E85 tietoa ja kokemuksia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:Tuolta www.etanol.nu topicista ei selvinnyt kuinkapaljon 200 koneessa mutta 300 koneessa ne on ruuvanneet sitä näin: "Skruvade EHA lite över 1 varv medsols." eli vähän yli yksi kierros myötäpäivään ja ajaa kesällä puhtaalla E85 ja talvella puolet ja puolet...
Löysin EHA-jutun etanol.nusta ja näyttää siltä, että he lisäävät E85:ttä ja säätävät sitten EHAn arvoon lambda=1. Säätö tehdään hakemalla EHAn korjausvirraksi likimain 0 mA. Eli säätö tehdään samoin kuin bensalla, etanoli vain hakee oman seossuhteensa. Tällä säädöllä ei haeta tehonlisäystä vaan pientä kulutusta ja pieniä päästöjä. EHA pitää sitten seokset samassa arvossa lambda-anturilta saamansa tiedon perusteella. Täydellä kaasulla ja kylmänä kiihdytettäessä ohitetaan lambda-ohjaus KE-Jetissä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jep pääasiallinen edun haku on nimenomaan tuo pieni kulutus näissä vehkeissä, ihmisille jotka ajavat paljon kilometrejä. Enemmän tehojahan ne ei noista ole ottaneet pikkurahalla. Onhan tuolla sitten noita E85 tehomyllyjäkin joissa sitten on tosiaan nuo vaihdetut omat ruiskujärjestelmänsä ja tietokoneensa.

Ite ajelen tuolla ruotsin puolella nykyään aina neljännes E85 tankissa. Paitsi viimeksi kun lappiin ajoin, ei ehtinyt moisia mietiskelemään. On muuten kallistunut sekin ruottissa, hintaeroa ei ole enää kuin 50c koska bensiinin hinta on tippunut 10c (oli viime vkl 1,29€) ja viinan hinta noussut 5c (0,85€).

Olisko muuten mahdollista saada kytkimen takaa säädettyä tuota EHA:a niin että toisessa asennossa olisi bensasäädöt ja toisessa E85 säädöt? Vai onko tuo manuaalinen systeemi ainoa keino?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:...Olisko muuten mahdollista saada kytkimen takaa säädettyä tuota EHA:a niin että toisessa asennossa olisi bensasäädöt ja toisessa E85 säädöt? Vai onko tuo manuaalinen systeemi ainoa keino?
EHAn perussäätö on aina mekaaninen eli ruuvia kääntämällä. Itse olen hakenut eri seoksia laajakaistaseosmittarilla TechEdge 2JI, jossa on ohjelmoitava kapeakaistaisen lambda-anturin similointi. Voin valita seosuhteen, jonka mittari syöttää ECUun ja huijaa sitä, koska ECU luulee, että lambda-anturi aina etsii arvoa lambda=1. Tällä hetkellä olen säätänyt EHAn perusseoksen (ruuvista) arvoon lambda~=0,94 ja sähköisen säädön arvoon lambda=1. Samoin tyhjäkäynnin säätö on lambda=1. Kun haen tehoja, säädän EHAn sähköisen arvon alueelle lambda~=0,88...0,92, jolloin se vetää seosta rikkaammalle. Lisäksi olen ohittanut täyden kaasun sgnaalin, joten seokset pysyvät kiihdytettäessä EHAn säädöissä. Kytkimellä voisi vaihtaa seoksia lisäämällä järjestelmään toisen lambda-anturin, joka antaa aina arvon lambda=1. Kytkimellä voisi vaihtaa huijauslambda-anturin (mittarin ulostulo), jolla seoksia saisi rikkaammalle tarvittaessa. Molempia antureita pitäisi lämmittää jatkuvasti enkä ole varma, onnistuuko vaihto lennossa.

Ai juu, kysyit E85-säädöistä ;-) Seokset muuttuvat E85-käytössä niin paljon, että EHAn +-10 mA ei riitä. Maksimisäätö 10 mA virralla on alle 0,1 lambda-yksikköä (esim. 0,94 -> 1,00 on jo rajoilla). Yksi mahdollisuus olisi virittää EHAa niin, että sen säätöalua laajenisi esim. alueelle +-20 tai +-30 mA. Tähän sähköopin osaamiseni ei vielä ole riittänyt, enkä tiedä, miten muutos ohjelmoitaisiin, jotta se toimisi eri ajotilanteissa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

mitenkäs tämmöinen "nyky" auto jossa on oppiva sytkä ja oppiva ecu?

:?:
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

JACKHAMMER kirjoitti:mitenkäs tämmöinen "nyky" auto jossa on oppiva sytkä ja oppiva ecu?
Saabin pirtuautot osaavat muuttaa säätöjään automaattisesti etanolimäärän mukaisesti. Niihin voi tankata puhdasta bensaa, puhdasta E85:ttä (joihinkin E100:sta?) tai näiden seosta. Tämä voi olla kehitelmä Saabin APC-tekniikasta? Muista autoista / ECUista ei ole tietoa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

mielestäni nykyisessäni autossa on oppiva ecu (auto on e50 amg)
ja lohkoissa on myös nakutuksen tunnistimet..
mielestäni autoni on "oppinut" itsekseen muutamia "parannuksia" joita tähän yksilöön on tehty.
Kun lukee benzworldiä niin sieltä saamieni tietojen pohjalta väyrysen tekniikka on oppivaa (laatikko/ecu)
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

JACKHAMMER kirjoitti:mielestäni nykyisessäni autossa on oppiva ecu (auto on e50 amg)
ja lohkoissa on myös nakutuksen tunnistimet..
mielestäni autoni on "oppinut" itsekseen muutamia "parannuksia" joita tähän yksilöön on tehty.
Kun lukee benzworldiä niin sieltä saamieni tietojen pohjalta väyrysen tekniikka on oppivaa (laatikko/ecu)
Kysy suoraan AMG:ltä, niin ei tarvitse arvailla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
mebsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 10.01.2011 11:04

Re:

Viesti Kirjoittaja mebsu »

Sergey kirjoitti:Jep pääasiallinen edun haku on nimenomaan tuo pieni kulutus näissä vehkeissä, ihmisille jotka ajavat paljon kilometrejä. Enemmän tehojahan ne ei noista ole ottaneet pikkurahalla. Onhan tuolla sitten noita E85 tehomyllyjäkin joissa sitten on tosiaan nuo vaihdetut omat ruiskujärjestelmänsä ja tietokoneensa.

Ite ajelen tuolla ruotsin puolella nykyään aina neljännes E85 tankissa. Paitsi viimeksi kun lappiin ajoin, ei ehtinyt moisia mietiskelemään. On muuten kallistunut sekin ruottissa, hintaeroa ei ole enää kuin 50c koska bensiinin hinta on tippunut 10c (oli viime vkl 1,29€) ja viinan hinta noussut 5c (0,85€).

Olisko muuten mahdollista saada kytkimen takaa säädettyä tuota EHA:a niin että toisessa asennossa olisi bensasäädöt ja toisessa E85 säädöt? Vai onko tuo manuaalinen systeemi ainoa keino?

Terve,

nostan vanhaa topiccia ylös - miten etanoliseokset ovat toimineet?

Onko kellään kokemusta millä etanoliseossuhteella M102 kaasarikonetta voi käyttää?
w210 270cdi -00
w201 2.0 -90
Vastaa Viestiin