W124 virtalukko särkyi!!
Itse käytin irroittamiseen kahta noin kahden tuuman rautanaulaa työnnettyinä niihin reikiin
Jämähtäneen lukon saattaa saada pyörimään kun naputtelee sitä mustaa murtosuojakuorta samalla kun vääntää lukkoa auki radioasentoon. Tämän vinkin sain Vehon teknisestä neuvonnasta ja kas kummaa se toimi. Otti tosin puolisen tuntia ennen kun lukko lähti liikkeelle mutta helpompaa kun koko pesän hajottaminen.
Eli 2 cm x 4 cm keppi sitä holkkia vasten ja vasaralla toiseen päähän nakutellen samalla kun toisella kädellä (tai apumiehen kädellä...) litistää avainta sitä keppiä vasten ja pyörittää.
Jyrki
Jämähtäneen lukon saattaa saada pyörimään kun naputtelee sitä mustaa murtosuojakuorta samalla kun vääntää lukkoa auki radioasentoon. Tämän vinkin sain Vehon teknisestä neuvonnasta ja kas kummaa se toimi. Otti tosin puolisen tuntia ennen kun lukko lähti liikkeelle mutta helpompaa kun koko pesän hajottaminen.
Eli 2 cm x 4 cm keppi sitä holkkia vasten ja vasaralla toiseen päähän nakutellen samalla kun toisella kädellä (tai apumiehen kädellä...) litistää avainta sitä keppiä vasten ja pyörittää.
Jyrki
avaimenperä
kannattaa ottaa kaikki turha paino pois avain nipusta ni pidentää käyttö ikää paljon 

Murtokokemuksia
***ttu joo, pitihän se mullekkin sattua. Auto seisoi viikon kylmässä tallissa ja hyvin tähän asti toiminut lukko sanoi sopimuksen irti varoitamatta. Ei kääntyny aivain nolla asennosta yhtään mihinkään! Ei vaikka naputteli lukkorunkoa ja renklas avainta... kun olin jo luopunut toivosta niin laitoinpa vähän öljyä lukkoon, se oli viimenen niitti ja hyvä jotta avain tuli sieltä enää ulos. Siinä se lahna oli keskellä pihaa pyörät linkussa ja ratti lukossa...
Murtautumisohjeet w124:seen lyhykäisyydessään (tai miten mä sain sen käyntiin...):
Verhoilu pois lukkosylinterin ympäriltä. Pikkurälläkällä missä on jo pieneksi kulunut katkaisulaikka halkaisin murtosuojan siististi varoen alumiinirunkoa. Halkeaa nätisti loppuun asti kun ajaa rälläkällä spriraalimaisesti niin saa leikattua holkin halki ilman että tulee naarmuakaan siihen alumiinirunkoon. Murtosuoja on niin sikakovaa rautaa jotta ajoin rälläkän kanssa siitä pois sentin siivun jollon se lähti kivuttomasti pois. Sitten vaan lievää väkivaltaa käyttäen haitat helvettiin yksi kerrallaan meisselillä, tämän jälkeen auto lähtee käyntiin meisselin kanssa vääntäen. Loppusiivous on vielä tekemättä, loput rojut pitäs jollain kaivaa pesästä että saa uudet osat upotettua paikalleen...
Murtautumisohjeet w124:seen lyhykäisyydessään (tai miten mä sain sen käyntiin...):
Verhoilu pois lukkosylinterin ympäriltä. Pikkurälläkällä missä on jo pieneksi kulunut katkaisulaikka halkaisin murtosuojan siististi varoen alumiinirunkoa. Halkeaa nätisti loppuun asti kun ajaa rälläkällä spriraalimaisesti niin saa leikattua holkin halki ilman että tulee naarmuakaan siihen alumiinirunkoon. Murtosuoja on niin sikakovaa rautaa jotta ajoin rälläkän kanssa siitä pois sentin siivun jollon se lähti kivuttomasti pois. Sitten vaan lievää väkivaltaa käyttäen haitat helvettiin yksi kerrallaan meisselillä, tämän jälkeen auto lähtee käyntiin meisselin kanssa vääntäen. Loppusiivous on vielä tekemättä, loput rojut pitäs jollain kaivaa pesästä että saa uudet osat upotettua paikalleen...
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Tommi M kirjoitti:Kuinka tarkka tuo tapin paksuus on? Onko tuossa joku jippo että tarvii olla vinoksi hiotut päät vai käykö aivan suorat ohuet raudan pätkät?juhape kirjoitti:
Totta tosiaan. Tappien paksuus kiinnostaa ja tuo hiotun pinnan suunta irroituksessa.
Uusi pesä odottaa hanskalokerossa kun vain vanhan saisi irti.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Virtalukko jumissa/korjattuna
No niin, täältä kun luin näitä kauhutarinoita, kävihän se itsellekin sitten.Eilen ei meinannut enää lukko kääntyä starttiin millään, kun vihdoin sain konheen käyntiin, ei avainta enää saanut pois lukosta.
Pelkurina menin paikalliseen merkkihuoltoon ja vaihtoivat ; siis kumman lukkopesän vai patruunan? Se osa, missä avain on oli jätetty jäljelle (ja toki toimii nyt kokeilun jälkeen).Nyt sitten on oviin oma avain ja virtalukkoon oma.
Vaihdettiinko siis lukkopesä vai "patruuna"?Ja tämänkö lukkosepät pystyis sarjoittamaan uudelleen, ettei kaksia avaimia tarvittaisi?
Maksoinko itseni kipeäksi, lasku oli 94, 50e?
Ihmettelee: J-PK
Pelkurina menin paikalliseen merkkihuoltoon ja vaihtoivat ; siis kumman lukkopesän vai patruunan? Se osa, missä avain on oli jätetty jäljelle (ja toki toimii nyt kokeilun jälkeen).Nyt sitten on oviin oma avain ja virtalukkoon oma.
Vaihdettiinko siis lukkopesä vai "patruuna"?Ja tämänkö lukkosepät pystyis sarjoittamaan uudelleen, ettei kaksia avaimia tarvittaisi?
Maksoinko itseni kipeäksi, lasku oli 94, 50e?
Ihmettelee: J-PK
Re: avaimenperä
Tää on täysin totta. Itselläni ei ole kuin pelkkä avain..ne painot siinä avaimen jatkeena syövät sitä lukkoa...riviit kirjoitti:kannattaa ottaa kaikki turha paino pois avain nipusta ni pidentää käyttö ikää paljon
Mika
Re: Murtokokemuksia
Ei tarvi kauheasti siivota jos ottaa sammutuspeitteen ja laittaa siihen kohtaan mihin kipinäsuihku tulee. Ja sammutuspeitehän ei siitä mihinkään kulu, vaan sen voi taitella takaisin pakkaukseen rälläköinnin jälkeen ja seinälle roikkumaan...juha kirjoitti:***
Verhoilu pois lukkosylinterin ympäriltä. Pikkurälläkällä missä on jo pieneksi kulunut katkaisulaikka halkaisin murtosuojan siististi varoen alumiinirunkoa. Halkeaa nätisti loppuun asti kun ajaa rälläkällä spriraalimaisesti niin saa leikattua holkin halki ilman että tulee naarmuakaan siihen alumiinirunkoon. Murtosuoja on niin sikakovaa rautaa jotta ajoin rälläkän kanssa siitä pois sentin siivun jollon se lähti kivuttomasti pois. Sitten vaan lievää väkivaltaa käyttäen haitat helvettiin yksi kerrallaan meisselillä, tämän jälkeen auto lähtee käyntiin meisselin kanssa vääntäen. Loppusiivous on vielä tekemättä, loput rojut pitäs jollain kaivaa pesästä että saa uudet osat upotettua paikalleen...
Voi per**** autossa avaimet paikoillaan ja nyt hallille vaihtaan lukko. Virtalukko ei suostunu pyörähtään huoltikanpihasta ja otin pihet ja väkivaltaa niin lähti. Onneks olen katellu täältä juttuja lukosta ja hommasin jo aikasemmin lukon valmiiks
Tarkistin vaan nyt et miten se irtos siitä pesästä...
Nyt kai mopo pölliin et saa pinnoja
No kai siihen joku muukin sopii niihin reikiin...



Mercedes Sprinter 906.
Re: Murtokokemuksia
Juu, loppusiivouksella tarkoitin loppuromujen kaivamista ulos lukkorungosta. Jostain syystä lukkopesä ei lähtenyt pinnojen kanssa ulos vaikka haitat oli poistettu ja runko kääntyi ok -> oli saanut murrossa siipeensä joten jouduin sahaamaan lukkoesän halki lukkorungon sisällä katkaistulla rautasahan terällä.. Kipinät lensi suoraan kojelaudan sisään ja siellä ovat vieläkin, siinä vaiheessa oli ***tuskäppyrä sen verran korkea jottei mahdollinen autopalo ollut ollenkaan huono vaihtoehto ajatuksissaniMikaVeee kirjoitti:Ei tarvi kauheasti siivota jos ottaa sammutuspeitteen ja laittaa siihen kohtaan mihin kipinäsuihku tulee. Ja sammutuspeitehän ei siitä mihinkään kulu, vaan sen voi taitella takaisin pakkaukseen rälläköinnin jälkeen ja seinälle roikkumaan...juha kirjoitti:***

Niin että vaihtakaa vaan se lukko ennenkuin napsahtaa ...

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Joo lukko vaihdettu ja ei tarvinu pöllii mopoakaan
Vanhat pyörän pinnat törkkäsin reikiin ja nykäsin avaimesta jolloin tuli avain pois sieltä lukosta. No leatherman oli siinä niin sillä avaimenreikään ja vetoja ja nitkuttelua niin lähti pois. Aika väljä oli lukko kun avainki lähti virtaasennossa nykäsemällä ulos... En pinnoihin tehny mitään viilauksia vaan laitoin suoraan vaan reikiin. En kyllä huomannu et olis temppuillu aikasemmin lukko vaan kertalaakista meni.

Mercedes Sprinter 906.
Moi !
[quote="Landman"]Joo lukko vaihdettu ja ei tarvinu pöllii mopoakaan :lol: Vanhat pyörän pinnat törkkäsin reikiin ja nykäsin avaimesta jolloin tuli avain pois sieltä lukosta. No leatherman oli siinä niin sillä avaimenreikään ja vetoja ja nitkuttelua niin lähti pois. Aika väljä oli lukko kun avainki lähti virtaasennossa nykäsemällä ulos... En pinnoihin tehny mitään viilauksia vaan laitoin suoraan vaan reikiin. En kyllä huomannu et olis temppuillu aikasemmin lukko vaan kertalaakista meni.[/quote]
No niin, nyt tämäkin iski. Ihme juttu, lukko vaihdettu 4.5 v sitten.
Avainnippu on kyllä aika iso ja vaikuttaa kulumiseen niin kuin joku jo totesikin.
Avain ei mene oikein sujuvasti reikään, vara-avain sujahtaa hieman paremmin.
Rattilukko ei loksahda joka kerta päälle kun avaimen vetää pois.
Pitääkö tuota purkaa tuota verhoilua, (joku kumitötsä siinä näkyy ympärillä olevan) , että lukon saa vaihdettua?
Muutenhan tuo on aika suoraviivainen, avain radioasentoon, pinnat sisään, avaimesta kiinni ja veto ulos, ja uus tarkasti samaan asentoon, eikö?
Auto on W124 250 D -90
t jone
[quote="Landman"]Joo lukko vaihdettu ja ei tarvinu pöllii mopoakaan :lol: Vanhat pyörän pinnat törkkäsin reikiin ja nykäsin avaimesta jolloin tuli avain pois sieltä lukosta. No leatherman oli siinä niin sillä avaimenreikään ja vetoja ja nitkuttelua niin lähti pois. Aika väljä oli lukko kun avainki lähti virtaasennossa nykäsemällä ulos... En pinnoihin tehny mitään viilauksia vaan laitoin suoraan vaan reikiin. En kyllä huomannu et olis temppuillu aikasemmin lukko vaan kertalaakista meni.[/quote]
No niin, nyt tämäkin iski. Ihme juttu, lukko vaihdettu 4.5 v sitten.
Avainnippu on kyllä aika iso ja vaikuttaa kulumiseen niin kuin joku jo totesikin.
Avain ei mene oikein sujuvasti reikään, vara-avain sujahtaa hieman paremmin.
Rattilukko ei loksahda joka kerta päälle kun avaimen vetää pois.
Pitääkö tuota purkaa tuota verhoilua, (joku kumitötsä siinä näkyy ympärillä olevan) , että lukon saa vaihdettua?
Muutenhan tuo on aika suoraviivainen, avain radioasentoon, pinnat sisään, avaimesta kiinni ja veto ulos, ja uus tarkasti samaan asentoon, eikö?
Auto on W124 250 D -90
t jone
Suojat pois siitä lukon ympäriltä ja sitten avain virtaasentoon ja pinnat reikiin. Suojat lähti mulla ainakin vetämällä ulos vaan ja vähän meisselillä avittamalla. Joo sitten samassa asennossa takas uus lukko. Pinnat pitää sattuu sitten oikeelle puolen niitä peltihakasii et ne nousee ylös ja pääsee lukko tuleen ulos. Sen kyllä huomaa ku alkaa liikkuun lukko et ne pinnat olis oikeen...uudesta lukosta hyvä kattoo mallia kun hankkii sen eka ja niinku mulla oli varalla jo 

Mercedes Sprinter 906.
Avain pitäisi saara rarioasentoon että saa ne tapit lykättyä pohjaan asti.Kaverilla kävi nii et se oli ottanu avaimen pois ja kääntäny rattilukkoon nii siinä vasta hommaa oli vaihtaa...Rattiputkeen rälläkällä viilto et sai nastan kolosta pois.Ja se työkalu,kelpaa vaikka sopivan paksuinen juotostanko.
MB-Toys for a big boys...
C 250D elegance
Ex. 300D W124
C 250D elegance
Ex. 300D W124
Kuinka tarkka tuo tapin paksuus on? Onko tuossa joku jippo että tarvii olla vinoksi hiotut päät vai käykö aivan suorat ohuet raudan pätkät?
Moi !
Pyörän pinnasta tulee hyvä tappi , on helppo työstää. Viistotus ainakin yläpuolella lukkoon päin, alapuolella en tiedä onko merkitystä. Epäilen, että
mopon pinna on liian paksu.
Ei ollut paha homma vaihtaa, muovi lipare kumeineen irti, lähtee meisselillä vääntämällä alareunasta, virtalukko radioasentoon , piikit reikiin niin syvälle, että tuntuu selvä vaste kun se lukitusjousi taipuu, sitten avaimesta vetämällä ja nitkuttelemalla lukko irti . Se musta murikka tulee mukana. Sitten avain rattilukkoasentoon ja pois. Nyt sitten murikan sisältä se vanha pesä pois, uusi avainpesä murikan sisälle ja avain taas radioasentoon. Pinnat tietty paikalleen. Kohdistus onnistuu esim mustan murikan loven ja lukkopesän ulokkeen keskinäisellä asennolla. Sitten vaan hökötys pinnoineen kaikkineen paikalleen ja pientä nitkutusta niin kloks., peitekilpi paikalleen ja homma on valmis.
Alkuperäinen lukko on suoraansanottuna paskaa tekoa. Siinä on se peitelevy
mikä pitää haitat kasassa, kiinni semmosella tapilla, mulla ainakin heilui se
peitelevy aika lailla ja sehän päästää ne haitat likkumaan tuhoisin seurauksin.
Oma lukko oli tosiaan vaihdettu v 2000 ja autolla on ajettu noin 130tkm sen jälkeen ja lukko oli jo ihan suhku. Osat lenkotti toisiinsa nähden miten sattuu. Miksi ne tämmöisiä tekee ??
t jone2
W124 250D-90
Moi !
Pyörän pinnasta tulee hyvä tappi , on helppo työstää. Viistotus ainakin yläpuolella lukkoon päin, alapuolella en tiedä onko merkitystä. Epäilen, että
mopon pinna on liian paksu.
Ei ollut paha homma vaihtaa, muovi lipare kumeineen irti, lähtee meisselillä vääntämällä alareunasta, virtalukko radioasentoon , piikit reikiin niin syvälle, että tuntuu selvä vaste kun se lukitusjousi taipuu, sitten avaimesta vetämällä ja nitkuttelemalla lukko irti . Se musta murikka tulee mukana. Sitten avain rattilukkoasentoon ja pois. Nyt sitten murikan sisältä se vanha pesä pois, uusi avainpesä murikan sisälle ja avain taas radioasentoon. Pinnat tietty paikalleen. Kohdistus onnistuu esim mustan murikan loven ja lukkopesän ulokkeen keskinäisellä asennolla. Sitten vaan hökötys pinnoineen kaikkineen paikalleen ja pientä nitkutusta niin kloks., peitekilpi paikalleen ja homma on valmis.
Alkuperäinen lukko on suoraansanottuna paskaa tekoa. Siinä on se peitelevy
mikä pitää haitat kasassa, kiinni semmosella tapilla, mulla ainakin heilui se
peitelevy aika lailla ja sehän päästää ne haitat likkumaan tuhoisin seurauksin.
Oma lukko oli tosiaan vaihdettu v 2000 ja autolla on ajettu noin 130tkm sen jälkeen ja lukko oli jo ihan suhku. Osat lenkotti toisiinsa nähden miten sattuu. Miksi ne tämmöisiä tekee ??
t jone2
W124 250D-90
Raision Veholla uusi lukkosarja (kahden etuoven lukot, takakontin lukko ja virtalukko) valmiiksi sarjoitettuna avaimineen yht. 266 euroa (w124) + päälle oma työ.Daimler kirjoitti:Virtalukko vaihdettu ja veho rokotti seuraavasti:
virtalukon patruuna vaihto 26,46
lukkosylinteri 75,00
lukon sarjoitus 42,05
avain 15,00
yht.158,51 euroa.
Melkeen tuo tuli tolleen halvemmaksi kuin ostaa erilliskappaleena kolme erillistä lukkoa sarjoituksineen päivineen.
Takakontin lukko meni uusiks kun yritettiin saada lukkoa toimimaan aseöljyn, koputtelun ja mun apukonstien välillä. Jäi sulkemisasentoon eli ei tarvinnut kuin pistää avainta pesään, pikkasen kääntää ja naks, iloisesti ovet meni luukkoon.
Apukuskin ovessa on vain joku suoja päällä, ei ollenkaan lukkopesää.
Kuskin ovilukko vaan avaa ovet.
Takakontin lukon tuli vaihdettua eilen. Kuskin ovilukon vaihto onkin sitte toinen asia, sillä avainta ei saa käännettyä oikealle 60 asteen vinkkeliin ja saisi siten vapautettua lukkosepän. Joutunee "kuorimaan" kermat päältä ja menemään pintaa syvemmälle. Lähdemme kohta "operaatiota" suorittamaan.
Virtalukko toimii toistaiseksi hyvin ja toimii ihan eri avaimelle, joten se saa vaihtoa odotella. Hanskalokerikon lukon voisi tietty ohimennen vaihtaa uuteen niin ei tarvitse ihmetellä, mikä avain siihen kuuluu.
Tjooh, otettiin kuskin ovesta verhoilut pois, mutta turhaa työtä tuli tehtyä. Ei verhoilua välttämättä tarvitse saada pois, auttaa tietenkin näkemisessä. Sattumalta vaan nylkytettiin avainta lukossa, käännettiin sitä mustaa muovi(?)reunaa .. öö.. johonkin suuntaan ja niin "plups" pulpahti lukkopatruuna tjsp käteendealer kirjoitti:Oviverhoilu pois ja rautasahan terällä lukkopatruunan tappi poikki niin irtoaa.

Pari tuntia tuohon meni kylläkin aikaa, mutta nopeemmin meni apukuskin ovi... tietenkin

Takakontin lukkokaan ei ollut mikään suurempi ongelma, kunhan sai vaan patruunan tjsp ensiksi otettua pois kokonaan ja laitettua takasin. Ai hitto, pitäisköhän mun vanhoina päivinäni vielä opiskella auton korjaajaks ja nimenomaan vanhojen Mersujen korjaajaks

Nyt voi taas tyytyväisin mielin jättää autonsa lukittuna lähes mihin tahansa lähes milloin tahansa

Pitäisiköhän minunkin alkaa pelkäämään mitä seuraavaksi tapahtuu ja pistää uutta kehiin äkkiä? Muutaman kerran on nimittäin tullut vastaan pieni virtalukon temppuilu. Kaikki toimii muuten mallikkaasti, mutta puhallin ei toimi kun temppuilu alkaa!
Ensimmäisellä temppukerralla käytin autoa sammuksissa ja toisella kerralla puhallus lähti taas toimimaan kun vähän kääntelin (en rattilukolle asti
) avainta ajon aikana.


Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial