juha kirjoitti:Samalla vois katsoa meneekö siitä tuning vaahtomuovista läpi oravat käpyineen niinkuin täällä on kerrottu!!
K&N suodattimet eivät ole sitten mitään vaahtomuovia, taitavat nimittäin olla puuvillaa...
omassa Audissani (sori vaan) koitin em. suodatinta ja kyllä täytyy sanoa että se vaikuttaa... kaasuun reagointi ainakin on selvästi parempi.
ja mitä tuohon suodattavuuteen tulee niin K&N:t ovat öljyttyjä, joten tuskinpa niistä hirveästi pölyä pääsee läpi.
miinuksena (tai plussana?) on imuäänien voimistuminen todella paljon... diiseleissä varsinkin.
124:ssä on omaan koteloonsa heitetty J&R:n vapaavirtaussuodatin. Mitenkäs sen pesuprojekti hoituu ja mitä öljyä heitetään niskaan vai mitä tuo puhdistusöljy on? Pesusatseja kannattaa varmaan etsiä autotarvikeliikkeistä.
Enpä mene tehonlisäyksestä omassa autossani sanomaan, filtterin vaihdolla taitaa tulla enimmäkseen "psykologisia hevosvoimia", eli kun tietää vaihtaneensa jotain niin tottakai tehokin kasvoi.
Tuli tällainen aihe vastaan, kun hain tietoa. Osaisiko joku valaista, että millainen suodatusteho on tuollaisella öljykylpy suodattimella joita löytyy pystäreistä ja vanhimmista W123 malleista? Eli onko siinä sama homma, että päästää läpi noita hiukkasia? Eli onko paljon eroa W123:ssa suodattavuustehossa paperisuodattimella ja öljykylpyputsarilla?
Sen verran on tietoa, että minun entisellä 300D pystärillä oli ajettu 700tkm ennen ensimmäistä koneen avausta. Eikä ole mikään harvinainen tapaus, kuten kaikki tietää. Eli kyllä se öljykylpysuodatin on ihan riittävä siihen mottiin.
Pohdiskelin vain, että toimisiko tuollainen öljykylpyputsari W123 turbokoneen kanssa, kun tuota originaaliputsaria voi olla aika vaikea käyttää pienten muutosten jälkeen. Ajattelin, että jos tuolla öljykylpyputsarilla olisi parempi suodatusteho kuin kartiosuodattimella, mutta antaakohan tuo öljykylpy tarpeeksi ilmaa koneelle? Turbokoneessa, kun on normaali W123 konetta suurempi suodatin. Eli kumpihan olisi tuolle koneelle parempi vaihtoehto, öljykylpy vai kartiosudatin? Ei tekisi nimittäin mieli ajaa tuota konetta väljäksi.
Itse vaihdoin green-filter putsarin originaalipaikalle ja eroa on;kulutus laski 0,32L/100km.Muutenkin rullaa vapautuneemmin.Onhan niissä filttereissä eroa..
onko kukaan kokeillut/onko kenelläkään käytössä moinen härpätin? Mitenköhän toimii käytännössä
Toimii "niin hyvin,että ainakin ilmamassamittarit hajoaa" kokemusta on eri merkkien moottoreista. Cdi sprinter uusi ilmamassamittari kesti 300km
eikä takuu korvannut uutta tilalle oli osunut jotakin mittaus elimeen. Eikä ollut
havaittavaa tehonlisäystä. Mielestäni ei kannata käyttää vakiomoottoreissa
toinenasia on virikoneet/kilpa autot. Joissa tarvitaan suuria ilmamääriä ja
koneeet avataan säännöllisesti.
onko kukaan kokeillut/onko kenelläkään käytössä moinen härpätin? Mitenköhän toimii käytännössä
Toimii "niin hyvin,että ainakin ilmamassamittarit hajoaa" kokemusta on eri merkkien moottoreista. Cdi sprinter uusi ilmamassamittari kesti 300km
eikä takuu korvannut uutta tilalle oli osunut jotakin mittaus elimeen. Eikä ollut
havaittavaa tehonlisäystä. Mielestäni ei kannata käyttää vakiomoottoreissa
toinenasia on virikoneet/kilpa autot. Joissa tarvitaan suuria ilmamääriä ja
koneeet avataan säännöllisesti.
Samaa kokemusta täältä, ilmamassamittari käyttökelvottomaksi vaparilla ja toisessa ilmamäärämittari jumiin.
Kyllä se kunnon kokoinen paperisuodatin on täysin riittäävä, yleensä pullonkaula on suodatinkotelon imuilmanputkessa joka on kutistettu/kuristettu.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Itsellä ollut omassa mersussa 1.5 v K&N:nän paneelisuodatin (öljyttävä). Hyvin on tähän asti ainakin ilmamassamittari kestänyt. Siitä ei huomattavaa tehon nousua tule. Kesän ajaksi ostin Apexin kartiosuodattimen ( kuiva suodatin) sillä ainakin äänestä tuli mukava murina ja toi ehkä hiukan tehojakin lisää. Talveksi meinasin vaihtaa taas K&N:nän panelin takaisin, kun ei ole tuo Apexi pestävä.
Volkkareissa on kuulemma mennyt muutamia ilmamäärämittareita, muuta jos jotkut öljyävät niitä suodattimiaan vaihteistoöljyllä ja muilla siihen kuulumattomilla aineilla, ei sitä tarvitse ihmetelläkkään.
Eli jos on herkkä ilmamassamittari, niin kannattaa käyttää kunnon öljyä!!!
itse laitoin kyseisen vaparin w202 c180 bensaan....oikeestaan just tuon huoltovapauden takia...mitään ihmeempiä tehonlisäyksiä en ole kyllä huomannut imuäänet lähinnä kasvoivat..mut helppo hoitoinen...muistaa pestä kunnolla ja öljytä niin pitkä ikäinen vehe ja tuskin paskaakaan koneeseen imee sen enempää ku tuo perus kartiokaan.