Vapaavirtaus suodatin w124
- pastori paholainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
- Paikkakunta: etelä pohjanmaa
filtteri
kannattaako filtteri tilata netin kautta, vai oliko täällä joku jonka kautte sai halvemmalla?
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Itellä on tuossa tenavassa kans JR-Filtteri(vakiokotelossa) ja säädätetty pumppu ja sen huomas ku oli norm.(paperisuodin) ku kävin PP:llä ja laitoin tilalle JR:n,savu väheni ja ehkä hiukan kierros herkempi mut parasta että matka kulutus laski noin 0.5litraa..
Nii meiltähän nuita saa hinta haarukka 50-70€ vakio koteloon tulevat ja kartiot/kitti sarjat sopimuksen mukaan? 


MB&Audi
Kakspuolikkaissa on suoraputki, supistus on sellanen irtoholkki siellä imuputkensisällä, jonka voi jättää pois.Kangas kirjoitti:Hmm... mulla on -90 250D ja alkuperäinen imutorvi supistuksella. Onko näitä siis tehty supistetulla imulla ja ilman?keef kirjoitti:- joo kandee ostaa alkuperäinen Vehosta 250d:n (ei supistusta) imutorvi maksaa n.5€
Kyllä Mersu on aina Mersu
X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Paineilmallahan niitä puuvillasuodattimia EI saa putsata, vaan pensselillä pesemällä, käyttäen hommaan soveltuvaa pesuainetta.
Paineilma liian läheltä puhellettuna rikkoo puuvillakudoksen ja sitten se ei enää suodatakaan.
Kun ekan kerran peset sen puhtaan näköisen suodattimen valkoisessa vadissa oikealla pesuaineella niin huomaat miksi paineilma ei edes riitä, tulee muuten niin paljon paskaa ulos ettei tosikaan.
Ja sitten siihen iänikuiseen juttuun: Itsellä on aika paljon kokemuksia monenlaisista vaparisuodattimista, ja ne mitkä orkkiskoteloon tungetaan on ihan onnettomia kartuofilttereihin verrattuna. Järkikin sen sanoo että kun orkkiskotelossa on kyljessä yhdessä kohtaa se ilman tuloputki, niin suurin osa imettävästä ilmasta kulkee siitä tuloputken kohdasta putsarin läpi. Tämän olen todennut kahdessa mersussa erilaisilla putsareilla, putsarin pinta-alasta siis käytetään tehokkaasti vain 10-20%, kartiofiltterillä asia on aivan erilainen.
Toki kartiofiltteri kannattaa laittaa niin että sille saa tuotua raikasta ilmaa vaikka alkuperäisellä putkella, tai sitten viedä itse putsari keulalle.
Äärimmäinen esimerkki, mutta kertoo erilaisten filttereiden virtausominaisuuksista paljon, on oma auto jossa tarvittava ilmamäärä on aika suuri:
Alkuperäinen paperifiltteri ei riitä mihinkään, ahdistaa jopa niin että ahdin suuremmilla paineilla pitkän päälle rikkoo laakerinsa.
Alkuperäiseen koteloon asennettava Green. Parempi kierrosherkkyys edelliseen verrattuna ja aika hillityt soundit, ero oli ihan ok.
Kartiofiltteri asennettuna putken kanssa alkuperäisen putsarikotelon paikalle apukuskinpuoleisen lampun taakse. Mieletön ero entiseen, turbon äänet on tosi voimakkaat (piti oikein pysähtyä ekassa kiihdytyksessä katsomaan että onko suodatin vielä paikallaan, Petri M. varmaan muistaa
).
Tuo kartio ei edes ollut mikään kauhean korkealaatuinen, mutta silti siinä on imevä pinta-ala aika suuri.
Paineilma liian läheltä puhellettuna rikkoo puuvillakudoksen ja sitten se ei enää suodatakaan.
Kun ekan kerran peset sen puhtaan näköisen suodattimen valkoisessa vadissa oikealla pesuaineella niin huomaat miksi paineilma ei edes riitä, tulee muuten niin paljon paskaa ulos ettei tosikaan.
Ja sitten siihen iänikuiseen juttuun: Itsellä on aika paljon kokemuksia monenlaisista vaparisuodattimista, ja ne mitkä orkkiskoteloon tungetaan on ihan onnettomia kartuofilttereihin verrattuna. Järkikin sen sanoo että kun orkkiskotelossa on kyljessä yhdessä kohtaa se ilman tuloputki, niin suurin osa imettävästä ilmasta kulkee siitä tuloputken kohdasta putsarin läpi. Tämän olen todennut kahdessa mersussa erilaisilla putsareilla, putsarin pinta-alasta siis käytetään tehokkaasti vain 10-20%, kartiofiltterillä asia on aivan erilainen.
Toki kartiofiltteri kannattaa laittaa niin että sille saa tuotua raikasta ilmaa vaikka alkuperäisellä putkella, tai sitten viedä itse putsari keulalle.
Äärimmäinen esimerkki, mutta kertoo erilaisten filttereiden virtausominaisuuksista paljon, on oma auto jossa tarvittava ilmamäärä on aika suuri:
Alkuperäinen paperifiltteri ei riitä mihinkään, ahdistaa jopa niin että ahdin suuremmilla paineilla pitkän päälle rikkoo laakerinsa.
Alkuperäiseen koteloon asennettava Green. Parempi kierrosherkkyys edelliseen verrattuna ja aika hillityt soundit, ero oli ihan ok.
Kartiofiltteri asennettuna putken kanssa alkuperäisen putsarikotelon paikalle apukuskinpuoleisen lampun taakse. Mieletön ero entiseen, turbon äänet on tosi voimakkaat (piti oikein pysähtyä ekassa kiihdytyksessä katsomaan että onko suodatin vielä paikallaan, Petri M. varmaan muistaa

Tuo kartio ei edes ollut mikään kauhean korkealaatuinen, mutta silti siinä on imevä pinta-ala aika suuri.
Niissä pesupakkauksissa tulee yleensä ohjeet miten on pestävä ja varsinkin huuhdeltava, siis missä järjestyksessä. Paineilmalla voi sitten varovasti kauempaa puhaltaa kuivaksi.pappi kirjoitti:Kiitos ja kumarrus, näin sitä viisastuu kun kuuntelee kokeneempaa....Mauri H. kirjoitti:Paineilmallahan niitä puuvillasuodattimia EI saa putsata, vaan pensselillä pesemällä, käyttäen hommaan soveltuvaa pesuainetta.
Mauri H. kirjoitti:Niissä pesupakkauksissa tulee yleensä ohjeet miten on pestävä ja varsinkin huuhdeltava, siis missä järjestyksessä. Paineilmalla voi sitten varovasti kauempaa puhaltaa kuivaksi.pappi kirjoitti:Kiitos ja kumarrus, näin sitä viisastuu kun kuuntelee kokeneempaa....Mauri H. kirjoitti:Paineilmallahan niitä puuvillasuodattimia EI saa putsata, vaan pensselillä pesemällä, käyttäen hommaan soveltuvaa pesuainetta.
Juu älkää missään tapauksessa menkö puhaltaa tyyliin 12bar. puhalluspilli kiinni filtterissä vaa kevyt puhallus että enin pöly irtoo!!!Ja pesun jälkeen muistatte tosiaan kuivata hyvin tai ainaki bensa autoon tulevat..


MB&Audi
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Imurilla?
Mahtaisiko tuo puhdistus olla hyvä aloittaa imurilla? Sillä lähtee isompi moska, eikä painetta per neliösentti ole liian paljon. Sitten vain suodatinta kylvettämään...
Terveisin
Tero
Tero
Re: Imurilla?
Puhdistuspakkauksen mukana tulee käyttöohje, en näe mitään syytä miksei tee juuri siten kuin siellä neuvotaandieselflosse kirjoitti:Mahtaisiko tuo puhdistus olla hyvä aloittaa imurilla? Sillä lähtee isompi moska, eikä painetta per neliösentti ole liian paljon. Sitten vain suodatinta kylvettämään...

Lisää tietoa: www.skg.fi
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Imurilla?
Manuaalit on amatöörejä vartenveskola kirjoitti:
Puhdistuspakkauksen mukana tulee käyttöohje, en näe mitään syytä miksei tee juuri siten kuin siellä neuvotaan

Terveisin
Tero
Tero
Itselläni on sellanen käsitys että, jos vaan pärjää hapen saannin kans "vakio" suodattimella, vapaavirtaussuodatinta ei kannata asentaa.
Koska siitä menee läpi paremmin ilmaa, siitä menee läpi enemmän epäpuhtauksiakin.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Koska siitä menee läpi paremmin ilmaa, siitä menee läpi enemmän epäpuhtauksiakin.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Kyllä Mersu on aina Mersu
X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tietysti rakenteessa voi olla eroa siten, että vaparissa suodatinpinta-ala on isompi. Näin tapahtuu ainakin kartiosuodattimeen siirryttäessä. Noista vakiofiltterin tilalle laitettavista en ole niin varma.Esko R kirjoitti:Itselläni on sellanen käsitys että, jos vaan pärjää hapen saannin kans "vakio" suodattimella, vapaavirtaussuodatinta ei kannata asentaa.
Koska siitä menee läpi paremmin ilmaa, siitä menee läpi enemmän epäpuhtauksiakin.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Terveisin
Tero
Tero