä kenellekkin on kallista. 4000 tonniakin moottoriremonttiin on aika kallista. varsinkin, kun se siitä yleensä vielä tuppaa nouseen, vaikka kuinka tekee itse. kaiken maailman klemmaria ja nippeliä mikä maksaa aina vitosen, tai kympin, tai pari kymppiä kappale, muttakun niitä nippeleitä menee kymmeniä ja taas kymmeniä. niihin uppoaa huomaamattomasti äkkiä paljonkin rahaa. esimerkkinä vaikka pelkkä pakosarjan tekeminen saattaa maksaa parisataa hukkaportin kanssa, vaikka itse rakentelee. putkia ja mutkia 6 pyttyseen saa meneen aika paljon. sitten vielä hukkaportti päälle, niin ollaan jo aika lähellä. ja siihen vielä laipat, niin se on siinä. yritän vaan tuoda ehkä vähän liikaakin omia kokemuksiani noiden koneiden räpläämisestä esille. samalla tavalla aina olen itse tehnyt kaiken, mitä voi ja vähän enemmänkin. silti ne summat karkaa aina korkeemmalle, mitä olin kuvitellut.
mutta tarkotus ei missään nimessä ole lannistaa, taikka provosoida mitenkään. kuten sanottu, niin jos homma on toteutettavissa, niin ei muutakun toteuttamaan vaan! täältä ainakin seuraillaan. eihän tuo mikään tekemätön paikka ole. onhan ihmiset rakennelleet paljon kalliimpiakin rojekteja onnistuneesti.
mutta tarkotus ei missään nimessä ole lannistaa, taikka provosoida mitenkään. kuten sanottu, niin jos homma on toteutettavissa, niin ei muutakun toteuttamaan vaan! täältä ainakin seuraillaan. eihän tuo mikään tekemätön paikka ole. onhan ihmiset rakennelleet paljon kalliimpiakin rojekteja onnistuneesti.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W124 SUPERMATIC
onhan tuo 4tuhatta aikapaljon rahaa remonttiin mutta tuleepahan laitettua kerralla kaikki kuntoon niin ei tarvii ajaa pelkoperseessä kun on 8tonnia kierroksia
Re: W124 SUPERMATIC
terve mitä mieltä foorumilaiset olette tällaisesta turbo ratkaisusta?
molemmat ovat saman kokoisia.
ajatuspähkinäymsmutu esim: 2x HX35 ahdinta. yksin ahdin tuottaa määrän x ilmaa 1bar paineella minuutissa. mutta jos lisätään kaveriksi toinen samanmoinen niin ilma määrä tuplaantuu samalla ahtopaineella?
molemmat ovat saman kokoisia.
ajatuspähkinäymsmutu esim: 2x HX35 ahdinta. yksin ahdin tuottaa määrän x ilmaa 1bar paineella minuutissa. mutta jos lisätään kaveriksi toinen samanmoinen niin ilma määrä tuplaantuu samalla ahtopaineella?
Re: W124 SUPERMATIC
Minä nyt mistään tiiä mutta ahtimen läpi virtaavan pakokaasun määrä puolittuu? Vaikuttaako mihinkään?rooppis93 kirjoitti:terve mitä mieltä foorumilaiset olette tällaisesta turbo ratkaisusta? [ [url=http://i11.aijaa.com/t/00617/13641606.t.jpg] ][/url]
molemmat ovat saman kokoisia.
ajatuspähkinäymsmutu esim: 2x HX35 ahdinta. yksin ahdin tuottaa määrän x ilmaa 1bar paineella minuutissa. mutta jos lisätään kaveriksi toinen samanmoinen niin ilma määrä tuplaantuu samalla ahtopaineella?
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Re: W124 SUPERMATIC
Siinä olet kyllä oikeassa että pakokaasun määrä puolittuu mutta mielessäni pyörittelin tuota ideaa niin että molemmissa holseteissa olisi pieni pakopesä esim nro12 niin ahtimet heräävät nopeasti ja ennenkaikkea samaan aikaan. sillon saadaan kompensoitua 'pakokaasun puutetta' kun ahtimia on kaksi. Esim 1 ahtimella. Kierroksia 2000rpm ahtopaine 0.5bar ja ilmantuotto vaikka 100l/min
Esim 2ahtimella kierroksia 2000rpm ahtopaine sama molemmilla ahtimilla 0.5bar mutta ilmantuotto olisi silloin 200l/min?
Olenko oikeassa? Vai mennäänkö lippa vinossa luupihalla kohti petäjää?
Esim 2ahtimella kierroksia 2000rpm ahtopaine sama molemmilla ahtimilla 0.5bar mutta ilmantuotto olisi silloin 200l/min?
Olenko oikeassa? Vai mennäänkö lippa vinossa luupihalla kohti petäjää?
Re: W124 SUPERMATIC
Kannattaa miettiä, että hyödyttääkö se "ylimääräisen" ilman tunkeminen sinne koneeseen mitään. Sinne täytyy saada myös soppaa samassa suhteessa, mikä ei ohjelmoitavalla ruiskulla liene ongelma. Jos bi-turbon välttämättä haluaa, niin laittaisin jonkun pikkuhyrrän, mikä on mukana jo tyhjäkäynnillä ja isompi, esim hx 40-45 joka puskee sitten kunnolla ilmaa yläkierroksilla.
E: lähinnä siis tarkoitin sitä, että en usko sen suuren ilmamäärän vaikutukseen alakierroksilla. Koita keksiä semmonen combo sinne, että ahtopainetta olis tyhjäkäynniltä alkaen eikä turboviivettä juuri olisi. Mutua nämä munki puheet silti on
E: lähinnä siis tarkoitin sitä, että en usko sen suuren ilmamäärän vaikutukseen alakierroksilla. Koita keksiä semmonen combo sinne, että ahtopainetta olis tyhjäkäynniltä alkaen eikä turboviivettä juuri olisi. Mutua nämä munki puheet silti on
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Re: W124 SUPERMATIC
ajattelin käyttää 1200cc suuttimia jolloin saadaan kyllä riittävästi soppaa vaikka ilmaa olis kuinka paljon. mutta tällä ahdin systeemillä olisi ilmaa enempi reservissä. 1 ahtimella paljon ilmaa(300l/min) 3bar paineilla+ polttoainetta= voimaa.
mutta teoriassa miksi rasittaa konetta yhdellä ahtimella ja kovilla paineilla jos saman voi saavuttaa puolet pienemmillä ahdoilla ja 2 ahtimella joilla saadaan (ehkä) enempi ilmaa paineeseen nähden?
vai olenko taas aivan väärässä?
mutta teoriassa miksi rasittaa konetta yhdellä ahtimella ja kovilla paineilla jos saman voi saavuttaa puolet pienemmillä ahdoilla ja 2 ahtimella joilla saadaan (ehkä) enempi ilmaa paineeseen nähden?
vai olenko taas aivan väärässä?
Re: W124 SUPERMATIC
jos nyt en väärin muista niin kutoskoneessa 1200 suuttimet riittää noin about 1200 hp että kyl soppaa suuttimien puolesta saa ...rooppis93 kirjoitti:ajattelin käyttää 1200cc suuttimia jolloin saadaan kyllä riittävästi soppaa vaikka ilmaa olis kuinka paljon. mutta tällä ahdin systeemillä olisi ilmaa enempi reservissä. 1 ahtimella paljon ilmaa(300l/min) 3bar paineilla+ polttoainetta= voimaa.
mutta teoriassa miksi rasittaa konetta yhdellä ahtimella ja kovilla paineilla jos saman voi saavuttaa puolet pienemmillä ahdoilla ja 2 ahtimella joilla saadaan (ehkä) enempi ilmaa paineeseen nähden?
vai olenko taas aivan väärässä?
täs nyt on jokunen vuosi kun viimeks turbojen kanssa pelannut(ei oo ehtiny kun muksu tullu jne.=rahat loppunu ajat sitte xD ) mutta itekkin kyllä laittasin kaksi ahtajaa yhden sijasta niin ois sitä forsea käytettävissä koko kierros alueella alhaalta lähtien, itse tykkään ainakin sellasesta moottorista josta voimaa riittää koko alueelle.
ps: mukava rojekti! jotenkin vaan nää M103 turbot kiinnostaa aina
ex.
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
-W124 E280 24V aut. -95
-W124 230e -89 nyk.vara autona
-W124 260e -88
-W124 260e tomaatti -89
Re: W124 SUPERMATIC
Paitsi vaan, että ei sitä ilmaa sinne määräänsä enempää mahdu, ellei painetta nosta tyhjäkäynnistä alkaen.
Okei, ajatellaan että on pieni ahdin, joka herää täysiin ahtoihin, esim 0.7 1500rpm-> eteenpäin ja tuottaa esim 250L/min ilmaa.
Tilanne 2: kaksi ahdinta, jotka lykkäävät yhteensä 500L/min ilmaa ja tekevät saman 0.7 bar paineen 1500rpm alkaen.
Kummassakaan tilanteessa ahdin ei sakkaa ja kaikki toimii normaalisti (eli epänormaalisti)
Tilannehan on niin, että sitä ilmaa menee sinne koneeseen juuri sen saman verran, koska ahtamalla sitä imuilmaa sinne koneeseen sitä saadaan sinne enemmän mahtumaan. Tässä jälleen vähän mietittävää...
Okei, ajatellaan että on pieni ahdin, joka herää täysiin ahtoihin, esim 0.7 1500rpm-> eteenpäin ja tuottaa esim 250L/min ilmaa.
Tilanne 2: kaksi ahdinta, jotka lykkäävät yhteensä 500L/min ilmaa ja tekevät saman 0.7 bar paineen 1500rpm alkaen.
Kummassakaan tilanteessa ahdin ei sakkaa ja kaikki toimii normaalisti (eli epänormaalisti)
Tilannehan on niin, että sitä ilmaa menee sinne koneeseen juuri sen saman verran, koska ahtamalla sitä imuilmaa sinne koneeseen sitä saadaan sinne enemmän mahtumaan. Tässä jälleen vähän mietittävää...
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Re: W124 SUPERMATIC
Ahtaako kumpikin ahdin erikseen ja toisestaan riippumatta kolmea sylinteriä vai miten painepuoli on ajateltu?rooppis93 kirjoitti:terve mitä mieltä foorumilaiset olette tällaisesta turbo ratkaisusta? [ [url=http://i11.aijaa.com/t/00617/13641606.t.jpg] ][/url]
molemmat ovat saman kokoisia.
ajatuspähkinäymsmutu esim: 2x HX35 ahdinta. yksin ahdin tuottaa määrän x ilmaa 1bar paineella minuutissa. mutta jos lisätään kaveriksi toinen samanmoinen niin ilma määrä tuplaantuu samalla ahtopaineella?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W124 SUPERMATIC
ei taida auttaa kaksi turboa, jos ajatuksena on saada koneeseen enemmän ilmaa samoilla ahtopaineilla, kun yhdellä turbolla.
esimerkki. jos moottoriin työnnetään yhdellä ahtimella ilmaa niin paljon, että ahtopaine on 1 bar. ja jos samanlaiseen moottoriin työnnetään kahdella ahtimella ilmaa niin, että ahtopaine on 1 bar, niin molempiin moottoreihin menee teoriassa saman verran ilmaa. vähän kun jos täyttäisin autonrengasta yhdellä kompuralla, taikka kahdella kompuralla. ei sinne mene sen enempää ilmaa, vaikka täyttäis neljällä kompuralla, jos ei rengaspainetta nosteta.
tietenkin, jos ahdetaan kahdella ahtimella, mitkä on erikokoset saadaan moottoriin enemmän järkevää käyttöaluetta. mutta tässäkin tapauksessa jos imusarjasta mitattu ahtopaine on esim. se 1 bar, niin sen verran sinne moottoriin menee ilmaa oli se sinne laitettu sitten millä tahansa.
eriasia onkin sitten sen ahdetun ilman lämpötila ja pakokaasujen puolella tapahtuvat paineet ja virtaukset. kovin pienellä ahtimella ja pienellä pakopesällä tulee moottorista vähemmän tehoa, kun vastaavasta moottorista paremmin virtaavalla pakopuolella. kun moottoriin tuupataan ilmaa pitää myös pakokaasut saada sieltä pois. ja tässä kohtaa vaikuttaa tietenkin sitten se turbon pakopesä, siipi, pakosarja ja pakari jne. kaikki vaikuttaa kaikkeen..
näin minä tän asian ymmärrän. en ole mikään turbo asiantuntija, mutta maalaisjärjellä ajateltuna se menee mielestäni noin.
siihen en osaa sanoa onko mitään hyötyä, tai haittaa jos laittaa kaksi pienempää turboa rinnakkain, taikka yhden vähän isomman. kahdella turbolla pakokaasut jaetaan kahdelle turbolle, jolloin tietenkin pakokaasun määrä per ahdin on puolet vähemmän, kun yhtä ahdinta käytettäessa.
esimerkki. jos moottoriin työnnetään yhdellä ahtimella ilmaa niin paljon, että ahtopaine on 1 bar. ja jos samanlaiseen moottoriin työnnetään kahdella ahtimella ilmaa niin, että ahtopaine on 1 bar, niin molempiin moottoreihin menee teoriassa saman verran ilmaa. vähän kun jos täyttäisin autonrengasta yhdellä kompuralla, taikka kahdella kompuralla. ei sinne mene sen enempää ilmaa, vaikka täyttäis neljällä kompuralla, jos ei rengaspainetta nosteta.
tietenkin, jos ahdetaan kahdella ahtimella, mitkä on erikokoset saadaan moottoriin enemmän järkevää käyttöaluetta. mutta tässäkin tapauksessa jos imusarjasta mitattu ahtopaine on esim. se 1 bar, niin sen verran sinne moottoriin menee ilmaa oli se sinne laitettu sitten millä tahansa.
eriasia onkin sitten sen ahdetun ilman lämpötila ja pakokaasujen puolella tapahtuvat paineet ja virtaukset. kovin pienellä ahtimella ja pienellä pakopesällä tulee moottorista vähemmän tehoa, kun vastaavasta moottorista paremmin virtaavalla pakopuolella. kun moottoriin tuupataan ilmaa pitää myös pakokaasut saada sieltä pois. ja tässä kohtaa vaikuttaa tietenkin sitten se turbon pakopesä, siipi, pakosarja ja pakari jne. kaikki vaikuttaa kaikkeen..
näin minä tän asian ymmärrän. en ole mikään turbo asiantuntija, mutta maalaisjärjellä ajateltuna se menee mielestäni noin.
siihen en osaa sanoa onko mitään hyötyä, tai haittaa jos laittaa kaksi pienempää turboa rinnakkain, taikka yhden vähän isomman. kahdella turbolla pakokaasut jaetaan kahdelle turbolle, jolloin tietenkin pakokaasun määrä per ahdin on puolet vähemmän, kun yhtä ahdinta käytettäessa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W124 SUPERMATIC
Paljonko voimaa haluat..? Esim. Hx40 toimii laajalla alueella ja varmasti puhkuu 550hv jos kaikki muukin on kohdillaan. Mutta jos kaksi ahdinta pitää laittaa niin mekaaninen toiseksi. Esim. Eaton ja turboksi vaikka hx50 luokkaa oleva... Ja e85 polttoaineeksi.
Re: W124 SUPERMATIC
pera8x kirjoitti:ei taida auttaa kaksi turboa, jos ajatuksena on saada koneeseen enemmän ilmaa samoilla ahtopaineilla, kun yhdellä turbolla.
esimerkki. jos moottoriin työnnetään yhdellä ahtimella ilmaa niin paljon, että ahtopaine on 1 bar. ja jos samanlaiseen moottoriin työnnetään kahdella ahtimella ilmaa niin, että ahtopaine on 1 bar, niin molempiin moottoreihin menee teoriassa saman verran ilmaa. vähän kun jos täyttäisin autonrengasta yhdellä kompuralla, taikka kahdella kompuralla. ei sinne mene sen enempää ilmaa, vaikka täyttäis neljällä kompuralla, jos ei rengaspainetta nosteta.
tietenkin, jos ahdetaan kahdella ahtimella, mitkä on erikokoset saadaan moottoriin enemmän järkevää käyttöaluetta. mutta tässäkin tapauksessa jos imusarjasta mitattu ahtopaine on esim. se 1 bar, niin sen verran sinne moottoriin menee ilmaa oli se sinne laitettu sitten millä tahansa.
eriasia onkin sitten sen ahdetun ilman lämpötila ja pakokaasujen puolella tapahtuvat paineet ja virtaukset. kovin pienellä ahtimella ja pienellä pakopesällä tulee moottorista vähemmän tehoa, kun vastaavasta moottorista paremmin virtaavalla pakopuolella. kun moottoriin tuupataan ilmaa pitää myös pakokaasut saada sieltä pois. ja tässä kohtaa vaikuttaa tietenkin sitten se turbon pakopesä, siipi, pakosarja ja pakari jne. kaikki vaikuttaa kaikkeen..
näin minä tän asian ymmärrän. en ole mikään turbo asiantuntija, mutta maalaisjärjellä ajateltuna se menee mielestäni noin.
siihen en osaa sanoa onko mitään hyötyä, tai haittaa jos laittaa kaksi pienempää turboa rinnakkain, taikka yhden vähän isomman. kahdella turbolla pakokaasut jaetaan kahdelle turbolle, jolloin tietenkin pakokaasun määrä per ahdin on puolet vähemmän, kun yhtä ahdinta käytettäessa.
Aivan no tämä selventi aikapaljon kiitoksia suunnitelma pysyy muuten samana mutta pikkukierrosten turboksi tulee hx35 ja yläkierroksille hx45 tai hx50. Mutta miten tuo kannattaisi toteuttaa?
Olisiko semmoinen hullu ajatus että tuo isompi ahdin tulee pakosarjaan ja downpipe menisi sitten pienempään ja siitä auton alle? Vai rakentaisinko pakosarjan 2 laipalla jolloin kaikki kaasut kulkee molempien läpi ja molemmista ahtimista lähtee oma db jotka yhistyvät auton alla?
Pahoittelut tyhmyydestäni
Re: W124 SUPERMATIC
kiitos pera8x, tätä juuri koitin selittää, mutta en nyt jaksanut alkaa noin perusteelliseen tulkintaan!
E: PS: kuulostaa siltä, että tässä projektissa haukataan ehkä hiukan liian isoa palaa kakkua. En toki vähättele asianomaisen taitoa/ intoa autonrakennukseen, mutta kannattaisiko kuitenkin ensin ostaa jompikumpi ahdin, esim se pienempi ja koittaa saada se sillä ensin pelaamaan? HX35 on jo ihan kiva perusahdin, jolla saat varmasti suun hymyyn talvikeleillä valoista lähdettäessä, kun vääntöä onkin enemmän kun siinä viereisessä 20 vuotta uudemmassa turbo-quattrossa
E: PS: kuulostaa siltä, että tässä projektissa haukataan ehkä hiukan liian isoa palaa kakkua. En toki vähättele asianomaisen taitoa/ intoa autonrakennukseen, mutta kannattaisiko kuitenkin ensin ostaa jompikumpi ahdin, esim se pienempi ja koittaa saada se sillä ensin pelaamaan? HX35 on jo ihan kiva perusahdin, jolla saat varmasti suun hymyyn talvikeleillä valoista lähdettäessä, kun vääntöä onkin enemmän kun siinä viereisessä 20 vuotta uudemmassa turbo-quattrossa
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Re: W124 SUPERMATIC
Jos tuolla logiikalla mennään niin tästä videon moottorista lähtis 2.2bar ahdoilla samat tehot vain yhdellä tuollaisella holsetilla? Miksiköhän tuohon on niitä laitettu sitten 2kpl?
https://www.youtube.com/watch?v=oucEYwgo0Wk" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=oucEYwgo0Wk" onclick="window.open(this.href);return false;
IG: @pyrytakkunen
Re: W124 SUPERMATIC
Jos ahtimet on erilaisilla pesillä laajan vääntökäyrän mahdollistamiseksi.PTracing kirjoitti:Jos tuolla logiikalla mennään niin tästä videon moottorista lähtis 2.2bar ahdoilla samat tehot vain yhdellä tuollaisella holsetilla? Miksiköhän tuohon on niitä laitettu sitten 2kpl?
https://www.youtube.com/watch?v=oucEYwgo0Wk" onclick="window.open(this.href);return false;
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Re: W124 SUPERMATIC
Kahdesta pienemmästä ahtimesta verrattuna yhteen ispompaan on ainakin se hyöty, että pyörivät massat ovat pienempiä, jolloin ahtimet heräävät paremmin ja moottoriin saadaan tasaisemmin voimaa. Toisaalta kustannukset ovat lähes kaksinkertaiset verrattuna yhteen turboon ja putkistot työläämpiä toteuttaa.pera8x kirjoitti:...siihen en osaa sanoa onko mitään hyötyä, tai haittaa jos laittaa kaksi pienempää turboa rinnakkain, taikka yhden vähän isomman. kahdella turbolla pakokaasut jaetaan kahdelle turbolle, jolloin tietenkin pakokaasun määrä per ahdin on puolet vähemmän, kun yhtä ahdinta käytettäessa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W124 SUPERMATIC
Twinturbo sen takia koska kiehtoo ajatuksena ja kyllähä nyt sinne sen yhden turbonkin laittais ja on sellainen jo rakennettu volvo kylläkin ja diesel mutta kuitenkin.
Mitään en osta ennenkun on setuppi paperilla ja varmasti toimiva & fiksusti toteutettu
Tuota tuplantoteutusta ihmettelen koska tuo pakopuolen toteutus ei ole selvä, imupuoli on selvä, pienempi puhaltaa isomman läpi ja samalla herättelee sitä ja kun pienemmällä turbolla saavutetaan haluttu ahtopaine jää se pois pelistä
Mitään en osta ennenkun on setuppi paperilla ja varmasti toimiva & fiksusti toteutettu
Tuota tuplantoteutusta ihmettelen koska tuo pakopuolen toteutus ei ole selvä, imupuoli on selvä, pienempi puhaltaa isomman läpi ja samalla herättelee sitä ja kun pienemmällä turbolla saavutetaan haluttu ahtopaine jää se pois pelistä
Re: W124 SUPERMATIC
Yleensä tuo toteutetaan siten. että isompi ahdin puhaltaa pienemmän läpi eli pienempi on lähempänä konetta. Katso vaikka tuolta lisää infoa ja laskuesimerkki sivulta 110 alkaen. Muutakin hyödyllistä voit materiaalista löytää. Muistaakseni Jeff Hartmanin kirjoissa on myös mitoitusesimerkki vaiheittaisesta ahtamisesta, tosin jenkkiyksiköissä, että niitä joutuu vähän viilaamaan. Näissä käytetään usein todellista välijäähdytintä ahtimien välissä ja mandollisesti jälkijäähdytintä viimeisen ahtimen perässä.rooppis93 kirjoitti:...Tuota tuplantoteutusta ihmettelen koska tuo pakopuolen toteutus ei ole selvä, imupuoli on selvä, pienempi puhaltaa isomman läpi ja samalla herättelee sitä ja kun pienemmällä turbolla saavutetaan haluttu ahtopaine jää se pois pelistä
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W124 SUPERMATIC
Lueskelin eilen tuota mutta kun ei ruotsinkieli taitu yhtään mutta kuvat selventi hieman asiaatomant kirjoitti:Yleensä tuo toteutetaan siten. että isompi ahdin puhaltaa pienemmän läpi eli pienempi on lähempänä konetta. Katso vaikka tuolta lisää infoa ja laskuesimerkki sivulta 110 alkaen. Muutakin hyödyllistä voit materiaalista löytää. Muistaakseni Jeff Hartmanin kirjoissa on myös mitoitusesimerkki vaiheittaisesta ahtamisesta, tosin jenkkiyksiköissä, että niitä joutuu vähän viilaamaan. Näissä käytetään usein todellista välijäähdytintä ahtimien välissä ja mandollisesti jälkijäähdytintä viimeisen ahtimen perässä.rooppis93 kirjoitti:...Tuota tuplantoteutusta ihmettelen koska tuo pakopuolen toteutus ei ole selvä, imupuoli on selvä, pienempi puhaltaa isomman läpi ja samalla herättelee sitä ja kun pienemmällä turbolla saavutetaan haluttu ahtopaine jää se pois pelistä
tomant
Mitenhän toimis sellanen paketti että pikkuturbona joku cdi:n vnt ja isoksi holsetin hy40 vgt?
Re: W124 SUPERMATIC
terve
suunnitelma muuttui sen verran että käytetäänkin megaa moottorin ohjauksena mutta nyt on vr anturin kytkennät hukassa ELI VOISIKO JOKU LAITTAA KUVAN MISTÄ KOHTIN MEGAN LEVYÄ TULEE JOHDOT VR MUUNTIMELLE JA MIHIN NE MENEVÄT MUUNNIN PIIRISSÄ!!?
suunnitelma muuttui sen verran että käytetäänkin megaa moottorin ohjauksena mutta nyt on vr anturin kytkennät hukassa ELI VOISIKO JOKU LAITTAA KUVAN MISTÄ KOHTIN MEGAN LEVYÄ TULEE JOHDOT VR MUUNTIMELLE JA MIHIN NE MENEVÄT MUUNNIN PIIRISSÄ!!?
Re: W124 SUPERMATIC
OT: Pikku vihje - tuskin saat HUUTAMALLA nopeammin vastauksia.
tomant
tomant
Viimeksi muokannut tomant, Ma 05.01.2015 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W124 SUPERMATIC
Yritän muistaa ottaa kuvan jahka pääsen kotiin. Mulla on vr-muunninpiiri ja johdotukset omassa ms1 v2.2 levyssä valmiina.
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Re: W124 SUPERMATIC
Kirjoitahan googleen ms1 v2.2 vr muunnin ja ota kuvahaku, silloin pitäis tulla näkyviin kuvia joita on kiva kattella. Sieltä löytyy kuva kytkentäkaaviosta ja on sielä kuvia levyistäkin. Itse en kylläkään käyttäisi tota lm1815 muunninpiiriä sen häiriöherkkyyden takia.
Toisaalta aiemmin kirjoitit, että et oikein ymmärä tota elektroniikkapuolta juuri ollenkaan. Silloin noista kytkentäkaavioista ei sulle ole paljon hyötyä. Suosittelen kuitenkin sitäkin puolta opiskelemaan jos meinaat Megan kanssa pelata. Samalla suosittelen lukemaan noita finnsquirtin sivuja sieltä kyllä löytyy apua, kunhan jaksaa selata. Kuten Sotahiiri:kin kirjoitti, niin kyllä noi Megat toimii kunhan ne asiallisesti kokoaa ja kytkee.
T:A.
Toisaalta aiemmin kirjoitit, että et oikein ymmärä tota elektroniikkapuolta juuri ollenkaan. Silloin noista kytkentäkaavioista ei sulle ole paljon hyötyä. Suosittelen kuitenkin sitäkin puolta opiskelemaan jos meinaat Megan kanssa pelata. Samalla suosittelen lukemaan noita finnsquirtin sivuja sieltä kyllä löytyy apua, kunhan jaksaa selata. Kuten Sotahiiri:kin kirjoitti, niin kyllä noi Megat toimii kunhan ne asiallisesti kokoaa ja kytkee.
T:A.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Re: W124 SUPERMATIC
A kirjoitti:Kirjoitahan googleen ms1 v2.2 vr muunnin ja ota kuvahaku, silloin pitäis tulla näkyviin kuvia joita on kiva kattella. Sieltä löytyy kuva kytkentäkaaviosta ja on sielä kuvia levyistäkin. Itse en kylläkään käyttäisi tota lm1815 muunninpiiriä sen häiriöherkkyyden takia.
Toisaalta aiemmin kirjoitit, että et oikein ymmärä tota elektroniikkapuolta juuri ollenkaan. Silloin noista kytkentäkaavioista ei sulle ole paljon hyötyä. Suosittelen kuitenkin sitäkin puolta opiskelemaan jos meinaat Megan kanssa pelata. Samalla suosittelen lukemaan noita finnsquirtin sivuja sieltä kyllä löytyy apua, kunhan jaksaa selata. Kuten Sotahiiri:kin kirjoitti, niin kyllä noi Megat toimii kunhan ne asiallisesti kokoaa ja kytkee.
T:A.
onhan noita luettu ja opiskeltu mutta kun tyhmä ei ymmärrä mutta finsquirtin foorumilta löysin aika selkeän ohjeen ja kuvan. ainut epäselvä kohta siinä oli tuo osa U4 pinni 6 mutta sekin löytyi pienen googletuksen avulla.
kiitoksia auttaneille
ja tomant:ille tarkoituksena oli kiinnittää lukijan huomio ei huutaa