OM642 runkolaakerit
Re: OM642 runkolaakerit
pitääpäs ruveta vaihtamaan öljyt tiheemmin eihän nyt tuo teboilin diamonddiesel niin paljoa kustanna ja kilometrejäkään ei tule kuin 15tkm vuoteen
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
-
- Mersumies
- Viestit: 2598
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM642 runkolaakerit
Mulla oli Volkkari joka oli käynyt öljynvaihtohuollosta keskimäärin kolme - neljän vuoden välein. Tietenkin sitä LongLife -öljyä.laineracing kirjoitti:Mikään muu ei riko moottoreita niin paljoa kuin ylipitkät huoltovälit
Kansi tohjona eikä alakerrassakaan ollut oikein hurraamista.
Re: OM642 runkolaakerit
Tuosta epäsäännöllisen napseen/tikityksen tunnistamisesta: minun autossani sen kuulee selkeimmin kun kääntää etupyörät linkkuun ja kuuntelee pyöräkotelon aukosta. Näin moottorin kaikki muut tavalliset käyntiäänet eivät häiritse äänen tunnistamista niin paljon.
Minun autossa tuon ääni on selkeimmin havaittavissa vajaa lämpöisestä moottorista, noin 70C.
Oikea äänen mittaus/kuuntelumenetelmä on ainakin minulle vielä arvoitus. Apua otetaan mielellään vastaan.
Minun autossa tuon ääni on selkeimmin havaittavissa vajaa lämpöisestä moottorista, noin 70C.
Oikea äänen mittaus/kuuntelumenetelmä on ainakin minulle vielä arvoitus. Apua otetaan mielellään vastaan.
Re: OM642 runkolaakerit
Häviääkös ääni jos nostat hieman kierroksia ja kuuluuko se läpi kierros alueen.
Kiertokangen ja kampuran laakeri vika nimittäin pitää ihan kunnon ääntä.
Kiertokangen ja kampuran laakeri vika nimittäin pitää ihan kunnon ääntä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: OM642 runkolaakerit
.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 04.03.2019 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2598
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM642 runkolaakerit
Hyvä havainto. Bensakoneen kiertokangenlaakeri alkoi pitämään kauheaa kolinaa kun kierrokset nousivat noin 2800rpm, ei sitä ennen.atlas kirjoitti:Häviääkös ääni jos nostat hieman kierroksia ja kuuluuko se läpi kierros alueen.
Kiertokangen ja kampuran laakeri vika nimittäin pitää ihan kunnon ääntä.
Autolla pystyi jopa ajamaan noin 90km/h ennen kolinan (=öljykalvon rikkoutumista) alkua.
Re: OM642 runkolaakerit
Kun tuossa illalla kuunteli autoni moottorin napsetta/tikitystä tuli äänestä mieleen ettei sen aiheuttaja vaan olisi räpsyvä nokkaketju tai öljypumpun ketju. Äänen luonne voisi viittata sellaiseen.
Onkohan tuolla väljällä ykkösrunkolaakerilla vaikutusta myös nokkaketjun mielestäni ennenaikaiseen venymiseen?
Onkohan tuolla väljällä ykkösrunkolaakerilla vaikutusta myös nokkaketjun mielestäni ennenaikaiseen venymiseen?
Re: OM642 runkolaakerit
Olethan kokeillut ilman moniura hihnaa ettei se tule siitä linjastosta toi ääni?
Serkulla 350 bensa niin korjattu jakopää ja uusi kiristin ei kestänyt kuin alle 30tkm kun alkoi naputtamaan...kokeiltiin halvimmalla keinolla ensin joka auttoi ongelmaan.
Serkulla 350 bensa niin korjattu jakopää ja uusi kiristin ei kestänyt kuin alle 30tkm kun alkoi naputtamaan...kokeiltiin halvimmalla keinolla ensin joka auttoi ongelmaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: OM642 runkolaakerit
Joo. Olen tutkaillut moottorin ääntä myös hihna irti ja tuolloin epäsäännöllistä napsetta / tikitystä ei kuulu.
Ja tuo toinen juttu. Hihna paikallaan napse häviää noin 1500 rpm kohdalla.
Ja tuo toinen juttu. Hihna paikallaan napse häviää noin 1500 rpm kohdalla.
Re: OM642 runkolaakerit
.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 04.03.2019 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM642 runkolaakerit
Moro,
Hiukan taas päivitystä.
Ihmetelty useamman MB -moottorimiehen toimesta.
Uudet öljyt yms. 208000 km. Ei selkeää muutosta käyntiääneen.
Välipäätös: mennään taas seuraavaan öljynvaihtoon.
Hiukan taas päivitystä.
Ihmetelty useamman MB -moottorimiehen toimesta.
Uudet öljyt yms. 208000 km. Ei selkeää muutosta käyntiääneen.
Välipäätös: mennään taas seuraavaan öljynvaihtoon.
Re: OM642 runkolaakerit
Täällä kuuluu vastaavasta moottorista vaimea napse 70-80 asteen välillä, täysin lämpimästä koneesta ei mitään. Täsmää valitettavan hyvin service bulletinissa kuvailtuun ääneen.
https://youtu.be/alaNjMfCq3Y" onclick="window.open(this.href);return false;

https://youtu.be/alaNjMfCq3Y" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 320CDI 4matic -08
Re: OM642 runkolaakerit
Mistä kohtaa ja miten tuo ääninäyte sinun autosta on otettu?
Ikävä kyllä tuo epäsännöllinen napse muistuttaa kovin paljon myös minun 642:n ääntä.
Ikävä kyllä tuo epäsännöllinen napse muistuttaa kovin paljon myös minun 642:n ääntä.
Re: OM642 runkolaakerit
Kuskin puolelta kaaren sisältä, aamulla kuuntelin kuumalla koneella ja ei merkkiäkään koko äänestä. Parhaiten tuon saa esille kun ajaa koneen kuumaksi ja käynnistää vaikka tunnin kuluttua, häviää sitten hyvin nopeasti. Lämpötila-alue jolla tuo esiintyy on hyvin kapea.
S211 320CDI 4matic -08
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: La 13.05.2023 15:01
Re: OM642 runkolaakerit
Tuliko naputuksiin koskaan selvyyttä?
Re: OM642 runkolaakerit
Hei, kaikki OM642 moottorin ystävät!
Tietääköhän kukaan, että millainen on se ääni, joka kuuluu, kun kyseisen moottorin runkolaakeri on menossa?
Tämän viestiketjun ohesta löytyvällä You Tube -videolla ääni on melko korkea (vähän kilkattava).
Oma noin 300 tkm ajettu "mylly" on pitänyt erikoista ääntä kohta vuoden. Ääni on kuitenkin huomattavasti matalampi ja kukaties vähän hankaava/aaltoileva. (Jos moniurahihnan ottaa pois, niin ääni tosiaan lakkaa...)
Tähän mennessä olen uusinut sekä moniurahihnan, kiristimen rullan että molemman ohjainrullat. Ääni on tästä huolimatta pysynyt samana.
Liekö sitten mahdollista, että jokin apulaitteista pitäisi ääntä...
Tietääköhän kukaan, että millainen on se ääni, joka kuuluu, kun kyseisen moottorin runkolaakeri on menossa?
Tämän viestiketjun ohesta löytyvällä You Tube -videolla ääni on melko korkea (vähän kilkattava).
Oma noin 300 tkm ajettu "mylly" on pitänyt erikoista ääntä kohta vuoden. Ääni on kuitenkin huomattavasti matalampi ja kukaties vähän hankaava/aaltoileva. (Jos moniurahihnan ottaa pois, niin ääni tosiaan lakkaa...)
Tähän mennessä olen uusinut sekä moniurahihnan, kiristimen rullan että molemman ohjainrullat. Ääni on tästä huolimatta pysynyt samana.
Liekö sitten mahdollista, että jokin apulaitteista pitäisi ääntä...
Re: OM642 runkolaakerit
Jos ääni lakkaa hihnan poistolla, niin silloinhan se on selvä asia, että ääni tulee jostakin jota apulaitehihna pyörittää.
Re: OM642 runkolaakerit
Jep, jep! On toki mahdollista, että jokin apulaitteista aiheuttaa ylimääräisen äänen. Toisaalta mersun omassa tiedotteessa mainitaan juuri moniurahihnan poiston paljastavan laakerivian. "Noise can no longer be heard when the poly-V belt is removed."
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5820
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM642 runkolaakerit
Vaan minkäpä laakerin vian se paljasta jos ääni remmin irrotuksella loppuu,
ehkäpä jonkin apulaitten laakerin vaikkapa laturin, vesipumppun, ilmastoinin kompuran tms mitä se remmi pöyöritää
Mökkillä
'
'
Re: OM642 runkolaakerit
Notes:
^ The noise occurs after a mileage of approx. 20,000 km or after an oil change.
^ Noise can be clearly heard in area of 1st crankshaft main bearing.
^ Noise can no longer be heard when the poly-V belt is removed.
^ It is essential to compare the noise of the complaint vehicle!
^ Noise is irregular. Pulse-like crackling noise occurs at irregular intervals.
^ 20 pulses (ticking) which represent justifiable complaints.
Cause:
Run-in effect of 1st crankshaft main bearing.
Scope of test:
Remove/install poly-V belt.
- Run engine with poly-V-belt. Compare to attached reference noise file.
- Run engine without poly-V-belt and listen if the noise is still there.
Note:
If the ticking still occurs after the poly-V belt is removed, there is no defect at the main bearing shells of the 1st crankshaft main bearing.
Proceed further to determine the cause.
If the ticking is gone after the poly-V belt is removed, there is a defect at the main bearing shells of the 1st crankshaft main bearing.
^ The noise occurs after a mileage of approx. 20,000 km or after an oil change.
^ Noise can be clearly heard in area of 1st crankshaft main bearing.
^ Noise can no longer be heard when the poly-V belt is removed.
^ It is essential to compare the noise of the complaint vehicle!
^ Noise is irregular. Pulse-like crackling noise occurs at irregular intervals.
^ 20 pulses (ticking) which represent justifiable complaints.
Cause:
Run-in effect of 1st crankshaft main bearing.
Scope of test:
Remove/install poly-V belt.
- Run engine with poly-V-belt. Compare to attached reference noise file.
- Run engine without poly-V-belt and listen if the noise is still there.
Note:
If the ticking still occurs after the poly-V belt is removed, there is no defect at the main bearing shells of the 1st crankshaft main bearing.
Proceed further to determine the cause.
If the ticking is gone after the poly-V belt is removed, there is a defect at the main bearing shells of the 1st crankshaft main bearing.
Re: OM642 runkolaakerit
Tuota on saanut selittää pariinkin kertaan jos on erehtynyt kertomaan, että apulaitehihnan poistolla lakkaava ääni voi olla nimenomaan moottorin laakeroinnista peräisin 

wiimax.fi
Re: OM642 runkolaakerit
Ohessa vielä ääninäyte moottorin tyhjäkäynnistä. Ajassa 0:07-0:08 kuuluu ehkä selvimmin mainitsemani outo "sirkutus".
Liekö heinäsirkka tehny pesän johonkin lohkon uumeniin...
Liekö heinäsirkka tehny pesän johonkin lohkon uumeniin...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: OM642 runkolaakerit
Tarkemmin kun ajattelee niin joo, onhan se kyllä mahdollista, että ainakin ekasta laakerista tuleva ääni voi hihnan irroittamisella lakata. Eipä ole tullut tälläistä vastaan vielä.
Re: OM642 runkolaakerit
Kysynpä nyt vielä, että mitenkä yleistä noiden runkolaakereiden, tai laakereiden ylipäänsä, rikkoutuminen tuossa moottorityypissä on?
Re: OM642 runkolaakerit
ei se noissa nyt mikään erikoisen iso ongelma ole, vrt vaikka om651 ongelmat.
Ääni kuulostaa enempikin jonkin komponentin kahnaukselta.
Ääni kuulostaa enempikin jonkin komponentin kahnaukselta.
Re: OM642 runkolaakerit
Ei ole niin yleistä että tarvitsee olla huolissaan, mutta ylimääräinen ääni kannattaa aina selvittää mistä johtuu.
wiimax.fi
Re: OM642 runkolaakerit
Hei, kiitti vastauksista ja neuvoista!
Tietääköhän muuten kukaan keski-suomen alueelta ns. "tekijämiestä", joka olisi syventynyt kyseisen moottorityypin saloihin?
Tietääköhän muuten kukaan keski-suomen alueelta ns. "tekijämiestä", joka olisi syventynyt kyseisen moottorityypin saloihin?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5820
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM642 runkolaakerit
Nii-in, tekijämiehellä on kahdenkymmen vuoden kokemus, erikoistyökalut valmiina ja helikopterin kuvia henkseleissä. Yksinkertaisellä kirvesmiehellä on silmissään lasittunut katse... ja moottorin paikalla metallimöhkäle.
Rohkaisevaa silti kuulla, ettei kyseinen "motti" tuota kaikille harmaita hiuksia.
Rohkaisevaa silti kuulla, ettei kyseinen "motti" tuota kaikille harmaita hiuksia.