tahtoomersun kirjoitti:
Juuri tämän mahdollisuuden takia jo aikaisemminkin toisessa ketjussa kritisoin tuon vaihdevalitsimen paikkaa joka on täysin älytön. Entä jos tämä vahinko sattuu kesken tiukemman ohituksen? Yllättävä moka Mersun insseiltä
Haloo, etkö muista vanhempia mersuja joissa vaihdevalitsin oli rattiakselilla? Vai meinaatko että ei niillä ohiteltukaan toisia autoja. Entä muut automerkit joilla samalla tavalla vaihdevalitsin poissa tieltä keskikonsolista (josta joku voi vaihteen kesken ohituksen huitaista pois päältä...).
Ei niillä Mersuilla joissa oli ennenvanhaan vaihdevipu rattiakselilla paljon ohiteltu ja taisi olla muutenkin vähän eri juttu...
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun kirjoitti:
Ei nyt kannata kilahtaa, mutta susi systeemi tuo Mersun vipu on ja joutunevat sen vielä muuttamaan, kun todetaan, että se on aiheuttanut onnettomuuksia.
Eiköhän tehtaan miehet tarkkaan seuraa mesefoorumia ja lopultakin hoksaa että pitkälti toistakymmentä vuotta käytössä ollut systeemi aiheuttaa onnettomuuksia ja pitää pikaisesti muuttaa.
Samalla saisivat muutta pyyhinviiksen toiselle puolelle kun sekin on vaarallinen, ohitustilanteissa saattaa etsiä pyyhintä toyotan puolelta ja rapa estää näkyvyyden. Oikeastaan voisivat muuttaa myös etuvetoiseksi kun se on turvallisempi.
tahtoomersun kirjoitti:
Ei nyt kannata kilahtaa, mutta susi systeemi tuo Mersun vipu on ja joutunevat sen vielä muuttamaan, kun todetaan, että se on aiheuttanut onnettomuuksia.
Eiköhän tehtaan miehet tarkkaan seuraa mesefoorumia ja lopultakin hoksaa että pitkälti toistakymmentä vuotta käytössä ollut systeemi aiheuttaa onnettomuuksia ja pitää pikaisesti muuttaa.
Samalla saisivat muutta pyyhinviiksen toiselle puolelle kun sekin on vaarallinen, ohitustilanteissa saattaa etsiä pyyhintä toyotan puolelta ja rapa estää näkyvyyden. Oikeastaan voisivat muuttaa myös etuvetoiseksi kun se on turvallisempi.
Hohhoijaa
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Tänään pitkästä aikaa ajelin ässällä, jossa tavallinen keppi ja kun kerkesin tottumaan tuohon ML:län 7G-laatikon vipuun, niin yritin ässästä työntää vaihdetta silmään linguatronicin viiksestä (joka on siinä kohtaa missä ML:ssä on vaihdevipu). Muuten ei kyllä ole ollut haittaa tuosta kepin paikasta. Tosin ajelenkin autoilla, jossa viikset on vielä normaalissa mersun järjestyksessä.
Ei kait se autokaan seinään pysähdy, jos sen vahingossa laittaa vapaalle?
Minä ajoin noin 30 vuotta sitten serkkupojan Saab 96:lla, olin kaupungilla stopin takana odottamassa ajovuoroa risteyksen yli ja jonkinmoinen ruuhka-aika kun oli niin tulijoita oli aika paljon... odottelin siinä aikani, ykkösvaihde oli päällä ja kytkin pohjassa kaasuttelin.
Sitten näytti että tulee risteävään liikenteeseen pikku rako josta ehtisi turvallisesti tien yli, vaikkakin pitäisi ripeästi mennä... No, reilusti kaasua ( 4000 ? ) valmiiksi ja sopivalla hetkellä kytkin ylös ja mentiin, sitten sekunnin parin päästä kun kierrokset oli ykkösellä ns. tapissa rivakka vaihto kakkoselle ja kaasu heti taas pohjaan. Lasinpesijän viiksestä vaihdoin kun se ihan on siinä vaihdekepin vieressä. Kyllä tuollainen vanha ford V4 aika paljon ottaa kierroksia tarpeen vaatiessa juu
noroljan kirjoitti:Tänään pitkästä aikaa ajelin ässällä, jossa tavallinen keppi ja kun kerkesin tottumaan tuohon ML:län 7G-laatikon vipuun, niin yritin ässästä työntää vaihdetta silmään linguatronicin viiksestä (joka on siinä kohtaa missä ML:ssä on vaihdevipu). Muuten ei kyllä ole ollut haittaa tuosta kepin paikasta. Tosin ajelenkin autoilla, jossa viikset on vielä normaalissa mersun järjestyksessä.
Ei kait se autokaan seinään pysähdy, jos sen vahingossa laittaa vapaalle?
Eihän se seinään pysähdy, mutta kait täysvedon ja vapaalla rullaamisen välillä vähän on eroa ohitukseen kuluvassa ajassa ja matkassa.
Vaikeinhan tilanne on tottumattomalla kuskilla, jolla menee nopeimmillaankin se pari sekkaa ennenkuin tajuaa mitä tapahtui ja toiset kaksi ennen kuin tajuaa miten sen pykälän saa takaisin päälle ja veto on taas palannut. Ohituksen keskeyttäminen tuntuu olevan monille vieläkin vaikeampaa, kuin itse ohittaminen ja jos siihen sotketaan vielä jotain ylimääräistä ohjelmaa, niin alkaa kasaantua katastrofin aineksia enemmän kuin tarpeeksi.
Auton turvallisuushan on monen asian summa, tärkeimmät tietysti aktiivinen ja passiivinen turvallisuus. Nykyään autojen "käyttöliittymän" jatkuvasti monimutkaistuessa (erilaiset näytöt, toiminnot ja muokkausmahdollisuudet) vievät huomion pois itse ajamisesta ja liikenteestä ja jos siihen vielä yhdistyy auton odottamaton toiminta (esim. kytkeytyminen vapaalle vaikkapa ohituksessa, kun haluttaisiin vettä tuulilasille)niin en oikein ymmärrä mitä tarkoitusta vaihdeviiksi palvelee.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Hauska keskustelu tosiaan, kun eihän tuossa omassakaan autossa tuollaista hengenvaarallista (?) virhettä voi tehdä. Kun jos jarrua ei paina niin ei tapahdu mitään vaikka mihin suuntaan viikseä tönisi. Vai onko näissä eroja. Piti oikein kokeilla kun vahingossa en ole onnistunut ohituksessa enkä muutenkaan tuota virhettä tekemää. Paljon muita kyllä...
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Käsittääkseni kyllä omassa s212:ssa vaihteen voi tökätä D:ltä vapaalle painamatta jarrua. Myös ohjekirja tukee tätä (vaikka kehottaakin olemaan tekemättä)
Täytyi oikein itsekin kokeilla: Kyllä se meni D:ltä N:lle sormella tökäten ja kierrokset karkasivat, ihan kuten vaimo väitti. Ja kuten edellä todettiin, ohjekirjan mukaan näin ei pidä tehdä, ettei vaihteisto vaurioidu.
------------------------------
MB E 250 CDI 4Matic T A '12