Dieselissä merkittävä säästö välttämällä isointa vaihdetta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

woke kirjoitti:
Saul kirjoitti:
Cmeli kirjoitti:Heti kun on päässyt liikkeelle niin isoa pykälää silmään kun kone jaksaa pyörittää, moottorijarrulla kaikki rullaukset.
Ei taida mekaaninen pumppusysteemi ymmärtää laittaa syöttöä nollille moottorijarrutuksessa? Vai? Toinen juttu tietenkin uudemmissa.
Kyllä se toimii mekaanisissakin systeemeissä...
Nollakulutukselle ei varmaankaan mene mekaanisilla, vaan syöttää tyhjäkäyntimäärää (moottorijarrutuksessa).
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Cmeli kirjoitti:
Turbodiiselillä ei missään nimessä kannata ajaa vähillä ahdoilla, eli siis niin matalilla kierroksilla että ahtoja ei vielä ole. Saman kyllä huomaa vääntökäyrästä, paras hyötysuhde on max väännön alueella.
Mihin tämä perustuu ? Mielestänu kun kone on parhaimmalla hyötysuhde-alueella niin kierroksia on paljon normaalia enemmän ja tehoa tulee enemmän. Jotta saadaa tehoa tarvitaan polttoainetta, joten ruiskutuksen määrä kasvaa (oli sitten turbo tai ei). Mitä hitaammin kone käy sitä vähemmän polttoainetta ruiskutetaan vaikka kuormitustilanteet vaihtelevat.
Jos ajetaan niin pienillä kierroksilla,ettei ahdot nouse on samakuin ajaisi turbottomalla autolla. Turbo parantaa hyötysuhdetta, suuremman ilmamassan vuoksi. Nyky autoissa syöttömäärä säädetään ahtopaineen / ilmamassan perusteella, joten auto ei yksinkertaisesti kulje "ahdottomalla" alueella, mutta toisaalta max. vääntö alkaa jo niin matalilta kierroksilta että tuo mainitsemasi perustelu toteutuu.
Vastaa Viestiin