
ÄLÄ DIISELÖI !!! (muutoskatsastus helvet**)
No joo kyllä tuota tekstiä on uskominen,varmasti jossain muussa lähteessä ollut itsellä vikaa.Wigilante kirjoitti: Jari_w123 teksiin viitaten uskon, että minun kertomani painot ovat myös suhteellisen varmasta lähteestä kun maahantuoja ne suoraan MB:n tehtaalta oli kysäissyt
auto w123 200D/300DT vm, -81
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: La 19.07.2008 18:41
- Paikkakunta: Honkajoki
tomant kirjoitti:
AKE tulkitsee päätöksiä ja omia ohjeitaankin vaihtelevalla taidolla.
Joo, näin on; minä sain käsittämättömän vastauksen omaan selkään jäsenneltyyn turbottamista koskevaan kysymykseeni:
Vertailumallissa tulisi olla vähintään saman verran tehoa, tilavuutta ja massaa kuin kyseisessä moottorissa turbon asennuksen jälkeen. Jos vertailumalli tuolloin olisi mallisarjan suurin, tehokkain tai painavin saa teho olla 20%, tilavuus 25% ja massa 20% suurempi kuin vertailumallissa.
Tuossahan katsastusmies on neuvonut ihan OK: eli kun tuot turbotettua autoasi katsastukseen, varmista, että vertailuautona käytät malliston tehokkaimmalla ja suurimmalla koneella varustettua yksilöä. Senkin moottorin tilavuuden ja tehot sekä painon saat vielä turpokoneellasi tosin ylittää - katsastusmiehen antamilla prosenttiarvoilla enintään.
AKE tulkitsee päätöksiä ja omia ohjeitaankin vaihtelevalla taidolla.
Joo, näin on; minä sain käsittämättömän vastauksen omaan selkään jäsenneltyyn turbottamista koskevaan kysymykseeni:
Vertailumallissa tulisi olla vähintään saman verran tehoa, tilavuutta ja massaa kuin kyseisessä moottorissa turbon asennuksen jälkeen. Jos vertailumalli tuolloin olisi mallisarjan suurin, tehokkain tai painavin saa teho olla 20%, tilavuus 25% ja massa 20% suurempi kuin vertailumallissa.
Tuossahan katsastusmies on neuvonut ihan OK: eli kun tuot turbotettua autoasi katsastukseen, varmista, että vertailuautona käytät malliston tehokkaimmalla ja suurimmalla koneella varustettua yksilöä. Senkin moottorin tilavuuden ja tehot sekä painon saat vielä turpokoneellasi tosin ylittää - katsastusmiehen antamilla prosenttiarvoilla enintään.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Hmm... Poimin pari lainkohtaa erikseen:tomant kirjoitti:Tehon, painon ja kuutiotilavuuden suhteen on sama periaate. Jos jokin näistä kasvaa alkuperäisestä, pitää jarrut ja alusta muuttaa vastaamaan mallia, jolla on vähintään muutetun moottorin teho, paino tai kuutiotilavuus. Ainoastaan mallisarjan tehokkaimman moottorin teho ja painavimman mootorin paino saadaan ylittää 20% ja suurin kuutiotilavuus saadaan ylittää 25%. Katso http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 ja http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256 sekä http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdfVensku_ kirjoitti:En tiiä kyllä onko ihan väärinkään lappujansa tulkannu, siinä mielessähän inssi voisi olla oikeassa (minä sen enemää tietämättä mutta...), että jos tukivarret ja muut alustaratkaisut on erilaisia koneiden välillä, niin silloinhan tuo 20% painosääntö voisi ihan hyvin päteä jokaisen koneen välillä. En tiedä sitten miten se määritellään AKE:n puolesta, ettäkö pelkästään isoimpaan koneeseen se 20%, vai tukivarsien perusteella jne? :roll:
tomant
Moottorin muuttaminen
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun
moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Moottorin vaihto
2 c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on
korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman
normin mukaan mitattuna;
Eli jos turbodieseliin laittaa ahtoilmanjäähdyttimen, saa syöttöä lisäämällä
lisätä tehoja 20% yli tehokkaimman moottorivaihtoehdon, kun alusta on sama?
Jos kyseessä on 300 TDT 4matic, niin mikä mahtaa olla tehokkain vertailumoottori?
300 TE 4matic:ssa on sama kori, vetotapa ja jarrut ja 188 hv.
E280T:ssa on farkkukori ja samat jarrut, mutta takaveto ja 197 hv.
Jo 188 hv + 20% olisi 225 hv ... Minkä saa melko helpolla ulos, jos vaihtaa
myös turbon.
Ja vakiokoneen 147 hv saisi virittää 176 hv:an niin, ettei tarvitse tarkistella osia.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 14
- Liittynyt: La 19.07.2008 18:41
- Paikkakunta: Honkajoki