Automaatti N:lle auton liikkuessa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

unski kirjoitti:mikäli asian kokee niin häiritseväksi....
Juu ei se niin häiritsevää ole, harvoin tuota kick-downia tulee käyteltyä... Kun autokin on vuodelta -84 8) niin ei viittis sitä niin paljon rääkätä

Mutta täytyyhän ne karstat polttaa aina välillä :twisted: :twisted:
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Aku P kirjoitti:
Masaman kirjoitti:Heitetäämpä tähän lisää kysymyksiä jatkoksi.

Eli saako nuita "pakkovaihteita" käyttää moottorijarrutukseen kun tuo mersun moottorijarrutus automaatin kanssa on muuten niin laiska?
En ole kuullut, etteikö saisi.
Sitä paitsi mersun automaatin moottorijarrutushan on suorastaan vahva, jos verrataan "vapaalle heittäviin" jenkkilaatikoihin vaikka. :wink:
Aikaisemmin autona oli diisseli passat tiptronic automaatilla. Siihen verrattuna tuntuu että mersu ei jarruta moottorilla ollenkaan. :lol: Tuli vielä käytettyä toisinaan tuota tiptronic puolta voimistamaan jarrutusta. Vaikuttaa aika paljon kulutukseen jos voi käyttää moottorijarrutusta hyväksi ja säästäähän se pitkässä juoksussa jarrujakin.
C250TD 97

[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

Masaman kirjoitti:Vaikuttaa aika paljon kulutukseen jos voi käyttää moottorijarrutusta hyväksi ja säästäähän se pitkässä juoksussa jarrujakin.
Niin mutta silloinhan vaihdelaatikko kuluu nopeammin :idea: , no jarrut on jarruttamista varten ja ei mikään osa ole tehty ikuisesti kestämään :wink: , pitää vaan sitten valita vaihtaako jarrupalat tai vaihdelaatikon :roll:

OT: vähän mainosta noista volkswagen kuskeista
Kaverini osti uudehkon Golfin dieselkoneella ja oli niin tyytyväinen pieneen kulutukseen. Ihmettelin sitten siinä miksi hän jätti sen huoltoasemalle tunniksi tyhjäkäynnille :shock:
Siihen vastasi: No turhaan sitä starttimoottoria kuluttaa kun se polttoaineenkulutus on niin pieni :idea: :lol:
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Noista pakkovaihteista vielä niin ainakin tuossa lontoonkielisessä käyttöohjekirjassa (w124) sanotaan että 3 tulisi käyttää mäkisessä maastossa ja muutenkin suositellaan jos ollaan vetämässä jonkin sortin kärryä. 2 taas ohjekirjan mukaan tulisi käyttää erittäin mäkisissä maastoissa niin ylä kuin alamäessä, jos nopeus sen vain sallii...
Nämä siis käyttöohjekirjasta.

Jostain muistelisin lukeneeni myös että taajama-ajossa suositeltiin kanssa tuota 3, kun se kuulemma säästäisi jarrupaloja jonkin verran kun moottori jarrutus on karvan verran voimakkaampi. Ja eipähän sotke tuo laatikkokaan 3 ja 4 välillä...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Kysäsen vielä että te joilla on om603.960 eli 300 turbodieseli, niin ajatteko pakkovaihteilla taajamassa? Jos ajatte niin millä pakkovaihteella?
220.128 Black Mirror
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Kryptonite kirjoitti:Kysäsen vielä että te joilla on om603.960 eli 300 turbodieseli, niin ajatteko pakkovaihteilla taajamassa? Jos ajatte niin millä pakkovaihteella?
kolomosella minä ainakin
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

On kuullut kyllä että voipi särkyä paikat kun N:llä valuttelee, siispä en ole koskaan koittanut.
Ainakin ite teen useesti moottorijarrutuksia, ei se siitä mikskään mene samahan se on kun pykällät ylöspäin, kestämäänhän ne on tehty (kai).
Merseedespents
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kryptonite kirjoitti:Kysäsen vielä että te joilla on om603.960 eli 300 turbodieseli, niin ajatteko pakkovaihteilla taajamassa? Jos ajatte niin millä pakkovaihteella?
Toki, riippuu tilanteesta. Ruuhkassa asento 2:lla, yleensä kuitenkin 3:lla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Timo L. kirjoitti:
Kryptonite kirjoitti:Kysäsen vielä että te joilla on om603.960 eli 300 turbodieseli, niin ajatteko pakkovaihteilla taajamassa? Jos ajatte niin millä pakkovaihteella?
Toki, riippuu tilanteesta. Ruuhkassa asento 2:lla, yleensä kuitenkin 3:lla.
Mun mielestä toi kakkonen jarrutteli jo vähän liikaa, vaikkakin ruuhkassa, tai enemmänki tuli vähä nykimistä..
Merseedespents
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

vk00 kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:
Kryptonite kirjoitti:Kysäsen vielä että te joilla on om603.960 eli 300 turbodieseli, niin ajatteko pakkovaihteilla taajamassa? Jos ajatte niin millä pakkovaihteella?
Toki, riippuu tilanteesta. Ruuhkassa asento 2:lla, yleensä kuitenkin 3:lla.
Mun mielestä toi kakkonen jarrutteli jo vähän liikaa, vaikkakin ruuhkassa, tai enemmänki tuli vähä nykimistä..
RIippuu varmaan laatikon säädöistä. Tottahan on, että jos "2"-asennossa on vauhti hidastunut tarpeeksi, lodju kytkee ykkösen päälle vaihtaen kakkosen vasta täyskaasulla. Näin ollen saadakseen kakkosen päälle nykäyksittä/huudattamatta, täytyy käyttäää keppiä kolmosella. Kakkonen muuten on hyvä vaihde ruuhkassa ajoon, mutta vaatii "tarkkailua manuaalin tapaan". Menee automaatin hyvä idea ikäänkuin hukkaan. Mutta kuten sanottua, pääasiassa kolmonen silmässä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Yksi vähän tyhmempi kysymys vielä noiden pakkovaihteiden käytöstä:

Eli kun pakkovaihteita käyttää ja vaihtelee, niin vaihto tapahtuuko kaasua painattaessa, vai kaasu ylhäällä? Eli voiko laatikko särkyä jos vaihtaa pakkovaihteita jotenkin väärin?
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Niin osaako joku sanoa? Nykyään kun tulee aina ajeltua noilla pakkovaihteilla
kaupungissa, niin haluan tietää ettän ole rikkomassa mitään. Ohjekirjani ovat kaikki saksaksi, niin en jaksa niitä ruveta kääntämään.. Kiitokset tiedosta.
220.128 Black Mirror
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kryptonite kirjoitti:Niin osaako joku sanoa? Nykyään kun tulee aina ajeltua noilla pakkovaihteilla
kaupungissa, niin haluan tietää ettän ole rikkomassa mitään. Ohjekirjani ovat kaikki saksaksi, niin en jaksa niitä ruveta kääntämään.. Kiitokset tiedosta.
Kyllä pakkovaihteella voi laatikon rikkoa. Vauhtia on reilu sata ja pakkokakkosen lataa pesään niin jostain löysää. Kone kiekaisee ja vauhti tyssää. En o kokeillu enkä suosittele. Kun vauhti on järkevä voi pakkovaihteita käyttää. Monesti kun on tiedossa tiukempi ohitus niin laitan valmiiksi pakkokolmosen pesään ja kun tilaisuus ohitukseen tulee niin nappi lautaan. Pääsee ripeämmin ohi. Autohan oli tuo W124 300TD
Ainakin mun loota kytkee ajettaessa pakkovaihteen heti päälle kun kepistä käsketään.

Jos pakkokakkosta käyttää niin vaihto ykköseltä kakkoselle tapahtuu huomattavasti korkeammilla kierroksilla kuin normaalisti. Pakkokolmonen ja normiasennon vaihteenvaihtokohta on ainakin minulla samoilla kierroksilla sillä erotuksella normiin että laatikko ei vaihda kolmosta suuremmalle vaihteelle

Ukkeli koeajoi ekaa kertaa. Ennen risteystä helppasi kaasusta ja manuaalimiehenä pukkas vaihteen vapaalle niin kuin manuaalilla tehdään ja ITTU pakki päälle :twisted: Onneksi vauhtia ei ollu kun vajaa 50 ja tajusi heti mitä tuli tehtyä ja siirti takas oikeaan asentoon. Mitään ei menny rikki ONNEKSI

En käytä pakkovaihteita kaupungissa

Näitä en ole lukenu mistään ohjekirjoista joten siinä mielessä nämä ei ole mitään yleispäteviä ohjeita.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Itse en tuota 2:sta ole kertaakaan käyttänyt, mutta 3:sta on tullu käytettyä kaupungissa, kun D:llä kierrokset on siinä 1000-1500 välillä kun vauhti välillä matelee edessä ajavien takia. Minusta nuo liian matalat kierrokset eivät ole hyvä juttu, vaikka moottorissa onkin vääntöä. Itse havittelen aina kierrokset 2000-2500 välimaastoon..

Joku vaihteisto guru voisi valaistaa minua, että rasittuuko tuo laatikko jos pakkokolmostakin käyttää päivitäisessä ajossa useasti? Ja onko tässä joku tietty raja kuinka pitkään pakkokolmosella voi ajaa? Vai onko se tarkoitettu vain hetkelliseen kiihdytykseen?

Parempi nämä asiat on kysyä, kuin myöhemmin katua..
220.128 Black Mirror
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Jari Ke kirjoitti: Kyllä pakkovaihteella voi laatikon rikkoa. Vauhtia on reilu sata ja pakkokakkosen lataa pesään niin jostain löysää. Kone kiekaisee ja vauhti tyssää. En o kokeillu enkä suosittele.

Jännä kutka persiissä kun diiselissä ei riitä kierroslukumittari moottorijarrutuksessa, nykäsin joskus aikanaan hätäpäissään kepistä pakkokakkosen kun risteys läheni uhkaavasti. Jarrut hävis suljetulla alueella tapahtuneen reippaamman siirtymän jälkeen. Ei särkyny mitään, nokkaketjukin tuli samalla testattua, oli kunnossa...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

MB:n automaattia ehdottomasti ei saa heittää vauhdissa vapaalle,
jos vakionopeudensäädin on päällä. Moottori voi rynnätä ylikierroksille.
Jossain ajo-ohjeissa saatetaan neuvoa laittamaan vaihde N:lle,
jos auto alkaa heittelehtiä. Tämän neuvon voi unohtaa, sillä
moottorijarrutus on aika pieni ja auto tulisi oikaista vastaohjauksella niin
nopeasti, ettei siinä ole aikaa koskea vaihdevipuun. Ei ole ylipäätään
tarpeen laittaa vaihdetta vauhdissa N-asentoon.

Vaihteen siirtäminen R:lta D:lle vauhdissa tai päinvastoin ei ole
terveellistä. Laatikko kestää paremmin, kun vaihde valitaan auton
seistessä, jalka jarrulla. Näin myös MB neuvoo tekemään.

Numeroituja asentoja on tarkoitus käyttää ensisijaisesti
moottorijarrutuksen tehostamiseen vuoristojen laskuissa.
Toiseksi niitä voi käyttää kierrosten nostamiseen raskaassa vedossa,
esim. asuntovaunun kanssa. Tämä antaa lisää voimaa ylämäkiin ja
säästää moottoria. Niilla voi myös nopeuttaa moottorin lämpiämistä, tosin
tämä toiminto on automaatissa vakiona eli se käyttää kylmällä moottorilla
enemmän kierroksia.

Vehon mielestä numeroiduilla asennoilla voi valita vaihteet käsin,
eli esim. kiihdytyksissä pakottaa vaihdot. MB ei puhu tästä mitään.
Jos numeroituja asentoja käyttää, tulee erityisesti varoa, ettei
moottori ryntää liian isoille kierroksille. MItään etua kiihtyvyyteen
ei saada, kun vaihteisto on niin hidas tottelemaan.

Mersun jotkin automaatit lähtevät liikkeelle 2-vaihteella, ellei kaasu ole
pohjassa. Ainakaan 300 TDT:ssä ei ole tätä toimintoa.

Automaatti syö hiukan enemmän jarruja kuin käsivalinta, koska
automaatti painaa enemmän ja moottorijarrutus on heikompi.
Tätä ei kannata yrittää säästää takaisin tehostamalla
moottorijarrutusta vaihteilla, sillä jarrupalat ovat halpoja.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Kaveripiirissä on ollut tapana ajella aina pakkovaihteilla...pisin tieto asiasta on tosin vain hieman yli 1000000 km. josta laatikko ei viellä väsynyt...laatikko oli 722.3... Kokemusta asiasta on tosin näilläkin kuljettajilla Mersun automaateista vain 35 vuotta, kun sitä ennen ei Suomesta juuri automaatteja löytynyt.

Yleensäkin mersun 722.3/4 toimii varsinkin vanhana ja hiukankin luistavana piempään jos vaihdot suoritetaaan käsin, varsinkin rauhallisessa ajossa ja pintakaasulla... ohjaus- ja modulaattoripaineet saadaan tällöin paremmin hallintaan. Tällälailla on saatu jatkettu luistavankin laatikon toimintaa parhaimmillaan lähemmän puoli miljoonaa kilometriä. Itse ajan aina pakkovaihteilla, varsinkin talviautossakin on taas kerran sopivasti luistava laatikko.

Kesäauton 350:n perässä oleva vanha 3-pykäläinen taas on vaihdoltaan niin laiska jo alun perin, että sitä on mukavampi joskus (oikeastaan aina) käskeä käsin. Mieluummin ajelen käsin vaihtaen pehmeästi toimivalla laatikolla kuin ohjauspaineet tappiin säädetyllä selkään potkivalla "askilla" ;)

Pikantti yksityiskohta tähän:
MItään etua kiihtyvyyteen
ei saada, kun vaihteisto on niin hidas tottelemaan.


Auto, Motor und Sport testasi tätä aikoinaan ja w114 280E kiihtyvyys 0-100 km/h parani yli sekunnin pakkovaihdoilla.... monissa 722.3/4 laatikon mallikohtainen paineohjaus on myös toteutettu niin, että käsin vaihtaen saadaan usein nipistettyä muutama kymmenys kiihdytysajoista. Onko se sitten tarpeellista vai ei on tietysti vain makuasia.

Uudemmissa sähkölaatikoissa ero on jo pienentynyt, kun vaihdot voidaan elektronisesti optimoida ajotilanteen mukaan.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Kiitokset unskille, olit ensimmäinen joka oikeastaan vastasi kysymyksiini..

Eli kevyellä pintakaasulla kannattaa tehdä vaihtot, kun kepelillä vaihtelee. Rasittaa vähiten laatikkoa.. Mainitsit jos luistaa, noh omani ei luista, mutta eipä sitä tarvii saada luistamaankaan.
Sehän menee sitten aika loogisesti, sillä suuremmilla kierroksilla se nykäsee aika mallikkaasti jos heittää pienempää silmään.. Ensiksi ajattelin että jääkö turbiinikytkin luistamaan jos pintakaasulla vaihtelee, mutta eipä kai sitten.
Hyvä juttu. Näillä eväillä jatketaan, kunnes joku toinen puheet kumoo..
220.128 Black Mirror
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Syynä tuohon enemmän ajettujen Mersujen automaaattivaihteiston vaihtohetken luistoon on vaihteistossa oleva vaihtohetken viivytetty vaihtopaineen nosto. Tuo viipe hoidetaan jousikuormitteisella paineakulla, joka varastoi vajaaksi sekunninksi osan vaihteiston käyttöpainetta jotta edellisen vaihteen irroitus ja seuraavan vaihteen kytkeminen tapahtuisi pehmeästi.

Kuluneemmalla vaihteistolla seuraavan vaihteen kytkemiseen tarvittavan öljyn määrä ja paine ovat suuremmat jolloin paineakun mudostama viipe kasvaa liian suureksi ja edellinen vaihde ehtii kytkeytä irti ennen seuraavan kytkeytymistä. Tämä tapahtuu helposti varsinkin matalilla nopeuksilla ja kierroksilla, jolloin ohjaus- ja käyttöpaineet ovat matalat, öljyn nopeus hidas sekä kylmällä laatikolla, jolloin öljy on jähmeää ja ts. hidasta.

Vaihtoa voidaan helpotta tuolloin kaasua nostamalla juuri vaihdon hetkellä, jolloin seuraava vaihde ehtii kytkeytyä ilman että veto on vaihteistossa "päällä" Sama asia taphtuu käsin vaihdettaessa, silloin kaasua nostaa automaattisesti, jolloin seuraava vaihde kytkeytyy. Myöskin näin voidaan vaihtohetki valita mieleiseksi, eikä vaihteisto pääse luistamaan vahingossa. Nuo vaihtohetkellä luistavat laatikot eivät kuitenkaan luista yleensä ollenkaan ajossa, jolloin vaihto on suoritettu ja vaihteen kytkeymyisprosessi on saatettu loppuun.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin