W126 käynti.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
AssanHassan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja AssanHassan »

Voisi otaksua, että ko. W126:seen on nokka-akseli jo taannoin vaihdettu, kun alkuvaiheen M103:ssahan oli "pientä nokka-akselihaastetta". Valmistus-laatuvikaa. Ohessa kuva W124 300EA:n 1988 nokka-akselista aikoinaan, kun siinä oli mittarissa 106520 mailia. Ihan vain sillä, kun kovin kulunut nokka-akselihan voinee etenkin tyhjäkäyntiin vaikuttaa. Valitettavasti tunnen vain lähinnä KATillisen version KE-jettiä, jossa ei EHA:n räplääminen ole kovin tarkoituksenmukaista, kun ECU Lambdan ohjaamana kuitenkin haistelee sitä seosta ja muuttaa EHAn virtaa...niin se vain vaikuttaa siihen "säätöalueeseen" ja pahimmoillaan saanee sen sitten vain enemmän pieleen. Hyvin toimivassa Lambda-ohjatussa se EHAn virta moottori käyntilämpöisenä tyhjäkäynnillä lienee jossakin +0...+3 mA tasolla. Ja tällöin se diagnoosipistokkeen prosenttitaso pomppii jossakin 50% molemmin puolin tai lähinnä vähän sen yläpuolella. Ilmeisesti KATittomassa sen pitäisi näyttää moottorin käydessä "tasan" 50%, kun KE-jetin haistelemat signaalit kaikki ok. Kun siis ennen moottorin starttaamista virrat päällä se näyttää 70%, kun se prosenttimittaus on käänteinen eli pulssipituus osoittaa miinustason leveyttä suhteessa plussaan, mikä jotakin Boschilaisten "viisaiden germaani-insinöörien" ajatuksenjuoksua...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
AssanHassan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19

Re: W126 käynti.

Viesti Kirjoittaja AssanHassan »

Se ilmalautasen asentoa mittaava "potikka" voi toki myös ajan myötä hapettua etenkin siitä lepoasentonsa kohdan hiilipinnoilta. Sehän on vähän samanlainen kuin vanhan radion hiilipintapotikka...eikä se jännitesignaali saisi valtaisasti hyppiä ja pomppia, lyödä tyhjää. Ja ymmärrykseni mukaan se ei ole varsinaisesti ilmamassamittari tms, noin nykyajan autojen tapaan, vaan osoittaa sen ilmalautasen asentoa ECUlle, että jos siinä ilmalautasen asennossa (ilmamäärässä) tulee nopeaa muutosta, niin ECU tarvittaessa osaa hetkellisesti reagoida, esim. lykätä EHAn mA-virran nostamisen kautta muuttaa paineroa ja näin antaa lisää ruokaa...polttoainetta. Tilanteessa, jolloin nopeasti kiihdyttää ja siis näin antaa lisäilmaa imusarjaan jne. jolloin seos muutoin menee laihaksi. Vissiin vähän kuin "kiihdytyspumppu" (ainakin osittain) kokonaistoiminnaltaan. Tämä siis oma nykykäsitykseni siitä potikkapalikasta ja sen tarpeesta.
Vastaa Viestiin