W123: Kovalla pakkasella esiintyvien äänien vakavuudesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla oli tosiaan vika mittarissa eikä vaijerissa.korjaantui vaihtamalla mittaria.mittarissa oli muutenkin vikaa kun matkamittari ei toiminut mutta eipä se ääni matkamittarista kuulunutkaan.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Tänään pyöräytin viikon reilun 30 asteen pakkasessa seisseen 230E:n tulille tunnin roikassa olon jälkeen. Helähti samalla sekunnilla käyntiin, ja yllätyksekseni oikein sivistyneesti. Akku jännitti lähinnä kun ei mitään tietoa siitä,minkäikäinen se on.

Hyvä näin, ja noista sivuäänistä, olin todella tyytyväinen sivuäänien vähyyteen, edellinen w123:seni 240D -83 oli sellainen melutoosa verrattuna tuohon.

Nykyinen ei rehellisesti entiselle w124 300D:lle häpeä äänimaailmaltaan. Ei äännä vaijerit, laatikko vaihtaa sievästi pakkasellaki, toki siellä on huippu öljyt. Nitinät on kanssa olemattomat, siksikin siisti ja aukomattoman oloinen toki sisältä on tuo nykyinen vanhus, että siellä on eristeet ja ruuvit oikeilla paikoillaan ja kauheilta kitinöiltä vältytään.

Myös HKPL4:lle annan tunnustusta, ei minkäänlaista tärinää ollut havaittavissa pitkän seisonnan jälkeen.

Näin, hyvissä fiiliksissa W123:een luottaen 8)
124.023
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

Kyllä 123 tuntuu olevan hyvä talviauto. Vähän pahaa teki iskeä oma 240D kadun varresta kylmiltään tulille -21'C:stä, mutta hyvinhän se meni, itse asiassa vain avainta näyttämällä ilman mitään sahaamista, ja kaikki pytyt heti mukana. Kaasua sai pari-kolme sekuntia ensin painaa aika syvälle jotta pysyi käynnissä, öljyt täyssynteettiset. Sitten taas yön yli roikan päässä ollut Valmet 502 ei jaksanut pyörittää. Outoa silleen, että vehkeessä on samanlainen ja -kuntoinen akku kuin mersussa, ja kone vain vähän isompi, 2.7 litraa. Starttien tehossa ehkä eroa kun johdotkin ok.

Voimansiirron kumityynyt tuossa 240D:ssä kovettuvat pakkasilla sellaisiksi, että etenkin 3-vaihteella veto päällä jostain takaa kuuluu jyrinää. Mitä kylmempää, sen kovempi ääni. Ehkä perämurikan kumin vois vaihtaa ainakin. Kaipa nuo äänet vanhaan - ja kyllä uuteenkin - autoon tulee, vaikkei mitään varsinaista vikaa olisikaan.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Olisikohan pyöränlaakeri menossa?

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Dunkelblau123 kirjoitti:^ ^ ^ Mietin vielä tuota omasta autostani kuuluvaa ääntä. Ihan kuin se kuuluisi edestä oikealta, pyörän kohdalta. Edellisinä talvina mitään vastaavaa ei ole esiintynyt. En ainakaan muista sellaista olleen vaikka pakkastakin on ollut -30 cels. joillakin reissuilla.

Aivan tajuton kissanraiskausääni, joka sitten häipyy kun on pari kilsaa ajellut. Alkaisikohan pyöränlaakeri tai sen rasvaus olla tiensä päässä? Jos näin on niin sitten sinne laitetaan samantien uudet laakerit ja jarrulevyt. Voi se olla jarrukilpikin kun laahaa pyörään mutta en kyllä usko että ne "eläisi" niin paljon pakkasessa.

Kenelläkään ollut/on samanlaista probleemaa?
Joo mulla huutaa tuossa 201sessä kanssa pyöränlaakeri tai joku muu, erona vaan ettei hurina loppunut edes 20 km ajon jälkeen. nyt auto on ollut vuorokauden lämpimässä tallissa ja kohta lähden kokeileen huutaako vielä vai oliko vaan vaseliinit kankeena
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Nyt olen ajanut kolmena päivänä noin 20 asteen pakkasella. Olen pitänyt webastoa 30 min päällä ennen lähtöä. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu, lämmöt nousee 80 asteeseen vaikka nokassa ei ole mitään pahveja.
Vaihteensiirto on kyllä melko kankea kovilla pakkasilla muutaman kilometrin. Mutta kun vaihtaa rauhallisesti alussa niin hyvin toimii. Joku neuvoi kerran, että laatikkoon täytyy laittaa täyssynteettiset automaattivaihteistoöljyt niin on sujuvampi vaihtaminen kylmillä-en ole kokeillut.
Ajan kovilla pakkasilla muutamat kilometrit aina erittäin rauhallisesti. Usein kolmosella noin kuuttakymmentä. Vaikka moottori on lämmin webaston käytön jälkeen niin perä ja vaihteisto on mielestäni syytä lämmittää rauhallisesti. Ja kuoppia vältän alussa kun iskarit ovat kylmät.
Jotkut ovat asentaneet kiertovesipumpun, kuten W124:ssa niin tulee lämmintä nopeammin sisälle-tuota voisi harkita itsekin.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: Olisikohan pyöränlaakeri menossa?

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

kuitsi kirjoitti:Joo mulla huutaa tuossa 201sessä kanssa pyöränlaakeri tai joku muu, erona vaan ettei hurina loppunut edes 20 km ajon jälkeen. nyt auto on ollut vuorokauden lämpimässä tallissa ja kohta lähden kokeileen huutaako vielä vai oliko vaan vaseliinit kankeena
Nyt on katsottu etujarrut läpi vanhempien tallissa. Löytyi niistäkin vikaa, nimittäin toisella puolella oli levyssä ruosteraita keskellä. Palat oli jäänny kantamaan yhteen uraan kun niitä ei oltu viistetty sisäreunasta. Tein rälläkällä viisteet paloihin ja kuvittelin että vika on hoidettu mutta paskanmarjat. Niin ja laakerit testasin perinteisellä heiluttelu menetelmällä, ei vikaa.

Lämpimästä tallista kun lähtee niin ei ole mitään ongelmia. Kun auto seisoo ulkona ajamatta ½ tuntia ja lähtee liikkeelle niin kissantappoääni alkaa kuulumaan ja lakkaa kun on vähän ajellut. Taitaa voitelu olla siis entinen täälläkin.

Semmoinen juttu tuli mieleen että voisiko tuo kuulua radiohäiriöiden poistajasta? Eikös se ole semmoinen hölmö metallinen lärpykkä? Perkele, epätietoisuus ahdistaa!
Luulisi että jos toi olisi itse laakerista kuuluva ääni niin se olisi jo entinen.
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

Tein tänään kokeen laitoin kello 6 aamulla kylmin hetki -28 115 3.0 käyntiin lähti sahaamatta hehkutus kaasu pohjaan joka sylinteri sytitti heti.
Luultavasti kone on vielä tiukka vaikka olen ajanut yli 150000km ja edellinen omistaja 94-2000 vuoteen autolla kilometrejä yli miljoona. Ajoin viikonloppuna noin 500km pakkasta 18-28 lämmintä aina sisällä kaikki lasit sulia jaksoi kulkea huippunopeutta noin 149 20 minuutin ajon jälkeen
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Nonni, nyt on sitte käyty vähän läpi alustaa. En oikein vieläkään tiedä mistä se ilkeä ääni tuli. Toimenpiteinä laitoin oikean etupyörän laakeriin lisää rasvaa ja ruiskautin hieman aseöljyä kardaanin kannatinlaakeriin. Nopeusmittarin vaijerinkin asettelin hieman paremmin, ties vaikka se olisi siitä johtunut.

Oikeassa takapyöränlaakerissa totesin olevan 1-2mm klapin vertikaalisuunnassa. Viimeksi kun laitettiin 3v sitten uusi laakeri niin monttööri totesi laakerin ulkokehän pyörähtäneen jossain vaiheessa navan sisällä. Tämän jälkeen on ajettu 50tkm joten laakeri ei voi olla entinen siinä ajomäärässä. Sen sijaan uskon että nyt pakkasilla laakerin rasvaus on muuttunut sen verran jäykäksi että se laakerin on mieluummin pyöritellyt ulkokehäänsä. Onneksi isot pakkaset meni ohi, kuntoon toi pitää silti laittaa ennen seuraavaa talvea.

Että semmonen diagnoosi tänään! Niin ja parempaa takaniveltä ja laakeripesää haetaan täältä mersufoorumista tälläostoilmoituksella. Rahaa palaa tähän autoiluun mutta tähän on jo alkanut tottumaan. Niin ja se melun aiheuttaja ei edes oikeastaan selvinnyt :shock:, teorioita on kyllä.
Vastaa Viestiin