Raptec - Projekteja Vol1

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Sain pakoputkiston hitsattua kasaan

Kuva

Ja sopihan se paikoileen autoonkin

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:24. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

paloviita kirjoitti:Minua kiinnostaa tuo vauhtipyörän vaihto. Vaihdoin aikanaan mersun 5-sylinteriseen kiinteän vauhtipyörän ja race-asetelman (tosin massalevyllä, en sintterillä). Autosta tuli hirveä jyristin alle 2000 rpm käyntinopeuksilla. Hommasin järeämmän 2-massapyörän ja menosta tuli jälleen silkinpehmeää (vääntöä kuitenkin karvan yli 500 Nm).

Silloin ajattelin, että 5-mukisen vääntövärähtely vain tulee voimansiirrosta läpi, mutta nyt kiinnostaisi kuulla kokemukset toisen valmistajan vastaavasta voimanlähteestä. Eli onko alakierrosjyrinä 5-sylinterisen ominaisuus, joka vaatii joustoa voimansiirtoon? Vai onko meidän mersussa joku piilevä vika? Tällä kokoonpanolla on kuitenkin ajettu huolettomia kilometrejä jo noin 100.000...
Tänään pääsin autolla koeajolle ja kytkin toimi uskomattoman hienosti. Poljintuntuma on jäykkä, mutta silti arkiajoon soveltuva. Yllättävän hyvin pystyy liikkeelle lähdössä luistattamaankin ilman jyrinää / ulvahdusta. Minkäänlaista tärinää/jyrinää ei ilmentynyt millään kierroksilla eli ainakin volvoon tuollainen kiinteä vauhtis sopii mainiosti 5-pyttysen jatkeeksi. :wink:
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Petehri kirjoitti: Minkäänlaista tärinää/jyrinää ei ilmentynyt millään kierroksilla eli ainakin volvoon tuollainen kiinteä vauhtis sopii mainiosti 5-pyttysen jatkeeksi. :wink:
Hmm...mielenkiintoista!
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Sain vihdoin ja viimein tuon skyline projektin valmiiksi mistä olikin tuolla ekalla sivulla juttua.

Keulalle tuli kunnollinen cooleri. Kennon koko 630x300x100 8)

Kuva


Keulan osien saamisen kanssa oli suuria ongelmia. Vakio konepeltiä ja etupuskuri ei tuntunut GT-R:ään löytyvän sitten mistään joten keulalle tilattiin Seibonin hiilikuitupelti. Toimitus aika oli kuukausia, mutta onneksi tällä projektilla ei ollut kiireellinen aikataulu.

Puskurin korjasin alkuperäisestä puskurista koska ehjää ei löytynyt. Toki siihen oli pakko uhrata yksi w124:sen puskuri mistä leikkasin sopivia korjauspaloja. No tulipa tuohonkin jotain laadukasta tavaraa. :wink:

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 00:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Ei tullut komia, vaan tartti oikein tehdä. 8)

Toi konepelti on kyllä mun makuun turhan muodokas muuten hienossa autossa, mutta eipä siinä paljon vaihtoehtoja ollut.

Etupuskurista tuli yllättävän hyvä. Normisti ton kuntoiset painetaan roskiin... :shock:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tota hiilikuitusta olis ollut orkkis muotoisenakin saatavana, mutta oli valmistajalta loppu eikä sellaista olisi saanut kun vasta kesällä.

Heitäs norsu pirruuttas muutama kuva tosta puskurista ennen maalausta, niin näkee mistä oli kyse.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tuli tuota volvo projektiakin hieman jatkojalostettua, kun tehotaivoitteet ei oikein totetutuneet ensimmäisessä säädössä.

Ahdin päätettiin vaihtaa suurempi tuottoiseen Holset:in HE221W ahtimeen joka ulkomitoiltaan on lähes identtinen alkuperäisen ahtimen kanssa.

Kuva

Kuva

Ahdin sopi alkuperäiseen pakosarjaan hyvin pienillä muutoksilla. Pakoputken alkupätkä meni uusiksi.

Kuva

Kuva

Samalla tietysti ahtoputket piti uusia

Kuva

Kuva

Myöskin alkuperäinen ahtimen imuputki piti korvata suuremmalla putkella

Kuva

Näillä muutoksila autosta mitattiin 240heppaa ja 470nm ilman savua. Parhaimmillaan lukemat olivat 270hp ja lähes 600nm mutta tehot rajoitettiin katukäyttöön sopivalle tasolle jolloin savutus saatiin kuriin. Kyseessä kun on päivittäisessä ajossa oleva käyttöauto.

Kuva
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja kleitos »

8) Terve! Onhan kyllä ammattimiehen jälkeä ja kolminkertaisen hatunnoston arvoisia suorituksia :D :D :D
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Tuossa kuva Skyllen puskurista Peten muovikorjausten jäljiltä. Tummemmat, neliskanttisiksi leikatut palaset, ovat elinsiirtoja W124:n puskurista. Vaaleanharmaa taas on kaksikomponenttista muovikorjausliimaa, joka ei ole kuitenkaan ihan ilmaista. Kuten aiemmin sanoin, normisti noin pahaksi kolaroidut puskimet heitetään roskiin, mutta nytpä ei ollut oikein muita vaihtoehtoja tarjolla.

Kuva
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12815
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mitä korjausliimaa tuo tarkemmin ottaen on ? täytyy itekkin tuo oma puskin korjailla...
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Eiköhän tuo ollut Wurth:in muovikorjausliimaa (2-komponenttista). Ei kannata sitten valkata liian nopeeta liimaa isoihin korjauksiin. Lisäksi harjoitus tekee mestarin. :wink:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12815
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ookoo, kiitoksia !
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Paljonko oli volvossa ahto ja pakopaineet 270hv tehoilla?
Näyttää että ahdin loppuu vitossa 280hv paikkeille.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Pakopaineita oli varmaan LIIKAA, koska savutti LIIKAA.

Noin arvauksena sanoisin tuolla ahtimella mentävän yli 300 hepan jonkin matkaa tuossa motissa, kunhan muut asiat ovat kunnossa. Helppoja heppoja epäilen tuolla vielä piilottelevan tuonne 270-280hv tietämille tuolla setillä, sillä tähän ei ole vielä tehty mitään kikkoja pumppuun ym. Vetäviä kierroksiakin tulee joitakin satoja lisää. Se on vaan sitten eriasia tehdäänkö tähän autoon koskaan tämän enempää, sillä tavoite oli maltillinen 240hv.

Ahdot tulisivat 270-280hv setillä olemaan ~1,9bar ja pakopaineet ~2,5bar. Nyt (alta 250hv) ~1,8bar sekä ahto- että pakopaine.

Ahtimen riittävyys on kummallinen juttu, sillä se riippuu niin monesta muusta tekijästä kuin ahtimesta. Suoraruiskussa tuo ahdin piisaa yli 300hv vitosjakajapumpullakin.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tuli tuossa sekaannuttua yhteen Vito projektiinkin. Wald:in korisarja piti asentaa paikoileen ennen maalausta. Laadukkaat osat sopivat paikoilleen hienosti.

Vaativa asiakas sai kyllä työn määrän nousemaan melko suureksi, koska kaikki osat haluttiin sopivan paikoilleen saumattomasti (virheettömästi).

Helmalevikkeet liimattuna

Kuva

Etupuskurin sauma karhennetuna

Kuva

Puskurin lippa liimattuna

Kuva

Lasikuituiset lipat liimattiin kunnollisesti puskuriin myös takapuolelta

Kuva

Takapuskurin lippa tuli asennettua vasraavalla menetelmällä, mutta siihen piti lisäksi sovittaa peruutustutkat.

Kuva

Lisäksi alalippaan tuli mustattu osa mihin saatiin fiksusti sovitettua irroitettavan vetokoukun läpivienti.

Kuva
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Kyseiseen Vito projektiin tuli myös viimeviikolla tehtyä 3" rosteri pakoputkisto.


Downpipestä tuli mukavan jouhea ahtimelta asti.

Kuva

Kuva

Keskiosa vitossa on melko suoraa joten sen tekeminen ei suuremmin vastustanut. Vakio vaimentimen paikalle tuli alkuperäisen pituinen Simons:in läpivirtausvaimennin, rosterisena tottakai.

Kuva

Taka-akselin ylitys vitossa olikin huomttavasti työläämpi. Mutkaa piti olla vähän joka suuntaan, ettei putkisto ota kiinni taka-akselistoon auton olleessaan pyörillään.

Kuva

Kuva

Takapöntöksi tuli suurehko Simonsin rosterivaimennin joka sopi mukavasti paikoilleen. Ulostuloksi valittiin 100mm pyöreä ruostumaton päätevaimentimen.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Sisustasta tuli kyllä hieno ja vetokoukkukin näyttää hukkuvan samanväriseen "diffuusoriin" huomaamattomasti. Vanteet toivottavasti muuttuu tyyliin ja etenkin värimaailmaan sopiviksi, mutta onhan niistä ollut jo miehen kanssa puhetta.

Tämän synnytys oli tuskainen, mutta näemmä kannatti. 8)
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Ei voi muuta kuin ihailla tuota pakoputkityön laatua... 8) Ja muunkin työn tietsti. :P
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Työn laatu on taas huippua!!! Auto nyt ei kumminkaan näytä mitenkään kummoiselta, mikä taas ei ole Petehrin vika :wink: . Tuo väri on karstanen ja Waldin sarja on melkoisen laimea eikä vanteet istu yhtään. Hieman vieroksun myös noita lokarin ilma-aukkoja. Tietenkin tuolla pystyy edelleen tekemään töitäkin, mikä on varmaan tarkoituskin. Sisustasta sen sijaan 10 pistettä, hieno toteutus!
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
matias_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 15.11.2008 15:02
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja matias_ »

On kyllä mahtavan näköistä tuo työn laatu!!
MB C220 vm. 94
S210 320CDI 02
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tuli tuossa tehtyä "Jouns:sin" lankkuun usa mallin takakontin kansi.

Homma lähti käyntiin ehjästä e-mallin luukusta

Kuva

Pientä tuumailua ja ei muutakuin rälläkkä laulamaan

Kuva

Hommaa varten hankittiin "hieman hapan" kontin kansi josta sain leikattua tarvittavat palat muutoksen tekemiseen.

Kuva

Palat istutettuna paikoilleen, vasemman puolen palassa pieni reikä kun taustapuolelta oli ruoste päässyt valloilleen

Kuva

Hitsausta, jäähdyttelyä ja hiontaa

Kuva

Hiottuna

Kuva

Alkuperäisestä alumiinisesta listasta hioin cromit pois, lyhensin ja hitsasin sopivan pituiseksi. Lisäksi tähden reijät hitsasin umpeen ja tein kiinnitysreijät uudelle pienemmälle tähdelle.

Kuva

Lisäksi poistin vielä kontinpäällä olleen hellan spoilerin ja hitsasin ruuvin reijät umpeen.

Kuva
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tuommoseen jälkeen voi meistä jokainen pyrkiä :shock:
Hatun nosto taas kerran :!:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tosta tulee nii kliini ettei kukaa ees huomaa että se o kapeempi ku ennen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Hienoa jälkeä, muttaa täytyy kysyä, miksi pienempi tähti? Näyttää hieman...öö..pieneltä.. :roll:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Jouns
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ke 16.01.2008 16:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Jouns »

EVO X kirjoitti:Hienoa jälkeä, muttaa täytyy kysyä, miksi pienempi tähti? Näyttää hieman...öö..pieneltä.. :roll:
Koska jos sen kokonaan jättää pois siitä tulee erittäin ruma..tolla pienemmällä tähdellä haetaan sitä kliinimpää ilmettä. Omasta mielestäni se orkkis tähti on järkyttävän iso joten hommasin tuollaisen w203:sen tähden ja se maalataan kiiltäväksi mustaksi kuten keulatähti ja maskikin :wink:
W639 120cdi -07 facelift
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Tuosta Peten rukkaamasta HE221W:stä ja 2.5TDI Volgasta vielä sen verran, että tämänhetkinen tilanne on 281hv ja 594Nm. Savua ei ole nimeksikään, joten ohjelmaa rukkaamalla 10-15hv voisi vielä olla saatavana.

Tämän hetken suorituskyky on melko hyvä V70 farkulle:
100-160kmh 7sek (4.vaihde)
100-200kmh 14sek (4. ja 5. vaihde)

Mm. S60R "urheiluauto" :roll: menee vakiona 100-200kmh välin 17,4s, joten käyttönakuun ihan kelpo lukemia mielestäni.

Kulutus hieman yli 5L/100km.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

norsu kirjoitti:Tuosta Peten rukkaamasta HE221W:stä ja 2.5TDI
Mitäs norsu suosittelee vaihtosuuttimiksi audissa olevaan 2,5tdi (-97) koneeseen. Joku niiistä naputtelee niin voisi uusia kaikki vähän paremmiksi samalla vaivalla. Sitten mieto lastutus (suomitekijöiltä) ja joku kiva ahdin (mikä, tommonen HE221W?), kuitenkin silleen, ettei tarvii kytkimen kanssa tuskailla eli vaihtaa sitä ?

Mistä saa/kannattaa hankkia ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Suuttimiksi vanhanmalliset racet, DSS1 tai DSS2. Suuttimien "ylisuuri" koko ei häiritse, kunhan ohjelmantekijä on hereillä.

Ahtimen nyt ei ole niin väliä, mutta tuo billettisiipinen HE221W nyt tuntuisi heräävän tuolla keskikokoisella pesällä suht mukavasti ja riittävän pitkälle. Halvempi, tavallisella siivellä varustettu versio pienemmällä pakopesällä voisi olla kuningas n.250hv tehoihin vieläkin paremmalla alakäytöksellä. Myös modattua gt32:sta on kehuttu, mutta siitä en tiedä enempää.

Itse pistäisin gt2260v, mutta minä olenkin VNT-mies. :? :lol:

Säädöt tollaseen EDC15:seen nyt tekee ketä lastunikkari vaan ja kun väännöt rajataan sinne 350-400Nm luokkaan niin vakikytkin on ok. Itse käytän Karalan palveluja.

DSS:ssiä saa TDIfriikiltä ja tuo ahdin tuli Karalalta, mutta kyllähän ahtimen myyjiä nyt on vaikka lampaat söis.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

norsu kirjoitti:Suuttimiksi...
Kiitos, enpä laita enempiä offtopikkeja tähän :D Sitten vain ostoksille, saa vaimo mieluisan syntymäpäivälahjan :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

:roll:
Viimeksi muokannut Petehri, To 07.11.2013 10:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vastaa Viestiin