Oliks järkee vai ei (SL > SLK) ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Janivaa kirjoitti:...-Räyhäkkäämpi takavaimennin...
Suosittelen 320-koneen yhteyteen samanlaista viritystä kuin "ruumisautossamme": Click.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Janivaa kirjoitti:Tavaratilahan noissa on melko pieni, mutta kyllä sinne varakalsarit ja Visa aina mahtuu.
Aina kun tulee puhetta SLK:n tavaratilan pienuudesta, on meikäläisen pakko heittää siihen väliin sellainen tosiasia että minä sain SLK:hon mahtumaan mm kilpapyörän+kisa- tai treenimatkoilla tarvittavat kassit ym ym, joten kyllä SLK:hon mahtuu muutakin kuin Visa ja varakalsarit, kyse on vain siitä viitsiikö sitä tavaraa sovitella sinne kyytiin.. :)
Jopa katto alhaalla tuli niitä reissuja heitettyä,tosin silloin fillari piti pakata matkustajan paikalle..mutta katto päällä fillari oli siis takatilassa.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

jva kirjoitti:...kyse on vain siitä viitsiikö sitä tavaraa sovitella sinne kyytiin..
Erittäin hyvin puhuttu jäsen jva:lta.

Joitain vuosia sitten suomalaisen keskiarvoperheen nuppiluku (isä, äiti ja 1,7 lasta) mahtui mk1-Fiestaan. Ja lopuksi takapenkin keskipaikalle hyppäsi vielä lehmän kokoinen koira. Matka mummolaan meni silti oikein mukavasti. tavaratilassa oli rojua aika piukkaan pakattuna, mutta kokolailla kaikki mahtui kyytiin ja luukkukin meni kiinni: Click

Evoluutio tuskin neljännesvuosisadan aikana on ollut niin hurjaa, että ihmisien (tai koirien) keskikoko olisi kasvanut dramaattisesti. Tästä huolimatta, edellä olevan linkin takana kuvatun rytmiryhmän siirtäminen isovanhempien luokse viikonlopun viettoon edellyttää vuonna 2007 vähintään E-Mersu-farmaria - todennäköisesti jotain tila-autoa.

Jaa miksikö? No siksi, että absoluuttisesti kaiken tulee mahtua peräkonttiin ja kaiken tulee mahtua sinne ilman lastaus järjestyksen miettimistä (eikä rantapalloa voida tyhjentää ennen lastaamista).


Nimim. Muuttotalkoissa SLK:lla


PS. Niksi-Pirkka - "SLK on erittäin näppärä viherkasvien kuljettamisessa. Kun laittaa katon alas ja limoviikunan kuljetuksen ajaksi etupenkille, lehdet tulevat samalla pyyhityksi pölyistä ja hämähäkinseiteistä." :wink:
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Janivaa kirjoitti:
Pari sanaa ajettavuudesta.
Puheet siitä että 170 SLK on tarkka kaikenlaisille alusta muutoksille, pitänee valitettavasti paikkansa! Kerkesin ajamaan vajaa paritonnii, kunnes ruuvasin H&R'n alustasarjan ja tietenkin matalimmilla säätökumeilla. Tietenkin meno muuttui paljon jämäkämmäksi ja omaan makuun paremmaksi, mutta mutta.. Kyllä se nyt paremmin ne urat löytää ja tuntuu välillä että autoa olis ohjattava kaikenaikaa.
Tämä tietenkin vain niillä tieosuuksilla joilla uria on silmin huomattavissa. Muutaman kerran olen päässyt ajamaan pitempään juuri vedettyä pintaa, niin voi sitä ajonautintoa.
Käytin auton nelipyörä suuntauksessa, mutta ei sillä tietenkään olut mitään ajoon parantavaa merkitystä. Tai ainakaan en huomannut.
Lisäksi nyt alla pyörii täysin vakiot 16" alumiinivanteet, mutta uudet 19" ovat jo matkalla kotia kohti. Ajettavuus 8.5+9.5 tuumasilla tuskin siitä liioin paranee. Tämän kaiken olin jo lukenut tältä ja amerikan foorumeilta, mutta ulkonäöstä on vain "kärsittävä". Pääasissa ajelen vain lyhyitä siirtymisiä kahviloitten välillä, joten mua en ota niistä sen suurempaa ressiä. Kaiken voi sitten palauttaa entiselleen, jos auton uusi omistaja joskus niin tahtoo.

Äänet tuossa V6 koneessa ovat aika mahtavat. Ovat kyllä melkosen herrasmiesmaiset, eli ääntä tulee vasta sillon kun kiekkaviisari ohittaa +3000 rajan. Ehkä omaan makuuni liiankin vaisut alakierroksilla. Tulevaisuudessa saattaakin taaimmainen vaimennin vaihtua, johonkin avarampaan (äänekkäämpään) malliin.



Tavaratilahan noissa on melko pieni, mutta kyllä sinne varakalsarit ja Visa aina mahtuu.
Ehkä jättäsin kuitenkin Euroopan kiertueen väliin, tai sitten on lähdettävä yksin. =)


Seuraavat tuuninki muutokset ajattelin toteuttaa lähiaikoina:

-Vanteet, jotka jo tulossa. Aika näyttää pidänkö, vai tuleeko tilalle 18" kiekot.
-Kromikaaret (turva)
-Windbolkkeri, se WSA 2000 tai sitten se pleksinen, johon saa raapustettua vaikka mitä. Ebayn kautta löytyy kyllä.
-Räyhäkkäämpi takavaimennin

Voin suositella kyllä muillekin, jotka haluaa kesäksi avoroadsterin. Kattoalhaalla se vasta pääsee oikeuksiinsa.
Päivitän sitten sitä mukaa, kun aihetta on.

-J-
Tämä ajettavuuskysymys on ilmeisesti aika pitkälle kiinni muutoksista alustassa ja aivan hiton paljon riippuu oman kokemukseni mukaan myös rengaspaineista ajokäytös. Renkaan mallillakin on toki osuutensa ajokäytökseen: esim. omat talvirenkaani Nokian Hakkapeliitta 2 tuntuvat suosituspaineilla melkoisen lurjuille, mutta rengaspainetta nostamalla ongelma vähenee erittäin paljon, lähes kokonaan pois. Varmaankin vielä paremmin toimisi jotkut "Keski-Eurooppalaiset" talvirenkaat esim. Michelinit (joko nastoilla tai kitkoina, kuitenkin itse nyt takavetoisen auton kanssa vielä nastoja olen suosinut turvatakseni etenemiskyvyn myös kaupungin kiillottuneilla risteysten jää/lumi-pinnoilla, muuten varmasti kitkat olisivat kyllä mukavammat). Kesärenkaissa olen pitänyt nyt paineita 3.0-3.2 bar ja tuolla välillä on ollut hyvä kompromissi, ei liian kovalle tunnu mutta etenee paljon suorempaan auto, kun pyöränkulmat kohdallaan, niin hyvällä asvaltilla mene kuin juna. Toki leveillä matalaprofiilirenkailla jonkin verran vetelee pahoissa urissa, mutta se nyt "kuuluu asiaan", eikä tämä ilmiö ainakaan itseäni häiritse juuri lainkaan, tärkeintä on että auto kulkee suoraan eikä sitä tarvitse jatkuvasti paimentaa jollain pienillä ratin korjausliikkeillä. Ainakin tuolla alkuperäisellä AMG-lisävarustepaketin rengas/vanne-koolla (etu 225/45 17*7,5"ET37, taka 245/40 17*8,5"ET30) ja Bilstein Sprint + Eibach Pro Kit -alustalla ja oikein säädetyillä rengaskulmilla (ainakin muuten Vianorin tietokannassa AMG-alustaiselle autolle eri arvot kuin vakiolle, olen itse säädättänyt AMG-alustan mukaan) ja kovilla esim. 3.2 bar rengaspaineilla auto menee suoraan ja melkein kuin juna. Siltikin muuten pieni ero havaittavissa on ainakin tuulisemmalla kelillä ajaako katto auki vai kiinni. Katto auki tuntuu menevän vielä hieman vakaammin ja suorempaan, ilmeisesti lisääntynyt ilmanvastus vaikuttaa asiaan siten että kulkee vakaammin (huomasin kesällä katon auki pitämisen lisäävän 100-120 km:n nopeudessa kulutusta noin litralla per 100km)? Lisäksi huomasin renkaiden merkin ja mallin kohtalaisen paljon myös vaikuttavan ajettavuuteen: vanhat Marangoni Linea Zeta -renkaat kun vaihdoin kesän lopulla Nokian NRY -renkaisiin, niin tuntui että ohjaus muuttui hivenen epämääräisemmän ja pehmeämmän tuntuiseksi, tarkkuus ohjauksessa hivenen väheni, mutta toisaalta uraherkkyys väheni myös hieman taas. Ero oli pieni, mutta selvästi havaittavissa.

Itse pidän samaten oman 230K -äänistä erittäin paljon, itselläni on autossa tuo AMG:n loppupönttö eli "AMG Endschalldämpfer" tuplaulostulolla. En tiedä möriseekö vakio pakoputkisto samalla lailla, mutta tietääkseni senkin äänet on viritetty melko urheilullisiksi. Matalilla kierroksilla äänet ovat mukavan murisevan pörisevät ja esim. ajaessa katto auki rakennuksen vieressä kaikuu yllättävän mahtavat murinat matalillakin kierroksilla. Kierroksia nostaessa ja polkiessa nopeasti vauhtia lisää tuntuu katto auki että äänet ovat kuin moottoripyörässä, erittäin upeat! WSA-2000 muuten vähentää tuon äänen kuulumista yllättävän paljon matalissa kaupunkinopeuksissa hieman polkaistaessa, se ehkä ainoa "negatiivinen" asia siitä.

Jos haluat lisäpörinää niin varmastikin varteenotettava vaihtoehto olisi tuo AMG:n takapönttö:

"AMG Endschalldämpfer
oval, zweiflutig

SLK 320, ab 03/00 B6 603 0807"

WSA-2000 on erittäin hyvä ja mahtavasti toimiva windblocker. Se asentuu napakasti ja pysyy paikallaan kuin valettu, uskomattoman jämäkkä ja laadukas tuulisuoja, joka myös toimii erittäin hyvin aina moottoritienopeuksiin asti eikä haittaa näkyvyttää taaksepäin oikeastaan lainkaan. Osta se ihmeessä jos aiot autolla herkutella katto auki kuten asiaan kuuluu.

Ehkä autolla myös onnistuisi muuten kahden hengen Euroopan-matka katto aukikin jopa jos ostaisi nämä, kunnon Gran Turismo katto auki vaan :)

http://chrome-tec.de/catalog/product_in ... f1d57e6f87
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Vastaa Viestiin