Ville Komulainen kirjoitti:Mersun poljin systeemi on mielestäni hyvä
Jos jätät auton P-pykälän varaan mäkeen ja toinen pyörä on jäällä ja toinen pitävällä alustalla, mitä tapahtuu?
saa olla jo aika liukas mäki että lähtee luistamaan rengas kun ensin jalka jarrulla vauhti pysäytetään...
ei se mersun automaatin P-vaihteen lukitus ihan noin vain anna periksi.. eri asia jos se lukitus on vauhdissa tökätty päälle jolloin ne lukitus kolot on kuluneet pyöreiksi. silloin se ei pidä mitenkään varmasti...
mitäs tapahtuu kun parkkipaikalla joku torppaa autoon ja se on vaan laatikon p -kytkimen varassa? Kuvittelisin että kummasta pusua ei tarvitse niin tuo laatikon lukitustsydeemi saattaa ottaa itseensä? Mä ainakin survasen seisontajarrun sitä tiukempaan mitä ahtaampaan taskuun auton jätän
Mersun poljin systeemi on mielestäni hyvä
Jos jätät auton P-pykälän varaan mäkeen ja toinen pyörä on jäällä ja toinen pitävällä alustalla, mitä tapahtuu?
Tapahtuu kehnoja... silloin, kun auto on parkissa pyörät linkkuun käännettynä sellaisella parkkipaikalla, mikä viettää! Juuri talvella tulee ongelmia jos käsijarrua ei käytä - yöllä, kun pakkanen muuttuu suojasääksi ja pito loppuu jommankumman takatassun alta, niin eihän se paikoillaan pysy vaan lähtee hapuilemaan vieressä olevan kylkeen kiinni. Kerrankin yllätin tuon omani menossa naapurin auton ovesta etukulmallaan sisään. [/quote]
Siitä lähtien on oppinut polkaisemaan P-jarrun päälle aina kun autoa pysäköi vähänkin kaltevalle pinnalle. Eikä mene seisontajarrukaan jumiin, kun sitä käyttää.
Omasta mielestä, seisontajarru 124:ssa on aivan surkea! Olen joutunu uusimaan vaijerit jo 3 kertaa! Vauhdista en ole ikinä polkassu päälle, enkä hampaat irvessä painanu! (emännästä en sit tiiä. opettanu olen kyllä, mutta...)
Siksipä nykyään en käytä seisontajarruja ollenkaan, vaan mersu pysyy kyllä vaihteellakin. No ehkä jossain jyrkissä ylämäissä polkasen varovasti pari napsausta, mutta en muulloin! 3 vaihtokerran jälkeen ajattelin, et nyt riitti!
meze1 kirjoitti:Omasta mielestä, seisontajarru 124:ssa on aivan surkea! Olen joutunu uusimaan vaijerit jo 3 kertaa! Vauhdista en ole ikinä polkassu päälle, enkä hampaat irvessä painanu! (emännästä en sit tiiä. opettanu olen kyllä, mutta...)
Siksipä nykyään en käytä seisontajarruja ollenkaan, vaan mersu pysyy kyllä vaihteellakin. No ehkä jossain jyrkissä ylämäissä polkasen varovasti pari napsausta, mutta en muulloin! 3 vaihtokerran jälkeen ajattelin, et nyt riitti!
Joo ne onkin kiva vaihtaa ne käsijarru kengät ja hilut 124:ään... Vois vaikka ilmaseksi iltasin noita vaihdella
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
meze1 kirjoitti:Omasta mielestä, seisontajarru 124:ssa on aivan surkea! Olen joutunu uusimaan vaijerit jo 3 kertaa! Vauhdista en ole ikinä polkassu päälle, enkä hampaat irvessä painanu! (emännästä en sit tiiä. opettanu olen kyllä, mutta...)
Siksipä nykyään en käytä seisontajarruja ollenkaan, vaan mersu pysyy kyllä vaihteellakin. No ehkä jossain jyrkissä ylämäissä polkasen varovasti pari napsausta, mutta en muulloin! 3 vaihtokerran jälkeen ajattelin, et nyt riitti!
Joo ne onkin kiva vaihtaa ne käsijarru kengät ja hilut 124:ään... Vois vaikka ilmaseksi iltasin noita vaihdella
Ei kait se kummonen homma ole, ei kauaa yhdellä puolella nokka tuhise. Jos kaikki on kunnossa, ei sinne noita "hiluja" tartte myötäänsä vaihdella (lue; hyvin harvoin). Tuo kolme kertaa kuulostaa jo hyvin utopialta
meze1 kirjoitti:Omasta mielestä, seisontajarru 124:ssa on aivan surkea! Olen joutunu uusimaan vaijerit jo 3 kertaa! Vauhdista en ole ikinä polkassu päälle, enkä hampaat irvessä painanu! (emännästä en sit tiiä. opettanu olen kyllä, mutta...)
Siksipä nykyään en käytä seisontajarruja ollenkaan, vaan mersu pysyy kyllä vaihteellakin. No ehkä jossain jyrkissä ylämäissä polkasen varovasti pari napsausta, mutta en muulloin! 3 vaihtokerran jälkeen ajattelin, et nyt riitti!
Joo ne onkin kiva vaihtaa ne käsijarru kengät ja hilut 124:ään... Vois vaikka ilmaseksi iltasin noita vaihdella
Ei kait se kummonen homma ole, ei kauaa yhdellä puolella nokka tuhise. Jos kaikki on kunnossa, ei sinne noita "hiluja" tartte myötäänsä vaihdella (lue; hyvin harvoin). Tuo kolme kertaa kuulostaa jo hyvin utopialta
Niin se vain on. 3 kertaa on jouduttu vaihtamaan, ku aina revenny jostain just siitä tietystä kohdasta. En jaksanu enää sitä tiettyä kohtaa! Helpompi ku ei käytä tai käyttää vain "tarvittaessa"!
Utopiaa tää koko autoilu on!
meze1 kirjoitti:Omasta mielestä, seisontajarru 124:ssa on aivan surkea! Olen joutunu uusimaan vaijerit jo 3 kertaa! Vauhdista en ole ikinä polkassu päälle, enkä hampaat irvessä painanu! (emännästä en sit tiiä. opettanu olen kyllä, mutta...)
Siksipä nykyään en käytä seisontajarruja ollenkaan, vaan mersu pysyy kyllä vaihteellakin. No ehkä jossain jyrkissä ylämäissä polkasen varovasti pari napsausta, mutta en muulloin! 3 vaihtokerran jälkeen ajattelin, et nyt riitti!
Joo ne onkin kiva vaihtaa ne käsijarru kengät ja hilut 124:ään... Vois vaikka ilmaseksi iltasin noita vaihdella
Ei kait se kummonen homma ole, ei kauaa yhdellä puolella nokka tuhise. Jos kaikki on kunnossa, ei sinne noita "hiluja" tartte myötäänsä vaihdella (lue; hyvin harvoin). Tuo kolme kertaa kuulostaa jo hyvin utopialta
Niin eihän se olekkaan kunnonen homma JOS kaikki on kunnossa...
Mun autossa joku takonu ne lukitusjousen hahlot vituiksi ja on muuten kiva ährätä niitä jousia paikoilleen Tais mennä joku vajava pari tuntia ku ähräsin nuo paikoilleen ja toivon etten joudu enää ikinä noihin koskemaan...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Ville Komulainen kirjoitti:Mersun poljin systeemi on mielestäni hyvä
Jos jätät auton P-pykälän varaan mäkeen ja toinen pyörä on jäällä ja toinen pitävällä alustalla, mitä tapahtuu?
saa olla jo aika liukas mäki että lähtee luistamaan rengas kun ensin jalka jarrulla vauhti pysäytetään...
Viimeksi tänään lähti, vaikka käytinkin seisontajarrua. Märkä jää ei ole kovin kivaa ainetta.
Ja helpomminhan se tosiaan lähtee liukumaan Komulaisen esittämällä tavalla, koska vain jäällä oleva rengas yrittää jarruttaa (ellei ole lukkoperää).
Ja ihan vaan btw, autohan kannattaa aika ajoin pysäyttää käsija... jalkakäsijarrulla. Kuluupahan suurimmat ruosteet pois. Tällainen mielikuva ainakin minulla on?
Sivonen kirjoitti:Ja ihan vaan btw, autohan kannattaa aika ajoin pysäyttää käsija... jalkakäsijarrulla. Kuluupahan suurimmat ruosteet pois. Tällainen mielikuva ainakin minulla on?
Minulla taas on sama mielikuva kuin heinävetisellä, eli kun suhteuttaa jarrukengän koon ja millä lailla se siellä on kiinni/toimii renkaan kokoon... saattaa vanhassa autossa tulla äkkiä suurempi remontti kuin hyöty.
Parasta lääkettä seisontajarrullekin on sen säännöllinen käyttö, aivan kuin mille tahansa auton laitteelle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
mites sitten tuo seisontajarrun teho? onko muilla minkälaisia kokemuksia ko. vitutuksen lähteestä? omissa mersuissa tuolla oikeastaan voi heittää vesilintua koko seisonta jarrulla... tehoa ei ole juuri nimeksikään.. on se vain kumma että katsastuksessa on aina topannut riittävän lujasti... pahin omista on tuo 190nen saa kiskoa keppiä kaksin käsin että hieman jarruttaa... on silti jo neljä kertaa menny katsastuksesta läpi ilman huomautuksia.
Ohan se ny komiampaa parkkeerata jalalla ku että kyynerpää heiluu laatuauton kajuutasa! Ite ei seisontajarrua kyllä paljo tarvi muutenkaan ko luisuunki auton tarvittaesa saa pykälää pienentämällä
Yleisin syy ko.kengien irti lähtemiseen on: Liian pitkät pyöränpultit.
Kyllä se on tehokas kun on kunnossa. Pitää auton paikallaan ja eikös se ole tarkoitus?
Olikos se niin että seisontajarrun tehon pitää olla sellainen että se pitää auton 18% ? mäessä paikallaan.Eli auton kokonaispainosta katsastusmies laskee mitä viisareiden pitää näyttää...
Kyllähän mersun seisontajarru mekanismi on hyvä,kannattaa vaan remonttia tehdessä laittaa suosiolla paljon uutta osaa,kalliitahan ne ei ole eikä tarvitse sitten kokoaikaa olla korjaamassa.
Jos on sitä mieltä että mersussa tuo mekanismi on huono,kannattaa perehtyä vaikka 2 koppasen golffin vastaavaan,siinä käsijarru mekanismi on yhdistetty satulaan(siis levyjarrullisessa mallissa)Voin kertoa ettei ihan maailman paras systeemi....
AM kirjoitti:
Jos on sitä mieltä että mersussa tuo mekanismi on huono,kannattaa perehtyä vaikka 2 koppasen golffin vastaavaan,siinä käsijarru mekanismi on yhdistetty satulaan(siis levyjarrullisessa mallissa)Voin kertoa ettei ihan maailman paras systeemi....
Kuin myös g astrassa vaijeri tulee satulaan, eikä kyllä huonompaa systeemiä taia olla..
Sanokaa yksikin auto jossa satulaan tuleva seisontajarru toimii kunnolla?
Muutenkin suomeen rumpujarrut taakse on paras keksintö, ainakin talveen.
meze1 kirjoitti:Omasta mielestä, seisontajarru 124:ssa on aivan surkea! Olen joutunu uusimaan vaijerit jo 3 kertaa! Siksipä nykyään en käytä seisontajarruja ollenkaan, vaan mersu pysyy kyllä vaihteellakin.
Niin. Jos tuota seisontajarrua ei käytä säännöllisesti, niin varmastihan niitä vaijereita silloin pitääkin joutua uusimaan.
Mika.T kirjoitti:mites sitten tuo seisontajarrun teho? onko muilla minkälaisia kokemuksia ko. vitutuksen lähteestä? omissa mersuissa tuolla oikeastaan voi heittää vesilintua koko seisonta jarrulla... tehoa ei ole juuri nimeksikään.. on se vain kumma että katsastuksessa on aina topannut riittävän lujasti... pahin omista on tuo 190nen saa kiskoa keppiä kaksin käsin että hieman jarruttaa... on silti jo neljä kertaa menny katsastuksesta läpi ilman huomautuksia.
Seisontajarru on todella tehokas, jos vaijeri on kiristetty oikein ja rummuissa on uudet kengät. Oikein säädettynä jarrupolkimen ei pitäisi painua kuin pari napsausta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Timo L. kirjoitti:Oikein säädettynä jarrupolkimen ei pitäisi painua kuin pari napsausta.
Noissakin on eroja. Ex 240D 3.0:ssa ja nykyisessä 123:ssa poljin painuu kevyesti alas (ei lattiaan asti), ja pitää hyvin. 230.4:ssä poljin painui vain pari napsausta. Itse tykkään tuosta kevyemmästä polkimesta.
Kaikki oli säädetty siten, että poljin tulee ylös asti kun sen vapauttaa.
Timo L. kirjoitti:Oikein säädettynä jarrupolkimen ei pitäisi painua kuin pari napsausta.
Noissakin on eroja. Ex 240D 3.0:ssa ja nykyisessä 123:ssa poljin painuu kevyesti alas (ei lattiaan asti), ja pitää hyvin. 230.4:ssä poljin painui vain pari napsausta. Itse tykkään tuosta kevyemmästä polkimesta.
Kaikki oli säädetty siten, että poljin tulee ylös asti kun sen vapauttaa.
Aikoinaan perusteellisen säädön jälkeen W123:ni poljin painui vain sen 2-3 napsausta. Nyt kyllä painuu syvemmälle, vaikka vasta pari vkoa sitten säädettiin: täytyy vaihtaa uudet kengät.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
epk kirjoitti:ei kai timo niitä kenkiä nyt vielä tarvitset vaihtaa, vaikka poljin syvemmälle meneekin ? teho tallella vieläkin ....
Vaan kun ei ole, toiselta puolelta jää ikäänkuin hieman hirttämään; katsastuksessa huomattiin. Kyllä minä ne vaihdan joka tapauksessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Entäpä jos Timo suoritat vaan käsijarrukenkien kehinnän. Itse olen huomannut, että aktiivisessa seisontajarrun käytössä se kehintä karkaa melko nopeasti löysäksi.
Onko muuten toisetkin havainneet sellaisen piirteen siinä seisontajarrussa, että se kulutuspinta katkeilee melkein jokaisessa kengässä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Mika.T kirjoitti:mites sitten tuo seisontajarrun teho? onko muilla minkälaisia kokemuksia ko. vitutuksen lähteestä? omissa mersuissa tuolla oikeastaan voi heittää vesilintua koko seisonta jarrulla... tehoa ei ole juuri nimeksikään...
Ainakin mulla on molemmissa ajoautoissa ihan kelpo teho seisontajarrussa. W123:een pantiin keväälä uudet takajarrulevyt ja -palat + säädettiin vermeet. Nyt se pitää jyrkässäkin mäessä auton paikallaan jo parin naksauksen painalluksella ja pidemmälle survominen vaatii sitten jo voimaa.
W124:ssa petaalin liike on pidempi, teho kyllä aivan riittävä sekin. Säädön puutetta,jos näin ei ole. Valitettavan monta mersua olen kyllä ajanut, jossa seisontajarrun käyttö on yhtä tyhjän kanssa...
Mielenkiintoista, että itselläni ei ole ollut koskaan tämänkään varusteen kanssa ongelmia.
Mesedesi kirjoitti:Entäpä jos Timo suoritat vaan käsijarrukenkien kehinnän. Itse olen huomannut, että aktiivisessa seisontajarrun käytössä se kehintä karkaa melko nopeasti löysäksi.
Onko muuten toisetkin havainneet sellaisen piirteen siinä seisontajarrussa, että se kulutuspinta katkeilee melkein jokaisessa kengässä.
Mitä tarkoitat kehinnällä? Jos meinaat sitä kiristystä siitä pyöränpultin reiästä, niin juuri se toimenpide tehtiin nyt toistamiseen W123:een, ja aivan toivottua tulosta sillä ei saatu aikaan. Jos rumpu avataan, niin varmasti laitan uudet kengät ja jouset .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Alkaa mennä jo niin huti alkuperäisestä aiheesta, että uskallan ittekin ongelmistani avautua.
Seisontajarru sinällään pelaa kyllä ihan OK – kokeilin tuossa pihalla polkaista jarrun päälle kevyestä hölkkävauhdista ja yhtäaikaa ottivat. Jos yrittää lähteä liikkeelle jarru päällä, meinaa moottori sammua. Jaa, niitä probleemeja. Tuo seisontajarrun etummainen vaijeri on vähän jumissa, kun jarru ei meinaa kunnolla palautua tai siis kyllä se palautuu mutta vasta ajan kanssa. Kesällä yritin sitä herkistellä öljyllä mutten saanut vielä toivottua tulosta. Tuommoinen vaiva vähän rajoittaa käsijarrun käyttöä, kun valo saattaa palaa pari kilometriä lähdöstä ennen sammumista.
Roisto kirjoitti:Tuo seisontajarrun etummainen vaijeri on vähän jumissa, kun jarru ei meinaa kunnolla palautua tai siis kyllä se palautuu mutta vasta ajan kanssa. Kesällä yritin sitä herkistellä öljyllä mutten saanut vielä toivottua tulosta. Tuommoinen vaiva vähän rajoittaa käsijarrun käyttöä, kun valo saattaa palaa pari kilometriä lähdöstä ennen sammumista.
Oletko kokeillut vetää käsin poljinta ylemmäs? W116:ssa auttoi se valon palamiseen .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Timo L. kirjoitti:Oletko kokeillut vetää käsin poljinta ylemmäs? W116:ssa auttoi se valon palamiseen .
Kyllä se hetkellisesti auttaa mutta kun sen löysää niin valo syttyy taas eli se palautusjousi siellä kardaanin kupeessa ei jaksa vetää vaijeria takaisin kuin ihan hissukseen. Tuossa 124:n polkimessa kun ei ole mitään omaa palautusjousta vaan jos vaijeri on löysällä niin poljinkin lököttää. Paremmin auttaa, kun survoo käsin vaijeria takaisin kuoreensa – moinen manööveri on vaan ajaessa aika vinkeää hommaa.
Sivonen kirjoitti:Kun kiristää sitä vaijeria niin poljin nousee tietysti ylemmäs.
Jees. Kokeilin tuotakin mutta sitten alkaa jo jarrut laahata. Kyllä poljin sieltä aina nousee, kun sille annetaan vaan aikaa. Soluussöniksi pitää koettaa lirutella lisää öljyä vaijeriin tahi sitten vaihtaa koko hoito.
Omista autoistani olen säätänyt vaijerit löysälle, koska ajattuksena oli että jos vaijerit ei ryytyisi kun joutuu liikkumaan enemmän, uusiin vaijereihin olen aina laittanut linja-autojen kaasuvaijereihin tarkoitettua rasvaa, ei jäädy eikä ruostu.