Kytkimen pito ongelmia!

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Aki P kirjoitti:Vääntö sen kytkimen tappaa ei hepat.
Niinhän se on et vääntö se on mikä särkee paikat.
Minkäverran tuo 228mm kytkin kestää vääntöä :?:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eipä ole penkitetty että tietäis kertoa. Mitälie 2.3-16 moottorissa vääntöä, siihen kun lisää 25%, niin sen se ainaki kestää......
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

Mika S. kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Vääntö sen kytkimen tappaa ei hepat.
Niinhän se on et vääntö se on mikä särkee paikat.
Minkäverran tuo 228mm kytkin kestää vääntöä :?:
osta multa koko mersu osiksi, siinä on 250mm kytkin ja paljon muitakin hyviä osia.... :twisted: 2900€
www.thaiklupi.fi
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

veskola kirjoitti:Onko tutkimustulosta paljonko vääntökestävyys on mahdollista muuttua, siis parantua, pelkällä paineasetelmalla ?
Palatkaamme yläasteen fysiikantunnille.

Kaikki muistavat kitkan määritelmän F=µN.
Kun puhutaan kytkimestä niin F tarkoittaa tässätapauksessa momenttia jonka kytkin pystyy välittämään. µ on kytkinlevyn ja asetelman/vauhtipyörän välinen kitkakerroin. N on voima jolla asetelma puristaa kytkinlevyä. Nyt huomataan että tuplaamalla N tuplataan F.

20% jäykempi asetelma kasvattaa siis vääntömomentinkestoa 20%.

Sintteri- yms erikoislevyillä kasvatetaan kitkakerrointa, jonka parannus vaikuttaa samoin lineaarisesti vääntömomentin välityskykyyn.

Suurempihalkaisijainen levy kasvattaa momentinkestoa, koska tällöin kasvaa momenttivarsi. Voima F vaikuttaa kauempana akselista joten samalla voimalla F on enemmän momenttivartta ja se aiheuttaa suuremman momentin.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No joo, Melitos, itseasiassa hainkin paljonko löytyy enemmän voimaa noista jäykemmistä asetelmista ja miten se voima saadaan tasaisesti jakautumaan sille levyn pinta-alalle, siitähän se pito sitten saadaan. Asetelman voima kun ei mitenkään voi kohdistua tasaisesti levyn kitkapinnalle vaan siihen keskustan alueelle ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

veskola kirjoitti: Asetelman voima kun ei mitenkään voi kohdistua tasaisesti levyn kitkapinnalle vaan siihen keskustan alueelle ?
Onhan siinä asetelmassa yleensä melkoinen teräskiekko joka ottaa vastaan jousien voimat ja välittää paineen levyyn. (Mihin ihmeen keskustan alueelle?) Teräs tietysti venyy ja paukkuu voiman alla mutta kyllä nuo on tehtaalta mitoitettu antamaan riittävän tasainen paine levylle.

http://auto.howstuffworks.com/clutch2.htm
So long, and thanks for all the fish
Vastaa Viestiin