ÄLÄ DIISELÖI !!! (muutoskatsastus helvet**)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Pepe K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 21.01.2007 18:37
Paikkakunta: siinä puolessavälissä

Viesti Kirjoittaja Pepe K »

Näin on asian laita :D
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Kyllä... oikein tänne ei tosiaan kannata tulla autoaan pahemmin leimailemaan. Mutta no asiassa hyväkin puoli omistanhan minä nyt sentään tämän reissun jäljiltä pirusti turhaa tietoa ja vielä ehkä ainoan suomalaisen 4 paikkaisen S mersun :D
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Wigilante kirjoitti: Jari_w123 teksiin viitaten uskon, että minun kertomani painot ovat myös suhteellisen varmasta lähteestä kun maahantuoja ne suoraan MB:n tehtaalta oli kysäissyt :D
No joo kyllä tuota tekstiä on uskominen,varmasti jossain muussa lähteessä ollut itsellä vikaa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Onneksi kuitenkaan ei oo tuollakaan enää niin välii kun tuon leiman nyt loppujen lopuksi sai :D ikä mikään joka päivä tarvittava tieto edes ole ...
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Joni Tervalahti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 19.07.2008 18:41
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Jep jep.. Ei vissiin kannata tämän perusteella mennä muutoskatsastamaan Kankaanpäähän W124 200D -> 250D?

Kauhajoki tai Parkano parempia?
MB W124 250D -91
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

tomant kirjoitti:
AKE tulkitsee päätöksiä ja omia ohjeitaankin vaihtelevalla taidolla.


Joo, näin on; minä sain käsittämättömän vastauksen omaan selkään jäsenneltyyn turbottamista koskevaan kysymykseeni:


Vertailumallissa tulisi olla vähintään saman verran tehoa, tilavuutta ja massaa kuin kyseisessä moottorissa turbon asennuksen jälkeen. Jos vertailumalli tuolloin olisi mallisarjan suurin, tehokkain tai painavin saa teho olla 20%, tilavuus 25% ja massa 20% suurempi kuin vertailumallissa.


Tuossahan katsastusmies on neuvonut ihan OK: eli kun tuot turbotettua autoasi katsastukseen, varmista, että vertailuautona käytät malliston tehokkaimmalla ja suurimmalla koneella varustettua yksilöä. Senkin moottorin tilavuuden ja tehot sekä painon saat vielä turpokoneellasi tosin ylittää - katsastusmiehen antamilla prosenttiarvoilla enintään.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

tomant kirjoitti:
Vensku_ kirjoitti:En tiiä kyllä onko ihan väärinkään lappujansa tulkannu, siinä mielessähän inssi voisi olla oikeassa (minä sen enemää tietämättä mutta...), että jos tukivarret ja muut alustaratkaisut on erilaisia koneiden välillä, niin silloinhan tuo 20% painosääntö voisi ihan hyvin päteä jokaisen koneen välillä. En tiedä sitten miten se määritellään AKE:n puolesta, ettäkö pelkästään isoimpaan koneeseen se 20%, vai tukivarsien perusteella jne? :roll:
Tehon, painon ja kuutiotilavuuden suhteen on sama periaate. Jos jokin näistä kasvaa alkuperäisestä, pitää jarrut ja alusta muuttaa vastaamaan mallia, jolla on vähintään muutetun moottorin teho, paino tai kuutiotilavuus. Ainoastaan mallisarjan tehokkaimman moottorin teho ja painavimman mootorin paino saadaan ylittää 20% ja suurin kuutiotilavuus saadaan ylittää 25%. Katso http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 ja http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256 sekä http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf

tomant
Hmm... Poimin pari lainkohtaa erikseen:

Moottorin muuttaminen
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun
moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

Moottorin vaihto
2 c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on
korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman
normin mukaan mitattuna;

Eli jos turbodieseliin laittaa ahtoilmanjäähdyttimen, saa syöttöä lisäämällä
lisätä tehoja 20% yli tehokkaimman moottorivaihtoehdon, kun alusta on sama?

Jos kyseessä on 300 TDT 4matic, niin mikä mahtaa olla tehokkain vertailumoottori?

300 TE 4matic:ssa on sama kori, vetotapa ja jarrut ja 188 hv.
E280T:ssa on farkkukori ja samat jarrut, mutta takaveto ja 197 hv.

Jo 188 hv + 20% olisi 225 hv ... Minkä saa melko helpolla ulos, jos vaihtaa
myös turbon.

Ja vakiokoneen 147 hv saisi virittää 176 hv:an niin, ettei tarvitse tarkistella osia.
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Joni Tervalahti kirjoitti:Jep jep.. Ei vissiin kannata tämän perusteella mennä muutoskatsastamaan Kankaanpäähän W124 200D -> 250D?

Kauhajoki tai Parkano parempia?
Eikös tässä ollu kyse bensamoottorin vaihdosta dieseliin, eikä dieselistä dieseliin
Joni Tervalahti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 19.07.2008 18:41
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Jep näin oli, mutta en sitäkään haluaisi tehdä vaikeasti jos kpäässä on vaikeaa ja muualle ei niin miksi viedä kpäähän =)
MB W124 250D -91
Vastaa Viestiin