Auto saatiin toissa iltana vasta takaisin ajoon. Eihän tuossa mennytkään kuin n. 5 viikkoa

Autoon vaihdettiin siis tuo moottorinöljypohja, jonka läpi menee etupään vetoakseli. Laakeri on tehnyt jo pitkään tuhojaan korjaamon mukaan tuossa öljypohjan laakeripesässä, koska myös laakerin metalliseen ulkokehään oli kulunut ura (öljypohja alumiinia, eikä ihan helposti tee uria laakerin metalliseen ulkokehään). Ensimmäinen korjaamo nostikin yllättäen "kädet pystyyn" tuon vaihtotyön osalta, kun totesivat että joutuvat vaihdelaatikonkin öljyjä ottamaan pois, koska kaksi pulttia menee moottorinöljypohjasta tuonne vaihdelaatikkoon. Noh, vaihdettiin korjaamoa välissä ja odoteltiin tuota aloittamista, koska työhön tulee varata miltei kokonaisuudessaa kaksi (2) työpäivää. Tämä toinen korjaamo saikin sitten vaihdettua öljypohjan, mutta oli ollut kuulemma ihan kohtuullinen homma. Olivat joutuneet tiputtamaan koko voimalinjan (moottori ja vaihdelaatikko) alas, jotta olivat saaneet uuden öljypohjan paikoilleen (juurikin nuo pultit tuonne vaihdelaatikon puolelle).
Auto olisi ollut jo valmis tuon remontin osalta viime viikon torstaina, mutta silloin hakiessa ilmestyi jälleen uusi ongelma. Auto ei ottanut yli 3000rpm eli moottori oli ns. Limp Mode:ssa -> auto takaisin korjaamolle ja töpseliin... Antoi herjaksi P245414 Hiukkassuodattimen paine-erotunnistin syl. rivi 1 -Katkos/maavuoto. Sekä P047128 Pakokaasun vastapaineanturi 1 -siirrosvirta ylittää toleranssit.
Yrittivät aluksi testerillä (Bosch) nollaamalla, eivätkä onnistuneet. Auto jäi to - pe yöksi "hoitoon" korjaamoon ja pe iltapäivällä ilmoittivat, että auton voi tulla hakemaan. Sanoivat että olivatkin saaneet nollattua viat ja ajaneet koeajoa n. 15 - 20 km, eikä nyt moottori mene nyt Limp Mode:een eikä moottorin vikavalo syty. Otin auton ajoon ja lähdin koeajolle. Pääsin n. 40km, kun jälleen Limp Mode ja moottorin vikavalo kajuutassa koetaulussa -> auto jälleen korjaamolle.
Nyt tämän viikon alussa vaihdettu tuo Hiukkassuodattimen paine-eroanturi ja toistaiseksi auto tuntuu toimivan (nyt ajettu ilman haasteita n. 300km).
Mutta itse jäin miettimään, että onkohan tuo "P047128 Pakokaasun vastapaineanturi 1 -siirrosvirta ylittää toleranssit" korjaantunut nyt samalla tuon hiukkassuodattimen paine-eroanturin vaihdon myötä?
Ps. Tärinätkin loppuivat nyt kun voimalinja on käytetty pois paikoiltaan ja laitettu takaisin. Samalla toki nyt on myös nuo vetoakseleiden tripodilaakerit ja sisemmät suojakumit kunnolla paikoilleen (helpompaa laittaa siinä vaiheessa, kun voimalinja on otettu alas).
Sekin vielä hieman mietityttää, kun viime torstaina olin paikalla kun ensimmäisen kerran oli töpselin päässä kun moottori meni Limp Mode:een. Kun tuo paine-eroanturi vika ei nollaantunut millään, niin asentaja ajoi systeemi scannin (108 järjestelmää kuului tuon tesin piiriin). Tällöin eri järjestelmistä löytyi n. 30 kappaletta eri "herjoja" löydöksiä oli automaattilaatikossa 7 kpl herjaa ja kaksi tia kolem herjaa ohjaustehostimessa, samoin myös ESP:ssä sekä noissa parkkitutkissa. Muistelen, että useammassa noista herjoista oli jotain tekstiä "CAN-väylään" liittyen. Mistähän nuo kaikki herjat voivat johtua? Onko siitä kun auto on joutunut olemaan täysin virratta, kun tuo voimalinja on irrotettu, vai onkohan noista herjoista tulossa kenties vielä suurempia ongelmia vastaan lähitulevaisuudessa? Näissä nyky vehkeissä alkaa olla liikaa tuota "älyä".
Sormet ristiin ja lujaa ajoa(ko)?
