W123 280E pientä piristystä
kuvasta
Se paksumpi rööri palautta muistaakseni öljyn takaisin öljypohjaan kannesta.
Sähköbensaputkihässäkkä on ohjauspaineen säädin, se loppupelissä, ilmamääräläpän kanssa, määrää K-jetronicin määränjakajan ylä- ja alakammion välisen paine-eron -> seossuhteen.
Mötykkään tulee sytytysvirta, jolla lämmitetään bi-metallijousta, näin syntyy kylmäkäynnin rikastus, mikäli bi-metallijousen lämmitysvastus on rikki tai vekotin ei muuten saa viraa, jää seos rikkalle, kun jousi ei lämpene tarpeeksi, eikä säädä ohjauspainetta oikein. Osassa malleista tuossa mollikassa on kiihdytysrikastus, ahtopainerikastus, (mm. Audi) ja ilmanpainekorjaus (korkeuskompensointi). Alipaineletkut tulevat versiosta riippuen milloin mihinkin. joissain versioissa tulee paine molemmilta puolilta kaasuläpää, joissain alapuolelta, joissain läpän yläpuolelta. Näin pystytään vaikuttamaan polttoaineen syötön luonteeseen kiihdytys- ja moottorijarrutustilanteissa. Ts. mukava pikku vekotin.
edit: Korjasin pari kirjoitushärviötä.
Sähköbensaputkihässäkkä on ohjauspaineen säädin, se loppupelissä, ilmamääräläpän kanssa, määrää K-jetronicin määränjakajan ylä- ja alakammion välisen paine-eron -> seossuhteen.
Mötykkään tulee sytytysvirta, jolla lämmitetään bi-metallijousta, näin syntyy kylmäkäynnin rikastus, mikäli bi-metallijousen lämmitysvastus on rikki tai vekotin ei muuten saa viraa, jää seos rikkalle, kun jousi ei lämpene tarpeeksi, eikä säädä ohjauspainetta oikein. Osassa malleista tuossa mollikassa on kiihdytysrikastus, ahtopainerikastus, (mm. Audi) ja ilmanpainekorjaus (korkeuskompensointi). Alipaineletkut tulevat versiosta riippuen milloin mihinkin. joissain versioissa tulee paine molemmilta puolilta kaasuläpää, joissain alapuolelta, joissain läpän yläpuolelta. Näin pystytään vaikuttamaan polttoaineen syötön luonteeseen kiihdytys- ja moottorijarrutustilanteissa. Ts. mukava pikku vekotin.
edit: Korjasin pari kirjoitushärviötä.
Viimeksi muokannut unski, To 02.06.2005 14:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Näyttääpä mukavalta:
-Nokka-akselit
-Ketju, rattaat ja kiristin
-Männät
-Sylinterit
-Venttiilit
-Kansi
Kaikki nuo näyttää tosi hyviltä. Mitään rikkinäistä en ole (vielä) löytänyt. Ei ole edes pahasti karstainen - no eipä minun autoissa juuri karstat viihdy...
Kansi menee avarrukseen kun saan sen pestyä (näppärää kun pesuainetta löytyy tankista), muu remppa siirtyy myöhemmälle. Kerkiää tässä ennen seuraavaa tilipäivää raapimaan ja massaamaan pohjan, purkamaan ylimääräistä painoa pois (esim vetokoukku rälläkällä helvettiin) sekä ropottamaan pakoputkea hollille.
Yksi toinenkin pikkuhomma odottaa tekijäänsä, sen pystyy tekemään tässä välissä jos kelit sallii. Se nyt ei tähän viritysprojektiin kuulu, eli ei siitä sen enempää.
-Nokka-akselit
-Ketju, rattaat ja kiristin
-Männät
-Sylinterit
-Venttiilit
-Kansi
Kaikki nuo näyttää tosi hyviltä. Mitään rikkinäistä en ole (vielä) löytänyt. Ei ole edes pahasti karstainen - no eipä minun autoissa juuri karstat viihdy...
Kansi menee avarrukseen kun saan sen pestyä (näppärää kun pesuainetta löytyy tankista), muu remppa siirtyy myöhemmälle. Kerkiää tässä ennen seuraavaa tilipäivää raapimaan ja massaamaan pohjan, purkamaan ylimääräistä painoa pois (esim vetokoukku rälläkällä helvettiin) sekä ropottamaan pakoputkea hollille.
Yksi toinenkin pikkuhomma odottaa tekijäänsä, sen pystyy tekemään tässä välissä jos kelit sallii. Se nyt ei tähän viritysprojektiin kuulu, eli ei siitä sen enempää.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Joo, kunhan siistii täytelangalla tehdyt räkäsaumat rälläkällä.
Kelju hitsata, lanka palaa kyllä reilulla virralla ihan nätisti mutta roiskii älyttömästi. Ja harmaa/ruskea kuona jää rumasti pintaan. Joka sauma hiottava.
Tilannekatsaus rojektiin:
Ensinnä korjaus ja täydennys edelliseen katsaukseen:
Joka ikinen pakoventtiili on vuotanut, paitsi yksi on pitänyt parin sentin matkalta. Venttiilien säätö oli myös päin sitä itteensä, osa oli todella löysällä. Myös yksi keinua paikallaan pitävä jousihärveli oli irti. Onneksi oli kuitenkin siellä missä sen pitää ollakin, eikä esim nokan ja keinun välissä. Että ei ihmekään kun ei jaksanut mennä mihinkään, kilkatteli vähän ja kävi epätasaisesti. Venttiilit oli onneksi ehjiä vaikka olikin vuotanut.
Ja:
Nokat lähtee maanantaina R-Koneistukseen hiottavaksi, kansi ja venttiilit lienee parin viikon päästä valmiit, kansi on jo Vuorisella työn alla, venttiilit ja kannen vien Koikkalaiselle kun kanavat on valmiit. Kun saan valmiin kannen niin pääsen tekemään imu- ja pakosarjoja, sen jälkeen onkin enää kasaus jäljellä... Ja pirusti säätöä ja testailua.
Imusarja, kaasuläpät ja -vivusto on varmasti "mielenkiintoinen pikkuhomma" tehtäväksi. Määränjakaja ja ilmamäärämittarkin pitäisi asetella johonkin. Vielä jos ilmanputsarille jää tilaa niin kaikki on hyvin.
Onneksi auto on aikanaan tehtaalla varustettu työkoneen moottorilla (l. diesel), niin on lisäilmaventtiilille valmis ruuvi kojelaudassa. Eli paskapöntön palloventtiili tai joku semmoinen ajakoon sen asian.
...Jos sitä lähtis putsaamaan venttiileitä.
Kelju hitsata, lanka palaa kyllä reilulla virralla ihan nätisti mutta roiskii älyttömästi. Ja harmaa/ruskea kuona jää rumasti pintaan. Joka sauma hiottava.

Tilannekatsaus rojektiin:
Ensinnä korjaus ja täydennys edelliseen katsaukseen:
Joka ikinen pakoventtiili on vuotanut, paitsi yksi on pitänyt parin sentin matkalta. Venttiilien säätö oli myös päin sitä itteensä, osa oli todella löysällä. Myös yksi keinua paikallaan pitävä jousihärveli oli irti. Onneksi oli kuitenkin siellä missä sen pitää ollakin, eikä esim nokan ja keinun välissä. Että ei ihmekään kun ei jaksanut mennä mihinkään, kilkatteli vähän ja kävi epätasaisesti. Venttiilit oli onneksi ehjiä vaikka olikin vuotanut.
Ja:
Nokat lähtee maanantaina R-Koneistukseen hiottavaksi, kansi ja venttiilit lienee parin viikon päästä valmiit, kansi on jo Vuorisella työn alla, venttiilit ja kannen vien Koikkalaiselle kun kanavat on valmiit. Kun saan valmiin kannen niin pääsen tekemään imu- ja pakosarjoja, sen jälkeen onkin enää kasaus jäljellä... Ja pirusti säätöä ja testailua.
Imusarja, kaasuläpät ja -vivusto on varmasti "mielenkiintoinen pikkuhomma" tehtäväksi. Määränjakaja ja ilmamäärämittarkin pitäisi asetella johonkin. Vielä jos ilmanputsarille jää tilaa niin kaikki on hyvin.


Onneksi auto on aikanaan tehtaalla varustettu työkoneen moottorilla (l. diesel), niin on lisäilmaventtiilille valmis ruuvi kojelaudassa. Eli paskapöntön palloventtiili tai joku semmoinen ajakoon sen asian.
...Jos sitä lähtis putsaamaan venttiileitä.

[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
ei kuulu pyöriäkkään enempää, systeemi on sellainen. Vasta kun moottori pyörii n. 400 rpm, tai kun starttimoottoria käytetään alkaa pumppu pyöriä jatkuvasti.
Nyt sitten pumpun jatkuvan toiminnan ohjaus riippuu systeemistä. Sitä ohjaa joko sytytyspulsseilla (samoilla millä ohjataan kierrosmittaria, jos sellainen olisi asennettu), taikka sitten signaali otetaan ilmamäärämittarin lautasen liikkeestä. Jälkimmäisessä systeemissä käytetään ilmamäärämittarin läpän vieressä olevaa sinistä liitintä. Lautasen liike sulkee kärjet. tällöin pumpun releen vetokelan piiri sulkeutuu ja pumppu alkaa pyöriä.
Ensin mainitun systeemin ohjausrele on musta, noin 7 cm. korkea ,siinä on muistaakseni 6 napaa ja teksitit 6zyl ja 6500 1/min. Mikäli en ihan väärin muista, sijatsee rele laatikossa, vasemman lokasuojan päällä....Siihen tulee signaali sytytysyksiköltä jokaisesta sytytyspulssista. Kun signaalitaajuus on riittävän korkea, sulkeutuu releen kärjet ja vóila: pumppu pyörii.
Tällä systeemillä estetään onnettomuuksissa bensan pumppaaminen rikkinäisestä linjastosta.
Nyt sitten pumpun jatkuvan toiminnan ohjaus riippuu systeemistä. Sitä ohjaa joko sytytyspulsseilla (samoilla millä ohjataan kierrosmittaria, jos sellainen olisi asennettu), taikka sitten signaali otetaan ilmamäärämittarin lautasen liikkeestä. Jälkimmäisessä systeemissä käytetään ilmamäärämittarin läpän vieressä olevaa sinistä liitintä. Lautasen liike sulkee kärjet. tällöin pumpun releen vetokelan piiri sulkeutuu ja pumppu alkaa pyöriä.
Ensin mainitun systeemin ohjausrele on musta, noin 7 cm. korkea ,siinä on muistaakseni 6 napaa ja teksitit 6zyl ja 6500 1/min. Mikäli en ihan väärin muista, sijatsee rele laatikossa, vasemman lokasuojan päällä....Siihen tulee signaali sytytysyksiköltä jokaisesta sytytyspulssista. Kun signaalitaajuus on riittävän korkea, sulkeutuu releen kärjet ja vóila: pumppu pyörii.
Tällä systeemillä estetään onnettomuuksissa bensan pumppaaminen rikkinäisestä linjastosta.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Joo kyllä tuon toiminnan tiesin... Sillä näköjään estetään myös tankin tyhjemeninen kun aletaan korjaamaan kattoluukkua (virta päälle kun määränjakaja on irti).
Ja rele löytyi, se on se mitä arvelinkin mutta en viitsinyt pestä konetta enempää ja alkaa kokeilemaan. Kiitos.
ps. nus nus. 6650rpm

Ja rele löytyi, se on se mitä arvelinkin mutta en viitsinyt pestä konetta enempää ja alkaa kokeilemaan. Kiitos.
ps. nus nus. 6650rpm

[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Tarkkakorvaiset saattaa nähdä kumpi on viri, kumpi vakio.
Työn jälki on kerrassaan mahtavaa! Plussat R-Koneistukselle!

Pari kuvaa lisää
Tök
Nap
Edit:
Asteita vakioissa / uusissa:
230 @ 0.050" / 240 @ 0.050" (essonbaariasteet uusissa 280 imu, 274 pako)
Nostoa imu / pako:
vakio 7.5 / 7.1
uudet 8.1 / 7.6

Työn jälki on kerrassaan mahtavaa! Plussat R-Koneistukselle!

Pari kuvaa lisää
Tök
Nap
Edit:
Asteita vakioissa / uusissa:
230 @ 0.050" / 240 @ 0.050" (essonbaariasteet uusissa 280 imu, 274 pako)
Nostoa imu / pako:
vakio 7.5 / 7.1
uudet 8.1 / 7.6
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
No ei ole kallista, mutta hinta olisi vain sen 84€ jos olisi yksnokkainen kone (niin ainakin ymmärsin). Se on jo halpaa.
Vein kannen pajalle pari viikkoa sitten, Tapsa sorvailee sitä kun kerkiää, sanoin sille että ei kiirettä. Taitaa olla vielä yks tokhvoortin kansi jonossa ennen minun kantta. Ei pysty nyt mitään (l. pakosarjaa ja -putkea) tekemään ennen kun saan kannen.

Vein kannen pajalle pari viikkoa sitten, Tapsa sorvailee sitä kun kerkiää, sanoin sille että ei kiirettä. Taitaa olla vielä yks tokhvoortin kansi jonossa ennen minun kantta. Ei pysty nyt mitään (l. pakosarjaa ja -putkea) tekemään ennen kun saan kannen.

[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Tänään korjasin sähkölasien kytkimet. Eli avasin ne, ihmettelin vähän aikaa ja laitoin kiinni. Valohoito auttoi.
Muuta en ole autolle tehnytkään, Vuorisen pojalla pitää kiirettä töissä, niin ei se jaksa iltaisin aina mennä tallille. Edelleen se vortin kansi vaiheessa.

Muuta en ole autolle tehnytkään, Vuorisen pojalla pitää kiirettä töissä, niin ei se jaksa iltaisin aina mennä tallille. Edelleen se vortin kansi vaiheessa.

[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
vaatii elektroniikan tuntemista ja piirikaaviot. Mikäli kukaan ei ole asiaan perehtynyt on helpompi varmaankin vaihtaa tilalle 8-koneen vastaava rele, tällöin rajoittemen raja nousee 8/6:n eli noin 1.333 kertaiseksi, verrattuna 8-koneen vastaavaan.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Mikäli tarvitaan myös kierrosten rajoitusta, tälläisen virityksen voisi tehdä myöskin:
Vaihdetaan tilalle 8-koneen pumpun rele, Sitten investoidaan vanhemman M110 jakajan pyörijään. Kannattaa vielä muistaa, että jakajan kansia on useaa mallia, siis alkuperäinen pyörijä mukaan. Pyörijässä on jousitoiminen rajoitin. Jousi venyy kierrosten kasvaessa ja lopuksi maadottaa pyörijän, katkasiten sytytyksen. Sitten vain jousta muokkaamaan. Usein muutaman sadan kierroksen nostoon riittää vastakappaleen, johon rajoittaja osuu, kun jousi on venynyt tarpeeksi, taivuttaminen. Ei ehkä kaikkein hienoin systeemi, mutta taatusti toimiva ja edullinen
.
Speedshopeista...siis viri-viri-kaupoista saa myös erillisiä yksiköitä joilla homma hoituu myöskin. Lisäksi netistä löytyy varmaan, kun jaksaa hakea rakennussarjoja (10 min. ei riittänyt). Kysessähän on vain yksikertaisimmillaan suodatinpiiri joka tietyn taajuuden ylityttyä katkaisee sytytyksen. Rallihemmoilta löytyy taatusti myös vinkkejä. Tämä nyt silti vaatii sen alkuperäisen rajoittimen poistamisen.
Vaihdetaan tilalle 8-koneen pumpun rele, Sitten investoidaan vanhemman M110 jakajan pyörijään. Kannattaa vielä muistaa, että jakajan kansia on useaa mallia, siis alkuperäinen pyörijä mukaan. Pyörijässä on jousitoiminen rajoitin. Jousi venyy kierrosten kasvaessa ja lopuksi maadottaa pyörijän, katkasiten sytytyksen. Sitten vain jousta muokkaamaan. Usein muutaman sadan kierroksen nostoon riittää vastakappaleen, johon rajoittaja osuu, kun jousi on venynyt tarpeeksi, taivuttaminen. Ei ehkä kaikkein hienoin systeemi, mutta taatusti toimiva ja edullinen

Speedshopeista...siis viri-viri-kaupoista saa myös erillisiä yksiköitä joilla homma hoituu myöskin. Lisäksi netistä löytyy varmaan, kun jaksaa hakea rakennussarjoja (10 min. ei riittänyt). Kysessähän on vain yksikertaisimmillaan suodatinpiiri joka tietyn taajuuden ylityttyä katkaisee sytytyksen. Rallihemmoilta löytyy taatusti myös vinkkejä. Tämä nyt silti vaatii sen alkuperäisen rajoittimen poistamisen.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Helpompikin tapa: Otetaan kiekkamittari ja kytketään siihen rajoitin. Voipa tehdä samalla vaihtovalonkin jos huvittaa (no sitäpä automaatissa tarviikin
).
Kierroslukumittarin neulaa ohjaa tasavirta. Kun kelaan tulee enemmän jännitettä niin neula nousee ylemmäs. Tähän jännitteeseen kytketään transistori joka ohjaa puolan plussaa katkovaa relettä. Potikalla säätö. Toinen potikka vaihtovalolle jos niikseen tulee.
Rajoitin on helppo säätääkin, syöttää vaan mittarin kelaan jännitettä ja kuuntelee milloin rele napsahtaa. Neula näyttää kierrokset.

Kierroslukumittarin neulaa ohjaa tasavirta. Kun kelaan tulee enemmän jännitettä niin neula nousee ylemmäs. Tähän jännitteeseen kytketään transistori joka ohjaa puolan plussaa katkovaa relettä. Potikalla säätö. Toinen potikka vaihtovalolle jos niikseen tulee.
Rajoitin on helppo säätääkin, syöttää vaan mittarin kelaan jännitettä ja kuuntelee milloin rele napsahtaa. Neula näyttää kierrokset.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Siellä relessä on itseasiassa prosessori (PIC) ja sen sisään käräytetty ohjelma hoitaa koko relen toiminnan antureilta saamansa tiedon perusteella.Sivonen kirjoitti:Mitä pitää teurastaa b-pumpun releestä että kierrostenrajoitin lopettaa toimintansa?
kai se rajoitin on siinä releessä kun siinä lukee 6650rpm...?
En muista mikä PIC siellä oli omassa relessä, mutta osa niistä on kerran ohjelmoitavia ja osa uudelleen ohjelmoitavia. Periaatteessa asian osavaa elektroniikkaguru voisi korvata vanhan pic prossan dil-kannalla johon liitettäisiin oma prosessorikortti jonka voi ohjelmoida ja säätää mieleisekseen. Tämä siis olisi mahdollista vain jos vanhasta PIC:istä saa luettua koodin (joissakin prossuissa on lukuesto) ulos ja selvitettyä ohjelman toiminnan.
Itse en keksi tuohon muuta "helppoa" keinoa kuin väärentää kierrosluvun mittalaitteen informaatiota ja valehdella törkeästi relen prossalle että vasta 5000rpm on tällähetkellä...vaikka oikeasti ois 6000 lasissa.
Niin tai sitten voi konsultoida elektroniikkaguru capricemanin kanssa, joka on kehittänyt doityourself pensapumpun releen, jossa vakiomallin ominaisuuksien lisäksi mm. säädettävä rajoitin ja pumpun virrankulutuksen diaknosointi(varoitusvalolle lähtö, kun pumppu vaihtokunnossa). Osien hinta ei muistaakseni ollut päätähuimaava, ongelmana tavantallaajalle tuottaa piirilevyn teko. Uskoakseni capricemanin keksintö on analoogisesti toimiva normi ajastimilla joita säädetään vastuksilla? Muistaakseni rajoitin katkaisi polttoaineen syötön, mutta voihan sitä modata niin että sytytys virta menee jatkuvasi läpi paitsi kun |/| rajoitin estää toiminnan. vai?
So long and thanks for all the fish