Turbon laittoahan verrataan moottorin vaihtoon, eikö näin? Ja prosentteja tulee sen mukaan? Eli tässä on taas sellainen epäkohta, mikä pitäisi vetää EU tuomioistuimeen.
Suomen super viisaat virkamiehet väittävät ilmeenkään värähtämättä, että autossa on eri kone, kuin tehtaalta lähtiessä. Siis motin kylkeen on laitettu vain lisälaite ja se tekee moottorista toisen? EIi varmaan suomiautolla ei mikään ongelma prosenttien kanssa tule, mutta tämä suomen säälittävä touhu on......itku tulee. Kaikki ulkomaalaiset nauraa meille......
Mielestäni nykyään tuotuja ja "suomiautoja" koskevat samat prosenttisäännökset, koska EU-tuomioistuin totesi Suomen lainsäädännön tuontiautoja syrjiväksi.
En vieläkään käsitä tätä muutosprosenttihommaa. Ei edes ollut tuttu inssi, mutta ei omasta kotterosta mitään muutosprosentteja mennyt. A niin kuin ahdettu vain rekisteriotteeseen ja se siitä. Käviköhän peikkomainen flaksi vai miten tämä on selitettävissä? Vuosimallilla?
Pepekyy kirjoitti:Turbon laittoahan verrataan moottorin vaihtoon, eikö näin? Ja prosentteja tulee sen mukaan? Eli tässä on taas sellainen epäkohta, mikä pitäisi vetää EU tuomioistuimeen.
Suomen super viisaat virkamiehet väittävät ilmeenkään värähtämättä, että autossa on eri kone, kuin tehtaalta lähtiessä. Siis motin kylkeen on laitettu vain lisälaite ja se tekee moottorista toisen? EIi varmaan suomiautolla ei mikään ongelma prosenttien kanssa tule, mutta tämä suomen säälittävä touhu on......itku tulee. Kaikki ulkomaalaiset nauraa meille......
Mitenkäs jos vaihtaa isomman koneen ja turbottaa sen. Verrataanko sitä pelkästään moottorin vaihtoon eikä tuu enemmän prosentteja ku että turbottas vanhan koneen?
Yhtä paljon tulee prosentteja, koska moottorin vaihdon raja menee kanne vaihdossa, eli jos vaihdat kannen vanhaankin koneeseen katsoo valtiovalta koneen vaidetuksi, ja siitä pitäisi tulla lain mukaan merkintä papereihin ( mikäli katsastusmies ko asian huomaa)
JuhaE kirjoitti:tuttava laittoi vauxhall chevetteen ahtimen ja ei siitä mitään prosentteja tullut, eihän konetta vaihdeta vaan siihen lisätään ahdin.
kato topikki:
...vaan laki tulkitsee jälkiasennusturbon moottorin vaihdoksi.
toki jos ne prosenttirajat joskus ylittyisivät, ja jos asiaa ryhdytään oikeudessa puimaan niin silloin se kyllä korjataan se vääryys. Näin minulle sanottiin konttorilla.
Eli merkinnän iskevät kyllä mutta jos tiukka paikka tulee niin se pystytään osoittamaan että ahdin on pelkkä lisälaite.
Kumma juttu kyllä ettei se katsastusinssi merkinnyt jarruista mitään prosentteja vaikka laittoikin otteeseen merkinnän vaihdetuista jarruista.
Voihan olla että on myös inssistä kiinni merkitäänkö prosentteja vai ei. Ja tietenkin asiakkaan puhujan lahjoista...
adenauer300 kirjoitti:Yhtä paljon tulee prosentteja, koska moottorin vaihdon raja menee kanne vaihdossa, eli jos vaihdat kannen vanhaankin koneeseen katsoo valtiovalta koneen vaidetuksi, ja siitä pitäisi tulla lain mukaan merkintä papereihin ( mikäli katsastusmies ko asian huomaa)
Käytäntö katsatusasemilla vaihtelee paljon. Yleinen sääntö on ( en muuten tiedä mihin lakiin tämä perustuu ), ettei alle 10% muutosta kirjata rekisteriotteeseen, mutta muutama "yksityinen" konttori on jopa merkinnyt 5"% muutoksia otteisiin.
JuhaE kirjoitti:kysyin akelta sähköpostilla tuota turbon asennukseta tulevia prosentteja ja vastaus on tässä:
Hei,
turbon lisääminen rinnastetaan moottorin vaihtoon teknisessä mielessä.
Turbon lisäämisestä ei tule prosentteja, jos kanta-auton osuus ei vähene.
Olli Ahtola
AKE / Valvonta
että silleen ja eikun vaatimaan prosentit pois otteesta
No voi nyt sanonko mikä!
Taitaa olla näköjään aika lailla vapaat kädet noilla katsastusinsseillä.
Hyvä esimerkki tapahtuneesta kun soittelin kaverilleni joka toi myös autonsa ahdettavaksi Pro Turbolle, ja hänen autonsa katsastettiin kaksi viikkoa myöhemmin samaisella asemalla kuin omanikin ja hänellepä ei merkitty lainkaan prosentteja otteeseen.
Tosin inssi muutti hänelle auton 1+3 paikkaiseksi vanhan 1+4 sijaan vedoten siihen että turbokilkkeet toivat liikaa painoa autoon...
Tähän saatiin kyllä korjaus kun asiasta valitettiin myöhemmin, mutta onpahan hyvä osoitus "vallan" käytöstä.
VilleH kirjoitti:Jos kaipaat hyvää moottorinohjausboksia niin kannattaa harkita http://www.tatech.net/ on muuten huomattavasti parempi mitä esim hestec/haltec
Kyllä siinä nyt niin kävi että tuo Tatech tulee omaan autoon...
Tarvii auto viedä Ouluun joulun tienoilla jossa ruisku räätälöidään autoon ja käsittääkseni tammikuun alussa on varattu penkkiaika lopullisia säätöjä varten.
Eilen tuli jätettyä auto tuonne Ouluun ja sanoivat että kuukauden tai kahden päästä on valmis.
Suorasytytyksestä eivät osanneet vielä sanoa että laitetaanko vai jatketaanko auton oman virranjakajan käyttöä vielä, sillä mersu nyt ei tule ikinä kiertämään niin paljoa että olisi välttämätöntä vaihtaa.
Mielenkiinnolla odottelen jotta saa auton toimimaan oikein viimeisen päälle ja näkee sitten samalla ne todelliset tehot.
no niin, auto on nyt sitten saatu säädettyä lopullisiin säätöihinsä penkissä ja nyt kelpaa sitten ajella huolettomia kilometrejä mittariin, sen verran hyvin tuo uusi moottorinohjausjärjestelmä pelittää.
Ahtopaineisiin ei tällä kertaa sittenkään koskettu, eli ne pysyivät samana 0,4barina.
Ainakin vääntöä tuli mukavasti lisää ja tuntuisi myös bensankulutus pysyvän ihan kohtuurajoissa huolimatta siitä että bensaa ruokkii tällä hetkellä 4kpl ~400cc suuttimia.
Nyt onkin melkein se paikka että raja on piirretty tähän;
Ylittääkö raja ja astua loppumattomalle polulle virityksen suhteen vai tyytyäkö tähän tilanteeseen ja nauttia siitä että auto kestää käytössäni 365 päivää vuodessa ja on käyttöautoksi kohtalaisen ripeä.
Viimeksi muokannut Joni P., Ti 24.02.2004 14:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Moro! Tulipas tuossa katseltua ihan vierestä sun mersus säätöä. Ihan siistiä työtä näytti olevan.
Ite pitäisin auton noissa säädöissä. Onhan moottori kuitenkin perustaltaan ahtamaton ja suunniteltu liki puolta pienemmille tehoille. Näin siis jos haluaa pitää auton jokapäiväisessä käytössä.
Eri juttu jos haluaa hakea koneesta senkin viimeisen hevosen. Sitten pitää vaihtaa hukkaporttiin tiukempi jousi ja säätää ahtopaine juuri sille rajalle, ettei nakuta. Sitten arkikäytettävyys on kuitenkin mennyttä, koskaan ei tiedä millon männässä on reikä jne....
Hieno se coupe on kuitenkin tässä asussaan, vaikka dieselimiehiä olenkin.
Mersun oma kaasuläppä ei tykkää toimia sähköisen ruiskun kanssa, ei oikein huvita ajella kaupungissa ollenkaan kun läppäkoteloon muodostuva alipaine aiheuttaa sen että painettaessa kaasua poljin on pirun jäykkä ja kun sitä saa painettua edes hellästi, onkin jo kaasu pohjassa.
Ongelman muodostaa juuri se että mersun kaasuläppä on ilmeisesti eri asennossa siellä rungossa kuin normaalissa säköisellä ruiskulla varustetussa autossa ja näin ollen sinne läppärunkoon muodostuessa alipaineen, läppä ei aukea niin helpolla kuin "kunnon" ruiskujen kaasuläpät.
Oman kortensa tähän kekoon on myös lisännyt orggiksessa ilmamäärän jakaja, joka on varmaankin omalta osaltaan vaikuttanut siihen että tuo alipaine ei ole muodostanut ongelmaa.
Ratkaisu:
Vaihdettavaksi tulee vielä jonkun muun auton läppärunko ja kaasuläppä, todennäköisesti cossun, siinä on riittävän iso läppä.
Bensapumpun rele on mennyt jossain vaiheessa Oulussa hajalle ja vika ilmenee sillä että se ei katkaise ollenkaan bensansyöttöä. Eli pumppu jää jurruttamaan koko ajan tavaraa bensanpaineensäätimelle ja pumppu sammuu vasta kun avaa konepellin ja koputtelee relettä.
Ja olipahan hajonnut kaasuvaijerikin tuolla Oulussa kun oli vaijeri väännetty liian mutkalle juuri ennen kaasuläppää...
Nyt on jo tehty uusi väliaikainen läpän vivusto, mutta eipähän se kauaa tuossa tule olemaan, kun kerta koko läppärunko pitää vielä vaihtaa että pääsee nauttimaan muuten hyvin toimivasta ruiskusta.
Petri M. kirjoitti:Ootkos laskenut tuolle projektille millaista budjettia tähän saakka?
Äläs ny ole niin salamyhkäinen. Julistettakoon se nyt kaikille: Petri M. on pulttaamassa kompuraa ja IC:tä coupeensa.
Saa Maurikin vääntää turboruuvia pari kierrosta kireemmälle sen jälkeen -> Maukan propelli keräilee vielä paineita, kun kompura on jo sadan metrin päässä.
Petri M. kirjoitti:Ootkos laskenut tuolle projektille millaista budjettia tähän saakka?
Äläs ny ole niin salamyhkäinen. Julistettakoon se nyt kaikille: Petri M. on pulttaamassa kompuraa ja IC:tä coupeensa.
Saa Maurikin vääntää turboruuvia pari kierrosta kireemmälle sen jälkeen -> Maukan propelli keräilee vielä paineita, kun kompura on jo sadan metrin päässä.
Ei haittaa, tuolla syöpöllä ei sitten voi vetää kuin yksi kiihdytys ja taas on käytävä tankilla, meikä ajelee silloin taloudellisella dieselillä jo pitkällä...
Eikä noi bensat kestä edes tehoja, 250 hv:n jälkeen pitää jo laittaa alakertaa uusiksi (kertoi Demec kun aikanaan M103:n ahtamista kyselin).
Pasi M. kirjoitti:Äläs ny ole niin salamyhkäinen. Julistettakoon se nyt kaikille: Petri M. on pulttaamassa kompuraa ja IC:tä coupeensa.
Höpöjä...katselin vaan tuolta sporttiautosta että E30 325i bemariin saisi kompurasarjaa reilulla parillakymmenellä mummolla...voisi olla aika liukas peli tuolla varustuksella
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Bensapumpun rele on nyt uusittu, mutta ongelma ei korjaantunut.
Auto oikuttelee kahdella tavalla;
1. bensapumppu ei sammu ollenkaan ilman että relettä koputtelee
2. auto käynnistyy, mutta bensapumppu ei jää päälle --> auto sammuu 10sek jälkeen.
Ja tänään tuossa 8-tiellä meinasi käydä nolosti kun yhtäkkiä auto sammui bensan tulon loputtua. Auto sammuksiin ja uudestaan käymään--> matka jatkuu normaaliin tapaan.
On se hienoa kun on juuri taas kaikki omat ja lainatutkin rahat upotettu laitteeseen, mutta siltikään se ei toimi kunnolla
Joni P. kirjoitti:Bensapumpun rele on nyt uusittu, mutta ongelma ei korjaantunut.
Auto oikuttelee kahdella tavalla;
1. bensapumppu ei sammu ollenkaan ilman että relettä koputtelee
2. auto käynnistyy, mutta bensapumppu ei jää päälle --> auto sammuu 10sek jälkeen.
Ja tänään tuossa 8-tiellä meinasi käydä nolosti kun yhtäkkiä auto sammui bensan tulon loputtua. Auto sammuksiin ja uudestaan käymään--> matka jatkuu normaaliin tapaan.
On se hienoa kun on juuri taas kaikki omat ja lainatutkin rahat upotettu laitteeseen, mutta siltikään se ei toimi kunnolla
Tossa turbo vollessa oli vähän saman suuntaisia oireita, startatessa kyllä kävi mutta sammui heti kun lopetti. Virtalukonpohjassa oli jotain hämminkiä, ilmeisesti aikaa myöten kulunut. Se antoi kyllä startatessa herätteen pumpuille, muttei jättänyt niitä päälle starttauksen loputtua. Vaihoin pohjan toisesta pirssistä ja alko pelaamaan.
En tiä auttaako tämä sinua, mutta oli niin samantyylinen vika. Tosin volvossa