Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 526
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Mitenköhän on?
Kokea pakopaine eikä paine-eroa, niin DPF:n sisuskalut irti ja tukennut äänenvaimentimen?
Kyllä se varmaan kannattaa katsoa irrottamalla vaimennin ja sieltä kurkistella mitä kivaa näkyy...
LL79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 30.08.2024 10:25

Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa + DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja LL79 »

Noniin, homma alkaa ilmeisesti ainakin tältä DPF osalta selviämään.

Käytin tänään taas Veholla, katsoivat vielä omilla vehkeillään, näytti samat arvot yms. mitä olin katsonut omalla testerilläni.
Johtopäätös oli, että laskennallinen arvo on täynnä, mutta poltto keskeytyy koska ei ole paine-eroa.

Sitten huoltomies tutki tarkemmin ja huomasi pöntön yläreunassa ylimääräisen hitsisauman juuri sellaisessa kohdassa mitä on vaikea nähdä
edes yläpuolelta ja varsinkaan alapuolelta. Koputteli siinä samalla pönttöä ja sanoi, että tyhjältä kuulostaa.

Sitten tehtiin DPF sopeutus / nollaus niin pääsin ajamaan auton pois siten ettei turhaan yritä polttoa.
Ainakaan vielä kotimatkalla ei tullut vikakoodeja kun nyt täyttöarvot täsmää paine-eroon.

Nyt sitten hommaan jostain uuden pöntön ja yritän taistella autoliikkeen kanssa, josko saisin edes jotain korvausta,
ensimmäinen vastaus oli heti kieltävä kun ilmoitin asiasta.
Vetosivat siihen, että kaupasta on kohta 2 vuotta ja autolla oli jo siloin ajettu 800000, joten voi kuulemma olettaa olevan osien vaihtotarvetta.
Vasstasin ettei tämä ole kilometreistä kiinni enkä voinut olettaa, että osia on rikottu käyttökelvottomaksi ja auto muokattu laittomaksi.

Huomenna kyselen kuluttajaneuvonnasta, jää nähtäväksi miten käy.

Onko jollain kokemusta tarvike DPF suodattimista ?
DPF pesuja tekevä kaveri oli sitä mieltä ettei tarvikemallia kannata laittaa, mutta kun alkuperäiset ovat ihan sairaan hintaisia
ja romuttamollakin pyytävät 800 € ruosteisesta paskasta, joka täytyisi varmaan sitten vielä pesettääkin.

Onkohan tämä nyt sitten mainostamista, mutta alla oleva on ainakin täysin saman näköinen ja kuvauksen mukaan sopii nimenomaan tähän malliin.
Noita saisi jo 2 kpl yhden käytetyn + pesun hinnalla.

https://www.trodo.fi/noki-hiukkassuodat ... YoQAvD_BwE

Sitten vielä tuohon Jurgenin kommenttiin niin tuo äänenvaimentimen tukkeutuminen kuulostaisi järkeenkäyvältä kun DPF on poissa välistä.
Onko jollain käynyt noin ja voisiko tuo aiheuttaa sen alkuperäisen Boost pressure deviation ongelman ?
Ja saako äänenvaimenninta putsattua ?
MB Sprinter 906 216 CDI 2.2 Diesel OM651(163 hv / 120 kW) -2012
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Jurgen varmaan tarkoitti että dpf olisi hajonnut ja irronneet osat olisi tukkineet vaimentimen, jos sauma löytyy niin selvä peli että on tyhjennetty.
Ovokolta löytyy monta eri hintaista ja eri kilometreillä olevaa suodatinta sprinteriin. Itsellä vain ja ainoastaan hyviä kokemuksia tuosta kauppapaikasta.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Jürgen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 526
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Eemelicdi kirjoitti: To 27.02.2025 23:26 Jurgen varmaan tarkoitti että dpf olisi hajonnut ja irronneet osat olisi tukkineet vaimentimen, jos sauma löytyy niin selvä peli että on tyhjennetty.
Ovokolta löytyy monta eri hintaista ja eri kilometreillä olevaa suodatinta sprinteriin. Itsellä vain ja ainoastaan hyviä kokemuksia tuosta kauppapaikasta.
Juurikin noin, nyt toki tiedetäänkin että pönttö on tyhjennetty väkivalloin...
LL79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 30.08.2024 10:25

Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa

Viesti Kirjoittaja LL79 »

Olen myös joitakin muoviosia ja ovien lukkoja / ohjausboxeja aiemmin tilannut Ovokon kautta ja on hyviä kokemuksia.

Tämän DPF:n kanssa olikin hankalaa kun niitä on useampia eri malleja, joissa kaikissa lukee samoja osanumeroita ja sprinter w906.
Osassa oli enemmän antureita tai anturit eri kohdissa yms.
Yhdessäkään ei ole samanlaista takakiinnikettä kuin tässä nyt paikallaan olevassa eli nykyinen lienee joku tarvike.

Päädyin tilaamaan Latviasta yhden yksilön ovokon kautta.
Oli hyvät kuvat ja kaikki anturit paikallaan samoissa kohdissa mitä nykyisessä, kyljessä on MB stanssattu logo ja numerosarjat,
joten lienee oikeasti alkuperäinen ja kilometrejä oli ilmoitettu 190000
Hinta toimitettuna sama kuin tarvikkeessa mitä katsoin.

Ovokossa ainakin mainitaan 14 pv palautusoikeus jos onkin jotain ongelmia niin se vähän lisäsi uskallusta tilaamiseen.

Ajattelin kyllä viedä tuon sitten pesuuun kun saapuu niin mittaaavat samalla virtausnopeudet yms.

Katselin testerillä tänään kun oli pakko ajella 40km sekalaista ajoa, niin DPF fill level on nyt 11%
Eli tällä uudella moottoriohjelmalla vissiin polttoväli maksimissan 300-400 km tuosta päätellen.
MB Sprinter 906 216 CDI 2.2 Diesel OM651(163 hv / 120 kW) -2012
LL79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 30.08.2024 10:25

Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa

Viesti Kirjoittaja LL79 »

Hieman päivitystä asiaan jos joku vaikka tähän keskusteluun eksyy samanlaisten ongelmien kanssa.

Ovoko.fi.stä tilattu DPF tuli n. viikossa, mutta ikävä kyllä siinä oli turbon puoleinen mutka erilainen kuin autossa olevassa, kuvat olivat juuri sellaisesta kulmasta etten tuota huomannut tilatessa, eli ei olisi suoraan sopinut paikalleen ja lisäksi kun katsoin valon kanssa sisälle niin kennossa oli kaksi n.5cm pitkää halkeamaa. Tein palautuksen ja pönttö haettiin kotoa parin päivän päästä, n. viikon päästä siitä pönttö oli takaisin lähettäjällä ja siitä n. 5 päivää rahat tulivat takaisin luottokortille eli plussat Ovokolle.

En uskaltanut enää lähteä käytettyjen tielle vaan tilasin Merteililtä tarvikemallin, vakuuttivat, että ko. valmistajan pönttöjä on paljon myyty mersuihin eikä ole tullut valituksia. Tuossa mallissa oli se takakiinnikekin mikä muista puuttui (asiakaspalvelu oli todella hyvää ja vastaaminen nopeaa)

Pönttö asennettiin 14.3, hiukan olivat asentajat joutuneet kiinnitysten kanssa pelaamaan, että saivat sopimaan ja vanhassa tietysti putkien ja anturien kierteet jumissa niin oli jumppaamista, eivät saaneet lämpötila-anturia ehjänä irti niin tuli siitäkin lisää kustannuksia uuden anturin verran.

Kun tuo homma oli valmis käytin vielä hihnan vaihdossa kun se alkoi kitisemään jatkuvasti, siellä oli 2 ohjainrullaa, joiden laakerit olivat ihan lopussa.

Nyt kun hihnakaan ei vingu niin ei kuulu enää sitä viheltävää ääntä mihin olen yrittänyt löytää syytä, en sitten tiedä olisvatko ohjainrullien laakerit voineet viheltää 2 vuotta vai olisiko tuo tyhjennetty DPF pönttö aiheuttanut äänen ?

Olen seurannut testerilläni, milloin DPF poltto tapahtuu ja tänään kun oli ajettu n. 400 km vaihdon jälkeen Fill level näytti 100%
ja lämpötilat alkoivat nousemaan ja käry haisemaan.
Lukemat suunnilleen alla olevat:
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 640°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0,03bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 450°C

Poltto näköjään etenee niin, että vaikka välillä sammuttaisi auton niin poltto jatkuu seuraavassa ajossa ja laskuri laskee pikkuhiljaa taaksepäin fill leveliä ja kilometrejä edellisen polton jälkeen kunnes ovat nollassa, sitten luvut alkavat taas kasvaa.

Nyt sitten alkuperäinen mysteeri jatkuu.
Pöntön vaihdon jälkeen auto on toiminut loistavasti ja tuon 400 km aikana vikakoodia ja tehon katoamista ei ole ilmennyt kertaakaan vaikka olen ajanut pidempiäkin matkoja ja kiihdytellyt isommille teille yms.

Mutta tänään kun tuo poltto alkoi ja lähdin isommalle tielle niin tehot tippuivat välittömästi rampilta ylös kiihdyttäessä, ajelin seuraavalle bussipysäkille katsoin, että vikakoodi boost pressure deviation oli päällä, sammutin auton ja nollasin koodin, mutta sama vika tuli heti kun lähdin uudestaan kiihdyttämään.

Nollasin vian uudestaan ja ajelin polton loppuun pienempiä teitä pitkin välillä testeriä seuraten ja sitten kun lämpötilat tippuivat ja Fill level alkoi taas kasvaa menin takaisin isommalle tielle ja vaikka kokeilin kiihdytellä lappu lattiassa moneen kertaan niin vikaa ei tullut enää.

En tiedä voiko tuo olla sattumaa vai olisiko niin, että polttotapahtumassa on jotain mikä aiheuttaa tuon vian ?

Ja heti tuli mieleen se olisiko auto aiemmin tuosta paljastuneesta DPF huijaus ohjelmoinnista huolimatta kuitenkin laskenut DPF:n olevan täynnä tasaisin välein ja silloin olisi tullut tuo boost pressure virhe, se kun on tullut yleensä n. 500 km välein ja sitten kun vika ilmeni niin tuli usein heti uudestaan kunnes taas meni 500 km seuraavaan kertaan.
(muistan joskus haistaneeni samanlaista käryä kuin nyt oli poltossa aiemmin kun boost vika oli päällä)

Viimeistään seuraavan polton aikana tuo selvinnee tai jos vika tulee jo ennen niin sehän sulkee tuon teorian pois.
Mutta jos jollakin on tietoa mitä polton aikana yleensäkin tapahtuu ja mikä siinä prosessissa voisi tuollaista aiheuttaa niin kertokaa ihmeessä.

Vehon laitteet antoivat silloin pari kuukautta sitten vikakoodista selityksen suomeksi "ahtopaine ei tavoitearvoissa"
Eli voisiko jossain kuitenkin olla jokin pienempi ahtovuoto ja tuo polttotapahtuma jotenkin korostaisi sitä ?
MB Sprinter 906 216 CDI 2.2 Diesel OM651(163 hv / 120 kW) -2012
Vastaa Viestiin