Piti vaihtaa OM606 koneeseen hehku. Näitähän on tehty ja helppo homma......naks.....v..tu!!! poikki meni
Mikäköhän siinä on, että se on aina turattava itse, eikä voi suosiolla viedä liikkeeseen edes joskus.
No foorumilta sitten lukemaan, että miten se olisi pitänyt tehdä. Ihmeen kovalla prosentilla olen onnistunut tulppia irroittamaan kun nyt vasta eka katkesi.
4syl.tulppa katkesi kierteen juuresta.
Irroittelin tulpasta ensin pään mihin liitin tulee kiinni. Sitten irtosi mutteriosa.
Tulpan sydän tai se sisäosa jäi tulppaan kiinni. Siihen hitsasin tigillä mutterin ja väänsin sen poikki.
Hioin sopivan poranterän jolla porasin niin syvälle kuin mitä kierrettä oli.
Pään halkaisijan hioin niin, että sain tuen tulpan sisäreijästä, eli muuta poraustukea en käyttänyt. Ulkohalkaisija oli niin että en tuhonnut kannen kierrettä.
Tulpan kierteen jälkeinen osuus oli 10mm joten porasin 10,2mm terällä se kierreosan ohi.
Putsasin kierteeseen jääneet roippeen ja pyörittelin kierretapilla vielä kierteen varovasti auki.
Sitten tein M8 kierteen tulppaan. Pannu kuumaksi ja liukuvasaralla nysä irti.
Hip hei, lauantain tuhraantui taas mukavasti mersun konehuoneessa
5syl tulppa oli myös jumissa ja olisi varmasti katkennut avaimella vääntämällä. Kokeilin sitten rohkeasti sitä pulttipyssyä.
noin 100Nm alue ja varovasti päräyttelin tulpan irti. Aika hurjalta tuntui mutta ehjänä irtosi.
Tein sitten hiukan tieteellisiä kokeita

, eli laitoin vanhan tulpan ruuvipenkkiin tiukasti kiinni ja hakkasin pulttikoneella niin kauan että se meni poikki.
Sai vähän tuntumaa mitä pyssyllä uskaltaa tulppaan paukuttaa. Eli jos iskevät mutterin vääntimet epäilyttää, ni ostakaa ylimääräinen tulppa ja kokeilkaa ensin siihen
Ja vähän projekti kuvia
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.