400 cdi jakoketjun niittaustyökalu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 400 cdi jakoketjun niittaustyökalu

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siinä ei kuiteskaan suuttimia tarvinne irroittaa.
Venttiilikoppa ei irtoa ellei irrota suuttimet ensin.
wiimax.fi
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: 400 cdi jakoketjun niittaustyökalu

Viesti Kirjoittaja G280E »

dealer kirjoitti:
Siinä ei kuiteskaan suuttimia tarvinne irroittaa.
Venttiilikoppa ei irtoa ellei irrota suuttimet ensin.
niin se vain on:/
W163 400 cdi
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: 400 cdi jakoketjun niittaustyökalu

Viesti Kirjoittaja G280E »

HannuS:
Oliko VEHO:n kettinki valmiiksi poikki vai pitikö sinun katkaista sekin? Tuolla varaosakettinkikaupoissa pikaisella katsomisella nätti myytävän vain suljettuja kettinkejä.

Kun venakoppa aukaistaan, pitää ilmeisesti olla jokin erikoinen väliaikais pukki jolla pidetään pakonokkaa paikoillaan, jotta konetta voi pyörittää?
Kummalta puolen suoritit ketjun sisään rullauksen. Kuskin vai hanttarin puolelta?[/quote]


oletko alkamas ketjunvaihtoon?
sulla jos noi pakonokkien pukit on integroitu venttiilikoppaan,ni varmaan helpoin tapa olis hommaa purkaamolta yks ylimääräine venttiilikoppa ja leikata sielt pukit väli aikasesti nokalle.
ja niittari on työttömänä jos tarviit lainaan..joutaa talkoisiin tuostä vetelehtimästä;)
W163 400 cdi
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: 400 cdi jakoketjun niittaustyökalu

Viesti Kirjoittaja HannuS »

https://www.icloud.com/sharedalbum/#B05 ... 28005CA973

Niinpä se on minullakin. Suuttimet pois ensin. Nämä moottorit onkin aikaa vieviä korjattavia, noita piezoja onkin pitänyt jo uusia yksi ohivuodon takia ja yksi suuttimen pohjatiivisteen pikipurkauman takia joten se on jo tuttua hommaa.
Paljonko V8:ssa oli kilometrejä ennen kejun vaihtoa?
Ei minulla vielä rallata ihmeemmin vaikka mulla onkin julmetusti noita metrejä mittarissa. Justiinsa pyörähti 660.000.
Yhen entisen taksin tiedän kanssa johon ei vielä 650.tkm kohdalla oltu vaihdettu ketjua v 2012. En tiedä olisko nyt jo vaihdettu.
Tuo sinun ohjausrulla saattais hyvinkin toimia V6:ssakin. Minäpä otan sitten yhteyttä kun tulee ajankohtaiseksi. Tuossa V koneessa on myös toinen asia joka puoltaa öljynvaihtovälin radikaalia lyhentämistä ja se on tämä venttiilikoneistossa oleva välyksenpoistonappula. Varsinkin jos on paljon pitkiä seisokkeja ja lyhyitä ajomatkoja kylmällä koneella. V6:ssa kun on se naurettavan pikkuinen öljynpuhdistaja.
https://www.icloud.com/sharedalbum/#B055ON9t3Q480n
Kuva
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: 400 cdi jakoketjun niittaustyökalu

Viesti Kirjoittaja G280E »

HannuS kirjoitti:https://www.icloud.com/sharedalbum/#B05 ... 28005CA973

Niinpä se on minullakin. Suuttimet pois ensin. Nämä moottorit onkin aikaa vieviä korjattavia, noita piezoja onkin pitänyt jo uusia yksi ohivuodon takia ja yksi suuttimen pohjatiivisteen pikipurkauman takia joten se on jo tuttua hommaa.
Paljonko V8:ssa oli kilometrejä ennen kejun vaihtoa?
Ei minulla vielä rallata ihmeemmin vaikka mulla onkin julmetusti noita metrejä mittarissa. Justiinsa pyörähti 660.000.
Yhen entisen taksin tiedän kanssa johon ei vielä 650.tkm kohdalla oltu vaihdettu ketjua v 2012. En tiedä olisko nyt jo vaihdettu.
Tuo sinun ohjausrulla saattais hyvinkin toimia V6:ssakin. Minäpä otan sitten yhteyttä kun tulee ajankohtaiseksi. Tuossa V koneessa on myös toinen asia joka puoltaa öljynvaihtovälin radikaalia lyhentämistä ja se on tämä venttiilikoneistossa oleva välyksenpoistonappula. Varsinkin jos on paljon pitkiä seisokkeja ja lyhyitä ajomatkoja kylmällä koneella. V6:ssa kun on se naurettavan pikkuinen öljynpuhdistaja.
https://www.icloud.com/sharedalbum/#B055ON9t3Q480n
[ https://www.icloud.com/sharedalbum/#B055ON9t3Q480n ]
Just just..nämä on ihan yleistä kaikkien merkkien cdi moottoreissa.hyviä kuvia linkeissä,oliko siin ensimmäises suuttimen pohjakuvas kalvain ottanu reilusti tavaraa,ku näytti et on hypänny vähän..vai näyttikö vain?
Eikö täs 642:ssa ollu ketjunkiristin öljykorkista nähtävissä,muistelisin joko tääl tai mesefoorumilla olleen siitä hyvä juttu,kiristimen asennosta voi diagnosoida aika hyvin ketjun venymän..
Sitä näis ihmetelly,ku suuria mitta eroja ei luulis näide V-moottoreinen jakoketjujen välil olevan,mu niinkus meil firman huolto paku X18 V-kone,kysyin veholta millanen ketjunvaihto väli..sanos ettei minkäänlainen,heillä ei ole edes huolto ohjelmassa ja taitaa olla jotain yli 300 000 ku viimeine jokutakuuhuolto tehdään..tuttavalla on 320 cdi oli käyny kysyyn millon ketju vaihdettais,sanoivat veholla et kyl se sit ilmoittaa itse kun tarvii,lopulle 400tkm menny..kai tarkottanu asentotunnistimien heittämää herjaa sit joskus.
No sit tää 400 cdi,ketjun vaihtoväli veholta,120tkm..kuminauhakoneiden vaihtoväli...
Mul on karvan päälle 340tkm ny menny.kampi akselilla oli heittämällä arvioituna sen 10-15 astetta tyhjää,ennenku nokalle voima pääsi..Mun tietojen mukaan ketjua ei olisi vaihdettu.
Käynti ääni muuttui aika radikaalisti.ennen tyjäkäynnillä oli sellanen kuorma automainen hivenen aaltoileva ronksutus,nyt käynti ääni on tasainen jatkumo.
kyl joku ton sorttinen painorulla toimii joka koneessa,jos vain on tilaa olla siel,toi oli vain sellanen silmään ja käteen sattunu pikkumodifioinnilla sopivaksi..
On sulla kuiten senverran kilsoja takana,et jos ei ole vaihdettu,ni ainaki oman mielenrauhan vuoksi alkaisin kans hiljalleen keräileen osasia ketjuhumpan alkajaisiin:)
Jeps,soittele ku tarvit aparaattii,on kyl vakuuttava laite..numerohan on siin allekirjotukses..
W163 400 cdi
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: 400 cdi jakoketjun niittaustyökalu

Viesti Kirjoittaja HannuS »

G280E kirjoitti:
HannuS kirjoitti:
Just just..nämä on ihan yleistä kaikkien merkkien cdi moottoreissa.hyviä kuvia linkeissä,oliko siin ensimmäises suuttimen pohjakuvas kalvain ottanu reilusti tavaraa,ku näytti et on hypänny vähän..vai näyttikö vain?
Eikö täs 642:ssa ollu ketjunkiristin öljykorkista nähtävissä,muistelisin joko tääl tai mesefoorumilla olleen siitä hyvä juttu,kiristimen asennosta voi diagnosoida aika hyvin ketjun venymän..
Siihen näytti tosiaan tulevan sellaiset säteittäiset urat sillä kalvaimella, kun käsin veivasin. Hyvin vähän otin tavaraa pois. Sen verran vain, että kaikki noki lähti vuotokohdasta pois ja tuli kirkasta. Laitoin sitten kalvaimen terän päähän sinitarralla muoviprikan ja siihen vähän hiomatahnaa, sillä lähti säteittäiset naarmut pois. Jotkut sanoo että akkuporakoneella tulis tasasempi jälki.

Saman verran mullakin se kiristin on jo ulkona kuin mese foorumin kuvissa. Siististi tuo vielä käy, mutta voihan se olla että korva tottuu. Pitäis joskus päästä vertaileen jonku toiseen autoon, jossa olis vasta vaihdettu ketju.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: 400 cdi jakoketjun niittaustyökalu

Viesti Kirjoittaja G280E »

HannuS kirjoitti:
G280E kirjoitti:
HannuS kirjoitti:
Just just..nämä on ihan yleistä kaikkien merkkien cdi moottoreissa.hyviä kuvia linkeissä,oliko siin ensimmäises suuttimen pohjakuvas kalvain ottanu reilusti tavaraa,ku näytti et on hypänny vähän..vai näyttikö vain?
Eikö täs 642:ssa ollu ketjunkiristin öljykorkista nähtävissä,muistelisin joko tääl tai mesefoorumilla olleen siitä hyvä juttu,kiristimen asennosta voi diagnosoida aika hyvin ketjun venymän..
Siihen näytti tosiaan tulevan sellaiset säteittäiset urat sillä kalvaimella, kun käsin veivasin. Hyvin vähän otin tavaraa pois. Sen verran vain, että kaikki noki lähti vuotokohdasta pois ja tuli kirkasta. Laitoin sitten kalvaimen terän päähän sinitarralla muoviprikan ja siihen vähän hiomatahnaa, sillä lähti säteittäiset naarmut pois. Jotkut sanoo että akkuporakoneella tulis tasasempi jälki.

Saman verran mullakin se kiristin on jo ulkona kuin mese foorumin kuvissa. Siististi tuo vielä käy, mutta voihan se olla että korva tottuu. Pitäis joskus päästä vertaileen jonku toiseen autoon, jossa olis vasta vaihdettu ketju.

Juu,mä en ole nähny sellast kalvainta,mimmonen on niinku fyysisesti voiko se ottaa sit sillai haukkaamalla!mut itse pitäytyisin kans ihan käsi pelillä ajatuksen kans..Joskus aikoinaa se joku hoksas et venttiilithän voi kätevästi hioo porakoneell..sit se hokas kuin kätevästi oli seetin vastinpinnan venttiilistä hIonu veitsen teräväksi.
Noin ku asian ilmaisit,tuli mieleen et olis ehkä paree keksii työkalu,millä vois vain hioa tahnalla suutinkaivoista paskat pois,turvallisempi vaihtoehto,hyvin hoksattu..
Tos ku möliini laitoin,käytin sit het sen töpselis ja kolmen sivun verran sielt tuli sairaskertomusta.mm.egr venttiilin epäkunnosta..asia hoidettiin liikkeen toimest kuntoon..no eihän se kuntoon tullu..reilusti ku alko hapettaa,ni musta savuseinä pysäytti heiveröisimmät takanatulijat,monesi. Moottori meni sen myötä kans häirikkö tilaan.
Tuos joku aika sit sain haommattua etelän pääst veholla työskentelevältä hemmolta ympäri ajetusta 211 korin vähä ajetusta nelisatasesta venttiilin ja tarvittavat tiivisteet otin reserviin oottamaan tarmon purkausta.
Tos töide jälkee rapannu autoo ja vaikkei sitä tarmoo niin ollukkaan,piti puristaa selkä ytimest sen verra et sain senkin hollon jälkeen ny samaan syssyyn vaihdetuksi..siit vain sen takia tähän et oli vain ihan pirunmoinen homma vaihtaa..innostuin ajatuksest sen vuoks ku joku tääl oli myös käyttäny nelisatasestaan venttiilin pois ja kuulosti ihan vasemman käden puuhastelulta.nyt voin sanoa,et ennen vaihdan yheksän jakoketjuu ennenku yhen EGRventtiilin.
Mut kyllä palkinto oli ihan ykköspalkinto,moottori toimii ensi kerran niinku sen pitääkin,mökille täs ajellaan ja istuksin vänkkärinä ja nautiskelen tasaisesta väännöstä,ohitustilanteissa vaihteistokin toimii.upean loogisesti,tasaisen väännön ansiost.
No vänkärinä ku istuksii,käy aika pitkäks,siit tää pitkä jorina..hyvät jussit ny ainaski sinne!!

Edittii noist kirjotus virheist,ku i padin kaa kosketusnäytöl suomen tiel vänkkärin paikal hellun höpöttäes omiaa ja koiran tökkies takapenkilt niskaa;)
W163 400 cdi
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: 400 cdi jakoketjun niittaustyökalu

Viesti Kirjoittaja HannuS »

G280E kirjoitti:
Juu,mä en ole nähny sellast kalvainta,mimmonen on niinku fyysisesti voiko se ottaa sit sillai haukkaamalla!
Se minun työkalu on tuo Bilteman versio.
https://www.icloud.com/sharedalbum/#B05 ... 57C68CF0C8" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.icloud.com/sharedalbum/#B05 ... 51C3101401" onclick="window.open(this.href);return false;
Tein vielä semmosen kierteen puhdistus pultin vanhasta suuttimen kiinnityspultista sahaamalla siihen teräväreunaisen uran kapealla rälläkän laikalla.
G280E kirjoitti: nyt voin sanoa,et ennen vaihdan yheksän jakoketjuu ennenku yhen EGRventtiilin.
Mut kyllä palkinto oli ihan ykköspalkinto,moottori toimii ensi kerran niinku sen pitääkin,mökille täs ajellaan ja istuksin vänkkärinä ja nautiskelen tasaisesta väännöstä,ohitustilanteissa vaihteistokin toimii.upean loogisesti,tasaisen väännön ansiost.
No vänkärinä ku istuksii,käy aika pitkäks,siit tää pitkä jorina..hyvät jussit ny ainaski sinne!!
Kiitos, Kyllähän se oma tekemä remontti on parasta, mitä voi housut jalassa tehä. :D
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: 400 cdi jakoketjun niittaustyökalu

Viesti Kirjoittaja G280E »

HannuS kirjoitti: Tein vielä semmosen kierteen puhdistus pultin vanhasta suuttimen kiinnityspultista sahaamalla siihen teräväreunaisen uran kapealla rälläkän laikalla.

Toi on hyvä!!Itse käytän paljon samaa kikkaa,syystä että nykyään ei tahdo olla oikein synergias noi kierretapit myytävänä olevien pulttien kans,joskus vaik jättää ykköstappiinkin tapilla kierteen puhdistuksen,tuntuu et uus pultti jää kierteiltään väljähköksi.
noin ku tekee ni ei sieppaa vaan vain puhdistaa kierteen .millisellä laikalla roilo kierteen kyljen vastakkaisille puolin,muttei enempiä,et lähtee viel hyvin kierteelle,yhdelläki uralla pärjää pikkupultin kans:)
W163 400 cdi
Vastaa Viestiin