
123:n 300d jyristää!!?
Samaa mieltäromuroope kirjoitti: Näissä 5-sylinterisissä manuaaleissa on suuria ongelmia voimansiirron värähtelyjen suhteen.
Se johtuu moottorista johtuvista värähtelyistä ( heijastusvaikutuksista ) aksiaalisesti voimansiirtoon. Moottori on itse tasapainossa, mutta kampiakselilta siityvät värähtelyt osuu juuri vaihteiston laipan ja kardaanin liittymäkohtaan.
Mitä suurempi halkaisijaltaan ja painavempi värinävaimennin on, sitä parempi tasapaino saadaan aikaan.
Automaateilla ei ole tätä ongelmaa, koska turbiini ja automaattivaihteiston nestekierrot kompensoivat värähtelyn.


"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Tämä ei ole ihan vastaava solmupiste kuin moottoritekniikassa, koskaPetri K kirjoitti:Samaa mieltäromuroope kirjoitti: Näissä 5-sylinterisissä manuaaleissa on suuria ongelmia voimansiirron värähtelyjen suhteen.
Se johtuu moottorista johtuvista värähtelyistä ( heijastusvaikutuksista ) aksiaalisesti voimansiirtoon. Moottori on itse tasapainossa, mutta kampiakselilta siityvät värähtelyt osuu juuri vaihteiston laipan ja kardaanin liittymäkohtaan.
Mitä suurempi halkaisijaltaan ja painavempi värinävaimennin on, sitä parempi tasapaino saadaan aikaan.
Automaateilla ei ole tätä ongelmaa, koska turbiini ja automaattivaihteiston nestekierrot kompensoivat värähtelyn.Sieltä löytyy nyt se paljonkin keskustelua herättänyt solmupiste
vaihteiston akseslistot ja kardaani pyörii omassa syklissä.
Luulin jo aluksi, että Petri K on tullut järkiinsä. Samaa mieltä kyllä ollaan, että värähtely aiheuttaa tässäkin tapauksessa solmupisteen, joka on kompensoitava värinävaimintimella!
Automaatissa momentinmuunnin varmaan tehokkaasti estää herätteen johtumisen voimansiirtoon. Miten mahtaa olla 2-massaisen vauhtipyörän kanssa. Tuleeko värähtely läpi?romuroope kirjoitti: Näissä 5-sylinterisissä manuaaleissa on suuria ongelmia voimansiirron värähtelyjen suhteen.
Se johtuu moottorista johtuvista värähtelyistä ( heijastusvaikutuksista ) aksiaalisesti voimansiirtoon. Moottori on itse tasapainossa, mutta kampiakselilta siityvät värähtelyt osuu juuri vaihteiston laipan ja kardaanin liittymäkohtaan.
Mitä suurempi halkaisijaltaan ja painavempi värinävaimennin on, sitä parempi tasapaino saadaan aikaan.
Automaateilla ei ole tätä ongelmaa, koska turbiini ja automaattivaihteiston nestekierrot kompensoivat värähtelyn.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Moniventtiilitekniikan Mersun moottoreissa on tuo vulganoitu kumimassa vauhtipyörässä. Sillä on eliminoitu värähtelyjä sekä korjattu ns. kenguruilmiötä liikkeellelähdössä.( siis manuaalivaihteisena)paloviita kirjoitti:Automaatissa momentinmuunnin varmaan tehokkaasti estää herätteen johtumisen voimansiirtoon. Miten mahtaa olla 2-massaisen vauhtipyörän kanssa. Tuleeko värähtely läpi?romuroope kirjoitti: Näissä 5-sylinterisissä manuaaleissa on suuria ongelmia voimansiirron värähtelyjen suhteen.
Se johtuu moottorista johtuvista värähtelyistä ( heijastusvaikutuksista ) aksiaalisesti voimansiirtoon. Moottori on itse tasapainossa, mutta kampiakselilta siityvät värähtelyt osuu juuri vaihteiston laipan ja kardaanin liittymäkohtaan.
Mitä suurempi halkaisijaltaan ja painavempi värinävaimennin on, sitä parempi tasapaino saadaan aikaan.
Automaateilla ei ole tätä ongelmaa, koska turbiini ja automaattivaihteiston nestekierrot kompensoivat värähtelyn.
Nyt on hieno seurata keskustelua kun ollaan asian ytimessä. Kun aikanaan aloitin kardaaniongelmien ratkaisemisen 2004 vai oliko aiemmin niin 5-sylinteriset manuaalit tyrmättiin kokonaan-vaihda autoa/automaatiksi/aina ne jyristää yms. Tarjottiin ongelmien syyksi myös väljät laatikot ja perät. Nyt haetaan oikeasti ratkaisuja ongelmiin-hyvä!
Alussa vähän ehkä uskoinkin noihin juttuihin, mutta sitten tuli hetki jolloin koitin vastaava autoa kuin minulla. Siinä toimi kaikki niinkuin pitää ja ei jyrissyt edes nelosella 40km/h ja siinä autossa oli 300 D, manuaali ja vielä oma perä (3,46). Eli yhdistelmä toimii kuin palikat kunnossa. Sitten vielä kun ajelin jyrräävällä autolla niin ajattelin, että ei helvetissä tehdas ole voinut tällaista laitetta päästää myyntiin, jos jyrinä on tällaista uutenakin.
Ongelman ratkaisu on kuitenkin lähempänä kuin luuleekaan. Jos osan nimi on värinänvaimennin niin eikö se kerro jo paljon? Ja jos se painaa selvästi enemmän ja on halkaisijaltaan suurempi kuin W124:sessa niin kai silläkin on joku tarkoitus. Hienosti ollaan osattu ymmärtää tuollaiset asiat siis jo aikoja sitten ja saatu viisipyttyinenkin manuaali toimimaan komeasti. Silloin on värinäongelmia ratkoneet miehet olleet viisaita. Nostan hattua! Ei näitä asioita tunne enää nykyään juuri kukaan. Luetelkaa minulle W123/W124 -viisisylinteristen dieselmoottoreiden ja kardaanin omaavien autojen lisäksi muita autoja joissa 5-sylinteriä ja takaveto (eli kardaani)? Värinänvaimennin on sitäpaitsi yksi kiitollisimpia korjauksia, sillä rikkinäinen tai liian pieni vaimennin tekee autoilusta helvetin ja oikealla ja ehjällä osalla auto on kuin taivas. Ero oikeasti sellainen, että ei voi uskoa noin pienen rauta/kumimötin saavan aikaan noin suuren vaikutuksen! KARDAANIT KUNTOON!
Alussa vähän ehkä uskoinkin noihin juttuihin, mutta sitten tuli hetki jolloin koitin vastaava autoa kuin minulla. Siinä toimi kaikki niinkuin pitää ja ei jyrissyt edes nelosella 40km/h ja siinä autossa oli 300 D, manuaali ja vielä oma perä (3,46). Eli yhdistelmä toimii kuin palikat kunnossa. Sitten vielä kun ajelin jyrräävällä autolla niin ajattelin, että ei helvetissä tehdas ole voinut tällaista laitetta päästää myyntiin, jos jyrinä on tällaista uutenakin.
Ongelman ratkaisu on kuitenkin lähempänä kuin luuleekaan. Jos osan nimi on värinänvaimennin niin eikö se kerro jo paljon? Ja jos se painaa selvästi enemmän ja on halkaisijaltaan suurempi kuin W124:sessa niin kai silläkin on joku tarkoitus. Hienosti ollaan osattu ymmärtää tuollaiset asiat siis jo aikoja sitten ja saatu viisipyttyinenkin manuaali toimimaan komeasti. Silloin on värinäongelmia ratkoneet miehet olleet viisaita. Nostan hattua! Ei näitä asioita tunne enää nykyään juuri kukaan. Luetelkaa minulle W123/W124 -viisisylinteristen dieselmoottoreiden ja kardaanin omaavien autojen lisäksi muita autoja joissa 5-sylinteriä ja takaveto (eli kardaani)? Värinänvaimennin on sitäpaitsi yksi kiitollisimpia korjauksia, sillä rikkinäinen tai liian pieni vaimennin tekee autoilusta helvetin ja oikealla ja ehjällä osalla auto on kuin taivas. Ero oikeasti sellainen, että ei voi uskoa noin pienen rauta/kumimötin saavan aikaan noin suuren vaikutuksen! KARDAANIT KUNTOON!
Helat on asennettu, ja pettymys on karmaiseva!
EI mitään vaikutusta!!
Pooreja käänsin pykälän toiseen suuntaan ja nyt ei enään vavista yli 80 vauhdissa, eli siltäosin parani, mutta muuten ei ollenkaan!!
Onko Kalajoen lähellä yritystä joka vaihtais sen ristinivelen, kun se on ainoa vanha osa koko roskassa. (Ylivieskassa Huoltokeskus Lintonen??)
Ei anna luonto periksi jättää tähän
Jos jollakin on jäänyt se kunnossa oleva alkup. värinänvaimennin nurkkiin niin saa todellakin tarjota!! Ja onko purkaamoita tiedossa mistä kannattaa kysyä???
Mikä on muuten sen vaimentajan ulkohalkaisija, että voi varmistaa osan oikeanlaisuuden jos se jostain löytyy?
EI mitään vaikutusta!!
Pooreja käänsin pykälän toiseen suuntaan ja nyt ei enään vavista yli 80 vauhdissa, eli siltäosin parani, mutta muuten ei ollenkaan!!
Onko Kalajoen lähellä yritystä joka vaihtais sen ristinivelen, kun se on ainoa vanha osa koko roskassa. (Ylivieskassa Huoltokeskus Lintonen??)
Ei anna luonto periksi jättää tähän

Jos jollakin on jäänyt se kunnossa oleva alkup. värinänvaimennin nurkkiin niin saa todellakin tarjota!! Ja onko purkaamoita tiedossa mistä kannattaa kysyä???
Mikä on muuten sen vaimentajan ulkohalkaisija, että voi varmistaa osan oikeanlaisuuden jos se jostain löytyy?
Jaaha..ompa taas erikoinen ratkaisu vauhtipyörässä. Mutta se onkin Amerikan vientimalli. Ei ole itselleni tullut vastaavaa vastaan.paloviita kirjoitti:Satakaksneloseni ei ole moniventtiilimoottorilla eikä 2-massavauhtipyörässä ole kumia, vaan kaksi toisiinsa nähden laakeroitua vauhtipyörää ja välissä jouset välittämässä momenttia.
Hienosti varmaan toimii, mihin se on tarkoitettukin.
Ristiniveltä en vaihtais ennenkun oksentaa osat tielle, persiiks se menee kuitenkin suurimmalla osalla sen vaihtajista. Tarvikkeena saa italiassa tehtyä värinänvaimenninta 300d:hen joka on ulkonäöltään vastaava kuin alkuperäinenkin mutta kumi on erillaista ja toimii yhtä huonosti kun pienempi c-sarjan vaimentajakin...PTracing kirjoitti:Helat on asennettu, ja pettymys on karmaiseva!
EI mitään vaikutusta!!
Pooreja käänsin pykälän toiseen suuntaan ja nyt ei enään vavista yli 80 vauhdissa, eli siltäosin parani, mutta muuten ei ollenkaan!!
Onko Kalajoen lähellä yritystä joka vaihtais sen ristinivelen, kun se on ainoa vanha osa koko roskassa. (Ylivieskassa Huoltokeskus Lintonen??)
Ei anna luonto periksi jättää tähän
Jos jollakin on jäänyt se kunnossa oleva alkup. värinänvaimennin nurkkiin niin saa todellakin tarjota!! Ja onko purkaamoita tiedossa mistä kannattaa kysyä???
Mikä on muuten sen vaimentajan ulkohalkaisija, että voi varmistaa osan oikeanlaisuuden jos se jostain löytyy?
Veholta saa koko etupätkää uutena, siinon oikea vaimentaja ja muut. Harkinnan arvoinen vaihtoehto, tietysti saahan sen hinnalla 5,5 kpl noita tarvikelimppuja mutta aikansa kun niitä taikinoi niin huomaa että koko etupätkän vaihtaminen olis ollu halvin vaihtoehto. Nimimerkillä muutaman tonnin harjotellu ja kantapään kautta opeteltu.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
1) ristiniveltä ei kannata vaihtaa. Vai löydätkö siitä jotain vikaa?PTracing kirjoitti:Helat on asennettu, ja pettymys on karmaiseva!
EI mitään vaikutusta!!
Pooreja käänsin pykälän toiseen suuntaan ja nyt ei enään vavista yli 80 vauhdissa, eli siltäosin parani, mutta muuten ei ollenkaan!!
Onko Kalajoen lähellä yritystä joka vaihtais sen ristinivelen, kun se on ainoa vanha osa koko roskassa. (Ylivieskassa Huoltokeskus Lintonen??)
Ei anna luonto periksi jättää tähän
Jos jollakin on jäänyt se kunnossa oleva alkup. värinänvaimennin nurkkiin niin saa todellakin tarjota!! Ja onko purkaamoita tiedossa mistä kannattaa kysyä???
Mikä on muuten sen vaimentajan ulkohalkaisija, että voi varmistaa osan oikeanlaisuuden jos se jostain löytyy?
2) Joltain löytyy varmaankin oikea värinänvaimennin
3) Keskityshelojen vaihto ei auta jos vanhat olivat hyvät-tai kenties tärinä pieneni jos niissä olikin pieni klappi
4) Oikea värinänvaimennin painaa jos nyt oikein muistan 1545 grammaa ja se sulla nyt oleva painaa tod. näköisesti 790 grammaa-punnitse vaikka.
Oikea on muistaakseni 15,4 senttiä paksu ja sinulla nyt oleva n. 14,1 cm paksu halkaisijaltaan. Eli kun halkaisija on yli 15 senttiä niin sitten sulla on oikea limppu käsissä! Ja siinä ei saa olla pahoja halkeamia. Vääntele käsin ja kokeile, että kumi on kiinni metallissa.
5) Laitoithan keskityshelat oikealle syvyydelle? Eli ettei helan pää ylety ottamaan esim. vaihteiston kolmiolaipan pohjaan.
Tuossa kuvaa. Vasemmalla samanlainen kuin sulla nyt ja oikealla se kuningaslimppu-on niissä kokoeroa ja varsinkin metalliosassa. Siitähän se painoero tuleekin!
http://img174.imageshack.us/my.php?image=assa002jz4.jpg
Oleppa Hyvä!
muistoja jyrinästä 124 250 D
Omassa 124 250 D farkussa oli aikoinaan samantapainen jyrinäongelma, esiintyi aluksi tietyillä kierroksilla ja vedolla , korjattiin mb pajalla noita kardaanin kumeja ja niveliä ja jyrinä muuttui entistä karmeammaksi.
Ongelma poistui kun vein auton helsingissä (en muista enää firman nimeä kun aikaa on noin 10 vuotta) sijaitsevaan pajaan joka on erikoistunut kardaanien tasapainotukseen. Siellä kardaani otettiin irti , vaihdettiin ilmeisesti kaikki kumit ja releet tms ja sorvattiin?? mitä lie tehneet mutta jyrinät hävisi kerralla. Eikä kustannus ollut edes mikään ihmeellinen, muistelen että jotain 1000 FIM luokkaa.
Ongelma poistui kun vein auton helsingissä (en muista enää firman nimeä kun aikaa on noin 10 vuotta) sijaitsevaan pajaan joka on erikoistunut kardaanien tasapainotukseen. Siellä kardaani otettiin irti , vaihdettiin ilmeisesti kaikki kumit ja releet tms ja sorvattiin?? mitä lie tehneet mutta jyrinät hävisi kerralla. Eikä kustannus ollut edes mikään ihmeellinen, muistelen että jotain 1000 FIM luokkaa.
MB Exät:
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
Kun en ole koskaan Mersun kardaania sillä silmällä katsonut, niin miten siinä on tasapainotus toteutettu? Jos on niinkuin esim amerikkalaistuotteissa, niin kylkeen on "liimattu" lisäpaloja painoiksi. Ajoin kerran pohjoiseen vanhalla vanilla, kun jossain äänekosken tuolla puolen alkoi kardaani jyristellä. Koko matkan siitä sai kärsiä, oli joissakin nopeuksissa todela rasittavaa. Kotiin tultua sitten auton omistaja tutki asiaa, ja huomasi painolimpun lentäneen akselin poskesta tuuran persiiseen.
Kardaani irti, tasapainotus ja taas pelas kuin uutena.
Ei varmaankaan ole tähän ongelmaan ratkaisu, mutta tulipa nyt kerrottua. Ehkä jollekin vielä sattuu tällaistakin

Ei varmaankaan ole tähän ongelmaan ratkaisu, mutta tulipa nyt kerrottua. Ehkä jollekin vielä sattuu tällaistakin
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Semmosta vielä, että onko Kalajoen lähistöllä (pohjois pohjanmaalla) korjaamoa joka tasapainottaisi kardaanin ja laittais poorit oikealle kohdalle ettei siitä jää ainakaan jyrinät kiinni.
Tuttu automekaanikko meinas että oulussa olis lähin paikka jossa tekevät???
Vaimentajan metsästys edelleen ankarasti käynnissä!!
Tuttu automekaanikko meinas että oulussa olis lähin paikka jossa tekevät???
Vaimentajan metsästys edelleen ankarasti käynnissä!!
Niin sinulla ei ole sitä hahloa takapätkässä johon etupätkä kohdennetaan.PTracing kirjoitti:Semmosta vielä, että onko Kalajoen lähistöllä (pohjois pohjanmaalla) korjaamoa joka tasapainottaisi kardaanin ja laittais poorit oikealle kohdalle ettei siitä jää ainakaan jyrinät kiinni.
Tuttu automekaanikko meinas että oulussa olis lähin paikka jossa tekevät???
Vaimentajan metsästys edelleen ankarasti käynnissä!!
No se hahlo on toisissa kardaanin takapätkissä ja toisissa ei. Mutta, joka tapauksessa se on siinä sakarassa, joita on siis kaksi takapätkässä. Eli ei siinä ole kuin kaksi mahdollista sijaintia vaikka merkkejä ei olisi. Etupätkässä oleva nysty kohti sakaran keskikohtaa. Jos ei toimi niin sitten180 asetta ympäri ja toiseen sakaran keskipisteeseen. Jos tärinä ei lopu niin sitten pitäisi ilm. tasapainottaa akseli kokonaisena. Akseli on voitu tasapainottaa uudelleen väärälle kohdalle vastoin tehtaan mallia, jollin etsiminen voi vaan auttaa. Jos tasapainoa ei löydy niin sitä ei ole olemassakaan ilman lisäpainojen hitsausta-jotkut laittavat popniiteillä painoja-pidän hitsausta parempana.
Ja kardaani pitää tasapainottaa kokonaisena ja värinänvaimennin mukana, rättiniveliä ei tarvita. Onhan värinänvaimennin uutena tasapainossa, mutta vanhana ei (jos halkeamia). Kun takapätkän keskityshela vaihdettiin niin siihenkin päähän tuli tasapainoitus levy kardaaniin. Minun tapauksessa vanhasta vaimentimesta hiottiin yhdestä reunasta metallia pois, jotta tasapaino saavutettiin. Perskule kun asuisit etelässä niin nuo kardaanihommat onnistuis helpommin. No kyllä se siitä ratkeaa.
Luin ensimmäisen tämän topickin viestin. Rupesi ihmetyttämään kardaanin jyrinät vain 3 ja 4 vaihteilla. Silloin kun minulla on jyrissyt kardaani niin kyllä sen kakkosellakin huomannut selkeästi. Ja vitosvaihteellakin vielä huomaa, mutta pahin toki 3. ja 4. vaihde. Kolmosella väli 50-60 oli ehkä pahin vaihe. Pienellä vaimentimella laski alemmas, mutta ilman vaimenninta nelosella ei voinut ajaa oikeasti alle 80km/h!
Ja vielä tarkennuksena, kaverillani on samanlainen auto kun sulla ja mulla ja siinä pelaa kardaani tuolla pienemmällä vaimentimella,joka sinullakin on, mutta minulla ei jostain syystä toimi kuin isommalla(aidolla)-syytä en ole keksinyt. Vaikka siis kardaani on muuten ollut hyvin tasapainossa. En tiedä sitten siitä sinun kardaanista toimiiko tuolla pienellä jos se olisi muuten tasapainossa-nythän se ei tunnu olevan jos tärisee tietyllä nopeudella.
Ja vielä tarkennuksena, kaverillani on samanlainen auto kun sulla ja mulla ja siinä pelaa kardaani tuolla pienemmällä vaimentimella,joka sinullakin on, mutta minulla ei jostain syystä toimi kuin isommalla(aidolla)-syytä en ole keksinyt. Vaikka siis kardaani on muuten ollut hyvin tasapainossa. En tiedä sitten siitä sinun kardaanista toimiiko tuolla pienellä jos se olisi muuten tasapainossa-nythän se ei tunnu olevan jos tärisee tietyllä nopeudella.
Jaa, kyllä nämä näyttäis olevan aivan henkimaailman hommia. Pitääkö odottaa seuraavaa täyttä kuuta ja sitten asentaa kanki paikoillee jos se auttais!
Ei vaan sen verran edistystä asiassa että kokkolassa on kokkolan moottori hiomo niminen firma jonne soitin eilen, niin sanoivat että painotus onnistuu. Täytyy ruuvat se irti ja viedä sinne!
Aattelin että vien kaikki osat nipussa eli kumilaipatkin kiinni, mutta jos niitä ei tarvikkaan niin molemmat pätkät ja värinänvaimentajan.



Ei vaan sen verran edistystä asiassa että kokkolassa on kokkolan moottori hiomo niminen firma jonne soitin eilen, niin sanoivat että painotus onnistuu. Täytyy ruuvat se irti ja viedä sinne!
Aattelin että vien kaikki osat nipussa eli kumilaipatkin kiinni, mutta jos niitä ei tarvikkaan niin molemmat pätkät ja värinänvaimentajan.