Jari Ke kirjoitti: ↑Ma 10.04.2023 22:36
Tuohon kulkineeseen taitaa askin vaihto manuaaliin olla senverta konstikas hommeli noin niiku ECU:nkin näkövinkkelistä että saattaapi kulmakerrointa tulla roimasti?
Mutta olen itte kans hiukan sitä mieltä että näissä vanhanliiton laitteissa jos vaan saisi manuaaleina niin sellaista itte suosisin. W124 300DT sekä TDT vaan ovat aina automaattiaskilla ja kait siihen on ihan selkeä syy. Automaatti, otaksun, on jo tuolloin ollu halvempi rakentaa semmonen että kestää mutta kun metrejä tulee ni niihin tulee sit vaivoja. Eikä tartte metrejä nuo ainakaan mitään kummoisia kun joutuu koukkimaan vakiovoimankaan perässä ollessaan. Manuaskit ne missä ne vakiovoiman perässä ovat ni todella harvoin kuulee että ne porsii. 5 vaihteisissa taitaa se vaihde olla se kantapää mutta nelosaskit kait ovat todella lujia. W124 250DT on ollu manuaskillakin saatavana.
Hiukan sellainan on fiilis myös että polttoainetalous olisi selkeästi parempi manu-askeissa? Siis näissä vanhanliiton automaatteihin verrattuna? Ja näissä kait manu-askit kestää metrejä vakiokamppeissa sekä hieman piristetyissäkin selvästi paremmin kuin automaatit tai ainakin sellainen fiilis ittellä on.
Minua ei kytkimen polkeminen vielä rassaisi mutta on myös sitä koulukuntaa ettei manuaskia huoli vaikka maksettaisiin
No Mä ehkä vähän jäävikin ottamaan kantaa täähän aiheeseen sillä kait automaatit ovat kehittyny hurjasti sitten 124:sien. Mutta ompa niihin sit tullu jos jonkinlaista väivettä kylkijäisinä mukaan et empä sit loppupeleissä tiedä. Tässä niinkuin monessa muussakin enempi taitaa se oma mukavuudenhalu sekä se mitä ominaaisuutta painottaa määräillä mieltymyksiä sekä valintojakin? Ja sit ehkä se että autovalmistajille automaattiaski taitaa sit loppupeleissä olla halvempi kokonaiskuluissa olla autoon valita voimalinjaksi kuin manuaali vai onko?
Ecuhommahan on se helpoin osuus, testeillä näppästä aut->man ja lujaa ajoa
Tähdelliset: S211 270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240DTic, W123 220D (puretaan)
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Hei, kiitti vastauksista! Varsinainen syy, miksi edes aloin miettiä vaihtoa, liittyi "sivuääneen", jonka otaksuin kuuluvan juuri vaihteistosta. Ääni on ollut hieman laahaava ja kuulunut ainoastaan kiihdyttäessä. Vertauskohtana voisi pitää potkurikoneen ääntä kiitotien päässä (jolloin moottorin ohella kuuluu myös potkurin ääni). Olen arvioinut, että kyseinen ääni tulisi ns. momentinuuntimesta. Kiusalliseksi asian tekee se, ettei ääni kuulu aina, kuten kylmänä. Oma arvioni on, että ääni on "ylimääräinen". Mutta tällaiseen on varmasti vaikea ottaa kantaa...??
Sandtu72 kirjoitti: ↑Ke 12.04.2023 22:21
Hei, kiitti vastauksista! Varsinainen syy, miksi edes aloin miettiä vaihtoa, liittyi "sivuääneen", jonka otaksuin kuuluvan juuri vaihteistosta. Ääni on ollut hieman laahaava ja kuulunut ainoastaan kiihdyttäessä. Vertauskohtana voisi pitää potkurikoneen ääntä kiitotien päässä (jolloin moottorin ohella kuuluu myös potkurin ääni). Olen arvioinut, että kyseinen ääni tulisi ns. momentinuuntimesta. Kiusalliseksi asian tekee se, ettei ääni kuulu aina, kuten kylmänä. Oma arvioni on, että ääni on "ylimääräinen". Mutta tällaiseen on varmasti vaikea ottaa kantaa...??
Äänet hankalia kuvailla
mutta tarkista ensin kardanin kannatin