Turbodiiselillä ei missään nimessä kannata ajaa vähillä ahdoilla, eli siis niin matalilla kierroksilla että ahtoja ei vielä ole. Saman kyllä huomaa vääntökäyrästä, paras hyötysuhde on max väännön alueella.
Mihin tämä perustuu ? Mielestänu kun kone on parhaimmalla hyötysuhde-alueella niin kierroksia on paljon normaalia enemmän ja tehoa tulee enemmän. Jotta saadaa tehoa tarvitaan polttoainetta, joten ruiskutuksen määrä kasvaa (oli sitten turbo tai ei). Mitä hitaammin kone käy sitä vähemmän polttoainetta ruiskutetaan vaikka kuormitustilanteet vaihtelevat.
Jos ajetaan niin pienillä kierroksilla,ettei ahdot nouse on samakuin ajaisi turbottomalla autolla. Turbo parantaa hyötysuhdetta, suuremman ilmamassan vuoksi. Nyky autoissa syöttömäärä säädetään ahtopaineen / ilmamassan perusteella, joten auto ei yksinkertaisesti kulje "ahdottomalla" alueella, mutta toisaalta max. vääntö alkaa jo niin matalilta kierroksilta että tuo mainitsemasi perustelu toteutuu.