Häiriöviesti Auxiliary battery Malfunction

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Re: Häiriöviesti Auxiliary battery Malfunction

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

W212 Facelift V6 G7 Start&Stop, ja nyt tuli mittariin tuo "Auxiliary battery Malfunction". Ei muuta vikakoodia.

Talvella ei webasto montaa minuuttia toiminut jos ei ollut akkulaturissa, matala jännite herja mittaristossa. (Lataa moottoritilan keskimmäistä apuvirtanapaa, maatto rungossa).
Mutta käynnistyi aina ongelmitta.
Eikös webasto käytä pikkuakkua, ja siksi nyt vaihtokunnossa kun ollut tyhjillä pakkasilla?

Peräloodas exide pikkuakku, 3vuotta ja 1kk vanha agm. Moottoritilassa 2,5v vanha hankookin "väärä" perusakku 100ah akku, ei siis 95ah agm. Nämä akut edellisen jäljiltä. (W124 kesti perusakku yli 10vuotta :D )

Mutta tämä ilmoitus siis viittaa pikkuakkuun?
Screenshot_20230509_231726_Gallery.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Häiriöviesti Auxiliary battery Malfunction

Viesti Kirjoittaja dealer »

Webasto ei käytä pikkuakkua.
wiimax.fi
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Häiriöviesti Auxiliary battery Malfunction

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

tinatähti kirjoitti: Ti 09.05.2023 23:46 W212 Facelift V6 G7 Start&Stop, ja nyt tuli mittariin tuo "Auxiliary battery Malfunction". Ei muuta vikakoodia.

Talvella ei webasto montaa minuuttia toiminut jos ei ollut akkulaturissa, matala jännite herja mittaristossa. (Lataa moottoritilan keskimmäistä apuvirtanapaa, maatto rungossa).
Mutta käynnistyi aina ongelmitta.
Eikös webasto käytä pikkuakkua, ja siksi nyt vaihtokunnossa kun ollut tyhjillä pakkasilla?

Peräloodas exide pikkuakku, 3vuotta ja 1kk vanha agm. Moottoritilassa 2,5v vanha hankookin "väärä" perusakku 100ah akku, ei siis 95ah agm. Nämä akut edellisen jäljiltä. (W124 kesti perusakku yli 10vuotta :D )

Mutta tämä ilmoitus siis viittaa pikkuakkuun?
Screenshot_20230509_231726_Gallery.jpg
Mitä mahtaa olla latausjännite?
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Re: Häiriöviesti Auxiliary battery Malfunction

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

EemeliErkki kirjoitti: Ke 10.05.2023 07:48Mitä mahtaa olla latausjännite?
Heti startin jälkeen 14,7v siitä sitten laskee, noin 12,9-13v laski noin 4 kilsan lenkillä, kun akku täynnä. En uskoisi että latauksessa vikaa.

Pysähdyksissä heti käynnin jälkeen 12,1-12,2v, noin 7-8a virrankulutuksella. Startatessa auton oman mittarin mukaan hetkellisesti kävi noin 10,2v jännitteillä. Pieniltä tuntuvat.

Luulisi että ei noin alas laske jos vain pikkuakku loppu, ja iso kunnossa. Taitaa perus akun jännite kyykätä näissä, kun ei agm ole.
Avatar
webastoguru
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 222
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Häiriöviesti Auxiliary battery Malfunction

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Mikäli haluaa käyttää Webastoa ilman ongelmia W/S212 malleissa, silloin pitää molemmat akut vaihtaa vähintää 3 vuoden välein. Omissa autoissa akut menee vaihtoon 2 vuoden välein, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia, vaikka Webastot on päällä useamman kerran päivän aikana. Akut pitää tietysti olla AGM -akkuja, koska ne luovuttaa ja ottaa vastaan virtaa paljon paremmin kuin perinteiset lyijyakut. Lisäksi kannattaa ohjelmoida Webaston alajänniteraja 2 V auton puolelta alemmas ja Webastosta tarvittaessa alajänniterajan voi tiputtaa huoleti 10,0 V.

Täyden AGM -akun napajännite on 13,0 V ja 50% varauksessa oleva akun napajännite on 12,5V. Tällä hetkellä vaihdetaan akkuja 2020-2021 mallin Mersuihin lisälämmittimien asennuksen yhteydessä. Tehtaan ohje on, että akun vaihto viimeistään 3 vuoden välein. Mersun alkuperäisissä akuissa asennusviikko ja vuosi on stansattu akun miinusnapaan.

En muista voiko akun lataustasoa nostaan 212 sarjan autoissa, mutta ainakin 213 sarjassa se onnistuu. Monesti se on rajoitettu 80% ja sen voi nostaa vaikka 90-95 %, mikäli Webasto on käytössä. Koodarit tietää tästä asiasta varmaan paremmin.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Häiriöviesti Auxiliary battery Malfunction

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Omassa talvella pitää melko sitkeästi 14,8V. (AGM). En ole huomannut että laskisi. Mutta kesällä laskee kyllä nopeasti 13,0V tuntumaan. Tuo 14,7V ei ehkä tee hyvää tavalliselle akulle. (Pitäisi olla 14,4V pinnassa)
Kun akku alkaa olla kaput, ei latausvirtakaan enään kelpaa. Ehkä siksi latausjännite putoaa nopeasti alas.

Mahtaako se iso lataus (tavalliselle akulle) olla Webaston rasituksen lisäksi vaan liikaa akulle.

Eli AGM vaan tilalle. Ja ehkä sitä Webaston rajajännitettä voisi säätää hiukan alemmaksi
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Re: Häiriöviesti Auxiliary battery Malfunction

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Uusi pikkuakku ollut nyt paikoillaan jokusen päivää, ja vikaa ei ole nyt tullut.
Olisi ehkä pitänyt kauempaa hakea laadukkaampi, nyt paikallisesta Eurogloben 12ah 12v kiinan AGM tilassaan.
Amg-mies
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 27.12.2023 12:59

Re: Häiriöviesti Auxiliary battery Malfunction

Viesti Kirjoittaja Amg-mies »

Omassa autossa (MB 350, AMG 2013) herjaa auxillary batterya. Voiko vaikuttaa takajousitukseen?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13769
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Häiriöviesti Auxiliary battery Malfunction

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Amg-mies kirjoitti: Ke 27.12.2023 13:03 Omassa autossa (MB 350, AMG 2013) herjaa auxillary batterya. Voiko vaikuttaa takajousitukseen?
Ei mutta voisit mainita mikä mersu kyseessä.
Vastaa Viestiin