124 300TD hihnapyörä+limppu/astelevy?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

romuroope kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:OM601 on dieselmoottori jossa ei tietääkseni koskaan ole ollut yksirivistä jakoketjua.Bensa moottorissa M102 on ollut yksirivinen ketju joka jossain vaiheessa muuttui kaksiriviseksi.
En nyt muista tarkalleen, oliko OM 601 dieselmoottoreissa kaksirivinen jakopäänketju kaikissa scandinaviaan tuoduissa autoissa. Sensijaan lämpimimpiin maihin viedyissä Mersuissa oli ensimmäsisissä malleissa yksirivinen ketju, myös dieseleissä.
Miksi ihmeessä lämpimiin maihin olisi tehty erilainen moottori kuin tänne pohjoiseen? :shock: Eiköhän se ole loppujen lopuksi halvempi ja nopein tehdä ympäri maailmaa sama kone.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Mika.T kirjoitti:
romuroope kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:OM601 on dieselmoottori jossa ei tietääkseni koskaan ole ollut yksirivistä jakoketjua.Bensa moottorissa M102 on ollut yksirivinen ketju joka jossain vaiheessa muuttui kaksiriviseksi.
En nyt muista tarkalleen, oliko OM 601 dieselmoottoreissa kaksirivinen jakopäänketju kaikissa scandinaviaan tuoduissa autoissa. Sensijaan lämpimimpiin maihin viedyissä Mersuissa oli ensimmäsisissä malleissa yksirivinen ketju, myös dieseleissä.
Miksi ihmeessä lämpimiin maihin olisi tehty erilainen moottori kuin tänne pohjoiseen? :shock: Eiköhän se ole loppujen lopuksi halvempi ja nopein tehdä ympäri maailmaa sama kone.

Moottoreilta vaaditaan kylmemmissä olosuhteissa lujuusopillisesti vahvempia rakenteita, siinä syy erilaisiin komponentteihin moottoreissa.

Niinkuin kaikki tiedämme, että yksi kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria, joka vastaa 1000 kilometrin ajoa.
Samoin voidaan todeta, esimerkiksi sylinteriryhmän lämpölaajenemiset aiheuttaa suurempaa kitkaa kylmänä kuin termostaattilämpötilassa.
Mitkään parhaat täyssynteettiset öljytkään eivät kylmissä olosuhteissa ole
moottorille hyväksi.
Tästä kaikesta johtuen moottorin sisäisien voimien siirrossa moottori joutuu suuremmalle rasitukselle kylmissä olosuhteissa.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

romuroope kirjoitti: Moottoreilta vaaditaan kylmemmissä olosuhteissa lujuusopillisesti vahvempia rakenteita, siinä syy erilaisiin komponentteihin moottoreissa.
Näinhän se menee, meilläkin on ihan erikseen Siperian vientimalleissa vahvemmat männät :wink:
Harmi kun täältä puuttuu se hymiö missä heitetään volttia :lol:
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Petri K kirjoitti:
romuroope kirjoitti: Moottoreilta vaaditaan kylmemmissä olosuhteissa lujuusopillisesti vahvempia rakenteita, siinä syy erilaisiin komponentteihin moottoreissa.
Näinhän se menee, meilläkin on ihan erikseen Siperian vientimalleissa vahvemmat männät :wink:
Harmi kun täältä puuttuu se hymiö missä heitetään volttia :lol:
Ei se nyt siitä Petri K ole kysymys.
Mäntää kyllä vahvitetaan aivan muiden syiden johdosta.
Männän lujuus määräytyy juuri siitä syystä, miten kova laaki männän päälakeen tulee.

Tämä teema kyllä nyt poikkeaa alkuperäisestä, joten lopetetaan tämä tässä.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

romuroope kirjoitti:Moottoreilta vaaditaan kylmemmissä olosuhteissa lujuusopillisesti vahvempia rakenteita, siinä syy erilaisiin komponentteihin moottoreissa.

Niinkuin kaikki tiedämme, että yksi kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria, joka vastaa 1000 kilometrin ajoa.
Samoin voidaan todeta, esimerkiksi sylinteriryhmän lämpölaajenemiset aiheuttaa suurempaa kitkaa kylmänä kuin termostaattilämpötilassa.
Mitkään parhaat täyssynteettiset öljytkään eivät kylmissä olosuhteissa ole
moottorille hyväksi.
Tästä kaikesta johtuen moottorin sisäisien voimien siirrossa moottori joutuu suuremmalle rasitukselle kylmissä olosuhteissa.
Toi 1000km kuluminenkin on aika legendaa, riippuu ihan moottorin käyttöiästä. Uusi sisäänajamaton moottori jossa kulutuspinnat on vielä pehmeät voi olla jopa liian vähänkin, mutta paljon ajetussa koneessa ei sylinterinpinnat kulu lähellekään samalla tavalla kuin uudessa koneessa.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

romuroope kirjoitti:
Petri K kirjoitti:
romuroope kirjoitti: Moottoreilta vaaditaan kylmemmissä olosuhteissa lujuusopillisesti vahvempia rakenteita, siinä syy erilaisiin komponentteihin moottoreissa.
Näinhän se menee, meilläkin on ihan erikseen Siperian vientimalleissa vahvemmat männät :wink:
Harmi kun täältä puuttuu se hymiö missä heitetään volttia :lol:
Ei se nyt siitä Petri K ole kysymys.
Mäntää kyllä vahvitetaan aivan muiden syiden johdosta.
Männän lujuus määräytyy juuri siitä syystä, miten kova laaki männän päälakeen tulee.

Tämä teema kyllä nyt poikkeaa alkuperäisestä, joten lopetetaan tämä tässä.
Ei nyt heti kannata lopettaa, vastahan tässä päästään alkuun. Mäntä monesti hajoaa aivan muista syistä kuin sen päähän kohdistuvasta voimasta. Ylä ja alakuolokohdassa tuleva kippausliike ja kovat kierrokset ilman kuormaa on männälle suurinta myrkkyä, Kunnn kuorma päällä ei ole se mikä mäntää rikkoo
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Petri K kirjoitti:
romuroope kirjoitti:Moottoreilta vaaditaan kylmemmissä olosuhteissa lujuusopillisesti vahvempia rakenteita, siinä syy erilaisiin komponentteihin moottoreissa.

Niinkuin kaikki tiedämme, että yksi kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria, joka vastaa 1000 kilometrin ajoa.
Samoin voidaan todeta, esimerkiksi sylinteriryhmän lämpölaajenemiset aiheuttaa suurempaa kitkaa kylmänä kuin termostaattilämpötilassa.
Mitkään parhaat täyssynteettiset öljytkään eivät kylmissä olosuhteissa ole
moottorille hyväksi.
Tästä kaikesta johtuen moottorin sisäisien voimien siirrossa moottori joutuu suuremmalle rasitukselle kylmissä olosuhteissa.
Toi 1000km kuluminenkin on aika legendaa, riippuu ihan moottorin käyttöiästä. Uusi sisäänajamaton moottori jossa kulutuspinnat on vielä pehmeät voi olla jopa liian vähänkin, mutta paljon ajetussa koneessa ei sylinterinpinnat kulu lähellekään samalla tavalla kuin uudessa koneessa.
Jos nyt vielä vastaan sinulle.

Ei tuo tieto ole mitään " legendaa ".
Viimeisen 15-vuoden aikana kaikissa polttomoottoreissa on sylinteriputki
vyöhykekarkaistu kulutusosion kohdalta, joten metallin optimaalinen kuluminen on minimoitu.
Moottori kuluu vääjäämättä enemmän kylmemmissä olosuhteissa, siitä on aivan riittävästi laboratoriotietoa.
Tuossa taannoin oli eräs moottori aukaistu, jolla oli ajettu 700000 km.
Syliteriputkien mittapoikkeamat olivat valmistajan uuteen moottoriin verrattuna toleransseissa.
Tekniikan maalima lehdessä jokunen vuosi sitten testissä oli BWN:n moottori samasta syystä. Testin tulos, ei kulumaa.

Syy edellämainittuun on moottorirakenteissa käytetyissä materiaaleissa. Materiaaleilla on saavutettu niin vähäiset kulumiset männänrenkaiden ja sylinteriputken kosketuspinnoilla tarkalleen tietyssä lämpötilassa.
Viimeksi muokannut romuroope, La 01.12.2007 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Uusi termi taas opittu, sylinteriputken vyöhykekarkaisu :wink: Taas olin väärässä kun kuvittelin että tuo karkaisu tulee ihan itsestään tuossa sisäänajon aikana.

Ps. Jos oikeasti tiedät näistä näin paljon niin ei kannata loukkaantua, vaan jatka vaan tälläisen hölmön koijaamista.
Oppiihan sitä jotain uutta aina :) näinkin
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Petri K kirjoitti:Uusi termi taas opittu, sylinteriputken vyöhykekarkaisu :wink: Taas olin väärässä kun kuvittelin että tuo karkaisu tulee ihan itsestään tuossa sisäänajon aikana.

Ps. Jos oikeasti tiedät näistä näin paljon niin ei kannata loukkaantua, vaan jatka vaan tälläisen hölmön koijaamista.
Oppiihan sitä jotain uutta aina :) näinkin
En tietenkään loukkaannu. Enkä "jos " oikeasti tiedät näistä....
Tiedän ihan oikeasti näistä, en ole näiden asioiden parissa turhaan ollut.

Vyöhykekarkaisua tehdään juuri moottoreiden syliteriputkien lämpökäsittelyssä. Eli putki karkaistaan vaan juuri siltä alueelta missä männänrenkaat kuluttaa sylinteriputkea. Muu osa putkesta halutaan säilyttää muiden ominaisuuksien vuoksi sitkeänä.

Mutta jos kuitenkin lopetetaan tämän asian käsittely tässä, poikkeaa melkoisesti alkuperäisestä teemasta.

Voisitko Petri K avata uuden Turboa koskevan keskutelun, voisin testata Turbospecialistin tietotaidon. Minäkin olen nimittäin perehtynyt erilaisiin ahtauksiin ja tiedän asioista kaikki..siis aivan kaikki !!
Viimeksi muokannut romuroope, La 01.12.2007 22:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Tossa on kyllä tietty järki tuossa karkaisussa, mutta miten sitten käy tuon sisäänajon.
Tarviiko näitä uusia koneita ajaa enää ollenkaan sisään ja jos niin minkä takia?
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Sisäänojoa kyllä suositellaan aivan muiden syiden johdosta.
Ei varsinaisesti moottorin sisäänajon perusteella.
Tietysti on hyvä, kun uusi moottori otetaan käyttöön, annetaan sen ikäänkuin elpyä moottorinvalmistuksen aiheuttamista jännityksistä.
Erilaisia metallihiukkasia kyllä liikkuu kierrossa melkoisesti, ja se on myös yksi syy " totutusajoon ".
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

romuroope kirjoitti:
Mutta jos kuitenkin lopetetaan tämän asian käsittely tässä, poikkeaa melkoisesti alkuperäisestä teemasta.

Voisitko Petri K avata uuden Turboa koskevan keskutelun, voisin testata Turbospecialistin tietotaidon. Minäkin olen erilaisiin ahtauksiin perehtynyt
ja tiedän asoista kaikki..siis aivan kaikki !!
No mutta ilman muuta avaan. Ja jos kerran turboahtamisesta tiedätte kaiken, niin taas opitaan jotain uutta. Ei missään firmassa joka noita turboja tekee ole vielä törmätty mieheen joka tietää kaiken, mutta jos näin on, on teillä arvoisa nimimerkki "romuroope" loistava tulevaisuus turbotekniikan parissa.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Nyt olet löytänyt sellaisen, joka tietää turbiinitekniikasta ja kaikista ahtaukseen liittyvistä asioista aivan kaiken...aivan kaiken !!!
Jos jotakin en tiedä, ei sitä tietoa sitten tarvitakaan.
Se tieto, joka on turboahtauksen suhteen tänä päivänä, oli se jo 20-vuotta sitten tiedossa.
Se mitä on viimesten vuosien aikana uutta tapahtunut, on nimenomaan materiaalien kehittyminen sillä alalla.
Viimeksi muokannut romuroope, La 01.12.2007 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

romuroope kirjoitti:Sisäänojoa kyllä suositellaan aivan muiden syiden johdosta.
Ei varsinaisesti moottorin sisäänajon perusteella.
Tietysti on hyvä, kun uusi moottori otetaan käyttöön, annetaan sen ikäänkuin elpyä moottorinvalmistuksen aiheuttamista jännityksistä.
Erilaisia metallihiukkasia kyllä liikkuu kierrossa melkoisesti, ja se on myös yksi syy " totutusajoon ".
Minä olen ollut siinä uskossa, että männänrenkaiden totuttaminen sylinteriin on ollut se ainoa syy sisäänajoon.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Petri K kirjoitti:
romuroope kirjoitti:Sisäänojoa kyllä suositellaan aivan muiden syiden johdosta.
Ei varsinaisesti moottorin sisäänajon perusteella.
Tietysti on hyvä, kun uusi moottori otetaan käyttöön, annetaan sen ikäänkuin elpyä moottorinvalmistuksen aiheuttamista jännityksistä.
Erilaisia metallihiukkasia kyllä liikkuu kierrossa melkoisesti, ja se on myös yksi syy " totutusajoon ".
Minä olen ollut siinä uskossa, että männänrenkaiden totuttaminen sylinteriin on ollut se ainoa syy sisäänajoon.

Se on vanhaa tietoa.
Sylinterin ohivirtaukset ovat aivan samat, oli moottorilla ajettu 1000 tai 100000 km. Ohivirtaukset siis syliteriryhmässä.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

romuroope kirjoitti:
Petri K kirjoitti:
romuroope kirjoitti:Sisäänojoa kyllä suositellaan aivan muiden syiden johdosta.
Ei varsinaisesti moottorin sisäänajon perusteella.
Tietysti on hyvä, kun uusi moottori otetaan käyttöön, annetaan sen ikäänkuin elpyä moottorinvalmistuksen aiheuttamista jännityksistä.
Erilaisia metallihiukkasia kyllä liikkuu kierrossa melkoisesti, ja se on myös yksi syy " totutusajoon ".
Minä olen ollut siinä uskossa, että männänrenkaiden totuttaminen sylinteriin on ollut se ainoa syy sisäänajoon.

Se on vanhaa tietoa.
Sylinterin ohivirtaukset ovat aivan samat, oli moottorilla ajettu 1000 tai 100000 km. Ohivirtaukset siis syliteriryhmässä.
Perhana kun tieto vanhenee nykyään niin nopeasti :wink: Vai tarkoitatko nyt huonosti sisäänajettua sylinteriryhmää?

Edit. itse itselleni vastaten: nykyäähän sylinterit ovat karkaistua joten sisäänajoa ei niiltä osin tarvita.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Juuri niin .. vyöhykekarkaistua. Hyvä , nythän sinä poika alat oppimaan.

Siirryhän sinne Turboahtauksen puolelle, niin pääsen loistamaan parinkymmenen vuoden tuloksia parissakymmenessä eri maassa kehettilystä vastaavien kolleegojen saannoksia.
Viimeksi muokannut romuroope, La 01.12.2007 23:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

romuroope kirjoitti:Juuri niin .. vyöhykekarkaistua. Hyvä , nythän sinä poika alat oppimaan.

Siirryhän sinne Turboahtauksen puolelle, niin pääsen loistamaan parinkymmenen vuoden tuloksia parissakymmenessä eri massa kehettilystä vastaavien kolleegojen saannoksia.
Jatketaan siitä huomenna, sillä välin voit perehtyä tuohon oikolukemiseen hieman, vai oletko ehkä yhtä humalassa kuin allekirjoittanutkin :wink:
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Minä en vieläkään ymmärrä miksi tuo jakoketju olisi laitettu heikommaksi etelän lämpöön. Sama kone samat osat. :lol:
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Sama moottori, eri osat !
Ei pelkästään jakopäänketju...vesipumppu..öljypumppu..huohotukset jne.
Moottorin sisäisien voimien siirrossa tapauhtuvien seikkojen vuoksi.
Kylmemmissä olosuhteissa vaaditaan suurempia voimia , joten jakoketjuakin on vahvistettava.

Siirry sinäkin Mika T aiheesta pois, tämä poikkeaa alkuperäisestä teemasta.

En vastaa enää näihin kysymyksiin tässä osiossa.
Viimeksi muokannut romuroope, La 01.12.2007 23:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Petri K kirjoitti:
romuroope kirjoitti:Juuri niin .. vyöhykekarkaistua. Hyvä , nythän sinä poika alat oppimaan.

Siirryhän sinne Turboahtauksen puolelle, niin pääsen loistamaan parinkymmenen vuoden tuloksia parissakymmenessä eri massa kehettilystä vastaavien kolleegojen saannoksia.
Jatketaan siitä huomenna, sillä välin voit perehtyä tuohon oikolukemiseen hieman, vai oletko ehkä yhtä humalassa kuin allekirjoittanutkin :wink:
Olenko humalaisen kanssa tekemisessä ?
Ei minulla ole luetun ymmärtämisen kanssa mitään ongelmaa, en myöskään käytä alkoholia.
k.puska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 13.05.2005 22:34
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja k.puska »

:lol: Muistakaahan sitten kun autoja haette Saksasta yms. .Niin ostatte ne yksilöt jotka on myyty "vuorille", eli kylmempiin oloihin uusina.. :lol: :? :lol:

Minä olenkin hiukan ihmetellyt että kuinka nämä Suomi"autot" kestää kilometrejä ja ST-käyttöä :lol: Nyt se selvis :roll: :P Kiitos ja anteeksi..
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

[quote="romuroope"]Nyt olet löytänyt sellaisen, joka tietää turbiinitekniikasta ja kaikista ahtaukseen liittyvistä asioista aivan kaiken...aivan kaiken !!!

Minä en ko. asiasta käsitä "mitään", mutta; mielestäni aika itsevarmasti sanottu!
Jos kaveri on yli 25v opiskellut esim. tekniikkaa niin onko tuo tarpeellista? Tarvitseekon sen verran tietoa omaavan kaverin (että tietää ko. asiasta kaiken) täällä tai muuallakaan erikseen tuolla tavalla... No jääköön sanomatta!

Ei ole tarkoitus ärsyttää tai loukata KETÄÄN! Eikä mennä henkilökohtaisuuksiin!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Tenutähti kirjoitti:
romuroope kirjoitti:Nyt olet löytänyt sellaisen, joka tietää turbiinitekniikasta ja kaikista ahtaukseen liittyvistä asioista aivan kaiken...aivan kaiken !!!

Minä en ko. asiasta käsitä "mitään", mutta; mielestäni aika itsevarmasti sanottu!
Jos kaveri on yli 25v opiskellut esim. tekniikkaa niin onko tuo tarpeellista? Tarvitseekon sen verran tietoa omaavan kaverin (että tietää ko. asiasta kaiken) täällä tai muuallakaan erikseen tuolla tavalla... No jääköön sanomatta!

Ei ole tarkoitus ärsyttää tai loukata KETÄÄN! Eikä mennä henkilökohtaisuuksiin!
Tällä ilmaisullani lähinnä haluan provosoida henkilöitä, ja testata heidän tämänhetkisiä tietoja ja taitoja alalla.
Ehkä minullakin on jotakin annettavaa, en kuitenkaan pullistele tiedoillani.
Tuskimpa minä maailmaa parannan tietämyksilläni, älkää huolestuko !

Siirry sinäkin keskustelemaan edellämainitusta aiheesta avaamalleni MB-Keskustelut Turbot foorumille, kiitos.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Osaapa aikuinen ihminen olla varma itsestään :shock:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

LUKKOON!!! Tiedän nyt kaiken tarpeellisen ja uus osa on jo kiinni.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Olis hauska nähdä sellainen OM601 moottori, jossa on yksirivinen jakoketju. Tehtaalta semmoista ei ole koskaan tullut.

Aivan ekoissa om601:ssä oli toki erilainen kansi, männät ja veivit yms. pientä, mutta jakopää on ollut aina sama. Yhdessäkään räjäytyskuvassa, eikä tarvikehinnastossa ole mainittu yksirivistä jakoketjua noihin moottoreihin.

No joo, oftopiccia pukkaa.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Mikko K kirjoitti:Osaapa aikuinen ihminen olla varma itsestään :shock:
Mistä päättelit että aikuinen?
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

romuroope kirjoitti:Siirry sinäkin keskustelemaan edellämainitusta aiheesta avaamalleni MB-Keskustelut Turbot foorumille, kiitos.
Eipä löydy tätä keskustelua ainakaan turbot osiosta. Ei kai romuroope pelkää että Petri tietääkin turboista häntä enemmän. Avaa nyt ihmeessä tuo keskustelu ja pyydä myös esim. Rehtijii ja muutkin turbotietäjät mukaan. Samallahan mekin jotka emme tiedä turboista yhtään mitään voisimme vaikka oppia jotakin.
Risto V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 27.02.2007 17:50
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja Risto V »

kuitsi kirjoitti:
romuroope kirjoitti:Siirry sinäkin keskustelemaan edellämainitusta aiheesta avaamalleni MB-Keskustelut Turbot foorumille, kiitos.
Eipä löydy tätä keskustelua ainakaan turbot osiosta. Ei kai romuroope pelkää että Petri tietääkin turboista häntä enemmän. Avaa nyt ihmeessä tuo keskustelu ja pyydä myös esim. Rehtijii ja muutkin turbotietäjät mukaan. Samallahan mekin jotka emme tiedä turboista yhtään mitään voisimme vaikka oppia jotakin.
Kyllä siellä joku keskustelu avattiin mutta suljettiin heti kun romuroope kirjotteli itselleen neljännellä nimimerkillään :roll: :lol: mutta tosiaa lukkoon tämäkin kun asia ei koske enää aihetta. harjoittelu osioon diibadaaba 3 mihin sitte turhat sana sodat :lol: 8)
W124 200D 92 (yleellinen pappa mersu)
[img]http://img80.imageshack.us/img80/9778/kylkipy1ld2.jpg[/img]
Lukittu