EX 190E:t (3v seikkailu tenavien kanssa loppui)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1320
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

En tiedä käsitinkö asian oikein,mutta kyllä öljynpaineitten pitää ollakin tapissa(3) silloin kun moottori ei ole vielä lämmennyt.Laskee sitten alaspäin reilun ajon jälkeen,asettuen
lopulta esim.2-2,5:een.Alemmatkin lukemat ihan ok,tiettyyn rajaan asti..ja ajossahan sen pitää ollakin aina 3:sessa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo muttakun auto ei oo ees käynnissä ja mittari on tapissa. Siinähän se ongelma juurikin on :) Ampasee heti tappiin kun virrat kääntää päälle.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1320
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Joo,niinhän se on,ettei normaalia.Varmaan löytyy ratkaisu tuohon ennenpitkää.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo, kun vaihtaa osat uuteen, ni viat tuppaa poistumaan ;)

Tänää revin ton Eberin ja vakionopeussäätimen pois. Molempien elektroniikka oli täynnä vettä. Tuhoon tuomittuja vehkeitä. Eberin vesipumppukaan ei pyöriny kuin väkivalloin. Samalla pesin konehuoneen ja siistiä jälkee tuli.

Joku tarjos mun volkkarista nii paljo et mun o pakko myyä se. Haluaa ilman ahdinta joten taitaa Eaton M45 vapautua mersua varten. Vaan mikäs siinä. Kaupasta saa oikein mersun "Kompressor" tarrakyltinkin! :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tänään tuli taas vietettyä aikaa tähtösen kanssa ja vetäsin Sonaxin tuotteilla auton puhtaaksi ja vahaan. Helkkarin hyvää jälkeä, pientä omakehua?

Maali oli vähän jo hapettunut ja ensin siis liuotinpesu kunnolla kahteen kertaan, sitten liuottimet pois shamppoolla. Kuivaus jonka jälkeen hiontavahalla pahimmat tummentumat pois. Taas shamppookäsittely ja taas kuivaus ja päälle kunnon vahakerros kahteen kertaan. Tuloksena oli se, että kärpänen laskeutuessaan liukastuu.

Hehe kokeilinpa sutimisominaisuuksia ja tuplaviivaa tuo piru suddaa. Hmm onkoha täs joku lukkoperä? Takaveto se auton pitää olla. Ajovalot on suorastaan loistavat... paljon paremmat kuin esim volkkarissa tai audissa.

Miks oon ollu näin kauan ilman mersua? Olin jo unohtanut... Sama kuin mun Honda CX500 ikiliikkujapärrä. Miksi en omistanut hondaa vuosiin? Honda 2 pyörästen mersu. CX500 = W123 :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

EGR venttiili!

GRR :evil: !!! Haluan sen pois. Mitä pitää huomioida? Kyseessähän on Ruotsiauto, niin siinä sellanen on + monta alipaineputkea. Riittääkö jos sen vain purkaa pois ja tulppaa putket?

Haullakin etsin ja löysin periaatteessa ohjeita, mutta eihä tääl kellää oo bensakonees sitä ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Oon nyt ajanu mersulla 3000km remonttien jälkeen ja 110-120 (epämukavin siksi että valtaosa kilometreistä tulee juuri tällä nopeudella ruotsin moottoriteillä) vauhdissa auto tärisee kuin renkaat olisi epätasapainossa mutta ne ei ole, ja kun kaasua höllää, se katoaa lähes kokonaan. Olisiko kardaanin tukilaakeri menoillaan?

E: sain Beckerin Trafficstar radionkin tuohon ja nyt ongelmana vain on koodi.... Radio on peräisin jostakin saksantuontiautosta ja koodia ei ole tallella. Radion omistaja osti uusimman beckerin navigointivehkeen tilalle. Miten saan tuon puukotettua toimivaksi? Nyt siinä lukee vain WAIT... eli kuinka kauan pitää odotella?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Pyh lensi Beckeri roskiin... puuttuihan siitä Y nappikin. JVC takas paikalleen.

Samalla kävin sovittelemassa remmiahdinta tuohon pellin alle ja hyvin tuo näyttää sinne mahtuvan alkuperäisen remmilinjan jatkeeksi laturin yläpuolelle.. Olispa taas kesäloma tai edes hitsausvehkeet täällä, niin saisi sen sinne jopa ruuvattua. Mahtaa tulla aika pitkä hihna siihen, lieneekö enää niin pitkiä olemassakaan standardina, ja mistäs tollasia kannattaisi kysellä? Volkkarissa oli Passatista hihna.

Kuviakin otin, muttakun kuvan lukijaa ei oo... Eli joutuu oottelemaan huomiseen kuvien kanssa.

E: Huutonetissä on täl hetkellä myytävänä Eaton M62 jos joku oli sellasesta kiinnostunut ;) Ei kuitenkaan ole mun enkä edes tiedä kenen. Lähtöhinta 450€
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jotain sovitteluu... kamera ei taho skulaa ku tippu 3 kerroksesta sepeliin. Taidan myös tuota topicin otsikkoa muuttaa pikkusen projektiin sopivaksi.

Kuvia
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kuukausi mennyt eikä mitään ole saanut aikaiseksi kun ollut kiireitä työssä. Volkkaristakin otti ja paloi venttiili ja mersu on siis saanut toimia työautona ja kilometrejä onkin tullut jo huimat 4500km katsastuksen jälkeen. Ei sinänsä paljon, muttakun ottaa huomioon että täällä on tiestöä vain parisataa kilometriä, niin... ;)

Tulipa kokeiltua kuinka kauan kestää mersussa bensavalon palaminen ja tuloksena 95km ja alkoi rykimään. Ei vielä ehtinyt sammua kun vähän kurvailin.

Auto toimii kuin 20v vanhan mersun sopiikin toimia, pientä hakua on ja ehkä vähän rykii joskus lämpimänä, mutta ei se menoa haittaa. Polttoainetta kuluu sopivasti alle 9l/100km, valtaosa kaupunkityyppistä kruisailua. Kertakaikkiaan kiva peli.

Öljyt tuli vaihdettua taas koneeseen kun 350tkm kierähti mittariin. Parempihan se onkin remontteeraamisen jälkeen vaihtaa pikkusen useammin. Vaihteisto ja perä kaipaa vielä uutta öljyä, mutta sen aika on sitten kun toi volkkari on taas ajelukunnossa. Syylärin huuhdoin huuhteluaineella ja käyntilämpötila putosi 90 paikkeilta 80 paikkeille. Täällä on hirvittävän kalkkinen vesi ja se on syyllinen myös volkkarin kehnoon tilaan. Pitää laittaa pullovettä, tosin ite pullotin vettä ruotsissa huoltsikalta 20 litran kanisteriin :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

7500km mittarissa ja Viiminenkin käyntihäiriö poissa. Tuuhninkia tuli laitettua ja siitä kuva täällä. Helmalevikkeet olisi kiva saada.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tuli vihdoin FOndmetallit postissa ja hinta kyllä vähän hirvitti. Ilmeisesti ne on vielä kaikenlisäksi ET11 (8Jx16H2E11) lukee vanteessa. Ja rengastus on 225/50-16 ja 245/45ZR-16. Kertokaas keino millä tuon tonne alle saa? Kumit ny joutuu uusimaan kuitenkin.

Noh pikkusen tässä hapettumia niistä poistelin kiillotustahnalla ja tulos on kyllä aika hyvä... Peiliä ei ole edes tarkoitus saada.

Kuvat

ennen
jälkeen
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Nonni! Ottipa mersusta ilmeisesti vesipumpun stefa tms ja hajosi kun nesteet tulee pihalle hihnapyörän takaa ja se hihnapyörä taas heittää vedet ympäri konehuonetta. Onko tyyris palikka uus pumppu vai voiko sellasen jopa peruskorjata jollakin stefasarjalla tms?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Sergey kirjoitti:Nonni! Ottipa mersusta ilmeisesti vesipumpun stefa tms ja hajosi kun nesteet tulee pihalle hihnapyörän takaa ja se hihnapyörä taas heittää vedet ympäri konehuonetta. Onko tyyris palikka uus pumppu vai voiko sellasen jopa peruskorjata jollakin stefasarjalla tms?
Lähetänkö pumpun? :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jubesta o tullu mun varaosien hovitoimittaja... Ja sitten rengasasiaan. Minkäslaiset kumit olis "hyvät"? matalat ku PERK pitää saaha noille 8 tuuman vanteille.

Ite oon funtsinu 205/40-16, 205/45-16 tai 215/40-16. Mikä olis sopiva kantavuustunnus, 84 eli 500kg? Ajattelin tilata ne tuolta www.rengas-online.com

Mietintöjä? mutuja? kehuja? Jollakin kuvia tommosista kumeista mersus?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Nonni nyt on sitten vesipumppu taas kunnossa.


Ja ilmeni heti perään toinen vika :D Auto oli 4 tuntia lämpimässä hallissa ja nyt käynti on kyllä niin röpötystä ku ikinä vaan voi olla, niin hallissa sisällä lämpimässä kuin ulkona pakkasessakin. Välil käy kunnolla joitakin sekunteja mutta pääosin käynti on alle 4000 kierroksilla kuin kone kävisi 2-3 sylinterillä. Hyvä että jaksaa tyhjäkäynnillä pysyy ja 20min ajelun jälkeen ei siis edes jaksakaan pysyä käynnissä. Käyntiin lähtee vain kaasu pohjassa, kylmänä (siis pakkasesta) vain lupaa, mutta ei starttaa. mikä on?

Tää märkä/korkeat hetkittäiset pakkaset-talvi ei kyllä ole ollut lainkaan ystävällinen mersua kohtaan. Eilen oli -23 ja tänään +3.

Suuttimista, kannattaiskohan mun vaihtaa isommat tuon ahtimen kanssa? Mitenkäs kone pelaa jos vaihdan isommat mutta en laitakaan ahdinta vielä? Siis jos noissa suuttimissa sitten sitä vikaa on niin siinähän ne samalla vaihtuisi.
Viimeksi muokannut Sergey, Pe 23.02.2007 13:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Olisko veikkauksia? vkl ja 2 päivää vapaata tulossa, ei jaksais koko vehjettä purkaa ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Meni Mersun ahtaminen ensitalveen... Koska juuri ostamani ahdin varastettiin ventosta keskellä kirkasta päivää. Volkkari veti pitemmän korren tiukempana rassina ja arpaonni siis suosi kansanautoa.

Hyvin toimii Golf 0,5bar paineella. EN jaksanu mitää välikuvia ottaa, en ees muistanut. Elikkä tehtyjä hommia: Uusi vesipumppu, Venton 90A laturi + kiinikkeet, moniurahihnaratas kampiakselin päähän Ventosta, ruisku käännetty 180 astetta, ahtimen putkia ja teline ahtimelle, klemmareita meni paljon. Kamerahan tietty oli MV asennossa :S mut kaipa noista näkee. 7 tunnin työ.

Kuva 1
Kuva 2
Ennen 1
Ennen 2
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

mulla ois muuten muuten II kopan golf gt menossa purkuun jos jotain osaa tarvit. löytyis ainakin gti/gt etulippa pikku puskureille ja punamusta takavalot, ne näyttäis hyvältä tuossa autossa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tulipas peurasta jauhelihaa ja samalla tenavasta meni African Democracy-maski ja vasen lamppu säpäleiksi, syyläri vuotaa ja konepeltikin vähä killillään... taitaa lokarikin olla pikkuse sisässä. Toi konepellin keskikiinnityskohta, sekö sitä peltiä vääntää vinksalleen/ylöspäin? Peurahan majoittui tuohon maskin reikään kokonaan sisään ja jouduin sen sieltä pois vetäsemään peura hulluna huutaen ulos, ja lopuksi viimeistelemään työ rautaputkella.

Hienot liekkimaalaukset... tosin ne o verta
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

Sergey kirjoitti:Tulipas peurasta jauhelihaa ja samalla tenavasta meni African Democracy-maski ja vasen lamppu säpäleiksi, syyläri vuotaa ja konepeltikin vähä killillään... taitaa lokarikin olla pikkuse sisässä. Toi konepellin keskikiinnityskohta, sekö sitä peltiä vääntää vinksalleen/ylöspäin? Peurahan majoittui tuohon maskin reikään kokonaan sisään ja jouduin sen sieltä pois vetäsemään peura hulluna huutaen ulos, ja lopuksi viimeistelemään työ rautaputkella.

Hienot liekkimaalaukset... tosin ne o verta
Nonni... :?
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Perkele kolmas peura 7kk sisällä. Jokapäivä niitä näkee tuol tien varressa. Tää sit tuli tielle.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Otitko liekkimaalauksesta kuvia? :D
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

en ottanu ku oli kiire töihi ja hinausauto mersun vei pois ja mä taksilla loppumatkan. Myöhästyin töist 5min.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kävin tänää kattelemassa pirssiä ja kolarin saldo on seuraava, vaihto/oikominen/maalaus:

Kaikki lamput ja vilkut
maski
syyläri
tuulitunneli
tuulettimen ropelli
suoja- ja katemuoveja
vasen lokasuoja
konepelti
se palkki jossa konepellin lukitus ja säätöruuvit on
puskuri
spoileri

Hinta: 150€ Vakuutuksesta :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ja nyt sitten virtaluikko jumahti... Toimii satunaisesti kun ränkkää kunnolla. Mikä ohjeeksi? Olisko jollai myydä uus (Miksei koko sarja jos hinnasta sovitaan), jos o ni privalla!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

Sergey kirjoitti:Ja nyt sitten virtaluikko jumahti... Toimii satunaisesti kun ränkkää kunnolla. Mikä ohjeeksi? Olisko jollai myydä uus (Miksei koko sarja jos hinnasta sovitaan), jos o ni privalla!
Osta uus lukko patruuna... Ei oo kallis. Kannattaa vaihtaa kun vielä "toimii" :wink:
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Avatar
Sampo N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 01.10.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Joo, se kannattaa vaihtaa heti! Kohta ei enää liiku mihkään ja sitten saat harrastaa poppakonsteja.

Itse vaihtotyö on kymmenen minuutin homma ja siinä ei kauheasti ihmeellisiä työkaluja tarvi. Jonkilaiset teroitetut pinnanpätkät ovat hyödyksi.

Öljyä sinne ei saa laittaa! Se on viimeinen voitelu. Haittojen kököt lähtee liikkeelle ja seuraavaksi tarvitaan tuurnaa ja moskaa. Tosin tämän varmaan tiesitkin jo.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

EI kai se oo pelkkää marmoritiskikamaa? Jos vaikka tarvikeliikkeest sais?
Sampo N. kirjoitti:Öljyä sinne ei saa laittaa! Se on viimeinen voitelu. Haittojen kököt lähtee liikkeelle ja seuraavaksi tarvitaan tuurnaa ja moskaa. Tosin tämän varmaan tiesitkin jo.
Joo tämän mä opin 123 kanssa joskus 90 luvun alus :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Kyllä niitä Motonetistä tms. saa. Uudet avaimet siihen tulloo mukaan noissa tarvikkeissa, eli yksiavainsysteemi häviää siinä samalla.

Jos haluaa säilyttää yksiavainsysteemin niin sitten marmoritiskille tai uusi lukko ammattilaisen sarjoitettavaksi.
Vastaa Viestiin