Lisätermostaatti ylävesiletkuun
-
- Mersumies
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Niin no minua kiinnostaa enemmän että itse pysyn lämpimänä, kuin että lämpiääkö moottori.
Toki moottori lämpiää v keulasessa 320cdissä 80 asteeseen tuolla matkalla -15 asteen pakkasella.
Kylmemmällä kelillä en ole tuolla autolla töissä käynyt.
220cdi hyvä jos lämpiää 50 asteeseen..
facelift 200cdi lämpisi muistaakseni 70 asteen hujakoille noilla Pakkasilla ja sisätilat lämpöiset.
Toki moottori lämpiää v keulasessa 320cdissä 80 asteeseen tuolla matkalla -15 asteen pakkasella.
Kylmemmällä kelillä en ole tuolla autolla töissä käynyt.
220cdi hyvä jos lämpiää 50 asteeseen..
facelift 200cdi lämpisi muistaakseni 70 asteen hujakoille noilla Pakkasilla ja sisätilat lämpöiset.
220.128 Black Mirror
-
- Mersumies
En saanut mitään vastausta joten kävin tänään motonetissa
Tilaamassa tuon rellun 92-asteisen termarin. Lupailivat alkuviikosta.
Motonetin matkalla 7km ja ulkolämpötilan ollessa +2.5, auto lämpisi 60 - asteeseen.
Keskinopeus oli 38km/h. Tulomatkalla vähän polkasin autoa niin lämpisi kyllä 85 - asteeseen. (130km/h pienellä vaihteella)
Parkissa tyhjäkäynnillä lämpö putosi karvan alle 80 - asteeseen. ..
Yhteensä matkaa tuli 15 km..
Katsotaan miten tuo rellun termari toimii, kun tuo hemmetin vehon 92-asteinen ei toimi ja maksoi
Viime syksynä yli 70€...
Tilaamassa tuon rellun 92-asteisen termarin. Lupailivat alkuviikosta.
Motonetin matkalla 7km ja ulkolämpötilan ollessa +2.5, auto lämpisi 60 - asteeseen.
Keskinopeus oli 38km/h. Tulomatkalla vähän polkasin autoa niin lämpisi kyllä 85 - asteeseen. (130km/h pienellä vaihteella)
Parkissa tyhjäkäynnillä lämpö putosi karvan alle 80 - asteeseen. ..
Yhteensä matkaa tuli 15 km..
Katsotaan miten tuo rellun termari toimii, kun tuo hemmetin vehon 92-asteinen ei toimi ja maksoi
Viime syksynä yli 70€...
220.128 Black Mirror
-
- Vakiokalustoa
Kyl mä pidän vitsinä lisätermaria.Mietis oikein,pitää siis miettiä ja sit kun saat tuloksen,että lisätermarista on apua.Sillon oot todella supervälkky.Mietis nyt oikeesti,mitä tekee kaks termaria peräkkäin.
-
- Mersumies
Teoriassa ne ei tee yhtään sen enempää kuin yksi termari jos molemmat saman arvoiset. Sulkeutuvat ja ovat auki yhtä aikaa.
Jos parannusta tapahtuu, niin etunmainen vuotaa ja on viallinen.
Mielelläni kokeilen tämän 5 min termari asennuksen tuon tunnin termari asennuksen sijasta. Ja jos tällä kertaa kestäisi pidempään kuin yhden talven.
Ei ole normaalia että moottorin lämmöt putoaa normaalista alle 80c kun auto käy parkissa tyhjäkäyntiä.
Jos parannusta tapahtuu, niin etunmainen vuotaa ja on viallinen.
Mielelläni kokeilen tämän 5 min termari asennuksen tuon tunnin termari asennuksen sijasta. Ja jos tällä kertaa kestäisi pidempään kuin yhden talven.
Ei ole normaalia että moottorin lämmöt putoaa normaalista alle 80c kun auto käy parkissa tyhjäkäyntiä.
220.128 Black Mirror
Ei haittaa jos ovat peräkkäin ja eri arvoillakin se ei pääse keittämään....tuo mersun termari nimittäin falskaa ja rellun toimii ja lämmöt nousee
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
kallis romu. Ei sitä voi laskea niin että siellä olisi kaksi termostaattia, kun se Mersun oma ei kestää kuin yhden talven ja sen jälkeen se jää auki.
10x halvemmalla 20x kauemmin kestävä laite.
Edit, itse ajattelin ottaa sen alkuperäisen pois estämästä virtausta kunhan joku päivä jaksaa ja viitsii.
Edit, itse ajattelin ottaa sen alkuperäisen pois estämästä virtausta kunhan joku päivä jaksaa ja viitsii.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Vakiokalustoa
Jos ei moottori lämpene riittävästi niin ei sisätilatkaan oli V- keulainenen Mersu tai Ei.
Jostain kun sais selville miten vois ostaa siihen alkuperäiseen termariin vain sen termostaattielementin joka olis helposti vaihdettavissa. Nythän siinä tulee mukana kuoret ja lämpötila-anturi ja hinta sen mukainen. Perseestä koko pakkomyynti. Se elementti tosiaan lähtee helposti irti siitä kotelosta.
Sanottakoon vielä, että sen jälkeen kun keksittiin tämä vahatermostaatti niin vituiks meni. Silloin kun minä olin nyrkillätapettava niin autoissa oli paljetermarit ja ne oli ikuisia jos vain piti nesteet kunnossa.
Sanottakoon vielä, että sen jälkeen kun keksittiin tämä vahatermostaatti niin vituiks meni. Silloin kun minä olin nyrkillätapettava niin autoissa oli paljetermarit ja ne oli ikuisia jos vain piti nesteet kunnossa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Onko niin, että alkuperäinen s211 -04 termostaatin lämpöraja on +88 astetta? Motonetistä taas 92 astetta. Tilasin huvikseen Euroopasta termostaatin +92 asteisen. Ovatkohan nämä ei-alkuperäiset kestävämpiä?
mulla se on edelleen ns. projektina. Olen pari löytänyt jotka lähes oikeanmittaisia.sompio kirjoitti:Jostain kun sais selville miten vois ostaa siihen alkuperäiseen termariin vain sen termostaattielementin.

-
- Mersumies
Yes tänään tuli viesti että termostaatti 92C (30-6017) oli noudettavissa.
Hain ja asensin -> Heitin pienen testilenkin Kehä 1 ruuhkassa 8km, niin hienosti lämpisi jopa ruuhkavauhdissa 90C.
Tosiaan suosittelen myös, aivan naurettavan halpa investointi (6,90€)
Ilmoittelen jos jotain hälyyttävää ilmenee maantie/moottoritie-ajossa
Hain ja asensin -> Heitin pienen testilenkin Kehä 1 ruuhkassa 8km, niin hienosti lämpisi jopa ruuhkavauhdissa 90C.
Tosiaan suosittelen myös, aivan naurettavan halpa investointi (6,90€)
Ilmoittelen jos jotain hälyyttävää ilmenee maantie/moottoritie-ajossa
220.128 Black Mirror
noin se ikäänkuin sinne törkätään... Ite kokenu helpommaks laittaa se ensin letkuun ja sitten letkun tökänny takas

Letkuun minäkin nuo olen laittanut, pikkaisen fairyä liukasteeksi (sormen päällä sopiva kerros) niin menee hyvin alkuun, sitten letku paikoilleen jolloin termari asettuu sopivaan kohtaa ihan itsekseen. Helppo ja halpa korjaus.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Mulla on ollut nyt viisi vuotta w211 320 cdi:ssä ylävesiletkussa 7 euroa Motonetissä maksanut termostaatti, Toimii niin helvetin hyvin ja jos ei toimi, niin pikku juttu vaihtaa. Tein termarin runkoon ihan onnettoman pienen ilmareiän, jotta ei tulisi ilmalukkoja. Jostain syystä mesen omat alkavat vuotaa tosiaan muutaman vuoden jälkeen.Sergey kirjoitti:kallis romu. Ei sitä voi laskea niin että siellä olisi kaksi termostaattia, kun se Mersun oma ei kestää kuin yhden talven ja sen jälkeen se jää auki.
Kahteen kaverin autoon olen myös laittanut ko. renun termostaatin ja hyvin toimivat. W211 200cdi:ssä vaan on vähän ahdas ylävesiletku, ei oikein meinannut mahtua ilman liukasteita.
Siis se pysyy siellä letkussa, eikä tartte mitään erillistä klemaria tai muuta kiinnitystä?Sergey kirjoitti: Ylävesiletku irti (lämpimänä hyvä!), tuikkaa sen letkutermarin anturi edellä termostaattikoteloon ja letku takas. 5min homma.
Ei nouse omassa mersussa (200CDI) enää edes maantiellä lämmöt yli 70 asteen, vaikka on pahvi keulassa. Ja näyttää tuo alkuperänen termostaatti olevan viitisen kymppiä. Houkuttas nyt kokeilla pielavetistä termaria.
Muistan vaan joskus nähneeni täällä kuvia jossa on klemmarilla kiristetty letkuun kiinni tuo termostaatti.
edit..
jaa. Kävi taas vanhanaikaisesti, olihan tuolla kuvat ja kaikki kun kirjautu. Kiitti Sergey
Ei se mitään kiristystä tarvitse, on muutenkin tiukka sovitus. Ei siellä niin isot virtaukset tai paineerot ole että se termostaatti lähtisi liikkeelle. Voihan siihen oman mielenrauhan vuoksi lisätä
klemmarin tai nippusiteen. Siinä irototermarissa on klunssi joka takaa paikoillaan pysymisen.
klemmarin tai nippusiteen. Siinä irototermarissa on klunssi joka takaa paikoillaan pysymisen.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Mullapa oli muuten klemmari aikaisemmin väyrysessä. ELi kaksi klemmaria. Se olis oikeestaan hyvä laittaa, että uusi asentaja tajuaa että siellä on jotain muutakin kuin alkuperäinen.
Minullakin jo 2 270 koneisessa ollut tuo, enkä voi kyllä sanoa pielavetiseksi. Koska on paljon alkuperäistä parempi.
Mitähän pikkutermarin letkun sisään laittaisi, ehkä laakerikuulan?
Mitähän pikkutermarin letkun sisään laittaisi, ehkä laakerikuulan?

Letkun meno ja paluupäät yhteen ja ohittaa koko roskan.
Ohitus tekee virtausta mutta minä ainakin tulppasin ne talveksi.Sergey kirjoitti:Letkun meno ja paluupäät yhteen ja ohittaa koko roskan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Eipä ollu hyllyssä tällä paikkakunnalla, mutta perjantaiksi saa. No ompa viikonlopulle puuhastelua.
Termari hommattu ei vaan ole oikein kelejä ollut vaihtaa, tosin ihmettelin kun se ylävesilutku on ihan kylmä??? Kaupungissa ei lämmöt nouse kunnolla, maantiellä ok? Onkohan tämä normaalia vai vuotaako termari kuitenkin vaikka letku on kylmä? Vaihdettu viime talvena. Voihan tuon varuilta laittaa, ei siitä mitään haittaakaan ole, kunhan kelit lämpenee.
Samoin, termari tilattu ylävesiletkuun tuohon emännän 200CDI:in. Kuukausi sitten vaihdoin normaalin termarin ja nyt ei enää lämmöt nouse kuin juuri ja juuri 60 asteeseen 50 km.n matkalla vaikka keula tukossa.
Raporttia tulossa jahka termari paikoillaan ja pakkasajoa takana. Alkuperäinen (Vehon tiskiltä) kesti vuoden ja tuo nyt antautunut (Motonet) kuukauden.
Raporttia tulossa jahka termari paikoillaan ja pakkasajoa takana. Alkuperäinen (Vehon tiskiltä) kesti vuoden ja tuo nyt antautunut (Motonet) kuukauden.
M-B 230 TEA -92 Pojalla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Kysynpä tässä mikä voisi olla omassa autossani vikana vai onko normaalia, kun lämmöt seilailee oudosti. Kun moottori ensin lämpenee mittarin mukaan pari viisarin mittaa yli 80c (jossa sen ymmärtääkseni kuuluukin olla) ja pysyy sielä hetken, sitten kuitenkin hetken päästä lämmöt "romahtaa" reilusti alle 80c. Sen jälkeen lämmöt seilaa tuon alle 80c ja 80:n välillä. Olen kokeillut kahdella Vehosta ostetulla termostaatilla ja yhdellä Wahlerin tarviketermostaatilla ja kaikissa tapahtuu tuota seilaamista. Pistin autoon vielä lisäksi tuon 89c rellutermarin ylävesiletkuun ja ei sekään saa pidettyä lämpöjä reilussa 80c, mutta tuo seilaamisalue on paljon pienempi(viisarin alle 80 - viisarin yli 80).
Noh varsinainen ongelmahan tässä on kun auton sisätilojen lämpenemisessäkin kestää kauemmin kuin ennen. Kun hommasin auton pari vuotta sitten niin kovallakin pakkasella sisätilat lämpeni tosi nopeasti, jopa tyhjäkäynnillä ennen kuin kerkesi vielä paikoiltaan lähteä. Nyt vaatii pari kilometriä ajelua ennen kuin tulee edes haaleaa ilmaa. Kahta kiertovesipumppuakin olen kokeillut. Välillä sisään tulee niin kuumaa ilmaa ettei kättä pysty pitämään puhaltimen edessä ja välillä selvästi viileämpää. Jäähdytysnestettäkin on paisuntasäiliössä normaali määrä. Auto on W202 C180 -95.
Sanokaapas tietäjät, että onko vika autossa vai minussa?
Noh varsinainen ongelmahan tässä on kun auton sisätilojen lämpenemisessäkin kestää kauemmin kuin ennen. Kun hommasin auton pari vuotta sitten niin kovallakin pakkasella sisätilat lämpeni tosi nopeasti, jopa tyhjäkäynnillä ennen kuin kerkesi vielä paikoiltaan lähteä. Nyt vaatii pari kilometriä ajelua ennen kuin tulee edes haaleaa ilmaa. Kahta kiertovesipumppuakin olen kokeillut. Välillä sisään tulee niin kuumaa ilmaa ettei kättä pysty pitämään puhaltimen edessä ja välillä selvästi viileämpää. Jäähdytysnestettäkin on paisuntasäiliössä normaali määrä. Auto on W202 C180 -95.
Sanokaapas tietäjät, että onko vika autossa vai minussa?

Voi olla kansi vikaa mutta putsaisin ensin närhen munat ja voi olla että jumitus aukaisee nopeasti karat jolloin viilennyt neste kennosta lähtiessään saa mittarin neulan laskeutumaan nopeasti.
Eli hienolla hiekkapaperilla karojen pinnat puhtaiksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Närhenmunat on putsattu vesihiomapaperilla syksyllä ja ne oli melko puhtaat, vähän kellertävää pintaa jonka putsasin pois. Kokeilin myös ajaa ilman närhenmunien "sisuksia" eikä silläkään ollut mitään vaikutusta. Lisäksi ollaan tutun kanssa ihmetelty kun hänen auto pitää lämmöt reilusti yli 60c parin tunnin seisonnan jälkeen ja omani on jäähtynyt alle 40c, ei tosin pakkasella vaan n. +10c ulkolämpötilassa. Tosin hänellä on C220, onko isommalla koneella noin suuri vaikutus? Onko tuo kansivika helppo todeta jotenkin? Moottorilla on ajettu vasta 141000kmatlas kirjoitti:Voi olla kansi vikaa mutta putsaisin ensin närhen munat ja voi olla että jumitus aukaisee nopeasti karat jolloin viilennyt neste kennosta lähtiessään saa mittarin neulan laskeutumaan nopeasti.
Korjaamoilla on testi systeemi jolla jäähdytys nesteen seasta etsitään pakokaasu jäämiä...se varmistaa pahvi vian.
toki jos letkut on kovat..eli painetta,kuplii paisarissa.
toi seilaaminen lämmöissä viittaa kyllä pahviin...
sisäilman lämmön heittelyyn vaikuttaa myös anturin virtaama ilm eli imurin toimivuus...eli missä imurin ritilä..kattokonsolissa on 1cmx1cm ritilä niin laita käydessä siihen samankokoinen paperin pala ja jos imuri toimii pysyy paperi paikallaan jos ei niin kai se tässäkin on jossakin hanskalokeron ja puhallus suulakkeen takana.
toki jos letkut on kovat..eli painetta,kuplii paisarissa.
toi seilaaminen lämmöissä viittaa kyllä pahviin...
sisäilman lämmön heittelyyn vaikuttaa myös anturin virtaama ilm eli imurin toimivuus...eli missä imurin ritilä..kattokonsolissa on 1cmx1cm ritilä niin laita käydessä siihen samankokoinen paperin pala ja jos imuri toimii pysyy paperi paikallaan jos ei niin kai se tässäkin on jossakin hanskalokeron ja puhallus suulakkeen takana.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Nonii nyt piisaa lämmintä väyrysessä. Kaupunkiolosuhteissa (nollakelissä) nostaa lämmön 80 asteeseen noin 10-12km matkalla, ja pitää lämmön hyvin vaikka on vähän aikaa tyhjäkäynnillä pihassa.
Asennuksessa oli vähän vaikeuksia, saapunut termari oli erilainen kun tuossa aikasemmassa kuvassa, siinä ei ollu tuota kantta ja pyöristystä, vaan oli päältä avoin. Terävä reuna puri aika hyvin siihen letkuun, mutta sain sen aika syvälle sinne silti. Pikkusen jäi se klemmari kyllä rajoille, että nyt ootellaan millon se porsii...
Aika kovaksi menee se letku kyllä kun moottori on kuumana, en tiiä oisko jääny vähä ilmaa vielä sinne kiertoon.
Asennuksessa oli vähän vaikeuksia, saapunut termari oli erilainen kun tuossa aikasemmassa kuvassa, siinä ei ollu tuota kantta ja pyöristystä, vaan oli päältä avoin. Terävä reuna puri aika hyvin siihen letkuun, mutta sain sen aika syvälle sinne silti. Pikkusen jäi se klemmari kyllä rajoille, että nyt ootellaan millon se porsii...
Aika kovaksi menee se letku kyllä kun moottori on kuumana, en tiiä oisko jääny vähä ilmaa vielä sinne kiertoon.
No niin, eilen asensin sen Renun (Volvon) termarin ylävesiletkuun ja tänään kävin polokasemassa 30 km:n lenkin. Pakkasta 14 astetta ja eihän ne lämmöt nousseet kuin inan alle 80 asteeseen. Njet hjuva! Ei kai auta kuin tukkia hieman keulaa. Pohjamuovit kaikki paikoillaan eli sieltä ei kylmä hivele.
M-B 230 TEA -92 Pojalla
M-B 230 TEA -92 Pojalla