Agm-akuista kokemuksia?
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Jos asentaa AGM akun autoon jossa sellainen ei alunperin ole valmistajan suosituksena olisi hyvä joskus ladata se täyteen ylläpitolaturilla josta löytyy latausohjelma korkeammalla jännitteellä.
wiimax.fi
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Näyttää toi 204 cdi lataavan 14,9v takakontissa alkuperäinen AGM-akku vuodelta 2007 hyvin on pelannut lataus kait on ok.
wallu
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Todii, nyt on sitten mitattu lepojännite niin että väylä ei ole aktiivinen. 12.53V sain tulokseksi, joka alkaa vaikuttamaan jo vähän paremmalta.
Pitää nyt sitten kattella ilmeneekö lisää outoja sähkövikoja, kun akku on vähän täydempi. Mulla alkoi tuon ESP-vian lisäksi tulemaan kanssa sellaista vikaa että kun näytin kaistanvaihto vilkkua oikealle, niin auto vilkutti kerran oikealle ja kolme kertaa vasemmalle
Pitää nyt sitten kattella ilmeneekö lisää outoja sähkövikoja, kun akku on vähän täydempi. Mulla alkoi tuon ESP-vian lisäksi tulemaan kanssa sellaista vikaa että kun näytin kaistanvaihto vilkkua oikealle, niin auto vilkutti kerran oikealle ja kolme kertaa vasemmalle

Re: Agm-akuista kokemuksia?
AGM-akuista itsellä kokemusta vain sznajder merkistä, positiivista sanottavaa niistä ei ole. Tosin saattaa johtua siitä että autot joissa niitä oli, oli valmistettu vuosina 2000-2004. Näissä siis latausjännite n. 14,4V, eikä akkua saatu koskaan ladattua täyteen. Elinikää kolmella akulla oli keskimäärin 2 vuotta jonka jälkeen entisiä.
Itse olen todennut että vanhenpaan autoon agm-akkua parempi vaihtoehto on asentaa esim. defan ylläpitolaturi joka lataa akkua aina sen pari tuntia ennen liikkeelle lähtöä. Tällä saadaan akkuun hieman lisävirtaa ennen starttia ja vielä tärkempänä lisänä se lataaminen lämmittää ja herättää sen akun kovillakin pakkasilla ennen sitä starttia. Lisää varmasti akun kestoikää. Omassakin kulkineessa akku takakontissa, defan laturilla varustettuna. Alkuperäisen akun vuodelta -99 vaihdoin vuosi sitten uuteen kun alkoi teho heiketä.
Itse olen todennut että vanhenpaan autoon agm-akkua parempi vaihtoehto on asentaa esim. defan ylläpitolaturi joka lataa akkua aina sen pari tuntia ennen liikkeelle lähtöä. Tällä saadaan akkuun hieman lisävirtaa ennen starttia ja vielä tärkempänä lisänä se lataaminen lämmittää ja herättää sen akun kovillakin pakkasilla ennen sitä starttia. Lisää varmasti akun kestoikää. Omassakin kulkineessa akku takakontissa, defan laturilla varustettuna. Alkuperäisen akun vuodelta -99 vaihdoin vuosi sitten uuteen kun alkoi teho heiketä.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1490
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Jep, tuossahan se ongelma onkin auki piirrettynä.
Vaikka jokainen akkuvalmistaja lupaa, että AGM sopii myös vanhempiin, niin asia ei ole ihan yksinkertainen.
Juu, AGM kestää sitä, että se on paljon alivarattuna. Mutta senkin pitäisi olla edes joskus täynnä. Jota se ei vanhemmassa autossa ole.
Juu, AGM antaa paremman starttivirran, ja latautuu nopeammin. Kaikki tuntuu siis olevan oikein hyvin alussa. Mutta kun pysyvä alivaraus heikentää akkua tuplatahdilla, tulee jonain aamuna se kuolema. Ja kun Suomessa on aina välillä pakkasia, osuu se aiemmin kuin Oiroopassa. Tässäkin kohtaa akkuvalmistajalla on helppoa: sen oirooppalaisen AGM kestää huiman pakkasrääkin, kaksi aamua viittä pakkasastetta
Pienikin ylläpitolaturi tekee saman kuin akun vaihto AGM'ään. Talvella se herättää akun horroksesta: pienkikin lataus lämmittää akun ottamaan & antamaan virtaa. Ja etenkin kaupunkiajossa se ei päästä akkua ihan tyhjäksi, vaikkei pystyisikään parissa tunnissa sitä täyttämään. Mutta näillä asteilla se jo oikeestikin "täyttölataa".
Vaikka jokainen akkuvalmistaja lupaa, että AGM sopii myös vanhempiin, niin asia ei ole ihan yksinkertainen.
Juu, AGM kestää sitä, että se on paljon alivarattuna. Mutta senkin pitäisi olla edes joskus täynnä. Jota se ei vanhemmassa autossa ole.
Juu, AGM antaa paremman starttivirran, ja latautuu nopeammin. Kaikki tuntuu siis olevan oikein hyvin alussa. Mutta kun pysyvä alivaraus heikentää akkua tuplatahdilla, tulee jonain aamuna se kuolema. Ja kun Suomessa on aina välillä pakkasia, osuu se aiemmin kuin Oiroopassa. Tässäkin kohtaa akkuvalmistajalla on helppoa: sen oirooppalaisen AGM kestää huiman pakkasrääkin, kaksi aamua viittä pakkasastetta

Pienikin ylläpitolaturi tekee saman kuin akun vaihto AGM'ään. Talvella se herättää akun horroksesta: pienkikin lataus lämmittää akun ottamaan & antamaan virtaa. Ja etenkin kaupunkiajossa se ei päästä akkua ihan tyhjäksi, vaikkei pystyisikään parissa tunnissa sitä täyttämään. Mutta näillä asteilla se jo oikeestikin "täyttölataa".
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Mulla ajotietokoneen mukaan latausjännite 13.8-13.9 v, että onko tää nyt liian vähän Agm-akulle?
W211 220 CDI A Sedan -04
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1490
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Agm-akuista kokemuksia?
On, ja itse asiassa liian vähän mille tahansa akulle jos mitataan sieltä akun navoilta. Mutta tuo taitaa kuitenkin olla jotain muuta kuin puhdas latausjännite...simovaari kirjoitti:Mulla ajotietokoneen mukaan latausjännite 13.8-13.9 v, että onko tää nyt liian vähän Agm-akulle?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Niin, nehän ovatkin nimenomaan täysin p*skoja. Myytiin jonkin aikaa uusia sznajdereita ja suunnilleen kaikki vikoi takuuaikana. Eipä niitä toista erää sitten tilattukaan.AGM-akuista itsellä kokemusta vain sznajder merkistä, positiivista sanottavaa niistä ei ole.
wiimax.fi
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Nyt kun muistelin tarkemmin niin tuo 2-vuoden keskimääräinen kestoikä taisi olla liioiteltu. Ensimmäinen 100Ah sznajderi kesti vuoden, hain takuuseen toisen joka sekin hyytyi vuodessa. 65Ah akuista oli ensimmäinen heti kaupasta ostettuna rikki, kennovika, takuuseen uusi joka kesti kaksi vuotta. Tässä ilmeisesti kestoiän tuplasi kyseisessä autossa ollut ylläpitolaturi. Näistä laskettuna keskimääräistä kestoikää onkin noin vuosi, näissä akuissa oli onneksi 2-vuoden takuudealer kirjoitti:Niin, nehän ovatkin nimenomaan täysin p*skoja. Myytiin jonkin aikaa uusia sznajdereita ja suunnilleen kaikki vikoi takuuaikana. Eipä niitä toista erää sitten tilattukaan.AGM-akuista itsellä kokemusta vain sznajder merkistä, positiivista sanottavaa niistä ei ole.

W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Kuulostaa tutulta
ei ne vuotta kestäneet.
Itse olen omissa romuissa käyttänyt AGM-akkuja ihan siitä syystä että niitä jää käytettyinä ilmaiseksi käsiin työpaikalla, yllättävän moni kun vaihdattaa akun vaikkei ole ollut mitään ongelmia sen suhteen.
Vaikkapa W211 joissa on ollut pienempi akku alunperin ja asiakkaan pyynnöstä vaihdetaan isompaa tilalle. Kestävät vielä vuosia vanhassa autossa ja potkua on kovalla pakkasellakin paaaljon paremmin kuin monessa uudessa halpahallin-lyijy-akussa.

Juu, AGM toimii tosi hyvin vanhoissakin autoissa. Ei mitään ongelmaa.Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Juu, AGM...
Juu, AGM...
Itse olen omissa romuissa käyttänyt AGM-akkuja ihan siitä syystä että niitä jää käytettyinä ilmaiseksi käsiin työpaikalla, yllättävän moni kun vaihdattaa akun vaikkei ole ollut mitään ongelmia sen suhteen.
Vaikkapa W211 joissa on ollut pienempi akku alunperin ja asiakkaan pyynnöstä vaihdetaan isompaa tilalle. Kestävät vielä vuosia vanhassa autossa ja potkua on kovalla pakkasellakin paaaljon paremmin kuin monessa uudessa halpahallin-lyijy-akussa.
wiimax.fi
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1490
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Se riittää monelle jo yksikin ongelmakerta, tai pelko siitä. Ja kun laturin käyttö on haastavuusasteeltaan täysin ylitsepääsemätön toimenpide, niin sitten pääsee korjaamoukko rahastamaan. Jos asiakkaan etua ja lompsaa ajattelisi, niin myisi laturin.dealer kirjoitti:yllättävän moni kun vaihdattaa akun vaikkei ole ollut mitään ongelmia sen suhteen.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Aika ikävästi Juhani tässä syyllistää keksien omia tulkintoja aiheesta.Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Se riittää monelle jo yksikin ongelmakerta, tai pelko siitä. Ja kun laturin käyttö on haastavuusasteeltaan täysin ylitsepääsemätön toimenpide, niin sitten pääsee korjaamoukko rahastamaan. Jos asiakkaan etua ja lompsaa ajattelisi, niin myisi laturin.dealer kirjoitti:yllättävän moni kun vaihdattaa akun vaikkei ole ollut mitään ongelmia sen suhteen.
Melkoista huijaamista myydä asiakkaalle laturi kun hän tulee akkua ostamaan, ja edelleenhän on kyse siitä että mitään ongelmia ei ole ollut.
Autojen akku- ja latausasiat eivät ole korjaamolle mitenkään vaikeita kun asenne on oikea. Näillä nettihöpinöillä kyllä voi päänsä sekoittaa ellei osaa suodattaa oikeita asioita turhasta vänkäämisestä.
Aina kun auto tulee akun vaihtoon niin että minä olen hommaa tekemässä selvitän syyt miksi akkua vaihdatetaan, pidän huolen siitä että autoon myydään oikean tyyppinen akku, tietyissä tilanteissa suosittelen kiinteästi asennettavan akkulaturin hankkimista akun vaihtamisen sijasta tai sen lisäksi ja teen tarjouksen sellaisen asentamisesta. Ei ole vaikeaa ja asiakkaat on olleet tyytyväisiä.
Erilliset ylläpitolaturit ovat eri juttu, niiden kanssa värkkääminen ei valtaosaa ihmisistä kiinnosta yhtään, syystä tai toisesta.
Joitain kertoja on käynyt niin että akun vaihtamisen sijasta on asennettu laturi. Joskus jopa toisinpäin. Aina myös kysytään haluaako asiakas vanhan akun mukaan jos se vielä kunnossa on.
Jotkut vaan haluavat vaihtaa akun uuteen kun "se on siellä jo viisi vuotta ollut ja pakkasia kuulemma tulossa"
Asiakkaan etua on helppo ajatella, pidemmässä juoksussa sillä periaatteella pysyy korjaamon työlista hyvällä mallilla

wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2647
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Edelleen pätee vanha sanonta, että: "jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä".dealer kirjoitti:Jos asentaa AGM akun autoon jossa sellainen ei alunperin ole valmistajan suosituksena olisi hyvä joskus ladata se täyteen ylläpitolaturilla josta löytyy latausohjelma korkeammalla jännitteellä.
Olen autoilua harjoittanut noin 40 vuotta ja akkumurheita oli viimeksi 1970-luvulla kun silloin talviaikaan ilman lohkolämmittimiä ja huipputehokkailla jälkiasennus-halogeeneilla (55W/60W) ei tasavirtalaturin teho tahtonut riittää.
Sen jälkeen kaikissa autoissa on ollut vaihtovirtalaturit joilla ei akkuongelmia ole ollut.
Tälläkin hetkellä varmaankin 5 vuotta vanha 60Ah lyijyakku käytössä autossa jossa on jokseenkin kaikki tavanomaiset varusteet eli sähköikkunat ja -peilit, ilmastointi, sumuvalot, penkinlämmittimet, 600W subwoofer paksissa, sähköinen ohjaustehostin yms.
Hyvin on virta riittänyt.
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Totta ! Monessa asiassa hätäily on turhaa.E200kompressor kirjoitti:Edelleen pätee vanha sanonta, että: "jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä".
wiimax.fi
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1490
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Agm-akuista kokemuksia?
No jos asiakkaan akku on niin hyvä, että sillä kelpaa vielä ajella vuosia, niin turhaahan sitä on vaihtaa.dealer kirjoitti:Aika ikävästi Juhani tässä syyllistää keksien omia tulkintoja aiheesta.Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Se riittää monelle jo yksikin ongelmakerta, tai pelko siitä. Ja kun laturin käyttö on haastavuusasteeltaan täysin ylitsepääsemätön toimenpide, niin sitten pääsee korjaamoukko rahastamaan. Jos asiakkaan etua ja lompsaa ajattelisi, niin myisi laturin.dealer kirjoitti:yllättävän moni kun vaihdattaa akun vaikkei ole ollut mitään ongelmia sen suhteen.
Melkoista huijaamista myydä asiakkaalle laturi kun hän tulee akkua ostamaan, ja edelleenhän on kyse siitä että mitään ongelmia ei ole ollut.
Autojen akku- ja latausasiat eivät ole korjaamolle mitenkään vaikeita kun asenne on oikea. Näillä nettihöpinöillä kyllä voi päänsä sekoittaa ellei osaa suodattaa oikeita asioita turhasta vänkäämisestä.
Aina kun auto tulee akun vaihtoon niin että minä olen hommaa tekemässä selvitän syyt miksi akkua vaihdatetaan, pidän huolen siitä että autoon myydään oikean tyyppinen akku, tietyissä tilanteissa suosittelen kiinteästi asennettavan akkulaturin hankkimista akun vaihtamisen sijasta tai sen lisäksi ja teen tarjouksen sellaisen asentamisesta. Ei ole vaikeaa ja asiakkaat on olleet tyytyväisiä.
Erilliset ylläpitolaturit ovat eri juttu, niiden kanssa värkkääminen ei valtaosaa ihmisistä kiinnosta yhtään, syystä tai toisesta.
Joitain kertoja on käynyt niin että akun vaihtamisen sijasta on asennettu laturi. Joskus jopa toisinpäin. Aina myös kysytään haluaako asiakas vanhan akun mukaan jos se vielä kunnossa on.
Jotkut vaan haluavat vaihtaa akun uuteen kun "se on siellä jo viisi vuotta ollut ja pakkasia kuulemma tulossa"
Asiakkaan etua on helppo ajatella, pidemmässä juoksussa sillä periaatteella pysyy korjaamon työlista hyvällä mallilla
Ja jos pelottaa, että akussa ei puhti riitä, niin usein laturi olisi se paras varmistaja. Ei yksin siksi, että akku olisi vajaa, jota se voi pelkän kaupunkiajon jälkeen ollakin, vaan herättämään akku pakkasilla. Kuten akuista jotain tietäville on tuttua, niin kylmä akku antaa ja ottaa huonosti virtaa.
Tietysti lämmitysjärjestelmään, jos asiakkaalla sellainen on. Siinähän se hoitaa työnsä huomaamatta ja ilman kuljettajan toimenpiteitä.
Noita turhaan vaihdettuja akkuja löytyy jokaisen korjaamon ja akkuliikkeen keräysastioista (jollei joku siis ole jo ehtinyt plokata syrjään). Eikä suinkaan vähäisessä määrin. Vajaassa latauksessa ovat kylläkin, mutta ilman mitään vikaa.
Tuossa hyvää luettavaa jos akut kiinnostaa:
http://exide.fi/batterikunskap/" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Juhani Halmeenmäki, La 13.02.2016 16:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Vaihdoin ässän 07 320 cdi peräkontìn akun oli päivitetty 50 viikko 06 agm akku. Joten seuraava akku jos vanhat merkit pitää paikkanssa niin auto on lähes 20 vuotta vanha ja toinen akku vasta menossa.
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Turhaa turhaa, ei tässä siitä ole kyse, mutta kun asiakas joka tapauksessa haluaa että akku vaihdetaan vaikka on kerrottu että se on testerin mukaan kunnossa niin pitääkö mielestäsi tosiaan kieltäytyä tekemästä asiakkaan tilaamaa työtä ja opastaa toiselle korjaamolle akkua vaihdattamaan ?Juhani Halmeenmäki kirjoitti:No jos asiakkaan akku on niin hyvä, että sillä kelpaa vielä ajella vuosia, niin turhaahan sitä on vaihtaa.
Eihän korjaamo siinä hetkessä rahallisesti paljon menettäisi, akkujen katteet on alhaiset ainakin korjaamolla jossa niitä ei kovin paljon myydä. Asiakkaan menettää melko varmasti (ja asiakkaasta riippuen myös mainettaan) jos asiakaspalvelu on noin huonolla tasolla.
Mitäs tehdään kun huomataan auton tultua huoltoon että moottoriöljyillä on ajettu vasta 10000 km / 4 kuukautta ja vaihtoväli on 25000 km / 1 vuosi, mutta asiakas haluaa silti öljyt vaihdattaa...
wiimax.fi
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Turha on Juhanille rautalangasta vääntää, on näköjään tietty moodi päällä. Korjaamot kusettaa ja rahastaa. Uskon että nimen omaan moni vaihtaa sen akun mielellään vuotta liian aikaisin kuin myöhään. Itse tein juuri näin, säästääkö muutaman kympin vai taistelee vähävirtasen akun kanssa 20 asteen pakkasessa. Elämä on täynnä valintojadealer kirjoitti:Turhaa turhaa, ei tässä siitä ole kyse, mutta kun asiakas joka tapauksessa haluaa että akku vaihdetaan vaikka on kerrottu että se on testerin mukaan kunnossa niin pitääkö mielestäsi tosiaan kieltäytyä tekemästä asiakkaan tilaamaa työtä ja opastaa toiselle korjaamolle akkua vaihdattamaan ?Juhani Halmeenmäki kirjoitti:No jos asiakkaan akku on niin hyvä, että sillä kelpaa vielä ajella vuosia, niin turhaahan sitä on vaihtaa.
Eihän korjaamo siinä hetkessä rahallisesti paljon menettäisi, akkujen katteet on alhaiset ainakin korjaamolla jossa niitä ei kovin paljon myydä. Asiakkaan menettää melko varmasti (ja asiakkaasta riippuen myös mainettaan) jos asiakaspalvelu on noin huonolla tasolla.
Mitäs tehdään kun huomataan auton tultua huoltoon että moottoriöljyillä on ajettu vasta 10000 km / 4 kuukautta ja vaihtoväli on 25000 km / 1 vuosi, mutta asiakas haluaa silti öljyt vaihdattaa...
BMW E31 850i V12
BMW K1300S-09
BMW 330iA Cabrio m-sport-09ex
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
BMW K1300S-09
BMW 330iA Cabrio m-sport-09ex
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
-
- Mersumies
- Viestit: 2647
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Tuo on juuri se pointti, asiakas on päättänyt tehdä omalta kohdaltaan itselleen sopivan parhaan ratkaisun.sl350 kirjoitti: Turha on Juhanille rautalangasta vääntää, on näköjään tietty moodi päällä. Korjaamot kusettaa ja rahastaa. Uskon että nimen omaan moni vaihtaa sen akun mielellään vuotta liian aikaisin kuin myöhään. Itse tein juuri näin, säästääkö muutaman kympin vai taistelee vähävirtasen akun kanssa 20 asteen pakkasessa. Elämä on täynnä valintoja
Teen itse kaikki korjaukset ja huollot (autoja 6 kpl) mutta silti joissakin tapauksissa vaihdetaan "ehjiä" osia vaikka vanhakin vielä toimisi.
Esimerkkinä vaikka koiranluut molemmille puolille vaikka vain toisessa oli vikaa. Tai jälkikasvun autoon tuulilasi vaikka entinen oli vielä ehjä (hirvittävän naarmuinen) ja juuri katsastuksesta tullut.
Muutama kuukausi sitten vaihdoin yhteen autoon kytkinsarjan, vesipumpun, vaihteiston stefat, moniurahihnan ja ohjainrullat vaikkei niissä mitään vikaa ollut. Koska moottori oli irti ja korjattu ja ko. osat oli helppo vaihtaa kun apurunko/vaihteisto irrallaan.
Re: Agm-akuista kokemuksia?
Nyt on auto taas toiminut ilman sähkövikoja moitteetta muutaman viikon joten voipi olla että johtui tuosta vajaasta akusta. Kävin muuten starin nokassa ihan muiden asioiden tiimoilta niin siellä katsottiin tuon viimeisen esp-koodin aiheuttajaksi "epäuskottava kaasupolkimen asento". Sitä edellisellä kerralla esp koodi liittyi moottorin vääntömomentin arvon epäuskottavuuteen, joten eri paikkoihin tuntuu tulevan noi koodit eri kerroilla. Paljon on epäuskottavuutta liikenteessämk81 kirjoitti:Moi,
Mulla olisi ollut kysymys liittyen noihin agm-akkuihin. Autossani on noin 5v vanha vartan alkuperäinen agm-akku. Latasin sitä tuossa pihalla ctekin mx5:lla ja latauksen aikana napajännite nousee aina tuonne 15V asti. Kuitenkin, kun laturi näyttää valmista ja akun antaa hieman tasaantua saan mitatuksi vain 12,3V tuolta s212 tupakansytyttimestä. Eikös sen täyden akun pitäisi nousta tuonne 12,7V tienoille? Auto kyllä käynnistyy ihan kiltisti ja vaivattomasti edelleen.
Syy miksi kysyn liittyy autossani ilmenneeseen esp-vikaan joka jätti jo kerran tielle. Netistä luetun perusteella huonokuntoinen akku voi aiheuttaa "outoja sähkövikoja" nykyautoissa. Siksi koitan tässä selvittää missä kunnossa akku on.
