Miksi W201:ssä on käsijarru keskellä?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
juha
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja juha »

Mika.T kirjoitti:
Ville Komulainen kirjoitti:Mersun poljin systeemi on mielestäni hyvä :!:
Jos jätät auton P-pykälän varaan mäkeen ja toinen pyörä on jäällä ja toinen pitävällä alustalla, mitä tapahtuu? :wink:
saa olla jo aika liukas mäki että lähtee luistamaan rengas kun ensin jalka jarrulla vauhti pysäytetään...
ei se mersun automaatin P-vaihteen lukitus ihan noin vain anna periksi.. eri asia jos se lukitus on vauhdissa tökätty päälle jolloin ne lukitus kolot on kuluneet pyöreiksi. silloin se ei pidä mitenkään varmasti...
mitäs tapahtuu kun parkkipaikalla joku torppaa autoon ja se on vaan laatikon p -kytkimen varassa? Kuvittelisin että kummasta pusua ei tarvitse niin tuo laatikon lukitustsydeemi saattaa ottaa itseensä? Mä ainakin survasen seisontajarrun sitä tiukempaan mitä ahtaampaan taskuun auton jätän :D
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
m4rcuz
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Mersun poljin systeemi on mielestäni hyvä :!:
Jos jätät auton P-pykälän varaan mäkeen ja toinen pyörä on jäällä ja toinen pitävällä alustalla, mitä tapahtuu? :wink:
Tapahtuu kehnoja... silloin, kun auto on parkissa pyörät linkkuun käännettynä sellaisella parkkipaikalla, mikä viettää! Juuri talvella tulee ongelmia jos käsijarrua ei käytä - yöllä, kun pakkanen muuttuu suojasääksi ja pito loppuu jommankumman takatassun alta, niin eihän se paikoillaan pysy vaan lähtee hapuilemaan vieressä olevan kylkeen kiinni. Kerrankin yllätin tuon omani menossa naapurin auton ovesta etukulmallaan sisään. :roll: [/quote]

Siitä lähtien on oppinut polkaisemaan P-jarrun päälle aina kun autoa pysäköi vähänkin kaltevalle pinnalle. Eikä mene seisontajarrukaan jumiin, kun sitä käyttää.
meze1
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Omasta mielestä, seisontajarru 124:ssa on aivan surkea! Olen joutunu uusimaan vaijerit jo 3 kertaa! Vauhdista en ole ikinä polkassu päälle, enkä hampaat irvessä painanu! (emännästä en sit tiiä. opettanu olen kyllä, mutta...)
Siksipä nykyään en käytä seisontajarruja ollenkaan, vaan mersu pysyy kyllä vaihteellakin. No ehkä jossain jyrkissä ylämäissä polkasen varovasti pari napsausta, mutta en muulloin! 3 vaihtokerran jälkeen ajattelin, et nyt riitti! :roll:
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja Jube »

meze1 kirjoitti:Omasta mielestä, seisontajarru 124:ssa on aivan surkea! Olen joutunu uusimaan vaijerit jo 3 kertaa! Vauhdista en ole ikinä polkassu päälle, enkä hampaat irvessä painanu! (emännästä en sit tiiä. opettanu olen kyllä, mutta...)
Siksipä nykyään en käytä seisontajarruja ollenkaan, vaan mersu pysyy kyllä vaihteellakin. No ehkä jossain jyrkissä ylämäissä polkasen varovasti pari napsausta, mutta en muulloin! 3 vaihtokerran jälkeen ajattelin, et nyt riitti! :roll:
Joo ne onkin kiva vaihtaa ne käsijarru kengät ja hilut 124:ään... Vois vaikka ilmaseksi iltasin noita vaihdella :evil: :evil: :evil:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Hemingway
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Jube kirjoitti:
meze1 kirjoitti:Omasta mielestä, seisontajarru 124:ssa on aivan surkea! Olen joutunu uusimaan vaijerit jo 3 kertaa! Vauhdista en ole ikinä polkassu päälle, enkä hampaat irvessä painanu! (emännästä en sit tiiä. opettanu olen kyllä, mutta...)
Joo ne onkin kiva vaihtaa ne käsijarru kengät ja hilut 124:ään... Vois vaikka ilmaseksi iltasin noita vaihdella :evil: :evil: :evil:
Ei kait se kummonen homma ole, ei kauaa yhdellä puolella nokka tuhise. Jos kaikki on kunnossa, ei sinne noita "hiluja" tartte myötäänsä vaihdella (lue; hyvin harvoin). Tuo kolme kertaa kuulostaa jo hyvin utopialta :shock:
124.023
meze1
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Hemingway kirjoitti:
Jube kirjoitti:
Ei kait se kummonen homma ole, ei kauaa yhdellä puolella nokka tuhise. Jos kaikki on kunnossa, ei sinne noita "hiluja" tartte myötäänsä vaihdella (lue; hyvin harvoin). Tuo kolme kertaa kuulostaa jo hyvin utopialta :shock:
Niin se vain on. 3 kertaa on jouduttu vaihtamaan, ku aina revenny jostain just siitä tietystä kohdasta. En jaksanu enää sitä tiettyä kohtaa! Helpompi ku ei käytä tai käyttää vain "tarvittaessa"! :roll:
Utopiaa tää koko autoilu on! :wink:
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja Jube »

Hemingway kirjoitti:
Jube kirjoitti:
Niin eihän se olekkaan kunnonen homma JOS kaikki on kunnossa...
Mun autossa joku takonu ne lukitusjousen hahlot vituiksi ja on muuten kiva ährätä niitä jousia paikoilleen :evil: Tais mennä joku vajava pari tuntia ku ähräsin nuo paikoilleen ja toivon etten joudu enää ikinä noihin koskemaan...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mika.T kirjoitti:
Ville Komulainen kirjoitti:Mersun poljin systeemi on mielestäni hyvä :!:
saa olla jo aika liukas mäki että lähtee luistamaan rengas kun ensin jalka jarrulla vauhti pysäytetään...
Viimeksi tänään lähti, vaikka käytinkin seisontajarrua. Märkä jää ei ole kovin kivaa ainetta.
Ja helpomminhan se tosiaan lähtee liukumaan Komulaisen esittämällä tavalla, koska vain jäällä oleva rengas yrittää jarruttaa (ellei ole lukkoperää).

Ja ihan vaan btw, autohan kannattaa aika ajoin pysäyttää käsija... jalkakäsijarrulla. Kuluupahan suurimmat ruosteet pois. Tällainen mielikuva ainakin minulla on?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sivonen kirjoitti:Ja ihan vaan btw, autohan kannattaa aika ajoin pysäyttää käsija... jalkakäsijarrulla. Kuluupahan suurimmat ruosteet pois. Tällainen mielikuva ainakin minulla on?
Minulla taas on sama mielikuva kuin heinävetisellä, eli kun suhteuttaa jarrukengän koon ja millä lailla se siellä on kiinni/toimii renkaan kokoon... saattaa vanhassa autossa tulla äkkiä suurempi remontti kuin hyöty.

Parasta lääkettä seisontajarrullekin on sen säännöllinen käyttö, aivan kuin mille tahansa auton laitteelle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mites sitten tuo seisontajarrun teho? onko muilla minkälaisia kokemuksia ko. vitutuksen lähteestä? omissa mersuissa tuolla oikeastaan voi heittää vesilintua koko seisonta jarrulla... tehoa ei ole juuri nimeksikään.. on se vain kumma että katsastuksessa on aina topannut riittävän lujasti... pahin omista on tuo 190nen saa kiskoa keppiä kaksin käsin että hieman jarruttaa... on silti jo neljä kertaa menny katsastuksesta läpi ilman huomautuksia.
Narski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Narski »

Ohan se ny komiampaa parkkeerata jalalla ku että kyynerpää heiluu laatuauton kajuutasa! Ite ei seisontajarrua kyllä paljo tarvi muutenkaan ko luisuunki auton tarvittaesa saa pykälää pienentämällä :lol:
W124 230 E
kimmo l
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Yleisin syy ko.kengien irti lähtemiseen on: Liian pitkät pyöränpultit.
Kyllä se on tehokas kun on kunnossa. Pitää auton paikallaan ja eikös se ole tarkoitus?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

Olikos se niin että seisontajarrun tehon pitää olla sellainen että se pitää auton 18% ? mäessä paikallaan.Eli auton kokonaispainosta katsastusmies laskee mitä viisareiden pitää näyttää...

Kyllähän mersun seisontajarru mekanismi on hyvä,kannattaa vaan remonttia tehdessä laittaa suosiolla paljon uutta osaa,kalliitahan ne ei ole eikä tarvitse sitten kokoaikaa olla korjaamassa.

Jos on sitä mieltä että mersussa tuo mekanismi on huono,kannattaa perehtyä vaikka 2 koppasen golffin vastaavaan,siinä käsijarru mekanismi on yhdistetty satulaan(siis levyjarrullisessa mallissa)Voin kertoa ettei ihan maailman paras systeemi.... :evil:
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

AM kirjoitti: Jos on sitä mieltä että mersussa tuo mekanismi on huono,kannattaa perehtyä vaikka 2 koppasen golffin vastaavaan,siinä käsijarru mekanismi on yhdistetty satulaan(siis levyjarrullisessa mallissa)Voin kertoa ettei ihan maailman paras systeemi.... :evil:
Kuin myös g astrassa vaijeri tulee satulaan, eikä kyllä huonompaa systeemiä taia olla..
Sanokaa yksikin auto jossa satulaan tuleva seisontajarru toimii kunnolla?
Muutenkin suomeen rumpujarrut taakse on paras keksintö, ainakin talveen.
RH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RH »

meze1 kirjoitti:Omasta mielestä, seisontajarru 124:ssa on aivan surkea! Olen joutunu uusimaan vaijerit jo 3 kertaa! Siksipä nykyään en käytä seisontajarruja ollenkaan, vaan mersu pysyy kyllä vaihteellakin.
Niin. Jos tuota seisontajarrua ei käytä säännöllisesti, niin varmastihan niitä vaijereita silloin pitääkin joutua uusimaan. :wink:
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Mika.T kirjoitti:mites sitten tuo seisontajarrun teho? onko muilla minkälaisia kokemuksia ko. vitutuksen lähteestä? omissa mersuissa tuolla oikeastaan voi heittää vesilintua koko seisonta jarrulla... tehoa ei ole juuri nimeksikään.. on se vain kumma että katsastuksessa on aina topannut riittävän lujasti... pahin omista on tuo 190nen saa kiskoa keppiä kaksin käsin että hieman jarruttaa... on silti jo neljä kertaa menny katsastuksesta läpi ilman huomautuksia.
Seisontajarru on todella tehokas, jos vaijeri on kiristetty oikein ja rummuissa on uudet kengät. Oikein säädettynä jarrupolkimen ei pitäisi painua kuin pari napsausta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija

Timo L. kirjoitti:Oikein säädettynä jarrupolkimen ei pitäisi painua kuin pari napsausta.
Noissakin on eroja. Ex 240D 3.0:ssa ja nykyisessä 123:ssa poljin painuu kevyesti alas (ei lattiaan asti), ja pitää hyvin. 230.4:ssä poljin painui vain pari napsausta. Itse tykkään tuosta kevyemmästä polkimesta.

Kaikki oli säädetty siten, että poljin tulee ylös asti kun sen vapauttaa.
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Sivonen kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Oikein säädettynä jarrupolkimen ei pitäisi painua kuin pari napsausta.
Noissakin on eroja. Ex 240D 3.0:ssa ja nykyisessä 123:ssa poljin painuu kevyesti alas (ei lattiaan asti), ja pitää hyvin. 230.4:ssä poljin painui vain pari napsausta. Itse tykkään tuosta kevyemmästä polkimesta.

Kaikki oli säädetty siten, että poljin tulee ylös asti kun sen vapauttaa.
Aikoinaan perusteellisen säädön jälkeen W123:ni poljin painui vain sen 2-3 napsausta. Nyt kyllä painuu syvemmälle, vaikka vasta pari vkoa sitten säädettiin: täytyy vaihtaa uudet kengät.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

ei kai timo niitä kenkiä nyt vielä tarvitset vaihtaa, vaikka poljin syvemmälle meneekin ? teho tallella vieläkin ....
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

epk kirjoitti:ei kai timo niitä kenkiä nyt vielä tarvitset vaihtaa, vaikka poljin syvemmälle meneekin ? teho tallella vieläkin ....
Vaan kun ei ole, toiselta puolelta jää ikäänkuin hieman hirttämään; katsastuksessa huomattiin. Kyllä minä ne vaihdan joka tapauksessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Entäpä jos Timo suoritat vaan käsijarrukenkien kehinnän. Itse olen huomannut, että aktiivisessa seisontajarrun käytössä se kehintä karkaa melko nopeasti löysäksi.

Onko muuten toisetkin havainneet sellaisen piirteen siinä seisontajarrussa, että se kulutuspinta katkeilee melkein jokaisessa kengässä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mika.T kirjoitti:mites sitten tuo seisontajarrun teho? onko muilla minkälaisia kokemuksia ko. vitutuksen lähteestä? omissa mersuissa tuolla oikeastaan voi heittää vesilintua koko seisonta jarrulla... tehoa ei ole juuri nimeksikään...
Ainakin mulla on molemmissa ajoautoissa ihan kelpo teho seisontajarrussa. W123:een pantiin keväälä uudet takajarrulevyt ja -palat + säädettiin vermeet. Nyt se pitää jyrkässäkin mäessä auton paikallaan jo parin naksauksen painalluksella ja pidemmälle survominen vaatii sitten jo voimaa.
W124:ssa petaalin liike on pidempi, teho kyllä aivan riittävä sekin. Säädön puutetta,jos näin ei ole. Valitettavan monta mersua olen kyllä ajanut, jossa seisontajarrun käyttö on yhtä tyhjän kanssa...
Mielenkiintoista, että itselläni ei ole ollut koskaan tämänkään varusteen kanssa ongelmia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Mesedesi kirjoitti:Entäpä jos Timo suoritat vaan käsijarrukenkien kehinnän. Itse olen huomannut, että aktiivisessa seisontajarrun käytössä se kehintä karkaa melko nopeasti löysäksi.

Onko muuten toisetkin havainneet sellaisen piirteen siinä seisontajarrussa, että se kulutuspinta katkeilee melkein jokaisessa kengässä.
Mitä tarkoitat kehinnällä? Jos meinaat sitä kiristystä siitä pyöränpultin reiästä, niin juuri se toimenpide tehtiin nyt toistamiseen W123:een, ja aivan toivottua tulosta sillä ei saatu aikaan. Jos rumpu avataan, niin varmasti laitan uudet kengät ja jouset .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
Roisto
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Alkaa mennä jo niin huti alkuperäisestä aiheesta, että uskallan ittekin ongelmistani avautua. :D

Seisontajarru sinällään pelaa kyllä ihan OK – kokeilin tuossa pihalla polkaista jarrun päälle kevyestä hölkkävauhdista ja yhtäaikaa ottivat. Jos yrittää lähteä liikkeelle jarru päällä, meinaa moottori sammua. Jaa, niitä probleemeja. Tuo seisontajarrun etummainen vaijeri on vähän jumissa, kun jarru ei meinaa kunnolla palautua tai siis kyllä se palautuu mutta vasta ajan kanssa. Kesällä yritin sitä herkistellä öljyllä mutten saanut vielä toivottua tulosta. Tuommoinen vaiva vähän rajoittaa käsijarrun käyttöä, kun valo saattaa palaa pari kilometriä lähdöstä ennen sammumista. :(

t.
Risto
E500 – 211.070
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Roisto kirjoitti:Tuo seisontajarrun etummainen vaijeri on vähän jumissa, kun jarru ei meinaa kunnolla palautua tai siis kyllä se palautuu mutta vasta ajan kanssa. Kesällä yritin sitä herkistellä öljyllä mutten saanut vielä toivottua tulosta. Tuommoinen vaiva vähän rajoittaa käsijarrun käyttöä, kun valo saattaa palaa pari kilometriä lähdöstä ennen sammumista.
Oletko kokeillut vetää käsin poljinta ylemmäs? W116:ssa auttoi se valon palamiseen :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
Roisto
Mersumies
Mersumies

Timo L. kirjoitti:Oletko kokeillut vetää käsin poljinta ylemmäs? W116:ssa auttoi se valon palamiseen :-).
Kyllä se hetkellisesti auttaa mutta kun sen löysää niin valo syttyy taas eli se palautusjousi siellä kardaanin kupeessa ei jaksa vetää vaijeria takaisin kuin ihan hissukseen. Tuossa 124:n polkimessa kun ei ole mitään omaa palautusjousta vaan jos vaijeri on löysällä niin poljinkin lököttää. Paremmin auttaa, kun survoo käsin vaijeria takaisin kuoreensa – moinen manööveri on vaan ajaessa aika vinkeää hommaa. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija

Kun kiristää sitä vaijeria niin poljin nousee tietysti ylemmäs.
Roisto
Mersumies
Mersumies

Sivonen kirjoitti:Kun kiristää sitä vaijeria niin poljin nousee tietysti ylemmäs.
Jees. Kokeilin tuotakin mutta sitten alkaa jo jarrut laahata. Kyllä poljin sieltä aina nousee, kun sille annetaan vaan aikaa. :D Soluussöniksi pitää koettaa lirutella lisää öljyä vaijeriin tahi sitten vaihtaa koko hoito.

t.
Risto
E500 – 211.070
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Omista autoistani olen säätänyt vaijerit löysälle, koska ajattuksena oli että jos vaijerit ei ryytyisi kun joutuu liikkumaan enemmän, uusiin vaijereihin olen aina laittanut linja-autojen kaasuvaijereihin tarkoitettua rasvaa, ei jäädy eikä ruostu.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

pitäs kohta jo tehä galluppi: jalkkari vai käkkäri ;D
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling