Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2686
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MARKWITHUS kirjoitti: Pe 17.10.2025 00:21 Mitä ihmeen asiakokonaisuutta. Puhutaan bensasuodattimen vaihtovälistä!! Mikäbasiakokonaisuus se nyt on. Ootko oikeesti noin yksinkertainen?

Sua kauheesti kiinnostaa autoni ja paljonko niillä ajettu. Niitä on enemmän kuin sinulla ja yhdellä bensakoneisella on ajettu enemmän kuin sinun tai teidän autoilla yhteensä. Eikä se ole käynyt pajslla huollossa.

Miten tuo paineensietokyky nyt tähän liittyy? Ihan kun jonkun akan kanssa keskustelisi. Koko ajan aihe muuttuu. Nyt mene sen mammasi luo ja syö soijasi! Se helpottaa noihin oireisiin.
Kiinnostaa siksi, että olen oppimassa viisaammilta. Eihän kukaan pelkällä mutulla juttuja heitä.

Vaihda tai ole vaihtamatta. Mitään uutta ei keskusteluun tullut.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2484
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

MARKWITHUS kirjoitti: To 16.10.2025 21:52
efi autolla tarkoittanet epäsuoraa monipisteruiskutusta. Niissä paine säädetään paineventtiilin avulla.
M112, M113, M137 koneisia bensaja ollut ja niissä on tuollainen suodatin, jossa on sisäänrakennettu paineensäädin. Ainakin tuossa M137 moottorissa oli ongelmana pitkä käynnistys kun auto seisoi yön yli, se korjaantui polttoainesuodattimen vaihdolla:
Näyttökuva 2025-10-17 011852.png
MARKWITHUS kirjoitti: To 16.10.2025 21:52 mitähän 70-luvun ladoja olet oikein huoltanut kun puhut verkkosuotimesta. Kyllä länsiautoissa ihan paperinen suodatinelementti on yleensä puristettuna metallisten reikälevyelementtien väliin
ML ja R M272 ja M273 koneella ollut ja niissä oli verkkosuodatin tankinsisällä. Täältä menee vain yksi suora polttoainelinja konehuoneeseen ja paineensäätö, "paluu" ja suodatus tapahtuu tankin sisällä. Tätä en ruvennut vaihtamaan, vaikka bensapumpun tankinsisälle vaihdoinkin yhteen R:rään (Samannäköinene laitos, kun tämä suodatin, mutta toisella puolella tankkia.)
Näyttökuva 2025-10-17 012056.png
Tämä kuvan mukainen laitos on siis vaihdettava koko hässäkkä kerralla.


Kannattaako noita sitten vaihtaa, no se on maku kysymys, mutta kyllähän siinä muitakin toimintoja on suodattimessa kuin pelkkä polttoaineensuodatus kun bensanpaineensäädinkin on samassa.
Mutta kuten vaikka tulppien vaihto, kyllähän sen sitten huomaa jos vikaa tulee, vaikkei vaihdakkaan säännöllisesti, täytyy vain toivoa ettei ole kauhean kaukana kotoa silloin kun sattuu ja tapahtuu...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2484
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Tuo peltikuorinen suodatin ei maksa paljoakaan, joten niitä on tullut vaihdettua ihan ennakoivasti.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13719
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja karra »

T-Row kirjoitti: To 16.10.2025 20:18 Tulopuoli ja lähtöpuoli, eli sisään meno ja ulos tulo. Sisään menoa, eli likaista puolta tarkoitin siis :D Pointtina siis se, että kyllä itse joskus vaihtaisin muutenkin kuin tukkoon mennessä. Tuo musta värihän polttoaineessa kertoo siitä, että törkyä kerääntyy ja hankalaa ennustaa, että koska sitä on liikaa.
Kyllä, sitä kertyy ja se skeida on/voi siis olla ihan pikimustaa!
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
MARKWITHUS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja MARKWITHUS »

noroljan kirjoitti: Pe 17.10.2025 01:56 Tuo peltikuorinen suodatin ei maksa paljoakaan, joten niitä on tullut vaihdettua ihan ennakoivasti.
Kun itse tekee niin monia asioita kannattaa juuri tehdä ennakoivasti. Itsekkin teen näin. Tää threadin aloittajan lähtökyssärissä oli rajaus, että 700eur jopa ottavat pajat tosta. Sillon ei kannata tätä ennakoivasti teettää kun ei kuitenkaan riko mitään.
Auton pitäminen tulee muutenkin huomattavasti halvemmaksi kun itse huoltaa.
MARKWITHUS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja MARKWITHUS »

noroljan kirjoitti: Pe 17.10.2025 01:46
MARKWITHUS kirjoitti: To 16.10.2025 21:52
efi autolla tarkoittanet epäsuoraa monipisteruiskutusta. Niissä paine säädetään paineventtiilin avulla.
M112, M113, M137 koneisia bensaja ollut ja niissä on tuollainen suodatin, jossa on sisäänrakennettu paineensäädin. Ainakin tuossa M137 moottorissa oli ongelmana pitkä käynnistys kun auto seisoi yön yli, se korjaantui polttoainesuodattimen vaihdolla:

Näyttökuva 2025-10-17 011852.png
MARKWITHUS kirjoitti: To 16.10.2025 21:52 mitähän 70-luvun ladoja olet oikein huoltanut kun puhut verkkosuotimesta. Kyllä länsiautoissa ihan paperinen suodatinelementti on yleensä puristettuna metallisten reikälevyelementtien väliin
ML ja R M272 ja M273 koneella ollut ja niissä oli verkkosuodatin tankinsisällä. Täältä menee vain yksi suora polttoainelinja konehuoneeseen ja paineensäätö, "paluu" ja suodatus tapahtuu tankin sisällä. Tätä en ruvennut vaihtamaan, vaikka bensapumpun tankinsisälle vaihdoinkin yhteen R:rään (Samannäköinene laitos, kun tämä suodatin, mutta toisella puolella tankkia.)
Näyttökuva 2025-10-17 012056.png
Tämä kuvan mukainen laitos on siis vaihdettava koko hässäkkä kerralla.


Kannattaako noita sitten vaihtaa, no se on maku kysymys, mutta kyllähän siinä muitakin toimintoja on suodattimessa kuin pelkkä polttoaineensuodatus kun bensanpaineensäädinkin on samassa.
Mutta kuten vaikka tulppien vaihto, kyllähän sen sitten huomaa jos vikaa tulee, vaikkei vaihdakkaan säännöllisesti, täytyy vain toivoa ettei ole kauhean kaukana kotoa silloin kun sattuu ja tapahtuu...
On mukava lukea tälläisiä viestejä joissa kirjoittajalla on asisntuntemusta js perehtyneisyyttä asiaan. Kiitoksia erittäin havainnollisesta ja asiantuntevasta viestistä.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Uudemmissa bensamersuissa ei polttoainesuodattimen vaihtoa ole järkevästi suunniteltu. Useassa mallissa vaatii tankin irroituksen ja suodatin on integroituna polttoainepumppuun eli koko pumppuyksikkö on uusittava. Tämän takia satojen eurojen kustannus -> jää tekemättä. Ainakin itseltä jäisi vaihtamatta ennakoivana huoltona.

Vanhemmissa, joissa bensalinjassa oleva peltipurkki, jää monelta vaihtamatta, kun katsoo hapettuneita liittimiä. Ei yleensä ole vaihdettu liian usein.

Dieseleissä suodattimen vaihto on yleensä huomattavasti helpompaa. Varmaan syystäkin. Ainakin huolto-ohjelmissa bensaversioita tiheämmät vaihtovälit.
mitr74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 10.06.2022 07:38

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja mitr74 »

tulimäki kirjoitti: La 18.10.2025 07:19 Uudemmissa bensamersuissa ei polttoainesuodattimen vaihtoa ole järkevästi suunniteltu. Useassa mallissa vaatii tankin irroituksen ja suodatin on integroituna polttoainepumppuun eli koko pumppuyksikkö on uusittava. Tämän takia satojen eurojen kustannus -> jää tekemättä. Ainakin itseltä jäisi vaihtamatta ennakoivana huoltona.

Vanhemmissa, joissa bensalinjassa oleva peltipurkki, jää monelta vaihtamatta, kun katsoo hapettuneita liittimiä. Ei yleensä ole vaihdettu liian usein.

Dieseleissä suodattimen vaihto on yleensä huomattavasti helpompaa. Varmaan syystäkin. Ainakin huolto-ohjelmissa bensaversioita tiheämmät vaihtovälit.
No niin, tuli Veholta ja toiselta mb huoltoon erikoistunut korjaamolta vastaus tuohon vaihdon hintaan. Olet siis ihan oikeassa eli suodatin on integroituna pumppuun, joka siis sijaitsee tankin sisällä ja sehän sitten pitäisi purkkaa ja tollain. Työn määrä siinä se maksaa. Porukka täällä sitten "uusavuttomille" rehvastelee kuinka itte vaihtelee kyseisen suodattimen :clap:
mitr74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 10.06.2022 07:38

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja mitr74 »

noroljan kirjoitti: Pe 17.10.2025 01:56 Tuo peltikuorinen suodatin ei maksa paljoakaan, joten niitä on tullut vaihdettua ihan ennakoivasti.
Tule tänne vaihtelee se mulle, kuha on selkeästi edullisempi kuin Vehon hinnastoa :D
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

tulimäki kirjoitti: La 18.10.2025 07:19 Uudemmissa bensamersuissa ei polttoainesuodattimen vaihtoa ole järkevästi suunniteltu. Useassa mallissa vaatii tankin irroituksen ja suodatin on integroituna polttoainepumppuun eli koko pumppuyksikkö on uusittava. Tämän takia satojen eurojen kustannus -> jää tekemättä. Ainakin itseltä jäisi vaihtamatta ennakoivana huoltona.

Vanhemmissa, joissa bensalinjassa oleva peltipurkki, jää monelta vaihtamatta, kun katsoo hapettuneita liittimiä. Ei yleensä ole vaihdettu liian usein.

Dieseleissä suodattimen vaihto on yleensä huomattavasti helpompaa. Varmaan syystäkin. Ainakin huolto-ohjelmissa bensaversioita tiheämmät vaihtovälit.
Missä kohtaa se raja menee, että polttoainelinjassa oleva peltipurkki poistuu ja suodatus tapahtuu vain pumpulla? Käsittääkseni ainakin 2000-luvun alun bensamersuissa on molemmat. Eli tankissa on se "karkea" suodatin, joka suojaa pumppua niiltä kävyiltä, ja sitten polttoainelinjassa se peltipurkki on "hieno" suodatin, joka toimittaa varsinaisen suodatuksen.
Se polttoainelinjassa oleva suodatin on se joka todennäköisemmin tukkeutuu ja sen takia se on helpommin vaihdettavassa paikassa.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18324
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hmmm, voisi kyllä joskus omaan S203/M271 vaihtaakin. Edelliseen bensa-autoon joka oli pidempään meillä käyttöautona vaihdoin bensasuodattimen kun se alkoi vuotamaan, kuori ruostui puhki.
wiimax.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4007
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

mitr74 kirjoitti: La 18.10.2025 10:05
No niin, tuli Veholta ja toiselta mb huoltoon erikoistunut korjaamolta vastaus tuohon vaihdon hintaan. Olet siis ihan oikeassa eli suodatin on integroituna pumppuun, joka siis sijaitsee tankin sisällä ja sehän sitten pitäisi purkkaa ja tollain. Työn määrä siinä se maksaa. Porukka täällä sitten "uusavuttomille" rehvastelee kuinka itte vaihtelee kyseisen suodattimen :clap:
…ja tämän mainitsemasi porukan olisi pitänyt jostain jotenkin aistia tai aavistaa, että millainen Mersu sulla on, kun et ole sitä missään kohtaa vaivautunut kertomaan? Kaikissa bensamersuissa ei ole pumppuun integroitua suodatinta. Keskustelussa on käyty läpi bensansuodattimen vaihdon tarpeellisuutta yleisellä tasolla ihan niin kuin alkuperäinen kysymyskin esitettiin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 402
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Väsynyt Mies kirjoitti: La 18.10.2025 11:27
tulimäki kirjoitti: La 18.10.2025 07:19 Uudemmissa bensamersuissa ei polttoainesuodattimen vaihtoa ole järkevästi suunniteltu. Useassa mallissa vaatii tankin irroituksen ja suodatin on integroituna polttoainepumppuun eli koko pumppuyksikkö on uusittava. Tämän takia satojen eurojen kustannus -> jää tekemättä. Ainakin itseltä jäisi vaihtamatta ennakoivana huoltona.

Vanhemmissa, joissa bensalinjassa oleva peltipurkki, jää monelta vaihtamatta, kun katsoo hapettuneita liittimiä. Ei yleensä ole vaihdettu liian usein.

Dieseleissä suodattimen vaihto on yleensä huomattavasti helpompaa. Varmaan syystäkin. Ainakin huolto-ohjelmissa bensaversioita tiheämmät vaihtovälit.
Missä kohtaa se raja menee, että polttoainelinjassa oleva peltipurkki poistuu ja suodatus tapahtuu vain pumpulla? Käsittääkseni ainakin 2000-luvun alun bensamersuissa on molemmat. Eli tankissa on se "karkea" suodatin, joka suojaa pumppua niiltä kävyiltä, ja sitten polttoainelinjassa se peltipurkki on "hieno" suodatin, joka toimittaa varsinaisen suodatuksen.
Se polttoainelinjassa oleva suodatin on se joka todennäköisemmin tukkeutuu ja sen takia se on helpommin vaihdettavassa paikassa.
Älähän yleistä. CL:stä löytyy pohjasta ulkoinen bensapumppu jonka vieressä peltipurkki-suodatin.
Tai ainakin AMG-mallista.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Eemelicdi kirjoitti: La 18.10.2025 12:14
Väsynyt Mies kirjoitti: La 18.10.2025 11:27
tulimäki kirjoitti: La 18.10.2025 07:19 Uudemmissa bensamersuissa ei polttoainesuodattimen vaihtoa ole järkevästi suunniteltu. Useassa mallissa vaatii tankin irroituksen ja suodatin on integroituna polttoainepumppuun eli koko pumppuyksikkö on uusittava. Tämän takia satojen eurojen kustannus -> jää tekemättä. Ainakin itseltä jäisi vaihtamatta ennakoivana huoltona.

Vanhemmissa, joissa bensalinjassa oleva peltipurkki, jää monelta vaihtamatta, kun katsoo hapettuneita liittimiä. Ei yleensä ole vaihdettu liian usein.

Dieseleissä suodattimen vaihto on yleensä huomattavasti helpompaa. Varmaan syystäkin. Ainakin huolto-ohjelmissa bensaversioita tiheämmät vaihtovälit.
Missä kohtaa se raja menee, että polttoainelinjassa oleva peltipurkki poistuu ja suodatus tapahtuu vain pumpulla? Käsittääkseni ainakin 2000-luvun alun bensamersuissa on molemmat. Eli tankissa on se "karkea" suodatin, joka suojaa pumppua niiltä kävyiltä, ja sitten polttoainelinjassa se peltipurkki on "hieno" suodatin, joka toimittaa varsinaisen suodatuksen.
Se polttoainelinjassa oleva suodatin on se joka todennäköisemmin tukkeutuu ja sen takia se on helpommin vaihdettavassa paikassa.
Älähän yleistä. CL:stä löytyy pohjasta ulkoinen bensapumppu jonka vieressä peltipurkki-suodatin.
Tai ainakin AMG-mallista.
Top top nyt ei tarvitse trigeröityä tästä. En tarkoittanut yleistää tai muutenkaan ärsyttää. Kysymys oli täysin aito, joskin ilmeisesti väärin muotoiltu, ja halusin vain tarkempaa tietoa missä kohtaa suodatus muuttuu pääsääntöisesti pelkkään tankkisuodatin malliin.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2484
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Väsynyt Mies kirjoitti: La 18.10.2025 13:58
Eemelicdi kirjoitti: La 18.10.2025 12:14
Väsynyt Mies kirjoitti: La 18.10.2025 11:27
tulimäki kirjoitti: La 18.10.2025 07:19 Uudemmissa bensamersuissa ei polttoainesuodattimen vaihtoa ole järkevästi suunniteltu. Useassa mallissa vaatii tankin irroituksen ja suodatin on integroituna polttoainepumppuun eli koko pumppuyksikkö on uusittava. Tämän takia satojen eurojen kustannus -> jää tekemättä. Ainakin itseltä jäisi vaihtamatta ennakoivana huoltona.

Vanhemmissa, joissa bensalinjassa oleva peltipurkki, jää monelta vaihtamatta, kun katsoo hapettuneita liittimiä. Ei yleensä ole vaihdettu liian usein.

Dieseleissä suodattimen vaihto on yleensä huomattavasti helpompaa. Varmaan syystäkin. Ainakin huolto-ohjelmissa bensaversioita tiheämmät vaihtovälit.
Missä kohtaa se raja menee, että polttoainelinjassa oleva peltipurkki poistuu ja suodatus tapahtuu vain pumpulla? Käsittääkseni ainakin 2000-luvun alun bensamersuissa on molemmat. Eli tankissa on se "karkea" suodatin, joka suojaa pumppua niiltä kävyiltä, ja sitten polttoainelinjassa se peltipurkki on "hieno" suodatin, joka toimittaa varsinaisen suodatuksen.
Se polttoainelinjassa oleva suodatin on se joka todennäköisemmin tukkeutuu ja sen takia se on helpommin vaihdettavassa paikassa.
Älähän yleistä. CL:stä löytyy pohjasta ulkoinen bensapumppu jonka vieressä peltipurkki-suodatin.
Tai ainakin AMG-mallista.
Top top nyt ei tarvitse trigeröityä tästä. En tarkoittanut yleistää tai muutenkaan ärsyttää. Kysymys oli täysin aito, joskin ilmeisesti väärin muotoiltu, ja halusin vain tarkempaa tietoa missä kohtaa suodatus muuttuu pääsääntöisesti pelkkään tankkisuodatin malliin.
Taitaa olla enemmänkin korimalli sidonnaista.
W220 on valmistettu 2005 vuoteen asti ja niissä bensoissa (ainakin: M112, M113, M137) on ulkoinen peltikuorinensuodatin ja ulkoinenpumppu. Sama koskee tuota 215 korista sisarmallia. Mutta sitten 2000 vuotisessa W163 ML:ssä oli M113 moottorin yhteydessä todennäköisesti tankin sisällä suodatin ja pumppu. (Ostin siihen tuollaisen peltikuorisen suodattimen, mutta ei sitä mistään löytynytkään, joten vaihto jäi tekemättä.)

"maasturi"mallisissa siis varmaankin pitempään ollut tankinsisäinen. W164 2006 -> oli ainakin tankinsisäinen erillinen pumppu ja erillinen suodatin. Kaksiosainen tankki, jossa suodatin toisella puolella ja pumppu toisella ja näiden välillä tankin sisällä kauhea kasa putkia.

Uudemmissa ja/tai henkilömallisissa koreissa näköjään keksitty yhdistää pumppu ja suodatin, etei niitä ole enää erikseen pitkinpoikin tankkia.
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

noroljan kirjoitti: La 18.10.2025 14:23
Väsynyt Mies kirjoitti: La 18.10.2025 13:58
Eemelicdi kirjoitti: La 18.10.2025 12:14
Väsynyt Mies kirjoitti: La 18.10.2025 11:27
tulimäki kirjoitti: La 18.10.2025 07:19 Uudemmissa bensamersuissa ei polttoainesuodattimen vaihtoa ole järkevästi suunniteltu. Useassa mallissa vaatii tankin irroituksen ja suodatin on integroituna polttoainepumppuun eli koko pumppuyksikkö on uusittava. Tämän takia satojen eurojen kustannus -> jää tekemättä. Ainakin itseltä jäisi vaihtamatta ennakoivana huoltona.

Vanhemmissa, joissa bensalinjassa oleva peltipurkki, jää monelta vaihtamatta, kun katsoo hapettuneita liittimiä. Ei yleensä ole vaihdettu liian usein.

Dieseleissä suodattimen vaihto on yleensä huomattavasti helpompaa. Varmaan syystäkin. Ainakin huolto-ohjelmissa bensaversioita tiheämmät vaihtovälit.
Missä kohtaa se raja menee, että polttoainelinjassa oleva peltipurkki poistuu ja suodatus tapahtuu vain pumpulla? Käsittääkseni ainakin 2000-luvun alun bensamersuissa on molemmat. Eli tankissa on se "karkea" suodatin, joka suojaa pumppua niiltä kävyiltä, ja sitten polttoainelinjassa se peltipurkki on "hieno" suodatin, joka toimittaa varsinaisen suodatuksen.
Se polttoainelinjassa oleva suodatin on se joka todennäköisemmin tukkeutuu ja sen takia se on helpommin vaihdettavassa paikassa.
Älähän yleistä. CL:stä löytyy pohjasta ulkoinen bensapumppu jonka vieressä peltipurkki-suodatin.
Tai ainakin AMG-mallista.
Top top nyt ei tarvitse trigeröityä tästä. En tarkoittanut yleistää tai muutenkaan ärsyttää. Kysymys oli täysin aito, joskin ilmeisesti väärin muotoiltu, ja halusin vain tarkempaa tietoa missä kohtaa suodatus muuttuu pääsääntöisesti pelkkään tankkisuodatin malliin.
"maasturi"mallisissa siis varmaankin pitempään ollut tankinsisäinen. W164 2006 -> oli ainakin tankinsisäinen erillinen pumppu ja erillinen suodatin. Kaksiosainen tankki, jossa suodatin toisella puolella ja pumppu toisella ja näiden välillä tankin sisällä kauhea kasa putkia.

Uudemmissa koreissa näköjään keksitty yhdistää pumppu ja suodatin, etei niitä ole enää erikseen pitkinpoikin tankkia.
Eikös W/S203 mallissa ole myöskin käytetty tuota jaetun tankin mallia, missä bensaa pumpataan ees taas tankin sisällä? Niissä tosin on ulkoinen peltipurkkisuodatin, mutta taitaa olla myös jonkinlainen käpysuodatin pumpun yhteydessä tankissa
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13719
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja karra »

Väsynyt Mies kirjoitti: La 18.10.2025 13:58
Eemelicdi kirjoitti: La 18.10.2025 12:14
Väsynyt Mies kirjoitti: La 18.10.2025 11:27
Missä kohtaa se raja menee, että polttoainelinjassa oleva peltipurkki poistuu ja suodatus tapahtuu vain pumpulla? Käsittääkseni ainakin 2000-luvun alun bensamersuissa on molemmat. Eli tankissa on se "karkea" suodatin, joka suojaa pumppua niiltä kävyiltä, ja sitten polttoainelinjassa se peltipurkki on "hieno" suodatin, joka toimittaa varsinaisen suodatuksen.
Se polttoainelinjassa oleva suodatin on se joka todennäköisemmin tukkeutuu ja sen takia se on helpommin vaihdettavassa paikassa.
Älähän yleistä. CL:stä löytyy pohjasta ulkoinen bensapumppu jonka vieressä peltipurkki-suodatin.
Tai ainakin AMG-mallista.
Top top nyt ei tarvitse trigeröityä tästä. En tarkoittanut yleistää tai muutenkaan ärsyttää. Kysymys oli täysin aito, joskin ilmeisesti väärin muotoiltu, ja halusin vain tarkempaa tietoa missä kohtaa suodatus muuttuu pääsääntöisesti pelkkään tankkisuodatin malliin.
CL mersuja on ysärillä ollut jo C140, niin siellähän on ulkoinen bensapumppu ja tankissa sihti, painepuolella peltinen suodatinpurkki, olettaisin kierrenipoilla. Sitä en tiedä miten on C215 malleissa. 2000 mallin G500 oli peltipurkki joka oli klemmareilla letkujen välissä, paineensäädin siinä suodattimessa.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13719
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja karra »

noroljan kirjoitti: La 18.10.2025 14:23
Taitaa olla enemmänkin korimalli sidonnaista.
W220 on valmistettu 2005 vuoteen asti ja niissä bensoissa (ainakin: M112, M113, M137) on ulkoinen peltikuorinensuodatin ja ulkoinenpumppu. Sama koskee tuota 215 korista sisarmallia. Mutta sitten 2000 vuotisessa W163 ML:ssä oli M113 moottorin yhteydessä todennäköisesti tankin sisällä suodatin ja pumppu. (Ostin siihen tuollaisen peltikuorisen suodattimen, mutta ei sitä mistään löytynytkään, joten vaihto jäi tekemättä.)

"maasturi"mallisissa siis varmaankin pitempään ollut tankinsisäinen. W164 2006 -> oli ainakin tankinsisäinen erillinen pumppu ja erillinen suodatin. Kaksiosainen tankki, jossa suodatin toisella puolella ja pumppu toisella ja näiden välillä tankin sisällä kauhea kasa putkia.

Uudemmissa ja/tai henkilömallisissa koreissa näköjään keksitty yhdistää pumppu ja suodatin, etei niitä ole enää erikseen pitkinpoikin tankkia.
Tuossahan se tulikin. W163 ML 320 oli kyllä peltinen suodatin jossa paineensäädin. Se oli niillä heppoisilla muovipikaliittimillä, muoviletkutkin vielä.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 688
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

karra kirjoitti: La 18.10.2025 14:49
noroljan kirjoitti: La 18.10.2025 14:23
Taitaa olla enemmänkin korimalli sidonnaista.
W220 on valmistettu 2005 vuoteen asti ja niissä bensoissa (ainakin: M112, M113, M137) on ulkoinen peltikuorinensuodatin ja ulkoinenpumppu. Sama koskee tuota 215 korista sisarmallia. Mutta sitten 2000 vuotisessa W163 ML:ssä oli M113 moottorin yhteydessä todennäköisesti tankin sisällä suodatin ja pumppu. (Ostin siihen tuollaisen peltikuorisen suodattimen, mutta ei sitä mistään löytynytkään, joten vaihto jäi tekemättä.)

"maasturi"mallisissa siis varmaankin pitempään ollut tankinsisäinen. W164 2006 -> oli ainakin tankinsisäinen erillinen pumppu ja erillinen suodatin. Kaksiosainen tankki, jossa suodatin toisella puolella ja pumppu toisella ja näiden välillä tankin sisällä kauhea kasa putkia.

Uudemmissa ja/tai henkilömallisissa koreissa näköjään keksitty yhdistää pumppu ja suodatin, etei niitä ole enää erikseen pitkinpoikin tankkia.
Tuossahan se tulikin. W163 ML 320 oli kyllä peltinen suodatin jossa paineensäädin. Se oli niillä heppoisilla muovipikaliittimillä, muoviletkutkin vielä.
No näköjään sieltä peltisuodatin löytyy. on vaan jemmattu aika kivasti:
https://youtu.be/rBCS-RUqkNo
2007 R 320cdi
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2484
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Huttiainen kirjoitti: La 18.10.2025 15:12
karra kirjoitti: La 18.10.2025 14:49
noroljan kirjoitti: La 18.10.2025 14:23
Taitaa olla enemmänkin korimalli sidonnaista.
W220 on valmistettu 2005 vuoteen asti ja niissä bensoissa (ainakin: M112, M113, M137) on ulkoinen peltikuorinensuodatin ja ulkoinenpumppu. Sama koskee tuota 215 korista sisarmallia. Mutta sitten 2000 vuotisessa W163 ML:ssä oli M113 moottorin yhteydessä todennäköisesti tankin sisällä suodatin ja pumppu. (Ostin siihen tuollaisen peltikuorisen suodattimen, mutta ei sitä mistään löytynytkään, joten vaihto jäi tekemättä.)

"maasturi"mallisissa siis varmaankin pitempään ollut tankinsisäinen. W164 2006 -> oli ainakin tankinsisäinen erillinen pumppu ja erillinen suodatin. Kaksiosainen tankki, jossa suodatin toisella puolella ja pumppu toisella ja näiden välillä tankin sisällä kauhea kasa putkia.

Uudemmissa ja/tai henkilömallisissa koreissa näköjään keksitty yhdistää pumppu ja suodatin, etei niitä ole enää erikseen pitkinpoikin tankkia.
Tuossahan se tulikin. W163 ML 320 oli kyllä peltinen suodatin jossa paineensäädin. Se oli niillä heppoisilla muovipikaliittimillä, muoviletkutkin vielä.
No näköjään sieltä peltisuodatin löytyy. on vaan jemmattu aika kivasti:
https://youtu.be/rBCS-RUqkNo
No minä en sitten löytynyt tuota. Etsin samasta paikasta kuin missä oli W220:ssa, eli auton alta. Taitaa olla sisäinen pumppu/suodatin W163:sta, mutta lisäksi myös ulkoinen peltikansinensuodatin. Tässä annoin väärää tietoa siis.
Väsynyt Mies kirjoitti: La 18.10.2025 14:37
noroljan kirjoitti: La 18.10.2025 14:23
Väsynyt Mies kirjoitti: La 18.10.2025 13:58
Eemelicdi kirjoitti: La 18.10.2025 12:14
Väsynyt Mies kirjoitti: La 18.10.2025 11:27
tulimäki kirjoitti: La 18.10.2025 07:19 Uudemmissa bensamersuissa ei polttoainesuodattimen vaihtoa ole järkevästi suunniteltu. Useassa mallissa vaatii tankin irroituksen ja suodatin on integroituna polttoainepumppuun eli koko pumppuyksikkö on uusittava. Tämän takia satojen eurojen kustannus -> jää tekemättä. Ainakin itseltä jäisi vaihtamatta ennakoivana huoltona.

Vanhemmissa, joissa bensalinjassa oleva peltipurkki, jää monelta vaihtamatta, kun katsoo hapettuneita liittimiä. Ei yleensä ole vaihdettu liian usein.

Dieseleissä suodattimen vaihto on yleensä huomattavasti helpompaa. Varmaan syystäkin. Ainakin huolto-ohjelmissa bensaversioita tiheämmät vaihtovälit.
Missä kohtaa se raja menee, että polttoainelinjassa oleva peltipurkki poistuu ja suodatus tapahtuu vain pumpulla? Käsittääkseni ainakin 2000-luvun alun bensamersuissa on molemmat. Eli tankissa on se "karkea" suodatin, joka suojaa pumppua niiltä kävyiltä, ja sitten polttoainelinjassa se peltipurkki on "hieno" suodatin, joka toimittaa varsinaisen suodatuksen.
Se polttoainelinjassa oleva suodatin on se joka todennäköisemmin tukkeutuu ja sen takia se on helpommin vaihdettavassa paikassa.
Älähän yleistä. CL:stä löytyy pohjasta ulkoinen bensapumppu jonka vieressä peltipurkki-suodatin.
Tai ainakin AMG-mallista.
Top top nyt ei tarvitse trigeröityä tästä. En tarkoittanut yleistää tai muutenkaan ärsyttää. Kysymys oli täysin aito, joskin ilmeisesti väärin muotoiltu, ja halusin vain tarkempaa tietoa missä kohtaa suodatus muuttuu pääsääntöisesti pelkkään tankkisuodatin malliin.
"maasturi"mallisissa siis varmaankin pitempään ollut tankinsisäinen. W164 2006 -> oli ainakin tankinsisäinen erillinen pumppu ja erillinen suodatin. Kaksiosainen tankki, jossa suodatin toisella puolella ja pumppu toisella ja näiden välillä tankin sisällä kauhea kasa putkia.

Uudemmissa koreissa näköjään keksitty yhdistää pumppu ja suodatin, etei niitä ole enää erikseen pitkinpoikin tankkia.
Eikös W/S203 mallissa ole myöskin käytetty tuota jaetun tankin mallia, missä bensaa pumpataan ees taas tankin sisällä? Niissä tosin on ulkoinen peltipurkkisuodatin, mutta taitaa olla myös jonkinlainen käpysuodatin pumpun yhteydessä tankissa
Hyvin voi olla, suurinosa autoista ollut dieseleitä, niin ei ihan kauheasti bensamalleista kuitenkaan ole kokemusta.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14270
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Harvinaisen kiukkuinen ketju. Olen jakanut varoituksia henkilökohtaisuuksiin menevästä keskustelusta. Tällaista ei ole tarvinnut tehdä ehkä viiteen vuoteen. Jos foorumille ei ole muuta antia, kuin turha vänkääminen, lennätän seuraavasta ulos ja ketju lukkoon.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: Onko bensasuodattimen vaihto oikeasti tarpeellista?

Viesti Kirjoittaja moska »

mitr74 kirjoitti: La 18.10.2025 10:05
tulimäki kirjoitti: La 18.10.2025 07:19 Uudemmissa bensamersuissa ei polttoainesuodattimen vaihtoa ole järkevästi suunniteltu. Useassa mallissa vaatii tankin irroituksen ja suodatin on integroituna polttoainepumppuun eli koko pumppuyksikkö on uusittava. Tämän takia satojen eurojen kustannus -> jää tekemättä. Ainakin itseltä jäisi vaihtamatta ennakoivana huoltona.

Vanhemmissa, joissa bensalinjassa oleva peltipurkki, jää monelta vaihtamatta, kun katsoo hapettuneita liittimiä. Ei yleensä ole vaihdettu liian usein.

Dieseleissä suodattimen vaihto on yleensä huomattavasti helpompaa. Varmaan syystäkin. Ainakin huolto-ohjelmissa bensaversioita tiheämmät vaihtovälit.
No niin, tuli Veholta ja toiselta mb huoltoon erikoistunut korjaamolta vastaus tuohon vaihdon hintaan. Olet siis ihan oikeassa eli suodatin on integroituna pumppuun, joka siis sijaitsee tankin sisällä ja sehän sitten pitäisi purkkaa ja tollain. Työn määrä siinä se maksaa. Porukka täällä sitten "uusavuttomille" rehvastelee kuinka itte vaihtelee kyseisen suodattimen :clap:
Onhan se siltikin itse vaihdettavissa aivan edullisilla kustannuksilla, jopa järkevintä vaihtaakin itse, kuin jättää huollon hommiksi.
Tässä tulee varmaankin taas se, että maksaa tai tekee itse.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Vastaa Viestiin