tgts kirjoitti:Homma meni ainakin vielä jokin aika sitten niin, että jos vaihdettujen osien määrä ylitti 50 prosenttia, meni autovero uudelleen maksuun. Se laskettiin uudesta vastaavasta autosta, joten summasta tuli tähtitieteellinen. Käsittääkseni auton piti läpäistä myös uuden auton päästö- ym. vaatimukset, joten käytännössä noista prosenttiongelmaisista tuli varaosa-autoja tai sitten menivät vientiin.
Nyt AKE:n sivuilla tätä koskeva sivu on päivityksessä, joten jotain muutosta on ilmassa. Kaiketi vanhoja muutaman tonnin autoja ei enää hirveästi kyttäillä. Mutta kyllä mua silti pelottaisi, jos tietäisin autossani olevan jotain hämärää alkuperäisten osien suhteen. Veron kai maksaa se joka on osat vaihtanut, mutta esson baarin mukaan on auton sen hetkinen omistaja voinut joutua maksumieheksi. Ainakin konttorilla pelottelivat kovin siihen aikaan kun ajelin korinvaihto-S123:lla.
Korjatkaa jos oli virheitä...
Jees , eli jos % menee yli 50, niin verohan siitä mätkähtää
Vero määräytyy uuden vastaavan auton hinnasta, eli tässä tapauksessa 220/230 C-mallin mukaan. Tästä uuden hinnasta saa kuukausikohtaisen vähennyksen ( 2006-1976 = noin 30 vuotta ), eli maksettavaksi jää noin 2500 - 5000€ ( pystyyhän sen suurinpiirtein laskemaan, jos vain jaksasisi ).
Veron maksaa se jonka omistus aikana autoa muutetaan, eli jos itse muutat ja viet konttorille , niin sinä maksat, jos taas autoa on jo muutettu, ja se huomataan katsastuksesessa on maksajan löytyminen jo vaikeampaa, joku jokatapauksessa maksaa.......
Auton ei tarvitse täyttää verotushetken pakokaasu/turvallisuus vaatimuksia, vaan se on oltava ko asioiden puolesta samanlainen kuin valmistumisvuosina, eli 1976-1985?