W124 maalattu, tekniikan turbotus aloitettu

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Re: W124 maalattu, loppusilausta vaille valmis 23.3.08

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Hyvältähän tuo tuore maalaus näyttää aina. :)

Sattui silmään vastaan jälkeenpäin että aika reiluhko madallus sulla tossa.... :lol:
mr_aspen kirjoitti:- alusta vaihdettu n.105mm matalampaan (tästä syystä lokasuojia on jo pullistettu, ettei kanttareiden yli ajaessa raavi renkaat kaariin)
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Re: W124 maalattu, loppusilausta vaille valmis 23.3.08

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

Juhis. kirjoitti:Hyvältähän tuo tuore maalaus näyttää aina. :)

Sattui silmään vastaan jälkeenpäin että aika reiluhko madallus sulla tossa.... :lol:
joo onhan se aika reilu... ei se kuitenkaan niin paljolta vaikuta, kuin mitä lukemat kertoo... katsastusmies kyllä viimeksi vinoili, että täytyy käyttää toista nosturia, kun ei varmaan mene ensimmäiselle :D

takapää ei ole niin matala kuin edestä, mutta kyllä se ihan mukava on. En tiedä tarkemmin miten se on toteutettu, kun aiempi omistaja oli sen jo tiputtanut. ilmeisesti 1 kumit, ja reippaasti lyhyemmät jouset. KYB:in iskarit alla, ja tuntuu ainakin ajossa todella hyvältä, riittävän jäykkä mutta silti mukava ajella...
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

nyt on vanteita työstetty ahkerasti, ja jos joku väittää että replica monoblockeissa on ohut maalipinta, niin se on kyllä paskapuhetta... meni purkilinen nitromorssia vaikka oli teollisuuskäyttöön tarkoitettu painepesurikin käytössä... onneksi turussa tuli takatalvi, ettei oo niin kova polte saada kesärenkaita alle...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12819
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mr_aspen kirjoitti:nyt on vanteita työstetty ahkerasti, ja jos joku väittää että replica monoblockeissa on ohut maalipinta, niin se on kyllä paskapuhetta... meni purkilinen nitromorssia vaikka oli teollisuuskäyttöön tarkoitettu painepesurikin käytössä... onneksi turussa tuli takatalvi, ettei oo niin kova polte saada kesärenkaita alle...
katoppa uudestaan ulos, ei lunta missään ja tiet huutaa kesävanteita alle :D
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

saman huomasin tänään, kun lähdin ekan kerran liikenteeseen... +8 lämmintä, ja aurinko paistoi... taitaa tänään tulla pitkä ilta autotallissa kun hioo vanteita :D


EDIT: tänään tuli päivitystä etuvaloihinkin... etuvalojen muoviosat on maalattu ns. kromimaalilla :)
Avatar
moilane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: To 27.12.2007 18:31

Viesti Kirjoittaja moilane »

mr_aspen kirjoitti:saman huomasin tänään, kun lähdin ekan kerran liikenteeseen... +8 lämmintä, ja aurinko paistoi... taitaa tänään tulla pitkä ilta autotallissa kun hioo vanteita :D


EDIT: tänään tuli päivitystä etuvaloihinkin... etuvalojen muoviosat on maalattu ns. kromimaalilla :)
se kromimaali ei kuivu koskaa :? ainaki mitä ite oon käyttäny nii vuodenki vanhaan maalipintaan jää vielä sormenjälet :evil:
Imuäänet kunniaan!!
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

joo kun hain sitä auran väri ja varaosasta, se äijä sano ettei siihen saa koskea yhtään millään maalauksen jälkeen. Eikä kuulemma kestä yhtään vettä... mutta ei se haittaa, kun se on siellä umpion sisällä mihin ei normaalisti kuitenkaan mennä... :)
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

päivitystä...

vanteiden kiillotus on kovaa vauhtia käynnissä... vanteet on hiottu valmiiksi perinteisesti nousevalla karkeuskäyrällä 240-320-400-600-800-1000-1200

huomenna olis tarkotus saada kiillotettua ainakin pari vannetta valmiiksi, ja kuviakin saan esille päivällä. Armoton homma ollut kyllä vanteissa... en olis uskonut noin kovaksi hommaksi vaikka niitä muiden projekteja lueskelinkin etukäteen...
_ahma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: La 17.11.2007 02:07
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja _ahma_ »

Missä maalautit ton auton ja paljonko tuli maksamaan?
Nyk. w124 300e -86
Ex: w201 2.0e -85
w124 300d -86
w126 s280 -84
ppip90
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 16.01.2008 22:25
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja ppip90 »

onko vanteet kiillotettu? Kuvia? Siisti peli kaikin puolin!
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

homma venyy ja paukkuu kuin purukumi... vanteet on edelleen tallissa odottamassa kumeja, kun ne saadaan vasta ensi viikolla.
13. päivä on varattu puleeraus, vahaus ja takalasin tummennus 20% kalvolla...
vanteiden sovittelun perusteella taitaa tippua vielä hiukan tuo auto... ei oo riittävän lowrider mun makuun 8)
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

päivitystä projektille... on vähän ollut hiljaiseloa kaikkien muiden kiireiden keskellä...

vanteet on hiottu, ja kiillotettu lähes esittelykelpoisiksi, muttei vielä kuitenkaan ehkä vkolopuksi... Tänään auto puleerattiin ja vahattiin mm-tuningilla http://www.mmtuning.net/ kiitokset vain Leinon Markolle siististä työstä. kalvotus oli tarkotus laittaa takalasiin, mutta eivät olleet saaneet oikeanlaista kalvoa vielä tänään joten menee perjantaille... vkoloppuna pitäis saada edustuskuvia autosta kun kaveri tulee järkkärin kanssa kuvailemaan :)

edit: niin ja kristallietu-umpiot on asennettu myös eteen :lol:
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

päivitellääs taas pitkästä aikaa... pientä teaseria huomenna alle heitettävistä vanteista http://www.fotopankki.fi/mr_aspen/kuva/3001961084924025
vanteethan ovat 17" alutecin amg-replikat, jotka kävin laineracingiltä ostamassa tuossa pari kuukautta sitten... kumeina KUMHO KU-31 koossa 225/45R17 8) ostovaiheessa oli vanteiden päällä usiampi kerros maalia, kunnes sitten nitromorssi ja painepesuri pääsivät vauhtiin. Aikaa ja hiomapaperia kului enemmän kuin laki sallii, mutta itse olen suht tyytyväinen lopputulokseen. rengas-firmassa kolhivat vanteita aika reilusti mutta ei viitsi enää hioa kaikkia pikkukoloja pois. riittää minulle, kun en ole kuitenkaan viemässä autoa mihinkään esiteltäväksi...
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

uusi kuva lisätty, otettu tuossa puol tuntia sitten raision myllyn pihalla :)

http://www.fotopankki.fi/mr_aspen/kuva/3039186353561856

tontitusta huutaa kipeästi... :?
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Jahaa, tänään tavattiinkin henk.koht. :)

Komia kuva, kuten itekki sanoit, pikkasen vielä tiputtais.
Hyvä väri. :wink:
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Auto kiiltää hienosti!!!
Renkaat on hiukka korkeat, mutta käyttötarkoitus huomioon ottaen oikeat.
Ne spacerit sinne taakse ja madallusta lisää, ni johan alkaa olla valmis 8)
Sakemannicäbi
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

hiukan uutta kuvaa eiliseltä... vieressä kaverin vette, ja mun traktori... onneksi on jo haettu matalammat jousen kumit ja työ odottaa vain tekijäänsä

Kuva
ppip90
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 16.01.2008 22:25
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja ppip90 »

Hienoa työtä!
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

noniin... seuraava vaihe projektissa pääsee pian aluilleen... turboa lähden hakemaan DuPu:lta huomenna kaikkine hilppeineen, ja tarkoitus olisi saada se paikoilleen ennen 14.6. pidettävää salon tuning & hifi tapahtumaa... tehoja ei haeta mitään älyttömiä, mutta kuitenkin sen verran ettei ihan niin paljon tarvitsisi tilaa ohituksille :)

tänään vaihtuu myös jousien kumit matalampiin ja takapäähän tulee spacerit :twisted:


EDIT: olin muuten väärässä uskossa tuon alustan kanssa... vertasin sitä naapurin 124:seen jossa on ilmeisesti jossain vaiheessa vaihdettu vähän liian pitkät jouset, ja oma on sitä noin 100mm matalampi... kun vertaa ns. tehdaskorkuiseen, niin eroa on ainoastaan edessä 65mm ja takana 55mm no mutta sehän asia saadaan korjattua kunhan vain jaksaisi mennä tuonne auton alle :)
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

nyt tuli haettua mutka... ensimmäinen 3 h mennyt sen parissa, ja alkaa pikkuhiljaa hahmottua öljyn ja paskan alta mitä on tullut ostettua :o
liuotinpesulla tuli käsiteltyä kaikki putket ja välijäähy, eikä tulos ollut sellainen kuin odotin :? välijäähy vuotaa reippaasti kolaroinnin jälkeen hitsatuista kohdista, joten jos mutka mitään ahtoja tuottaa niin tuo välijäähy sen vuotaa maailmalle :cry:


setti sisältää:

pakosarja
Garrettin T03 turbo
Tulpattu imusarja + painekotelo
keulan kokonen välijäähdytin
pakoputki puoleenväliin asti, saa vakioputkeen kiinni suoraan...
Turbon öljynkierto-systeemit
ahtoputket

vaihtoon tuosta menee ainakin tuo välijäähy, ja painekotelon hitsaukset teetetään uusiksi naapurin pajalla...

Kuva
Kuva

no mutta tästä on hyvä lähteä liikkeelle, ensimmäinen meikäläisen turbo ja katsotaan mitä tästä saadaan aikaiseksi
Avatar
Wille
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 11.07.2005 22:18
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wille »

mites tuo öljynpaluu mahtaa toimia?
ex w201 -85 200d nahoilla
r.i.p w123 -80 300d manuaali 5l/100 (öljyä)
r.i.p w123 -80 300d tomaatti kattoluukulla
w123 -76 240d museoprojekti
ex w123 -85 200d vanha taksi saatana.
w123 -84 300TurboD Korjauksessa
W123 -84 240D uusin
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tommonen öljynpaluu oli STT-turbosarjassa, ainakin osassa. Toimiihan se noinkin siis.
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

joo itsellä ei vielä mitään kokemusta tuosta öljyn paluun toimivuudesta, mutta eiköhän se kokemus kartu kun projekti etenee... tänään valitettavasti seinäjoella työkeikalla joten työ haittaa harrastusta jälleen kerran. ei kenelläkään sattuisi olemaan tietoa mistä saisi nopeasti (huomenna) haettua uuden välijäähyn? aluetarkennuksena TURKU-SEINÄJOKI akseli. kun päivällä olis tarkoitus täältä lähteä ajelemaan kotia kohti.

olis muuten nuo mitatkin tarpeen :?: mittasin sen valojen välin kotona eilen, mutta tietenkin unohdin ottaa sen muistilapun mukaan tänne seinäjoelle.
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Käy jostakin ostamassa uusi kiinancooleri, suht pienellä keulan pilkkomisella menee paikalleen 450x300x76mm kennolla oleva.

Tuolta löytyy kuvia jos sellaisen laitat->
http://kuvablogi.com/blog/14869/4/
S210 220 CDI A -02
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2667
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

mr_aspen kirjoitti:päivitellääs taas pitkästä aikaa... pientä teaseria huomenna alle heitettävistä vanteista http://www.fotopankki.fi/mr_aspen/kuva/3001961084924025
vanteethan ovat 17" alutecin amg-replikat, jotka kävin laineracingiltä ostamassa tuossa pari kuukautta sitten... kumeina KUMHO KU-31 koossa 225/45R17 8) ostovaiheessa oli vanteiden päällä usiampi kerros maalia, kunnes sitten nitromorssi ja painepesuri pääsivät vauhtiin. Aikaa ja hiomapaperia kului enemmän kuin laki sallii, mutta itse olen suht tyytyväinen lopputulokseen. rengas-firmassa kolhivat vanteita aika reilusti mutta ei viitsi enää hioa kaikkia pikkukoloja pois. riittää minulle, kun en ole kuitenkaan viemässä autoa mihinkään esiteltäväksi...
Autos näyttää ihan tarpeeksi matalalta.

On se kumma kun niitä vanteita ei katsota siellä rengashommissa. Luulevat kai että kun kolhii niin saavat myytyä kohta uusia. Itse kanssa muutaman kolhun (joista lähtee maalit lohkeamaan) vanteisiin rengasliikkeessä saaneena aion joka kolosta ja naarmusta tehdä numeron enskerralla. Erityisesti kunnolla käsityötä osakseen saaneet vanteet kyttäisin selän takana ja jatkuvasti huomauttelemalla jos yhtään ois huolimatonta toimintaa. Naarmuja ja kolhuja saan ilmaiseksi tehtyä itsekkin kuka tahansa. Rengastyön hinta huomioiden jälkiä ei saa ja tarvitse tulla.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12819
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei ne oo mitään rengasliikkeitä missä tulee jälkiä, nyrkkipajoja sanoisin. Täysin pelleilyä nyky aikana ettei muka saisi rengasta vanteelle ilman jälkiä :shock: , ei muuta kuin rengasliike vaihtoon...
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

joo no tuo "rengasliike" oli käytännössä tutun tutun autokorjaamo, mistä saa myös renkaita... ei mee enää jatkossa tuonne, kun ei huvita enää korjailla jälkiä.

tekniikkapäivitystäkin päästiin tänään jatkamaan :)
homma eteni seuraavalla tavalla, vanhat pakosarjat ja imusarjat pois, ja uuden sovitusta kunnes huomasin imusarjan alla tällaisen osan joka oli rikki kuten kuvasta näkyy

Kuva

no homma jäihin hetkeksi... seuraavaksi imupuolen painekotelon kimppuun. naapurin isäntä (ammattihitsaaja) näki sen ja totes "et sä voi ton näköstä pönttöä laittaa muuten noin siistiin autoon, me tehdään sulle uusi" ELI sekin menee nyt vaihtoon. tilalle tehdään alumiinista vastaavanlainen pönttö, mutta über siisteillä hitsaussaumoilla ja lopuksi koko roska kiillotetaan ja lakataan :twisted:

saa nähdä vaan kuinka kiireiseksi vetää, kun enää on tehokkaita työiltoja ennen salon tapahtumaa vain 7, kun vkoloppu menee pohjanmaalla mobilistitapahtumassa eikä vieläkään ole sitä uutta välijäähyä. noh, jos proturbolla sattuisi olemaan suopea asiakaspalvelu niin he voisivat lähettää sellaisen jo huomenna päivällä matkahuollon mukana turkuun... saas nährä miten äijän käy 8)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

mr_aspen kirjoitti:tilalle tehdään alumiinista vastaavanlainen pönttö, mutta über siisteillä hitsaussaumoilla ja lopuksi koko roska kiillotetaan ja lakataan :twisted:
Tuo on kyllä paras ajatus, tuli itsellekin mieleen kun katselin tuota "settiä". Oliskohan kuitenkin kannattanut hankkia "uusi" ahdin ja tehdä/hankkia loput uudesta materiaalista.

Tuon painekotelon kohdalla kannattaa miettiä sen muotoilu tositarkkaan jo etukäteen, tuloputken paikka ja virtaukset imuputkille (runnereille). Älä nyt kuitenkaan vastaanvanlaista tee, ei se ole mitenkään ideaalinen. :roll: Nuo ulkopuolen viimeistelyt nyt on aivan turhaa, mahtaako lakat siinä edes pysyä.

Tästä voi alkaa lukemaan teoriaa ja käytäntöä. Mikäli korissa vain on tilaa, ja onhan siellä niin käytä mahdollismman pitkiä imuputkia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

joo no toi ulkopuolen kiillotus on lähinnä vain sen ulkonäöllisen seikan takia. 8)
tässä nyt ei kuitenkaan haeta mitään överitehoja, joten optimiratkaisut jätetään niistä enemmän tietäville. uuteen painekoteloon tulee muutoksia, mutta ei kovin radikaaleja vaan lähinnä sen verran että ohi pääsee edes joskus muulloin kuin varalaskupaikoilla :lol:

miksi muuten alkuperäisessä vaparissa huohotusputket on johdettu imusarjaan? onko sillä ollut joku tietty tarkoitus?
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

ja taas vierähti hetki tallissa... uskomattoman hidasta hommaa, kun jokaista osaa tulee hinkattua aivan överikauan paikoilleen... eli tänään on kiinnitetty downpipe, imusarja ja "joutokäynnin lämpöventtiili" ei edes varaosatuonnin myyjä osannut sanoa mikä sen nimi on, kuulemma vain niitä myydään todella paljon kun herkästi hajoavat.

tänään tehtiin ensimmäiset kuvat siitä tulevasta painekotelosta ja samantien tilasin myös uuden coolerin pepantuonti.fi:stä jos niitä pääsis sitten maanantaina asentelemaan kun tulen takaisin turkuun...

tässä tämän hetken tilanne:

Kuva
Vastaa Viestiin