juu päivittelen tänne sitä mukaa kun tapahtuu edistystä. jos vaikka olisi jollekin muullekin hyötyäjuhaeino kirjoitti:Muistahan ilmoitella kuinka kävi. Nää kaikki jetronikkiin liittyvät ongelmat kiinnostaa. ja etenkin ratkaisut.

juu päivittelen tänne sitä mukaa kun tapahtuu edistystä. jos vaikka olisi jollekin muullekin hyötyäjuhaeino kirjoitti:Muistahan ilmoitella kuinka kävi. Nää kaikki jetronikkiin liittyvät ongelmat kiinnostaa. ja etenkin ratkaisut.
motonetis näytti olleen n.45e kpl boschit, tosin saatavuus heikko. 3kpl löyty suomesta ja ei viel tietoo saako lisää. kl-varaosis 50e kappale että ei oo hinnankirois. tuntuu että motonetiski osa porukasta on siel vaan töis, vaikka annoin rekisterinumeron ja auton tiedot pläjähti eteen niin alko kauppaan mulle diisselin suutinkärkiäatlas kirjoitti:topautoosasta taitavat olla halvimmat boschit...eli jostain w201 osion kautta..lankuissa ei ole niitä koska tarjoaa uudempaa mallia -93 eteenpäin.
täytyy ny vielä kerran kattoo kaikki läpi kun tästä kerkeeEfraim kirjoitti:Eipä hätää. Turha sitä korjaamolle on kiikuttaa. Sulla itselläsi on tietotaito karttunut kummasti matkanvarrella. Palataan alkuruutuun ja mietitään & tutkitaan ... tuleeko suuttimille bensaa? Ja jos ei tule niin mihin asti tulee ja missä tilanteessa? Onko ilmaa jossain 'lukkona'? Onko bensapumpussa riittävästi painetta ja tuottoa? Tuleeko kipinä? jne.
Vanhalla autolla ajaminen on harrastustoimintaa
kysellään taas tyhmiä, eli mitä toi "ohjauspaineet" tarkotaa noin niinku rautalangasta väännettynä?Efraim kirjoitti:Kiva kuulla, että projekti etenee ja Mersu käy.Nyt seokset kohdalleen ja ohjauspaineiden tarkistus.
Ihan vain pienenä kommenttina, että nämä ohjeet on K-jettiin, ei KE-jettiin, mikä viallinen auto nyt on. KE-jetissä ei ole ohjauspainesäädintä enää, vaan EHA, eli sähköhydraulinen säädin, jota systeemin ohjausyksikkö, ECU ohjaa. KE-jetissä, ei enää muutella määränjakajan männän yläpuolista painetta, kuten K-jetissä tehtiin, vaan sinne tulee jatkuva systeemipaine.Efraim kirjoitti:Tere,
Ohjauspaine vaikuttaa määräjakajan lautasen jäykkyyteen ja siten seoksen rikkauteen.
- Jos ohjauspaine on alhainen -> lautanen liikkuu helposti, eli pieni ilmavirtaus lautasen ohi aiheuttaa ison liikkeen määräjakajassa. Seos on rikkaalla.
- Jos ohjauspaine on korkea -> lautanen on jäykkä -> ilmavirtaus aiheuttaa pienenemmän liikkeen määräjakajassa. Seos on laihalla tai normaali.
Moottorin ollessa kylmä ohjauspaine on alhainen (noin 1 - 1,5 bar riippuen moottorista). Moottorin lämmetessä paine nousee normaaliksi (noin 2,5 - 3,0 bar). Tällä tavalla hoidetaan kylmärikastus. Varsinainen "huikka" on erillisestä kylmäkäynnistyssuuttimesta annettava annos, joka annetaan vain kylmää konetta startatessa. Ohjauspaineeseen vaikuttaa myös kaasupolkimen liike eli nopea kaasun painallus alentaa painetta hetkellisesti (vastaa siis perinteistä kaasareissa olevaa kiihdytyspumppua). Myös 'lusikka tiskissä' alentaa ohjuspainetta ja aiheuttaa ns. täyskaasurikastuksen. Jossain malleissa on ympäröivän alhaisen ilman paineen kompensointi (esim. vuoristo-olosuhteet), jolloin alennetaan ohjauspainetta, jolla kompensoidaan ohuen ilman vuoksi menetettyä tehoa.
Jotta koko 'hässäkkä' toimisi kuten Boschin insinööri on sen suunnitellut kaikki letkut pitää olla ehjiä ja oikeissa paikoissa kiinni.
Tässä on yksi kaaviokuva KE-Jetistä (sis. toiminnan kuvauksen). Kuvassa ohjauspaine on ylhäällä olevan "Warm up regulator" (ohjauspainesäädin) ja "Fuel distributor" (määräjakaja) välisen linjan paine.
https://vwgolfmk1.org.uk/forum/index.ph ... ade-easy_2
Jos kone ei käy kunnolla ja epäilee virheellisiä paineita, kannatta asentaa ohjauspainelinjaan pieni painemittari.
tuon kommentin sivuutin ja sovelsin tätä viestiketjua jossa puhuttiin ke-jetistä http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=180796" onclick="window.open(this.href);return false;.unski kirjoitti:Ihan vain pienenä kommenttina, että nämä ohjeet on K-jettiin, ei KE-jettiin, mikä viallinen auto nyt on. KE-jetissä ei ole ohjauspainesäädintä enää, vaan EHA, eli sähköhydraulinen säädin, jota systeemin ohjausyksikkö, ECU ohjaa. KE-jetissä, ei enää muutella määränjakajan männän yläpuolista painetta, kuten K-jetissä tehtiin, vaan sinne tulee jatkuva systeemipaine.Efraim kirjoitti:Tere,
Ohjauspaine vaikuttaa määräjakajan lautasen jäykkyyteen ja siten seoksen rikkauteen.
- Jos ohjauspaine on alhainen -> lautanen liikkuu helposti, eli pieni ilmavirtaus lautasen ohi aiheuttaa ison liikkeen määräjakajassa. Seos on rikkaalla.
- Jos ohjauspaine on korkea -> lautanen on jäykkä -> ilmavirtaus aiheuttaa pienenemmän liikkeen määräjakajassa. Seos on laihalla tai normaali.
Moottorin ollessa kylmä ohjauspaine on alhainen (noin 1 - 1,5 bar riippuen moottorista). Moottorin lämmetessä paine nousee normaaliksi (noin 2,5 - 3,0 bar). Tällä tavalla hoidetaan kylmärikastus. Varsinainen "huikka" on erillisestä kylmäkäynnistyssuuttimesta annettava annos, joka annetaan vain kylmää konetta startatessa. Ohjauspaineeseen vaikuttaa myös kaasupolkimen liike eli nopea kaasun painallus alentaa painetta hetkellisesti (vastaa siis perinteistä kaasareissa olevaa kiihdytyspumppua). Myös 'lusikka tiskissä' alentaa ohjuspainetta ja aiheuttaa ns. täyskaasurikastuksen. Jossain malleissa on ympäröivän alhaisen ilman paineen kompensointi (esim. vuoristo-olosuhteet), jolloin alennetaan ohjauspainetta, jolla kompensoidaan ohuen ilman vuoksi menetettyä tehoa.
Jotta koko 'hässäkkä' toimisi kuten Boschin insinööri on sen suunnitellut kaikki letkut pitää olla ehjiä ja oikeissa paikoissa kiinni.
Tässä on yksi kaaviokuva KE-Jetistä (sis. toiminnan kuvauksen). Kuvassa ohjauspaine on ylhäällä olevan "Warm up regulator" (ohjauspainesäädin) ja "Fuel distributor" (määräjakaja) välisen linjan paine.
https://vwgolfmk1.org.uk/forum/index.ph ... ade-easy_2
Jos kone ei käy kunnolla ja epäilee virheellisiä paineita, kannatta asentaa ohjauspainelinjaan pieni painemittari.
Timppa