5 paikkainen. Trafilta katsottuna 80-luvun lopulla autoon on kylläkin tehty jonkin sortin muutoskatsastus..kerosiini kirjoitti: ↑Ma 26.08.2024 00:19Onko rekisteriotteessa paikkaluku 5 vai 6?Snellu kirjoitti: ↑Su 25.08.2024 22:43 Löytyy muuten juurikin nuo koodit. Mielenkiintoista kyllä. Onkohan korissa kiinnikkeitä tai muita jäljellä olevia merkkejä rattivaihteista, mistä voisi vahvistaa asian? Keskikonsolikin on tässä autossa hieman erikoinen, kun vaihdekepin jälkeen on vain tyhjä syvennys ilman mitään verhousta. Liekö tämä kuudennen paikan tyyny ollut sitten siinä.
Snellun meseturinat, nyt w123 laittoa
Re: Snellun meseturinat, nyt w123 laittoa
-S123 240TD man. -84
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
Re: Snellun meseturinat, nyt w123 laittoa
Kyllähän sieltä löytyi läpivienti rattiakselin vierestä. Myös kard.tunnelin äänieristystä on nakerrettu melko ronskisti lattiakeppiä varten
Hauska yksityiskohta auton historiikkiin.

Hauska yksityiskohta auton historiikkiin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-S123 240TD man. -84
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
Re: Snellun meseturinat, nyt w123 laittoa
Takaluusterin seutua lyöty kasaan..
Kevennyksenä hieman historian havinaa varaosa-auton hansikaslokerosta. Mukavia löytöjä.
Kevennyksenä hieman historian havinaa varaosa-auton hansikaslokerosta. Mukavia löytöjä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-S123 240TD man. -84
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
Re: Snellun meseturinat, nyt w123 laittoa
Kuinkahan moni on noita säästänyt.Itseltäni löytyy useita KL-varaosakirjasia vuosituhannen vaihteesta,viimeisin 2004.Äkkiä se aika hurahti tuostakin.Edelleen miellyttää printtituotteet,ja esim.MB-esitteet on pienimuotoinen keräilyharrastus.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: Snellun meseturinat, nyt w123 laittoa
Keltuainen on ollut jo pidemmän aikaa kasattuna. Siirsin sen tänään talviteloille ja otin 240 farmarin pajalle. Saapa nähdä kuinka paljolti ehdin hitsailla sitä talven aikana, jospa nyt edes kuskin puolen lattian kokonaisuudessaan.. Siitähän on täällä projektit osiossa oma ketjunsa..
Mutta tähän keltaiseen on vielä hyvinkin laittoa ensi keväälle. Sisustaan etuistuimet ja muutama pikkuosa vaihtaa ehjiin, sekä ennen sitä maalata ne oikealla sävyllä. Huonosti löytyy nimittäin tällä sisustan värillä purkuosia. Muutakin yleistä siistimistä ja osien vaihtoa tiedossa, sekä tottakai huoltoa.
Mutta tähän keltaiseen on vielä hyvinkin laittoa ensi keväälle. Sisustaan etuistuimet ja muutama pikkuosa vaihtaa ehjiin, sekä ennen sitä maalata ne oikealla sävyllä. Huonosti löytyy nimittäin tällä sisustan värillä purkuosia. Muutakin yleistä siistimistä ja osien vaihtoa tiedossa, sekä tottakai huoltoa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-S123 240TD man. -84
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
Re: Snellun meseturinat
Laitetaan nyt tästäkin remontista hieman tarinaa talteen.
Käyttis farmariin tuli asennettua 722.4 vaihteiston tilalle bensa väyrysestä hyväkuntoinen 722.3 vaihteisto. Pieniä muutoksia se vaati, mutta lopun viimein oli ihan mukava rojekti toteuttaa.
Käytettynä näidenkin laatikoiden ostaminen on perus markkinoilta omanlaista arpapeliä. Ja taas oikeasti hyväkuntoiset/kunnostetut ovat jo tähän tarkoitukseen turhan tyyriitä.
Romulavalle kuitenkaan tämä vanha 722.4 ei ole menossa. Laittaa vain levyt/tiivisteet tilaten ja remppaa joku kerta kuntoon. Eipähän tuossakaan ollut muuta vikaa kuin perinteinen pakkivika kuumana. Tässäkin muutoksessa nyt oli isoimpana tekijänä se, että tämä väyrysen laatikko oli omassa käytössä todettu varmasti ehjäksi, ja että se nyt sattui olemaan ylimääräinen ja heti saatavilla.
Sitten niihin muutoksiin. Jos jollakin sama rojekti edessä, niin jospa tästä olisi vaikka jotakin hyötyä.
Isoimpana varmasti takakopan ja sen sisuskalujen vaihto, että sai nopeusmittarin pelaamaan. Laatikon takakannakkeen kiinnitys on myös väyrysen kopassa erilainen, joten sekin vaihtui samalla käypäiseen. w124 722.3 varaosalaatikko löytyi pihan nurkalta jemmasta, joten siitä sai tarvittavat osat. Sopiva laippa/haarukka piti myös siirtää tähän väyrysen laatikkoon.
Öljyputkien banjot kun ovat isommat 722.3 laatikossa, niin piti vaihtaa väyrysen putket alkuperäisten tilalle. Ainakin 320 m104 väyrysen putket olivat käypäiset om603 moottorin kylkeen. Syyläriltä tulevat vaihteistöljyn letkut ja putket ovat saman kokoisia ja samoilla kierteillä, niitä ei tarvinnut vaihtaa.
Laatikon vaijerin kiinnitysrauta piti myös muuttaa neliskanttis malliseksi. Vaijerin olisi voinut vaihtaa myös diesel malliseen laatikon päästä, näin olisi saanut heittää bensan alipainesäätö morkulatkin samalla laatikon kyljestä mäjelle, mutta siihen olisi taas mennyt aikaa ja evästä venttiilipöydän sunmuiden kilkkeiden irroituksen kanssa. Tällä kertaa mentiin näin. Bensakoneellisen säätömorkulat ei nyt sinällään haittaa mitään, tulppaa vain lähdöt umpeen. Myös itse vaijeri on paljon pidempi kun se kiertää bensakoneessa imusarjan alle. Mutta ei sekään aiheuttanut toimenpitetä, sopii olemaan aivan hyvin.
Mittatikunputki on myös erilainen 722.3 ja 722.4 välillä. Tällä kertaa ei löytynyt romujen seasta 124 mallin öljyputkea ja tikkua, niin piti käyttää väyrysen osia. Pienen tukiraudan sai kötöstellä yläpäähän, muuten istui hienosti paikalleen. Mittatikuissa näemmä myös pituus eroja. Ei passaa epähuomiossaaan laittaa lyhyttä tikkua pitkään putkeen.
Turbiinit ei käy vaihteistojen osalta päikseen. Tässä tapauksessa käytin väyrysen turbiinia. Vetolevyt on yhteensopiva.
Etupään stefan ja öljypohjan tiivisteen hankkimisessa 722.3 laatikon kanssa tarkkana, ovat erilaiset kun pikku laatikossa. Ei tule vain hankittua vanhasta muistista vääriä osia. Laatikon suodatin on itsessään sama.
Laatikoiden sähköliittimet ovat myös erilaiset. 722.4 leveä liitin ja 722.3 pyöreä. Helpoin oli käydä napsimassa purku 124:sta käypäinen pistoke, jossa johtojen väritkin täsmäsi.
Siinäpä se noin pääpiirteittäin.
Laatikko pelaa kyllä mainiosti. Kickdownille asti en ole vielä raaskinut polkaista. Bensan loota ei ilmeisesti ainakaan kaasua hölläämättä löydä isompaa pykälää. Venttiilipöydässä on kylläkin jokin kuuskoloruuvi, ilmeisesti sitä säätämällä saisi vaihtokohtia simmailtua kohdilleen. Mutta eipä sille nyt ole hengen hätä, eikä kickdownia tule kyllä muutenkaan käytettyä. Pudottaa hienosti vaihteita pienemmälle ihan kaasupedaalinkin käytöllä.
Aikaisemmin mainittu lämmitinkin tuli asenneltua samalla, kiinamalli. Liekö joku binarin kopio tai vastaava. Toimii kyllä pyyteettömästi, ainakin vielä. Eikä ole syttynyt tuleen
Tehoakin tuntuu löytyvän. Istui kyllä nätisti vaparin konehuoneeseen. Vesipumpun, kardaanintukilaakerin ja moottorin takapäänstefan vaihdoin samalla myös uusiin. Moottoriöljyt ja suodin mukava myös uusia näin ennen talvea.
Ompahan nyt annettu huoltoa ja huolenpitoa käyttöautollekin. Sitten vain nastarengaskeliä odotellessa..
Käyttis farmariin tuli asennettua 722.4 vaihteiston tilalle bensa väyrysestä hyväkuntoinen 722.3 vaihteisto. Pieniä muutoksia se vaati, mutta lopun viimein oli ihan mukava rojekti toteuttaa.
Käytettynä näidenkin laatikoiden ostaminen on perus markkinoilta omanlaista arpapeliä. Ja taas oikeasti hyväkuntoiset/kunnostetut ovat jo tähän tarkoitukseen turhan tyyriitä.
Romulavalle kuitenkaan tämä vanha 722.4 ei ole menossa. Laittaa vain levyt/tiivisteet tilaten ja remppaa joku kerta kuntoon. Eipähän tuossakaan ollut muuta vikaa kuin perinteinen pakkivika kuumana. Tässäkin muutoksessa nyt oli isoimpana tekijänä se, että tämä väyrysen laatikko oli omassa käytössä todettu varmasti ehjäksi, ja että se nyt sattui olemaan ylimääräinen ja heti saatavilla.
Sitten niihin muutoksiin. Jos jollakin sama rojekti edessä, niin jospa tästä olisi vaikka jotakin hyötyä.
Isoimpana varmasti takakopan ja sen sisuskalujen vaihto, että sai nopeusmittarin pelaamaan. Laatikon takakannakkeen kiinnitys on myös väyrysen kopassa erilainen, joten sekin vaihtui samalla käypäiseen. w124 722.3 varaosalaatikko löytyi pihan nurkalta jemmasta, joten siitä sai tarvittavat osat. Sopiva laippa/haarukka piti myös siirtää tähän väyrysen laatikkoon.
Öljyputkien banjot kun ovat isommat 722.3 laatikossa, niin piti vaihtaa väyrysen putket alkuperäisten tilalle. Ainakin 320 m104 väyrysen putket olivat käypäiset om603 moottorin kylkeen. Syyläriltä tulevat vaihteistöljyn letkut ja putket ovat saman kokoisia ja samoilla kierteillä, niitä ei tarvinnut vaihtaa.
Laatikon vaijerin kiinnitysrauta piti myös muuttaa neliskanttis malliseksi. Vaijerin olisi voinut vaihtaa myös diesel malliseen laatikon päästä, näin olisi saanut heittää bensan alipainesäätö morkulatkin samalla laatikon kyljestä mäjelle, mutta siihen olisi taas mennyt aikaa ja evästä venttiilipöydän sunmuiden kilkkeiden irroituksen kanssa. Tällä kertaa mentiin näin. Bensakoneellisen säätömorkulat ei nyt sinällään haittaa mitään, tulppaa vain lähdöt umpeen. Myös itse vaijeri on paljon pidempi kun se kiertää bensakoneessa imusarjan alle. Mutta ei sekään aiheuttanut toimenpitetä, sopii olemaan aivan hyvin.
Mittatikunputki on myös erilainen 722.3 ja 722.4 välillä. Tällä kertaa ei löytynyt romujen seasta 124 mallin öljyputkea ja tikkua, niin piti käyttää väyrysen osia. Pienen tukiraudan sai kötöstellä yläpäähän, muuten istui hienosti paikalleen. Mittatikuissa näemmä myös pituus eroja. Ei passaa epähuomiossaaan laittaa lyhyttä tikkua pitkään putkeen.

Turbiinit ei käy vaihteistojen osalta päikseen. Tässä tapauksessa käytin väyrysen turbiinia. Vetolevyt on yhteensopiva.
Etupään stefan ja öljypohjan tiivisteen hankkimisessa 722.3 laatikon kanssa tarkkana, ovat erilaiset kun pikku laatikossa. Ei tule vain hankittua vanhasta muistista vääriä osia. Laatikon suodatin on itsessään sama.
Laatikoiden sähköliittimet ovat myös erilaiset. 722.4 leveä liitin ja 722.3 pyöreä. Helpoin oli käydä napsimassa purku 124:sta käypäinen pistoke, jossa johtojen väritkin täsmäsi.
Siinäpä se noin pääpiirteittäin.
Laatikko pelaa kyllä mainiosti. Kickdownille asti en ole vielä raaskinut polkaista. Bensan loota ei ilmeisesti ainakaan kaasua hölläämättä löydä isompaa pykälää. Venttiilipöydässä on kylläkin jokin kuuskoloruuvi, ilmeisesti sitä säätämällä saisi vaihtokohtia simmailtua kohdilleen. Mutta eipä sille nyt ole hengen hätä, eikä kickdownia tule kyllä muutenkaan käytettyä. Pudottaa hienosti vaihteita pienemmälle ihan kaasupedaalinkin käytöllä.
Aikaisemmin mainittu lämmitinkin tuli asenneltua samalla, kiinamalli. Liekö joku binarin kopio tai vastaava. Toimii kyllä pyyteettömästi, ainakin vielä. Eikä ole syttynyt tuleen

Ompahan nyt annettu huoltoa ja huolenpitoa käyttöautollekin. Sitten vain nastarengaskeliä odotellessa..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-S123 240TD man. -84
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
Re: Snellun meseturinat, nyt w123 laittoa
Keltuainen kaivettu jälleen naftaliinista työn alle. Heti kun muilta kiireiltä tästä joutaa, niin pääsee hiukan vielä purkamaan listoja autosta. Hankin vielä kuitenkin galinit grauta helmoihin pikku satsin, niin saa sutaista nekin vielä oikeaan sävyyn. Ne kun jäi hötkytessä maalaamatta viime kesänä..
Yhdestä taksimallin varaosa-autosta purin myös jo hyvät etuistuimet sekä kasan muita parempikuntoisia sisustanosia jemmaan.
Sitten kysymystä. Onkohan näitä tyhjäkäynnin säätövaijerin kiinniketötteröitä enää saatavilla? Melkein joka autosta puuttuu..
Tai vaihtoehtoisesti hyviä ajatuksia/ideoita mistä saisi sovellettua OE-tyylisen ratkaisun.
edit: Muoviholkin osanro. A 116 302 01 50
Selvitellä vielä oisko mahdollisesti kotimaan markkinoilta saatavilla. Rapakon takaa ainakin löytyy.
edit2: Löytyyhän näitä. https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-36081-0
Yhdestä taksimallin varaosa-autosta purin myös jo hyvät etuistuimet sekä kasan muita parempikuntoisia sisustanosia jemmaan.
Sitten kysymystä. Onkohan näitä tyhjäkäynnin säätövaijerin kiinniketötteröitä enää saatavilla? Melkein joka autosta puuttuu..
Tai vaihtoehtoisesti hyviä ajatuksia/ideoita mistä saisi sovellettua OE-tyylisen ratkaisun.
edit: Muoviholkin osanro. A 116 302 01 50
Selvitellä vielä oisko mahdollisesti kotimaan markkinoilta saatavilla. Rapakon takaa ainakin löytyy.
edit2: Löytyyhän näitä. https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-36081-0
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-S123 240TD man. -84
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
Re: Snellun meseturinat, nyt w123 laittoa
Toukokuu menikin ripeästi vanhaa taksimersua laittaessa. En ehtinyt sen koommin tänne päivitellä, mutta laitetaan nyt kuukauden aikaansaannokset yhtenä könttänä.
Aivan ensi alkuun suuret kiitokset foorumin nimimerkille Karel, sisustan osien maalaukseen liittyen. Niin itse maaleista kuin niiden käyttöön liittyneestä konsultoinnista. Kyllä siinä sai alkuunsa hieman ihmetellä sävyjen kanssa, mutta lopputuloksesta tuli oikeinkin välttävä.
Muuta touhotusta viime kuulle olikin monenlaista.
Alkuunsa maalasin helmat oikeaan sävyyn niin kuin olikin aiemmassa päivityksessä puhe. Suhteellisen nopea sutaisu, listoja hieman pois sekä auton suojaus. Pinta jäi tosin hieman turhan kiiltäväksi, kun epähuomioissa käytin väärää kovetinsuhdetta maalille, mutta saa välttää tälle kertaa.
Tekniikan puolelle suuttimiin tuli vaihdettua uudet kärjet. Rungot itsessään oli pahasti ruostuneet sisältä, eikä niitä alkuunsa meinannut saada millään pitämään polttoainetta. Oli melkoinen työ puhdistaa rungot/kierteet ruosteesta sekä hioa kaikki hapettumat ja urat tasopinnoilta. Testasin toki vanhat suuttimet ennen purkamista. Avautumispaineet oli mitä sattuu sekä suihkut huonot/vuosivat.
Uudet kärjet Bosch, mallia Intia. Jäi vähän jotenkin kummallinen maku niistäkin, avautumispaineet shimmasin kaikki 115bar, mutta ei oikein super hyvällä tirinällä paksahdelleet mielestäni. Nätisti tosin kyllä pyörii, tai niin nätisti miten nyt tuommoinen 700tkm ajettu 200d voi pyöriä. Vanhat kärjet säästin kyllä hyllyyn. Ei mitään suurta naarmuuntumista tai syöpymää. UA-pesurin kautta voisi saadakin entrattua vielä kohtalaiset. Katsotaan miten Intian poikien kärjet kestävät aikaa.
Muuta huoltohommaa mitä tullut värkättyä niin perinteiset venttiiliensäädöt ja öljyjen sekä suodattimien vaihdot joka paikkaan. Ja uudet hihnat.
Sisustan puolella on mennyt myös tovi aikaa tolskatessa. Kojelautaa lukuun ottamatta kaikki osat käytetty irtaallaan ja niitä onkin saanut tiskailla. Tämäkin auto kun on toimittanut käyttöautonvirkaa ties kuinka monta vuotta niin törkyä on. Varaosa-autoista tullut myös vaihdeltua paljon ehjiä osia rikkinäisten tilalle.
Sitten olikin viimeisimpänä tämä istuimien ja muutaman muun osan maalaus. Osat itsessään oli yhdestä varaosa-autosta. Sekin vanha taksi.
Pesutalkoot sai pitää näidenkin osien kanssa. Melkein säälitti jopa maalata nuo siniset istuimet, sen verran hienossa kunnossa olivat säilyneet istuinsuojien alla. Maalaus itsessään onnistui aivan kohtalaisesti. Sävy ja kiiltoaste ovat aivan riittävän lähellä alkuperäistä. Toivotaan, että kestäisivät muutakin kuin katselua.
Ettei aivan vallan eteenpäin kuitenkaan mentäisi, niin kyllähän tuuli- sekä takalasin saa käyttää vielä irtaallaan. Auto kun seisoi ulkona vesisateessa, niin pientä vesihelmeä pukkasi tuulilasin nurkasta sisälle, sekä myös takalasin nurkista takakontin puolelle. Hyvä toisaalta huomata tässä vaiheessa.
Laitoinkin jo uudet alkuperäiset tiivisteet tilaten. Asennusvaiheessa tursata toki Lastomeria uriin. Näin tein kyllä viime kerrallakin, mutta itse tiivisteet oli jo sen verran huonossa hapessa.. "kyllä se liiman kanssa pitää" Viisas olis päässyt taas vähemmällä.
Aivan ensi alkuun suuret kiitokset foorumin nimimerkille Karel, sisustan osien maalaukseen liittyen. Niin itse maaleista kuin niiden käyttöön liittyneestä konsultoinnista. Kyllä siinä sai alkuunsa hieman ihmetellä sävyjen kanssa, mutta lopputuloksesta tuli oikeinkin välttävä.
Muuta touhotusta viime kuulle olikin monenlaista.
Alkuunsa maalasin helmat oikeaan sävyyn niin kuin olikin aiemmassa päivityksessä puhe. Suhteellisen nopea sutaisu, listoja hieman pois sekä auton suojaus. Pinta jäi tosin hieman turhan kiiltäväksi, kun epähuomioissa käytin väärää kovetinsuhdetta maalille, mutta saa välttää tälle kertaa.
Tekniikan puolelle suuttimiin tuli vaihdettua uudet kärjet. Rungot itsessään oli pahasti ruostuneet sisältä, eikä niitä alkuunsa meinannut saada millään pitämään polttoainetta. Oli melkoinen työ puhdistaa rungot/kierteet ruosteesta sekä hioa kaikki hapettumat ja urat tasopinnoilta. Testasin toki vanhat suuttimet ennen purkamista. Avautumispaineet oli mitä sattuu sekä suihkut huonot/vuosivat.
Uudet kärjet Bosch, mallia Intia. Jäi vähän jotenkin kummallinen maku niistäkin, avautumispaineet shimmasin kaikki 115bar, mutta ei oikein super hyvällä tirinällä paksahdelleet mielestäni. Nätisti tosin kyllä pyörii, tai niin nätisti miten nyt tuommoinen 700tkm ajettu 200d voi pyöriä. Vanhat kärjet säästin kyllä hyllyyn. Ei mitään suurta naarmuuntumista tai syöpymää. UA-pesurin kautta voisi saadakin entrattua vielä kohtalaiset. Katsotaan miten Intian poikien kärjet kestävät aikaa.
Muuta huoltohommaa mitä tullut värkättyä niin perinteiset venttiiliensäädöt ja öljyjen sekä suodattimien vaihdot joka paikkaan. Ja uudet hihnat.
Sisustan puolella on mennyt myös tovi aikaa tolskatessa. Kojelautaa lukuun ottamatta kaikki osat käytetty irtaallaan ja niitä onkin saanut tiskailla. Tämäkin auto kun on toimittanut käyttöautonvirkaa ties kuinka monta vuotta niin törkyä on. Varaosa-autoista tullut myös vaihdeltua paljon ehjiä osia rikkinäisten tilalle.
Sitten olikin viimeisimpänä tämä istuimien ja muutaman muun osan maalaus. Osat itsessään oli yhdestä varaosa-autosta. Sekin vanha taksi.
Pesutalkoot sai pitää näidenkin osien kanssa. Melkein säälitti jopa maalata nuo siniset istuimet, sen verran hienossa kunnossa olivat säilyneet istuinsuojien alla. Maalaus itsessään onnistui aivan kohtalaisesti. Sävy ja kiiltoaste ovat aivan riittävän lähellä alkuperäistä. Toivotaan, että kestäisivät muutakin kuin katselua.
Ettei aivan vallan eteenpäin kuitenkaan mentäisi, niin kyllähän tuuli- sekä takalasin saa käyttää vielä irtaallaan. Auto kun seisoi ulkona vesisateessa, niin pientä vesihelmeä pukkasi tuulilasin nurkasta sisälle, sekä myös takalasin nurkista takakontin puolelle. Hyvä toisaalta huomata tässä vaiheessa.
Laitoinkin jo uudet alkuperäiset tiivisteet tilaten. Asennusvaiheessa tursata toki Lastomeria uriin. Näin tein kyllä viime kerrallakin, mutta itse tiivisteet oli jo sen verran huonossa hapessa.. "kyllä se liiman kanssa pitää" Viisas olis päässyt taas vähemmällä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Snellu, Ke 04.06.2025 11:26. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
-S123 240TD man. -84
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
Re: Snellun meseturinat, nyt w123 laittoa
Ai että hienolta näyttää.Snellu kirjoitti: ↑Su 01.06.2025 22:04 Toukokuu menikin ripeästi vanhaa taksimersua laittaessa. En ehtinyt sen koommin tänne päivitellä, mutta laitetaan nyt kuukauden aikaansaannokset yhtenä könttänä.
Aivan ensi alkuun suuret kiitokset foorumin nimimerkille Karel, sisustan osien maalaukseen liittyen. Niin itse maaleista kuin niiden käyttöön liittyneestä konsultoinnista. Kyllä siinä sai alkuunsa hieman ihmetellä sävyjen kanssa, mutta lopputuloksesta tuli oikeinkin välttävä.
Muuta touhotusta viime kuulle olikin monenlaista.
Alkuunsa maalasin helmat oikeaan sävyyn niin kuin olikin aiemmassa päivityksessä puhe. Suhteellisen nopea sutaisu, listoja hieman pois sekä auton suojaus. Pinta jäi tosin hieman turhan kiiltäväksi, kun epähuomioissa käytin väärää kovetinsuhdetta maalille, mutta saa välttää tälle kertaa.
Tekniikan puolelle suuttimiin tuli vaihdettua uudet kärjet. Rungot itsessään oli pahasti ruostuneet sisältä, eikä niitä alkuunsa meinannut saada millään pitämään polttoainetta. Oli melkoinen työ puhdistaa rungot/kierteet ruosteesta sekä hioa kaikki hapettumat ja urat tasopinnoilta. Testasin toki vanhat suuttimet ennen purkamista. Avautumispaineet oli mitä sattuu sekä suihkut huonot/vuosivat.
Uudet kärjet Bosch, mallia Intia. Jäi vähän jotenkin kummallinen maku niistäkin, avautumispaineet shimmasin kaikki 115bar, mutta ei oikein super hyvällä tirinällä paksahdelleet mielestäni. Nätisti tosin kyllä pyörii, tai niin nätisti miten nyt tuommoinen 700tkm ajettu 200d voi pyöriä. Vanhat kärjet säästin kyllä hyllyyn. Ei mitään suurta naarmuuntumista tai syöpymää. UA-pesurin kautta voisi saadakin entrattua vielä kohtalaiset. Katsotaan miten Intian poikien kärjet kestävät aikaa.
Muuta huoltohommaa mitä tullut värkättyä niin perinteiset venttiiliensäädöt ja öljyjen sekä suodattimien vaihdot joka paikkaan. Ja uudet hihnat.
Sisustan puolella on mennyt myös tovi aikaa tolskatessa. Kojelautaa lukuun ottamatta kaikki osat käytetty irtaallaan ja niitä onkin saanut tiskailla. Tämäkin auto kun on toimittanut käyttöautonvirkaa ties kuinka monta vuotta niin törkyä on. Varaosa-autoista tullut myös vaihdeltua paljon ehjiä osia rikkinäisten tilalle.
Sitten olikin viimeisimpänä tämä istuimien ja muutaman muun osan maalaus. Osat itsessään oli yhdestä varaosa-autosta. Sekin vanha taksi.
Pesutalkoot sai pitää näidenkin osien kanssa. Melkein säälitti jopa maalata nuo siniset istuimet, sen verran hienossa kunnossa olivat säilyneet istuinsuojien alla. Maalaus itsessään onnistui aivan kohtalaisesti. Sävy ja kiiltoaste ovat aivan riittävän lähellä alkuperäistä. Toivotaan, että kestäisivät muutakin kuin katselua.
Ettei aivan vallan eteenpäin kuitenkaan mentäisi, niin kyllähän tuuli- sekä takalasin saa käyttää vielä irtaallaan. Auto kun seisoi ulkona vesisateessa, niin pientä vesihelmeä pukkasi tuulilasin nurkasta sisälle, sekä myös takalasin nurkista takakontin puolelle. Hyvä toisaalta huomata tässä vaiheessa.
Laitoinkin jo uudet alkuperäiset tiivisteet tilaten. Asennusvaiheessa tursata toki Lastomeria uriin. Näin tein kyllä viime kerrallakin, mutta itse tiivisteet oli jo sen verran huonossa hapessa.. "kyllä se liiman kanssa pitää" Viisas olis päässyt taas vähemmällä.

W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976