Vapaavirtaussuodatin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jyppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ti 13.05.2003 14:28
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: mielipide

Viesti Kirjoittaja Jyppe »

juha kirjoitti:Samalla vois katsoa meneekö siitä tuning vaahtomuovista läpi oravat käpyineen niinkuin täällä on kerrottu!!
K&N suodattimet eivät ole sitten mitään vaahtomuovia, taitavat nimittäin olla puuvillaa...

omassa Audissani (sori vaan) koitin em. suodatinta ja kyllä täytyy sanoa että se vaikuttaa... kaasuun reagointi ainakin on selvästi parempi.
ja mitä tuohon suodattavuuteen tulee niin K&N:t ovat öljyttyjä, joten tuskinpa niistä hirveästi pölyä pääsee läpi.

miinuksena (tai plussana?) on imuäänien voimistuminen todella paljon... diiseleissä varsinkin.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Herätetäämpä kaksi vuotta vanha topicci henkiin.

124:ssä on omaan koteloonsa heitetty J&R:n vapaavirtaussuodatin. Mitenkäs sen pesuprojekti hoituu ja mitä öljyä heitetään niskaan vai mitä tuo puhdistusöljy on? Pesusatseja kannattaa varmaan etsiä autotarvikeliikkeistä. :wink:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tuossapa lukemista kaikille vapariputsareita harkitseville.
http://home.usadatanet.net/~jbplock/ISO5011/SPICER.htm
Vaikutti päällisinpuolin aika pätevältä testiltä.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Enpä mene tehonlisäyksestä omassa autossani sanomaan, filtterin vaihdolla taitaa tulla enimmäkseen "psykologisia hevosvoimia", eli kun tietää vaihtaneensa jotain niin tottakai tehokin kasvoi. :lol:

Parempi murina lähtee kartiofiltterillä. 8)
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tuli tällainen aihe vastaan, kun hain tietoa. Osaisiko joku valaista, että millainen suodatusteho on tuollaisella öljykylpy suodattimella joita löytyy pystäreistä ja vanhimmista W123 malleista? Eli onko siinä sama homma, että päästää läpi noita hiukkasia? Eli onko paljon eroa W123:ssa suodattavuustehossa paperisuodattimella ja öljykylpyputsarilla?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Sen verran on tietoa, että minun entisellä 300D pystärillä oli ajettu 700tkm ennen ensimmäistä koneen avausta. Eikä ole mikään harvinainen tapaus, kuten kaikki tietää. Eli kyllä se öljykylpysuodatin on ihan riittävä siihen mottiin.

Kartiofilsulla saa siihenkin paremmat äänet. :wink:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Lisää lukemista asian tiimoilta, vaikuttaa aika vakavasti otettavalta sivustolta, yhteystiedot ja kaikki.
http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest2.htm
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Pohdiskelin vain, että toimisiko tuollainen öljykylpyputsari W123 turbokoneen kanssa, kun tuota originaaliputsaria voi olla aika vaikea käyttää pienten muutosten jälkeen. Ajattelin, että jos tuolla öljykylpyputsarilla olisi parempi suodatusteho kuin kartiosuodattimella, mutta antaakohan tuo öljykylpy tarpeeksi ilmaa koneelle? Turbokoneessa, kun on normaali W123 konetta suurempi suodatin. Eli kumpihan olisi tuolle koneelle parempi vaihtoehto, öljykylpy vai kartiosudatin? Ei tekisi nimittäin mieli ajaa tuota konetta väljäksi.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Itse vaihdoin green-filter putsarin originaalipaikalle ja eroa on;kulutus laski 0,32L/100km.Muutenkin rullaa vapautuneemmin.Onhan niissä filttereissä eroa..
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Täällä satakunnassa on yksi Audi S3: sen turbomoottori tuhottu vapaavirtaussuodattimella. Kului aivan väljäksi. Ei siitä sen enempää.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Himmel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:01
Paikkakunta: Kitee

Vapaavirtaussuodatin

Viesti Kirjoittaja Himmel »

Onko vaikutusta moottorin tehoihin? Kokemuksia..
Avatar
jouko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 06.12.2003 18:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia vapaasti hengittävästä ilmanputsarista?

Viesti Kirjoittaja jouko »

[quote="Timo S"]Jeps,

onko kukaan kokeillut/onko kenelläkään käytössä moinen härpätin? Mitenköhän toimii käytännössä :?:

Toimii "niin hyvin,että ainakin ilmamassamittarit hajoaa" kokemusta on eri merkkien moottoreista. Cdi sprinter uusi ilmamassamittari kesti 300km
eikä takuu korvannut uutta tilalle oli osunut jotakin mittaus elimeen. Eikä ollut
havaittavaa tehonlisäystä. Mielestäni ei kannata käyttää vakiomoottoreissa
toinenasia on virikoneet/kilpa autot. Joissa tarvitaan suuria ilmamääriä ja
koneeet avataan säännöllisesti.
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: Kokemuksia vapaasti hengittävästä ilmanputsarista?

Viesti Kirjoittaja JTY »

jouko kirjoitti:Jeps,

onko kukaan kokeillut/onko kenelläkään käytössä moinen härpätin? Mitenköhän toimii käytännössä :?:

Toimii "niin hyvin,että ainakin ilmamassamittarit hajoaa" kokemusta on eri merkkien moottoreista. Cdi sprinter uusi ilmamassamittari kesti 300km
eikä takuu korvannut uutta tilalle oli osunut jotakin mittaus elimeen. Eikä ollut
havaittavaa tehonlisäystä. Mielestäni ei kannata käyttää vakiomoottoreissa
toinenasia on virikoneet/kilpa autot. Joissa tarvitaan suuria ilmamääriä ja
koneeet avataan säännöllisesti.
Samaa kokemusta täältä, ilmamassamittari käyttökelvottomaksi vaparilla ja toisessa ilmamäärämittari jumiin.
Kyllä se kunnon kokoinen paperisuodatin on täysin riittäävä, yleensä pullonkaula on suodatinkotelon imuilmanputkessa joka on kutistettu/kuristettu.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 13:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Itsellä ollut omassa mersussa 1.5 v K&N:nän paneelisuodatin (öljyttävä). Hyvin on tähän asti ainakin ilmamassamittari kestänyt. Siitä ei huomattavaa tehon nousua tule. Kesän ajaksi ostin Apexin kartiosuodattimen ( kuiva suodatin) sillä ainakin äänestä tuli mukava murina ja toi ehkä hiukan tehojakin lisää. Talveksi meinasin vaihtaa taas K&N:nän panelin takaisin, kun ei ole tuo Apexi pestävä.

Volkkareissa on kuulemma mennyt muutamia ilmamäärämittareita, muuta jos jotkut öljyävät niitä suodattimiaan vaihteistoöljyllä ja muilla siihen kuulumattomilla aineilla, ei sitä tarvitse ihmetelläkkään.
Eli jos on herkkä ilmamassamittari, niin kannattaa käyttää kunnon öljyä!!!
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Itseasiassa jos on ilmamäärämittari, niin kannattaa ostaa sellainen suodatin jolla voi ajaa kuivanakin, ja öljytä se oikealla öljyllä oikein kevyesti.

Usein se mittari hajoitetaan liialla suodattimen öljyämisellä, tapahtuipa se sitten oikeanlaisella öljyllä tai ei.
Avatar
bandit_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: La 11.02.2006 21:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja bandit_ »

itse laitoin kyseisen vaparin w202 c180 bensaan....oikeestaan just tuon huoltovapauden takia...mitään ihmeempiä tehonlisäyksiä en ole kyllä huomannut imuäänet lähinnä kasvoivat..mut helppo hoitoinen...muistaa pestä kunnolla ja öljytä niin pitkä ikäinen vehe ja tuskin paskaakaan koneeseen imee sen enempää ku tuo perus kartiokaan.
Vastaa Viestiin