124 latausbrobleema

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Lataus

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka,

Historiaa:
Ensin vaihdoin akun ja temppuilu jatkui niin vaihdoin laturinkin. Tilanne
parani mutta ei kunnolliseksi ja uusikaan laturi ei jaksa ladata tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla lataa.

Tilanne:
Akku on ihan ok, latasin juuri sitä erillisellä laturilla ja hyvältä näyttää napa
jännite>> eli akku on huomisen ajoon valmis. Olen melkein 99% varma että
laturi vika, koska kaikki kaapelit katsottu>> ja resistanssit ovat pieniä
kaapeleissa. Otan viikolla laturin auki ja yritän etsiä viallista osaa sieltä...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

G280E kirjoitti:
Jarno.v kirjoitti:Kumma homma...

sinne laturin D+:aan ei pitäs mennä virtaa kuin startatessa ja sammuksissa
.
Näinköhän?
no juu ei.... sinne menee virta silloin ku virta on päälle kytkettynä virtalukosta...
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

miksu.80 kirjoitti:
G280E kirjoitti:
Jarno.v kirjoitti:Kumma homma...

sinne laturin D+:aan ei pitäs mennä virtaa kuin startatessa ja sammuksissa
.
Näinköhän?
no juu ei.... sinne menee virta silloin ku virta on päälle kytkettynä virtalukosta...
No joo, siis tietenkin virrat pitää olla päällä, mutta tarkoitin että käydessä virtaa ei pitäis mennä laturin D+:aan, eikä tulla sieltä pois.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Lataus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

capriceman kirjoitti:Moikka,

Historiaa:
Ensin vaihdoin akun ja temppuilu jatkui niin vaihdoin laturinkin. Tilanne
parani mutta ei kunnolliseksi ja uusikaan laturi ei jaksa ladata tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla lataa.

Tilanne:
Akku on ihan ok, latasin juuri sitä erillisellä laturilla ja hyvältä näyttää napa
jännite>> eli akku on huomisen ajoon valmis. Olen melkein 99% varma että
laturi vika, koska kaikki kaapelit katsottu>> ja resistanssit ovat pieniä
kaapeleissa. Otan viikolla laturin auki ja yritän etsiä viallista osaa sieltä...
mitta ne diodisillan diodit... ei siellä oikeastaan muualla vikaa voi olla koska se lataa kierroksilla... mikäs muuten on tyhjäkäynninkierrosluku???
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

laturi

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka,

Vanhasta laturista mittasin diodit ja ne on ok eli johtaa toiseen suuntaan ja toiseen ei... Huomenna vois avata uuden laturin ja katsoa sitä...
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Perttu K kirjoitti:Kyllä tämä vaikuttaa vahvasti diodivialta...
Olen samaa mieltä. Toisessa kulkuneuvossani oli samoja oireita eikä säätäjän vaihtaminen auttanut mitään. Toinen, toimivaksi todettu laturi nosti jännitteen yli 14 V.
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: laturi

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

capriceman kirjoitti:Moikka,

Vanhasta laturista mittasin diodit ja ne on ok eli johtaa toiseen suuntaan ja toiseen ei... Huomenna vois avata uuden laturin ja katsoa sitä...
Mitenköhän mittasit?
Siellä on kolme paria diodeita sillassa. Jos mittasit ulostulonaovoista, niin mittasit sillan, et yksittäisiä diodeita. Vaikka virta näyttäisikin kulkevan oikeaan suuntaa, niin silti jopa 2 vaihetta voisi olla pimeänä.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
count
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2003 19:02

Viesti Kirjoittaja count »

Laitahan laturia senverran "atomeiksi" (=pitkät sidepultit auki)että pystyt mittaamaan diodit (sekä kentästä ja sillasta) yksitellen ,tuo ulostulonavoista mittaaminen ei tosiaan riitä vaan on mentävä pintaa syvemmälle aivankuten asiantuntija Jorma edellä kertoo...kyllä sieltä lopulta se "todellinen" vika löytyy !
Talvella olisi hyvä olla tuo 14,6 V:n säädinhiilipaketti ...ei muuten keitä akkua ja latautuu nopeammin täyteen eikä se kyllä katkoajolla koskaan tule täyteen...
55 A:n laturit ovat kyllä aika pieniä virrantuotoltaan kun verrataan tyhjäkäyntilatausvirtaa...jää tosiaan vain muutamiin ampeereihin...varsinkin jos on kulunut hihnapyörä ja vanha kiilahihna luistamassa...onkos oikeantyyppinen hihna ettei vain pohjaisi jolloin luistaa varmasti !
Harmillista vain ettei näissä uudemmissa eemeleissä ole edes kunnollista volttimittaria ,joka kertoisi edes latausjännitteen...pitää varmaan etsiä hyvä DVM (=digitaalinen volttimittari) ja asentaa itse .
Mittaa myös tuo roottorin vastus ...on jotain 3,9....4,3 ohmin luokkaa.
Akun lepojännite (=ilman kuormaa mitattu)antaa vähän suuntaa akun kunnosta eli n. 12,7 V =100% varaustila ja 12,4 V= 75% , 12,2 V=50 % jne...varsinainen kuormitusmittaus kertoisi sitten jo enemmän.
Jo -18 asteen pakkasessa käytettävissä on vain puolet akun nimellisestä kapasiteetistä eli 100 Ah:n akku on ainoastaan 50 Ah eikä siitä tosiaan vanhasta akusta puheenollen enää liian montaa käynnistystä tehdä.
Akuissa on eroja niin kylmälatausvirran vastaanottokyvyssä (jää yleensä muutamiin ampeereihin lämpötilasta riippuen) kuin maksimikäynnistysvirroissa että Ampeeritunneissakin eli siinäpä soppaa akun valitsijalle onkin jo riittävästi erikoisakuista puhumattakkaan kun siihen lisätään vielä erilaiset mittaus-standardit niin ...avot
Starttaillaan...
345 # 650
Vastaa Viestiin