Sergey kirjoitti:...Olisko muuten mahdollista saada kytkimen takaa säädettyä tuota EHA:a niin että toisessa asennossa olisi bensasäädöt ja toisessa E85 säädöt? Vai onko tuo manuaalinen systeemi ainoa keino?
EHAn perussäätö on aina mekaaninen eli ruuvia kääntämällä. Itse olen hakenut eri seoksia laajakaistaseosmittarilla TechEdge 2JI, jossa on ohjelmoitava kapeakaistaisen lambda-anturin similointi. Voin valita seosuhteen, jonka mittari syöttää ECUun ja huijaa sitä, koska ECU luulee, että lambda-anturi aina etsii arvoa lambda=1. Tällä hetkellä olen säätänyt EHAn perusseoksen (ruuvista) arvoon lambda~=0,94 ja sähköisen säädön arvoon lambda=1. Samoin tyhjäkäynnin säätö on lambda=1. Kun haen tehoja, säädän EHAn sähköisen arvon alueelle lambda~=0,88...0,92, jolloin se vetää seosta rikkaammalle. Lisäksi olen ohittanut täyden kaasun sgnaalin, joten seokset pysyvät kiihdytettäessä EHAn säädöissä. Kytkimellä voisi vaihtaa seoksia lisäämällä järjestelmään toisen lambda-anturin, joka antaa aina arvon lambda=1. Kytkimellä voisi vaihtaa huijauslambda-anturin (mittarin ulostulo), jolla seoksia saisi rikkaammalle tarvittaessa. Molempia antureita pitäisi lämmittää jatkuvasti enkä ole varma, onnistuuko vaihto lennossa.
Ai juu, kysyit E85-säädöistä ;-) Seokset muuttuvat E85-käytössä niin paljon, että EHAn +-10 mA ei riitä. Maksimisäätö 10 mA virralla on alle 0,1 lambda-yksikköä (esim. 0,94 -> 1,00 on jo rajoilla). Yksi mahdollisuus olisi virittää EHAa niin, että sen säätöalua laajenisi esim. alueelle +-20 tai +-30 mA. Tähän sähköopin osaamiseni ei vielä ole riittänyt, enkä tiedä, miten muutos ohjelmoitaisiin, jotta se toimisi eri ajotilanteissa.
tomant