Siis että se startti ensin vetäisi tyhjää ja sitten vasta otti kiinni vauhtipyörään ja rupesi pyörittämään moottoria, ymmärsinkö oikein?
Jos se on noin kuin kuvailin, niin käsittääkseni yleensä on kyse siitä, että startin hammaspyörä ei liiku vapaasti akselillaan, siis akselin suuntaisesti. Jos se tekee tuota vain kylmänä, niin siellä voi olla vaikka jäykkää rasvaa, joka kylmänä on sitten sen verran tahmeaa, ettei pyörä enää liiku vapaasti. Juuri noin esim. mun yhdessä kesäautossa on ollut jo vuosia, enkä ole sille viitsinyt mitään tehdä, kun se tekee tuota vain pakkasella ja pakkasella sillä ei käytännössä juuri ajeta. Varmaan menisi puhdistuksella ja rasvan vaihdolla, mutta en tiedä, miten helposti se onnistuu.
Itseltä aikanaan hajosi startti OM603 moottorista, ja se oli alkuperäinen Valeo. Bosch taisi olla se toinen alkuperäisvalmistaja, että se nyt ainakin pitäisi selvittää, että kumpi siellä on, jos aikoo osia vaihtaa. Omastani hajosi silloin Bendixin tuollainen vipu, tai mikä se nimeltään mahtaa ollakin. Uuden sai alkuperäisosana tilaustavarana, mutta kun oli kiire, niin ostin jostain hajottamosta Peugeotin startin, jossa tiesin olevan tuon saman palikan ja vaihdoin sieltä. Uusi osa on hyllyssä edelleen, kun en ole vaivautunut varmuuden vuoksi vaihtamaan...
Jos kiinnostaa, niin tuommoinen on se Valeon startti ja rikkinäisestä osastakin on kuva. Sinun tapauksessasi veikkaisin, että vika ei ole tuossa missä se mulla oli koska silloin se ei edes pyöritä starttia, kun toi on rikki. Sen sijaan tuon keskimmäisen kuvan osa, jossa on hammaspyörä mukana vähän huonosti näkyen, niin se kai siellä jumittelee.
EDIT: Parhaassa tapauksessa voinee korjaantua ylimmässä kuvassa näkyvän kirkkaan akselin puhdistuksella ja esim. jollain PTFE-tavaralla voitelemisella, jos se on likainen / ruosteinen.
![Kuva](https://nozki.kuvat.fi/kuvat/Remonttikuvia/W124%20E%20300%20DT%20starttimoottori/IMG_1063.JPG?img=medium)